Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThekingofFanta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-04 21:06
Goedeavond tweakers.

Ik ben nu zo'n 6 jaar werkzaam bij de landmacht, waarvan 2 jaar initiële opleidingen. Nu wil ik mijn horizon graag gaan verbreden omdat ik denk dat als je te lang bij een bedrijf als defensie werkt je 'vast roest' en uiteindelijk niet meer weg kan. Dit in combinatie met 3 uur per dag reizen om op werk te komen vind ik het tijd voor iets nieuws. Bij defensie heb ik 2 jaar leiding gegeven aan een servicedesk en 2 jaar adviseur voor communicatiesystemen.

Ik heb de opleiding MBO3 ICT gedaan en mijn plan is om hierop voort te borduren in de richting van business IT management of informatica. Dit wil ik doen in deeltijd naast een vaste baan (liefst 4x9 :9 ).

Nu vraag ik mij af hoe goed ik daadwerkelijk in de markt lig met deze ervaring. Ik hoor van iedereen de hele tijd: als je bij defensie hebt gewerkt kom je overal aan de bak maar is dat daadwerkelijk zo? Hoe kijken jullie hier tegen? Ik vind het lastig, omdat ik mezelf geen starter vind maar nog niet voldoende vakkennis heb om medior te zijn. ;(

Ik hoor graag jullie mening en/of ervaringen

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1GnMFltUaEzR2ZKFd_R1dwhAfq5lcRcLT0p9aig7jJcg/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:37
Ik ben zelf een groot fan van oud militairen maar ik heb eigenlijk enkel de militaire kant gezien bij sollicitanten. Zit je nu in een burger of militaire functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op basis van wat ik ervaren heb met collega's die ex defensie waren:
Wat je bij defensie geleerd hebt is gestructureerd en gedisciplineerd werken. Als dat er eenmaal in zit zal dat je helpen.

Wat je bij Defensie minder gehad hebt is de waarde van een diploma / opleiding in de markt. Per saldo staat er een MBO 3 opleiding en een paar jaar werkervaring op je cv, ongeacht de werkgever. Daarbij een leidinggevende functie, maar "slechts" servicedesk. Niks mis mee, maar het maakt je niet meteen een highly skilled people manager, zeg maar.

Qua vervolgopleiding: een beetje manager servicedesk heeft in de markt een hbo opleiding. Dus kijk of je die hoek in kunt.
Realiseer je ook dat zoals het er bij defensie op een servicedesk aan toe gaat, vermoedelijk redelijk rustig zal zijn tov een vergelijkbare functie bij een commerciële partij.

En die 4*9 kun je iets over afspreken, maar is bij veel bedrijven niet de standaard, dus reken dan ook op een evt 36/40e van je secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, vervoer, etc).

Having said that: als je die reistijd kwijt bent zal je dat ook een hoop rust in je kop en vrije tijd geven. Dus zoek vooral iets dichter bij huis :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThekingofFanta
Ik zit nu in een militaire functie, en echt 'groen' zeg maar.

@The Eagle:
Vandaar dat ik ook wil gaan voor een HBO opleiding in combinatie met een commercieel bedrijf. Ik zou eventueel ook hier een HBO kunnen doen naast mijn functie maar dan ben ik 30 als ik voor het eerst in het normale bedrijfsleven terecht kom.

Het dichterbij huis werken is wel echt een must inderdaad, als ik nu snel reken ben ik zo'n 15 uur per week kwijt aan reizen. Ik besef me nu hoe zonde dit is en wat ik anders in die tijd allemaal kan doen :)

Bedankt in ieder geval voor je reactie!

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1GnMFltUaEzR2ZKFd_R1dwhAfq5lcRcLT0p9aig7jJcg/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40
De salarissen bij defensie zijn helemaal niet slecht, zeker aangezien de militaire schalen vaak nog hoger liggen dan de burger schalen. Met de afspraken rondom de inflatie correctie zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat je nu een redelijk hoog salaris vangt voor hetgene wat je doet.

daarbij is zoveel reistijd wel echt heel veel en ik snap dat je dan naar iets anders gaat kijken!

Punt is helaas wel dat defensie gewoon echt goede secundaire arbeidsvoorwaarden heeft die je niet ergens anders gaat vinden. Mijn partner zit op het moment in de overgang om van commercieel naar defensie in burger te stappen en gaat 1400 bruto vooruit, gaat van 40 uur naar 36 en dus 4x9 werken wat bij zijn eigen werkgever niet mogelijk was. Daarbij de ADV en zeker de flexuren regeling (36 uur werken, 37.5 uur uitbetaald krijgen, of dit 36 uur werken, 36 uur uitbetaald maar 2.5 week extra vakantie) is echt insane vind ik persoonlijk.

Als je toch al in de IT zit zijn er dan geen defensie, overheids functies dichtbij je in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
Waar woon je dat defensie 1.5u van je vandaan zit? kan je niet van kazerne wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 10:53
6 jaar geleden ben ik ook defensie uitgestapt, toen volgde ik een deeltijd HBO ICT infrastructuur design en security opleiding

Eerst ben ik de commerciële wereld ingestapt en zit nu bij Ministerie van Financiën. Bij beide opende het zeker deuren. Het zegt wat over jou, je mentaliteit, discipline, hoe je communiceert etc... de basiswaarden van de militair. Met dat in het achterhoofd en het duidelijk maken van je ambities maak je een goeie kans.

Bij het ministerie van Financiën was ik aangenomen zonder dat ik inhoudelijk veel van de functie wist. De hard skills komen later omdat ze vertrouwen in je hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Zaratrass op 27-02-2024 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-05 21:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Heb je ook gekeken intern naar een burger vacature binnen Defensie?
Bij sommige functies is thuiswerken mogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Dutchredgaming op 27-02-2024 08:21 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-04 09:54

mso

Is het werken / doorgroeien als IT-er bij Defensie niet iets voor jou? Op werkenbijdefensie.nl staan op dit moment 61 IT vacatures open ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dutchredgaming schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:20:
Ook in militaire functies is (gedeeltelijk) thuiswerken soms mogelijk.

@ThekingofFanta al eens gekeken naar binnenslapen of duik genomen in de interne vacaturebank? Op iedere kazerne lopen wel wat IT-ers rond. En als je het handig speelt kun je ook je HBO in deeltijd halen op kosten van de baas.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThekingofFanta
Het salaris is ook zeker niet hetgene waar ik voor wil overstappen. Ik wil er niet op achteruit gaan maar besef me dat vooruit met deze papieren niet realistisch is. Al zit ik nu om 0545 in de auto en ben pas rond 1800 thuis. Wat dus betekend dat ik zo’n 12 uur met werk bezig ben. Als ik dit ga omrekenen valt dat salaris ook wel tegen.\
Ik woon net onder Rotterdam en de kazernes waar ze iets doen wat ik leuk vind liggen allemaal op 45/60 min enkele reis. Nu is 45 min te doen maar ik ben bang dat ik er ook weer snel klaar mee ben.

@Zaratrass
Volgde je die opleiding al toen je nog bij defensie werkte? Verder vind ik het fijn om te horen dat werkgevers niet perse naar “hard skills” kijken bij je solicitatie.

@de rest Als burger bij defensie gaan werken is wel een goede optie, ga ik zeker naar kijken. Maar als militair heb ik het wel gezien. Voor de mensen die bij defensie werken: ik ben nu foxtrot bij een gevechtscompagnie en dit is de functie die ik graag wilde, maar het leven als militair past niet meer bij me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
ThekingofFanta schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:54:
Ik heb de opleiding MBO3 ICT gedaan en mijn plan is om hierop voort te borduren in de richting van business IT management of informatica. Dit wil ik doen in deeltijd naast een vaste baan (liefst 4x9 :9 ).
Met mbo 3 ben je niet (direct) toelaatbaar op het hbo. Zie https://www.rijksoverheid...niversiteit-of-hogeschool. De 21+ toets kan een struikelblok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
The Eagle schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:06:
En die 4*9 kun je iets over afspreken, maar is bij veel bedrijven niet de standaard, dus reken dan ook op een evt 36/40e van je secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, vervoer, etc).
Dat is natuurlijk zo, maar er zijn hele branches waar 36 uur (of minder) wél de standaard is. Banken, verzekeraars, zorg, (semi-)overheid. In die branches werkt een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking. In veel van die sectoren is studie ook prima bespreekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
wheel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Dat is natuurlijk zo, maar er zijn hele branches waar 36 uur (of minder) wél de standaard is. Banken, verzekeraars, zorg, (semi-)overheid. In die branches werkt een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking. In veel van die sectoren is studie ook prima bespreekbaar.
Bij Defensie zelf is dit als burger ook mogelijk. 32u met 8u studie is ook een optie. Als de studie relevant is tot je werk betaalt Defensie 'm voor je.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:39
Je kunt toch ook bij Defensie 4x9 doen?

Ik weet niet of je flex kunt combineren met studieverlof (volgens mij heb je bij Defensie recht op een dag studieverlof per week), maar als je dat zou kunnen regelen zou je jezelf misschien weleens 2 dagen per week vrij kunnen spelen, afgezien van oefeningen natuurlijk.

Ga eens langs bij de loopbaanbegeleider op je onderdeel, die kan je zeker verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
-

[ Voor 100% gewijzigd door GermanPivo op 27-02-2024 12:35 . Reden: Opgelost ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThekingofFanta
Voor mij staat de keuze vast dat ik weg wil als militair bij defensie. Ik heb dit topic ook niet gestart omdat ik denk dat iemand me ervan kan overtuigen om te blijven.
Ik wil graag weten wat ik waard ben met mijn “soft skills” terwijl ik nog geen harde skills heb.
Hoe kijken bedrijven naar mensen die eigenlijk nog niet bekwaam zijn voor een functie maar wel willen leren om bekwaam te worden? Ik spreek sommige mensen die alleen kijken naar de persoonlijkheid van een sollicitant en bijna niet naar kwalificaties omdat ze vinden dat je dat altijd bij kan spijkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:12
Oud Sergeant verbindelaar hier,

De IT zit te schreeuwen om mensen, en ex-defensie doet het goed bij praktisch alle sollicitaties.
Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar ik kan je zeker aanraden om aan de slag te gaan bij bedrijven die de mogelijkheid geven om intern (deel)certificaten te halen, en/of vervolg opleidingen. Ik ben zelf ook ooit begonnen in een MBO3 functie na defensie, en ben IT manager geworden binnen 4 jaar puur op certificaten.

Zeker in de IT kijkt niemand meer naar je diploma's, als je aankomt met ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:11

Koekfabriek

King Billy on the wall

@ThekingofFanta
Als je als burger wilt blijven kan je altijd kijken of ze passende functies hebben in Maasland. JIVC heeft momenteel ongekend veel vacatures en nog in de buurt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 10:53
ThekingofFanta schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:05:
Het salaris is ook zeker niet hetgene waar ik voor wil overstappen. Ik wil er niet op achteruit gaan maar besef me dat vooruit met deze papieren niet realistisch is. Al zit ik nu om 0545 in de auto en ben pas rond 1800 thuis. Wat dus betekend dat ik zo’n 12 uur met werk bezig ben. Als ik dit ga omrekenen valt dat salaris ook wel tegen.\
Ik woon net onder Rotterdam en de kazernes waar ze iets doen wat ik leuk vind liggen allemaal op 45/60 min enkele reis. Nu is 45 min te doen maar ik ben bang dat ik er ook weer snel klaar mee ben.

@Zaratrass
Volgde je die opleiding al toen je nog bij defensie werkte? Verder vind ik het fijn om te horen dat werkgevers niet perse naar “hard skills” kijken bij je solicitatie.

@de rest Als burger bij defensie gaan werken is wel een goede optie, ga ik zeker naar kijken. Maar als militair heb ik het wel gezien. Voor de mensen die bij defensie werken: ik ben nu foxtrot bij een gevechtscompagnie en dit is de functie die ik graag wilde, maar het leven als militair past niet meer bij me.
Ja, ik was toen de tijd nog manschap en mocht met gratie een HBO associate degree volgen. omdat manschappen normaal gesproken geen Bachelor kregen. Na het behalen van mijn P ben ik buiten defensie gaan kijken (ook mede door de bezuinigingen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:33
@ThekingofFanta Burger bij defensie hier :) in de ICT, al 26 jaar. Je woont in Rotterdam, in Maasland kun je misschien terecht. En nu met GrIT (Grensverleggende IT voor defensie) is er genoeg vraag naar mensen, incl alle opleidingsmogelijkheden via defensie IT academy en de diverse leerlijnen voor een bepaalde functie.
Kijk eens op de interne vacaturebank.

[ Voor 11% gewijzigd door Stimpy68 op 27-02-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-05 21:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Stimpy68 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:02:
@ThekingofFanta Burger bij defensie hier :) in de ICT, al 26 jaar. Je woont in Rotterdam, in Maasland kun je misschien terecht. En nu met GrIT (Grensverleggende IT voor defensie) is er genoeg vraag naar mensen, incl alle opleidingsmogelijkheden via defensie IT academy en de diverse leerlijnen voor een bepaalde functie.
Als Maasland niet om de hoek is, dan zijn er ook meerdere locaties als je burger wilt blijven bij Defensie.
Stuur een PB als je meer over wilt weten, ook met de (opleidings)mogelijkheden wat @Stimpy68 heeft beschreven.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 17:50
Ik heb ooit een ex-militair ICT als ICT-medewerker gehad. Hij is, ondanks aanbod voor een vaste job, terug gegaan naar Defensie. Kon niet wennen aan de werkdruk/sfeer. Hij miste zijn oude leventje. Heeft me later nog bedankt vanuit Afghanistan voor het verblijf bij ons en wat hij geleerd had. Dus groener is het soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

In mijn eigen ervaring zijn mensen met een Defensie achtergrond goud waard, de meeste van die gasten moet je gelijk aannemen. Ik ken een paar ex-militairen en die worden schijtziek van hoe het er in de burgermaatschappij aan toe gaat, houd er rekening mee dat discipline en directheid in het bedrijfsleven over het algemeen heel ver te zoeken is. Let ook op dat je in een wereld komt waar de meeste mensen naar het papiertje kijken en niet naar wat iemand kan.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, bij Defensie leer je echt skills voor het leven.
Als je niet heel de dag wil zitten braden onder het TL-licht zou ik ook de FIOD, A/MIVD, DJI, arbeidsinspectie en politie in de gaten houden. Vaak functies als informaterunner/observant/rechercheur waarbij een achtergrond bij Defensie wordt gewardeerd.

[ Voor 28% gewijzigd door BroWohsEdis op 27-02-2024 19:43 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:52
Oud landmachter hier! Ik ben in 2016 de actieve dienst uit gegaan, na 10 jaar KL. Voornamelijk CIS/Titaan en ik was kpl1. Ook via de baas nog mn MBO4 diploma gehaald voordat ik vertrok.

Het hebben van een defensie achtergrond is een plus, maar kan ook erg lastig zijn. De directe en soms nogal lompe manier van praten bijvoorbeeld kan nog wel eens als negatief worden ervaren.
Daarintegen staat weer dat je bij defensie erg weinig echt IT skills leert. De groene IT is echt niet heel bijzonder in vergelijking met normaal systeembeheer werk.

Dus zie het als een extra + bij sollicitaties maar meer ook niet.
En succes met het "pak uittrekken", dat heeft mij meerdere jaren gekost.

Ik werk inmiddels als IT'er bij de Politie en heb het goed naar mn zin. Mn DM staat open mocht je meer vragen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dutchredgaming schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:20:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Stimpy68 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:02:
Members only:

[ Voor 41% gewijzigd door True op 28-02-2024 21:37 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:33
Members only: