Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:31
Mijn vraag

Ik heb nu een Sony a6000 waar ik altijd erg blij mee ben geweest. Hij begint nu kuren te vertonen en ik ben op zoek naar een update. Ik fotografeer vnl dieren, mijn zoontje en op reis.
Ik doe dit alleen hobbymatig. Voor dieren is snelheid wel belangrijk.

Aangezien ik al meerdere lenzen hiervoor heb en de a6000 goed beviel, had ik bedacht om in dezelfde serie te blijven. Ik heb de verschillende naast elkaar gelegd en twijfel tussen de a6400 en a6700. De tweede is natuurlijk een heel stuk duurder maar volgens Sony zou hij 8x sneller zijn qua autofocus.

Zijn er mensen met ervaring met de a6700 en denk je dat het die meerprijs waard is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
geen sony-kenner hier, maar wat denk je zelf: die 8x snellere autoficus, zou die op alle lenzen van toepassing zijn, of alleen supersnelle (=lichtsterke) objectieven met HSM/USM/whatever motoren? Ik denk zelf die laatste soort.

Verdere verschillen tussen beide body's ken ik niet, maar als focus-snelheid het grootste verschil is, zou het voor mij de meerprijs niet waard zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door 107mb op 26-02-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-05 14:19
De A6700 heeft ook In Body Image Stabilisation, wat de A6400 - evenals de A6000 - niet heeft. De vraag is echter of dat voor jou(w lenzen) veel toevoegt.

Verder vind ik de wijze waarop je het schermpje op de A6700 kan kantelen een stuk aangenamer dan die op de A6400. De A6400 heeft eenzelfde "uitklapschermpje" als de A6000. Die op de A6700 heeft een extra beweegrichting.

Ben zelf overigens ontzettend tevreden met mijn A6400. Is een ontzettend fijn en handzaam toestel dat je eenvoudig meeneemt. Gebruik hem echter niet (meer) voor het fotograferen van dieren omdat daar mijn OM-1 toch beter beschikt voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-05 18:31
En de a6600? Recent was deze nog €1000, maar ik zie dat die ondertussen terug omhoog is gegaan.
Zelf onlangs de a6600 er bij gekocht en heel hard onder de indruk van de autofocus. Maar als ik het goed begrijp heeft de a6400 dezelfde autofocus.

Als je het enkel voor de betere autofocus wilt kopen zou ik dus bij de a6400 blijven. Vergeleken met de a6000 maak je dan echt een grote sprong voorwaarts.

a6600 of a6700 heb je enkel nodig als je ook een betere batterij, IBIS en grotere handgrip wilt, maar dat lijkt mij bij jou niet de wens te zijn.
Bijkomend voordeel is dat je de batterijen van de a6000 ook in de a6400 kan gebruiken (niet in de a6600/a6700)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Heel afhankelijk van je lenzen, budget, wensen én hoe toekomstbestendig wil je zijn? Daarnaast is de body van de a6700 ook net wat comfortabeler (mening).

Mijn vrouw en mijn moeder hebben beide de a6700 en beide komen vanaf de a6000.

De AF is niet alleen sneller, maar heeft veel meer functies dankzij de AI chip en nieuwere processor. Sowieso is de hele beleving van de nieuwere Sony’s geüpgraded. Het werkt allemaal wat soepeler, touch bediening werkt beter.

Het schermpje is persoonlijk.

De a6700 heeft een nieuwere sensor, ik weet niet of er mega veel verschil in beeldkwaliteit en DR zit, maar ik verwacht wel iets, sowieso heb je 2Mp extra. Niet dat dit een dealbreaker/maker is, maar wel fijn met croppen.

De 6700 heeft IBIS wat gewoon een meerwaarde is, al doet het nu met je lenzen wellicht weinig, in de toekomst kun je (minder) letten op de OSS in een lens.

Tov je a6000 hebben ze beide weathersealing, dus dat is prima. Geen idee of er nog merkbaar verschil zit tussen beide.

Ik weet niet of de a6400 AF realtime tracking heeft, maar de a6700 heeft dit wel, en in veel mogelijkheden instelbaar.

Als je het budget hebt, en wil uitgeven, zou ik persoonlijk voor de a6700 gaan. Zelf heb ik een A7RV, en die AF tracking is echt heel nice (daarvoor had ik een A7Riii zonder RTT).

Ook de algemene bouwkwaliteit en look-and-feel van de 6700 is erg goed, sowieso 3 stappen vooruit tov je 6000. Waar de 6400 zit weet ik niet, die heb ik zelf nooit gebruikt.

Welke lenzen heb je nu? En wil je die evt, op termijn, ook nog vervangen?

En wat voor dieren fotografeer je? Snelheid? Of stilzittende.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:04
Ik heb zelf de A7RV en dat scherm is echt geweldig, de A6700 heeft ongeveer hetzelfde scherm, alleen wat donkerder en kleiner. AF zal een stuk beter zijn tov de A6400, al ligt dat ook sterk aan de lenzen die je gebruikt. Heb je enkel oude 3rd party lenzen dan zul je niet heel veel verschil merken denk ik. De AF van de A6400 is ook erg goed.

Bij jezelf afvragen of beter gebruikersgemak mbt het scherm en menu navigatie, de wat betere AF, IBIS en 2MP extra het geld waard is. Als je het geld hebt zou ik het gewoon doen. Kun je hierdoor niet op vakantie zou ik voor de A6400 gaan :P

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat helpt zeker. Ik heb nu de Sony Zeiss 16-70 F/4, Sony FE 70-200 f/4 en de Sony 50 F/1.8. De laatste 3 jaar geleden gekocht en de andere 2 zijn al een stukje ouder. Ik heb niet direct plannen voor de nabije toekomst om nieuwe lenzen te kopen. Ik kan niet vinden wat die voor de snelheid doen maar ze zijn al wat ouder.
@oviMivo ik fotografeer stilzittende en bewegende honden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
DutchEZmoder schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:45:
Ik heb zelf de A7RV en dat scherm is echt geweldig, de A6700 heeft ongeveer hetzelfde scherm, alleen wat donkerder en kleiner.
Behalve dat de A7RV een 4axis scherm heeft (dus draaibaar en kantelbaar). Dit heeft de A6700 niet, die heeft een flippy-screen net zoals de A7iv.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
White Feather schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:42:
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat helpt zeker. Ik heb nu de Sony Zeiss 16-70 F/4, Sony FE 70-200 f/4 en de Sony 50 F/1.8. De laatste 3 jaar geleden gekocht en de andere 2 zijn al een stukje ouder. Ik heb niet direct plannen voor de nabije toekomst om nieuwe lenzen te kopen. Ik kan niet vinden wat die voor de snelheid doen maar ze zijn al wat ouder.
@oviMivo ik fotografeer stilzittende en bewegende honden
Qua AF snelheid durf ik niet te zeggen hoe snel ze zijn en of ze daarmee veel sneller functioneren dan op de A6000. Ik denk dat je sowieso de grootste vooruitgang moet zoeken in de AF tracking en onderwerp herkenning.

Je zult merken dat de A6700 veel secuurder en sneller de hond/dier zal herkennen en z’n oog volgt.

Buiten de eerder genoemde voordelen.

Om nog een lans voor de A6400 te breken: deze is natuurlijk veel goedkoper, en voor dat geld kun je evt ook een extra lens kopen/een lens upgraden. De Sony 70-200G2 f/4 is bijvoorbeeld een flinke upgrade tov de 1e versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:37
Geen ervaring zelf, maar lees de specs en de reviews.

Kijk kritisch welke features er zijn toegevoegd aan de 6700 tov de 6400.
Bepaal dan kritisch of jij die in jouw fotografie gebruikt.

"insect tracking voor macrofotografie" - klinkt geweldig. Maar doe jij macrofotografie van insecten of ga je dat doen?
Want je betaalt de hoofdprijs voor dit soort features - niet omdat ze zoveel kosten om te produceren (het is allemaal software) maar omdat mensen bereid zijn er veel geld voor te betalen.
Zo nee, dan koop je hier een feature waar je niks mee doet.

Er zullen ook veel nieuwe features in zitten voor video. Doe je geen video? Dan koop je die allemaal voor niets.

Tegelijk kan er ook iets inzitten dat wél heel waardevol voor jou is, en echt iets toevoegt dat je nu mist.

Mijn advies is:
Het verschil in verschillende modellen camera's zit in snelheid, features (met name AF), en veel opgeblazen marketing-hype over een nieuwe sensoren.
Sensoren worden altijd flink gehyped alsof nu eindelijk De Doorbraak is gemaakt waar de hele wereld al 10 jaar op wacht. Nee. De verbeteringen zijn evolutionair, niet revolutionair. Mooi meegenomen maar laat je keuze er niet door bepalen.
Die features kunnen wel degelijk verschil maken, mits je ze gebruikt. En je gebruikt ze niet omdat ze er zijn maar omdat je ze nodig hebt bij jouw fotografie.

- lees de specs en reviews vanuit het oogpunt van wat je nu mist, niet fantaserend welke totaal andere dingen je nu ineens gaat doen omdat een feature toevallig aanwezig is
- reken er op dat de beeldkwaliteit/sensorkwaliteit niet spectaculair omhoog gaat in een paar jaar - mijn ervaring is dat je geen verschil ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:31
Als je naar een a6400 kijkt, kijk dan ook eens naar de ZVE10. Wordt in de markt gezet als vlog camera, maar ik heb hem verkozen boven de a6400 voor fotos. Je mist een evf, maar je krijgt wel veel andere zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3nzrCpb4uu5Q6rqy4pYemhyn2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HoFTWyiCHvJE5m7eBlQLpxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 15-05 21:23
bsmpower schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:14:
Als je naar een a6400 kijkt, kijk dan ook eens naar de ZVE10. Wordt in de markt gezet als vlog camera, maar ik heb hem verkozen boven de a6400 voor fotos. Je mist een evf, maar je krijgt wel veel andere zaken.

[Afbeelding]
Dat zijn allemaal videovoordelen en als ik mij niet vergis, mis je ook nog een mechanische sluiter op de ZV-E10. Dat is imho een dealbreaker voor fotografie (tenzij je een supersnelle electronische sluiter hebt, maar dat is niet zo).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik ben zelf recent geupgrade van de A6400 naar de A6700, kort wat over voor en nadelen van beide.

De A6400 is lichter en wat compacter, voor wat kleinere handen kan dat fijn zijn, nadeel is dat je met zware lenzen de lens zelf meer moet ondersteunen ivm zwaartepunt. In combinatie met goede lenzen is het verder een prima toestel, met name voor fotografie. De grootste nadelen die ik heb ervaren zijn het vrij clunky menusysteem, de beperkte draaibaarheid van het scherm, veel rolling shutter bij 4K video opname, en de niet al te beste batterijduur. Daarnaast heeft de body geen stabilisatie.

De A6700 lost al die bovenstaande punten eigenlijk op, daarnaast is de autofocus wel echt beter / sneller, en zijn foto's (denk door de nieuwe sensor) iets helderder. De stabilisatie helpt bij fotos nemen uit de hand, met name bij ongestabiliseerde lenzen, maar vooral bij video waar je zelf beweegt. Toch moet je je daar niet te veel van voorstellen, wil je echt 'lopen' heb je een gimbal nodig, voor beperkte beweging echter prima. De A6700 is wel echt wat groter, en zwaarder, voelt meer als DSLR dan als compact in de hand.

De A6700 is van de twee wel de betere camera, maar alleen voor fotografie had ik de upgrade niet gedaan, daar zijn de verschillen te klein voor. Uitzondering is wellicht als je veel lenzen hebt zonder stabilisatie, of die snelle autofocus nodig hebt. Of je dat de meerprijs voor jou usecase waard vind dat kun je alleen zelf bepalen.

Hopelijk helpt dit met het maken van je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Universal Creations schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Dat zijn allemaal videovoordelen en als ik mij niet vergis, mis je ook nog een mechanische sluiter op de ZV-E10. Dat is imho een dealbreaker voor fotografie (tenzij je een supersnelle electronische sluiter hebt, maar dat is niet zo).
Ja de meeste wel. Maar vond het draaibare scherm en usb-c ook pluspunten. En daarbij een stukje goedkoper terwijl de fotokwaliteit niet minder is. Ik heb hem in de aanbieding gekocht, maar ik was voor mijn ZVE-10 + Sigma 18-50mm f2.8 met nog wat accessoires zoals een Smallrig case, net geen 1000,- kwijt. Veel bang for buck als je het mij vraagt. Heb er deze foto's mee gemaakt, incl. nabewerking: https://www.instagram.com/eyestijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
@rufio64 dat helpt zeker. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
rufio64 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:51:
Ik ben zelf recent geupgrade van de A6400 naar de A6700, kort wat over voor en nadelen van beide.
De A6700 is van de twee wel de betere camera, maar alleen voor fotografie had ik de upgrade niet gedaan, daar zijn de verschillen te klein voor.
Goede info!

Maar jij hebt een upgrade gedaan van de 6400 -> 6700. TO staat voor de keuze om één van beide te kopen.

De pricewatch zegt dat de 6700 een goede €700 duurder is dan de 6400.
Als ik jouw oordeel lees kan ik nog steeds concluderen dat je ook bij een nieuw-koop de 6400 zou kiezen en die €700 bijvoorbeeld aan een goede lens besteedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-05 12:12
Ik volg dit topic omdat ik ook met een soortgelijke vraag zit, naar mijn twijfel zit tussen de a6400 en a6600. De a6600 zit mooi tussen de 6400 en 6700 in qua prijs, en heeft itt de 6400 stabilisatie.
Voor de kenners die hier ook hebben gereageerd, zou dit voor TS een mooi alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Tarquin schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:34:
De pricewatch zegt dat de 6700 een goede €700 duurder is dan de 6400.
Als ik jouw oordeel lees kan ik nog steeds concluderen dat je ook bij een nieuw-koop de 6400 zou kiezen en die €700 bijvoorbeeld aan een goede lens besteedt?
Toen ik de A6400 kocht bestond de A6700 niet, maar wel de A6600, die vond ik toen relatief te duur voor wat hij extra bood (eigenlijk de IBIS), maar mijn gebruik was ook anders, wat meer alleen fotografie en overall minder gebruik.

Het gaat denk ik niet zozeer om of een upgrade of nieuwkoop is, maar wat je er mee wilt doen. Zoals gezegd maakt het voor fotografie niet zoveel verschil, afgezien van de autofocus en de IBIS tov de A6400.

De A6400 is nog steeds een prima camera, voor mij zou de A6600 de meerprijs voor de features het ook nu niet waard zijn, de A6700 is dan tov de A6700 de betere keuze.

Geld in goede lenzen steken rendeert altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
militairtje schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:23:
Ik volg dit topic omdat ik ook met een soortgelijke vraag zit, naar mijn twijfel zit tussen de a6400 en a6600. De a6600 zit mooi tussen de 6400 en 6700 in qua prijs, en heeft itt de 6400 stabilisatie.
Voor de kenners die hier ook hebben gereageerd, zou dit voor TS een mooi alternatief zijn?
Ben geen kenner, maar je moet het aanschaffen als je die features gebruikt. Als je ze niet gebruikt zie je geen enkel verschil in de plaatjes.

Voorbeeld. Ik had een camera met contrast-detectie autofocus. Haarscherp op stilstaande onderwerpen maar niet op bewegende. Omdat ik veel sport fotografeer moest ik altijd op een punt scherpstellen en wachten tot de sporter daar was.
Ik had dan precies die ene foto op dat punt scherp.

Die camera heb ik geupgrade naar eentje met phase-detect autofocus. Nu kan ik gewoon richten en het is scherp. Ik kan een sporter over een heel stuk volgen en 80-90% is scherp. Dan maakt het echt verschil.
Maar... voor alles wat stilstaat maakt het geen enkel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
Tarquin schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ben geen kenner, maar je moet het aanschaffen als je die features gebruikt. Als je ze niet gebruikt zie je geen enkel verschil in de plaatjes.

Voorbeeld. Ik had een camera met contrast-detectie autofocus. Haarscherp op stilstaande onderwerpen maar niet op bewegende. Omdat ik veel sport fotografeer moest ik altijd op een punt scherpstellen en wachten tot de sporter daar was.
Ik had dan precies die ene foto op dat punt scherp.

Die camera heb ik geupgrade naar eentje met phase-detect autofocus. Nu kan ik gewoon richten en het is scherp. Ik kan een sporter over een heel stuk volgen en 80-90% is scherp. Dan maakt het echt verschil.
Maar... voor alles wat stilstaat maakt het geen enkel verschil.
Precies dit. En die afweging moet men dus zelf inschatten. Wat wil je nu doen, maar probeer zeer zeker ook in te schatten wat je in de toekomst wil doen.

Hoe zeker ben je daarvan? Wat trekt je eraan?

Als je nu al weet dat je ook aktie fotografie doet zoals sport/BIF en kleine kinderen/honden etc. Dan gaat de AF van de A6700 je echt wel helpen.

De sensor zal minimaal verschil geven, beide zijn gewoon dikke prima. Maar ook de IBIS kan echt wel meerwaarde geven óók als je OSS lenzen hebt, die twee systemen vullen elkaar aan/helpen elkaar.

Daarnaast blijft het een persoonlijke mening welke body fijner in de hand ligt en welk schermpje beter geschikt is (flippy of tilt screen).

Ik heb zelf de overstap van de A7R3 naar A7R5 gemaakt, en die AF performance is echt dag-en-nacht verschil. De R3 had geen reallife tracking en dat is een zegen bij sport en dieren.

Maar de R3 en R5 presteren voor Macro bijvoorbeeld gelijk (neem ik de sensor verschillen ff niet mee). Aangezien je daar toch MF gebruikt doorgaans.

Blijft dus elke keer weer hetzelfde riedeltje: wat is je beoogde gebruik nu en in de nabije toekomst.

De A6700 is op elk vlak beter of gelijkwaardig tov de A6400 (behalve gewicht en grootte). Maar is het een betere camera voor jouw gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
bsmpower schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:14:

[Afbeelding]
Dit is meer een videocamera, er ontbreekt een mechanische sluiter en omdat deze geen stacked sensor heeft krijg je veel last van rolling shutter bij het maken van foto's... Vooral actie foto's van honden. Zou dit niet aanraden voor fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
DutchEZmoder schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Dit is meer een videocamera, er ontbreekt een mechanische sluiter en omdat deze geen stacked sensor heeft krijg je veel last van rolling shutter bij het maken van foto's... Vooral actie foto's van honden. Zou dit niet aanraden voor fotografie.
De ZVE10 heeft zowel een mechanische als elektronische sluiter. Volgens mij is het zelfs dezelfde sensor als de A6400 heeft? Eens dat je rolling shutter hebt met de elektrisch shutter. Maar met de mechanische heb ik stuk minder issues. En dan nog, ook cameras boven de 2000,- hebben hier vaak last van.

Begrijp sowieso niet zo goed waarom Sony het als een vlog camera in de markt heeft gezet. Waardoor mensen dit model negeren in hun zoektocht naar een fotocamera.

[ Voor 10% gewijzigd door bsmpower op 07-03-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
bsmpower schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:05:
[...]

De ZVE10 heeft zowel een mechanische als elektronische sluiter. Volgens mij is het zelfs dezelfde sensor als de A6400 heeft? Eens dat je rolling shutter hebt met de elektrisch shutter. Maar met de mechanische heb ik stuk minder issues. En dan nog, ook cameras boven de 2000,- hebben hier vaak last van.

Begrijp sowieso niet zo goed waarom Sony het als een vlog camera in de markt heeft gezet. Waardoor mensen dit model negeren in hun zoektocht naar een fotocamera.
Ah oke ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ZVE10 enkel een elektronische sluiter heeft. Dat veranderd de zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

De betere processor met vernieuwde menu is zo'n verademing, alleen dat is al wat geld waard. Dan de betere AF, front dial, diepere grip, IBIS, flippy screen.

Ik heb er zelf 1 als retourdeal gekocht op amazon en ook de a6400 een tijdje gehad. 1481 met lens. Die lens gaat wel weer voor 60-80 weg, dus dat maakt het een stuk aantrekkelijker. 1699 vind ik het iig zeker niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 14-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Toevallig heeft ArthurR net op youtube een overzicht over deze serie gepost. Video van een half uur, maar lijkt me de tijd wel waard als je zo'n investering gaat doen.
Pagina: 1