Maximale lengte coaxkabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 13:36
Hier in huis zijn tijdens de bouw (1995) 2 coaxkabels van 15 meter door het huis getrokken. bestemd voor televisie.

Intussen alles digitaal via de coax. Naar de bovenverdieping hebben we aantal jaar geleden weggehaald.
Beneden hebben we sinds paar maanden af en toe slecht beeld en geluid. Op elk kanaal. Na even overschakelen naar ander kanaal is het weer in orde. TV van alles getest, reset. Daar ligt het niet aan. Probleem kan zijn, dat die coax intussen wel over de datum is geraakt.
Maar da wordt het verwarrend. Op de ene site staat max 5 meter, op een ander maximaal 10 meter, wil je het langer hebben, moetner een versterker tussen. Terwijl al die jaren het via 15 meter goed werkte. Nu weet ik ook niet, hoe ik een versterker door die leiding krijg. Dan moet ik tochmergens een gaatje zoeken of eigenlijk maken grootste deel ligt door de vloer en deels door de muur.

Hoe krijg ik dit het beste opgelost, w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zit nogal wat verschil in het limiet van coax kabels obv type kabel. Voor RG-6 is dat iets van 90 meter, RG59 iets van 230, en voor RG58U iets van 60 volgens het internet.
Het lastige is dat coax door de tijd in allerlei verschillende varianten gelegd is geweest, en lang niet alle stekkers even goed zijn. Zeker als je bijv. wat vaker de stekker aan de kant van je STB hebt ingestoken en uitgetrokken kan die wel los zijn gaan zitten.

15 meter moet in ieder geval qua afstand geen probleem zijn, ook zonder versterker, zolang dat binnenshuis is. De coax die tussen de aansluiting en je modem zit heeft volgens mij een hele kleine maximumlengte om aan de eisen te voldoen (een meter of 2 zo uit m'n hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Ik neem aan dat je bij Ziggo zit
Kijk je via de TV (CI+) of een Ziggo kastje?

Dat je na het overschakelen van kanaal weer goed beeld hebt geeft wel te denken dat er misschien een probleem is met de ontvanger?

En coax "over de datum", tja ik heb hier al sinds Multikabel tijd 25 meter Coax naar boven liggen zonder problemen/versterker.
Eventueel natuurlijk wel stekkers controleren op oxidatie/slechte verbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
The_Doman schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:53:
Ik neem aan dat je bij Ziggo zit
Kijk je via de TV (CI+) of een Ziggo kastje?
ventueel natuurlijk wel stekkers controleren op oxidatie/slechte verbindingen
We kijken wel via CI+ maar dan bij Delta, nog geen gl asvezel hier. Van Delta hebben ze ook test gedaan, toen ging het goed uur lang. Maar 's-avonds tv weer aan, foute boel.
Ging mij ook om de tegenstrijdige adviezen over lengtes. Zonder kwaliteit kabel te benoemen.
Dacht ach na ruim 25 jaaf nieuwe kabel, als dat de oplossing is, maar doen dan.
Ga morgen of erna weer chatten met Delta erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Eigenlijk zou je met een andere ontvanger eens moeten testen voordat je de kabels overhoop gaat halen.
Heb je geen Humax (HD) ontvanger ergens beschikbaar?
Deze staan hier altijd voor weinig in de kringloop.

Ik heb ook wel eens een Samsung TV gehad bij een kennis welke regelmatig storing/blokken gaf terwijl een Humax nergens last van had.

Maar een test/tijdelijke kabel kan geen kwaad natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 28-02-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
The_Doman schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:21:
Eigenlijk zou je met een andere ontvanger eens moeten testen voordat je de kabels overhoop gaat halen.
Ik heb ook wel eens een Samsung TV gehad welke een kennis die regelmatig storing/blokken gaf terwijl een Humax nergens last van had.

Maar een test/tijdelijke kabel kan geen kwaad natuurlijk.
Dan een ontvanger tussen kabel en tv bedoel je. Geeft dat niet juist errder extra problemen. Nu zit kabel meteen aan tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
ChrisSchults schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:56:
Dan een ontvanger tussen kabel en tv bedoel je. Geeft dat niet juist eerder extra problemen. Nu zit kabel meteen aan tv.
Je kan bij oudere Humax modellen de coax inderdaad doorlussen.
Maar ik bedoel dus om de Humax tuner(s) dan te gebruiken om te zien of de ontvangst daarop misschien wel storingsvrij is?
Humax modellen met smartcard slot zijn ook compatibel met Delta.

Je zou ook nog kunnen testen of het iets met de CI+ te maken heeft?
https://www.delta.nl/televisie/digitaal-zonder-smartcard/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die ontvanger is ook meteen een decoder, die zet het coax signaal voor je om naar een HDMI signaal, wat doorgaans prima werkt.

Verder: een kabel slijt eigenlijk niet. Wat (best) wel minder zou kunnen worden zijn de connectoren door corrosie bijvoorbeeld. Dat zou je kunnen zien aan de staat van de connectoren. Eventueel zou de kabel een klein stukje afknippen, opnieuw strippen en aansluiten een oplossing kunnen zijn. Dan weet je dat de aansluitingen in ieder geval vers koper hebben.

Mocht je iets met een versterker gaan doen: zet die dan zo dicht mogelijk bij het punt waar je coax binnenkomt. Daarnaast moet je er voor zorgen dat een versterker retour geschikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
Is er misschien in de buurt een nieuwe zendmast geplaatst voor telefonie?
Deze signalen kunnen storen op het digitale tv signaal. Dat kan je oplossen door het toepassen van nieuwe connectoren met de juiste afscherming. De kabel slijt echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Kan je foto's maken van de connectoren en splitters die je gebruikt? Evt ook foto's van de kabel?

Ik heb zelf jarenlang last gehad van blokken in beeld met Ziggo. Gevraagd om nieuw AOP en splitter, kreeg alleen een nieuwe splitter, werd het alleen maar erger.
Uiteindelijk iets als deze geplaatst: https://www.kabelshop.nl/...400685-i26797-t22124.html

Ik kon het triggeren door op de laptop een speedtest te starten. Bij download begonnen de kleine storingen, bij upload was het een feest van blokjes tot aan bevroren beeld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ChrisSchults schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:40:
Beneden hebben we sinds paar maanden af en toe slecht beeld en geluid. Op elk kanaal. Na even overschakelen naar ander kanaal is het weer in orde. TV van alles getest, reset. Daar ligt het niet aan.
Wat voor slecht beeld symptomen krijg je dan precies?
De typische digitale blokjes of ander soort verstoringen van het beeld?
Doordat het (tijdelijk) opgelost wordt door even te wisselen van TV kanaal lijkt het mij dan toch geen kabel/signaal probleem.
De TV even uit/aan doen of naar externe ingang schakelen, helpt dat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
devriesjande schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:14:
Is er misschien in de buurt een nieuwe zendmast geplaatst voor telefonie?
Nee nog niet gedaan. Zit er wel een aan te komen, maar zijn bezwaren tegen de verzonnen locaties.
The_Doman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:15:[...]
Wat voor slecht beeld symptomen krijg je dan precies?
De TV even uit/aan doen of naar externe ingang schakelen, helpt dat dan ook?
Slecht beeld is dat het vervormt, soms klein beetje goed komt, maar als je niets doet, helemaal vervromd. Ook haperingen in geluid. In overleg met importeur LG geluid/beeld reset gedaan, totale reset gedaan. Maar dat hielp niet. Vandaar denken aan signaal van provider, kan interne kabel zijn of ergens kastje in de wijk o.i.d.
Via apps werkt het namelijk prima. Is dus echt alleen de coax kabel verbinding. Want echt enige oplossing is switchen van kanaal. De .. is dat we tv pas aanzetten voor journaal van 8 uur, dus net als dat bezig is gebeurt het. Zetten we gister een kwartier eerder aan, gebeurde het ook pas tijdens journaal.
Het is soms na ca 5 minuten en soms pas na een kwartier.

Ik zag trouwens dat er nu ook combi kabels zijn ethernet en coax in 1. Gelukkig is de wifi ontvangst op tv in orde, dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-06 16:08
Je kan natuurlijk wat dingen gaan uitsluiten:
Neem je TV (of een andere) naar het punt waar je signaal binnenkomt (meterkast groene kabel), sluit hem daar rechtstreeks op aan.
Blijft het probleem? Dan zit het in je provider of je TV en niet in je kabel door het huis.

Ik weet niet of je in je TV een menu hebt waar je signaalsterkte kunt aflezen, HUMAX en andere decoders kunnen dit wel.

In dien je een versterker gebruikt, kan het zijn dat die de ruis/storing ook versterkt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als het goed is kan je bij je TV instellingen ook een signaal diagnose menu oproepen.
Je zou daar dan eens kunnen kijken wat er dan wordt aangegeven (signaal sterkte/bit errors) als het probleem zich weer voordoet?

Edit:
Zoals hierboven ook al aangegeven dus.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 28-02-2024 16:51 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Meeste signaalverlies bij coax bekabeling zit vaak in lage kwaliteit connectoren en splitters en/of slecht aangesloten connectoren. Goede kabel is uiteraard ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
_JGC_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:24:
Kan je foto's maken van de connectoren en splitters die je gebruikt? Evt ook foto's van de kabel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbBv5ri-bxHAhHbBN5H1F7ij4OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVVqIrNkgxu2IzYdbpez5iIl.jpg?f=fotoalbum_large
Links close-up entree - Midden oude aansluiting ging via splitter 1 kabel naar woonkamer en 1 kabel naar zolderkamer. Rechts coax - was bedoeld voor radio en tv apart. Naar TV (zwarte kabel)

Kan ik beter de coax meteen aansluiten met connector op tv ??
Want
met maken de rechtse foto is spul zoals het daar lag even naar voren gehaald voor de foto. Daarna hebben we nog wel last van vervormen beeld, maar toch minder erg.

Voorheen was na zeg maar een kwartier niet meer aan te kijken.
zie video - zoals het was.
[Video: https://drive.google.com/file/d/1yv4pifDAjouviQYuYLevzrbWfE2zJRJj/view?usp=drive_link]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
The_Doman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:08:
Als het goed is kan je bij je TV instellingen ook een signaal diagnose menu oproepen.
Je zou daar dan eens kunnen kijken wat er dan wordt aangegeven (signaal sterkte/bit errors) als het probleem zich weer voordoet?

Edit:
Zoals hierboven ook al aangegeven dus.
Vlg forum meen op reddit kan dat niet bij LG alleen tijdens installeren zenders zoeken.
Maar vlg Help bibliotheek van LG zelf wel. Niet zoals ze er uitleggen gevonden.

Dus gaan zoeken en ja er zit iets van signaaltest. Je krijgt dan een heleboel frequenties in beeld, die nagenoeg allemaal aangeven voor driekwart signaalsterkte binnen. Geen percentages of andere cijfers erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die witte stekker op de eerste foto is uit den boze, je wilt een afgeschermde connector.
De kabel op de laatste foto is niet afgeschermd en de rijgdoos is ook heel oud zonder afscherming.
Als je die kabel vervangt door een stuk KOKA9TS en de stekkers vervangt door een setje KOK5/KOS5 moet dat zonder storingen verder goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:57
Mijn ouders hadden ook al een tijdje laat van blokkerig beeld. Bleek deels veroorzaakt te worden door de (slechte/dunne) coax kabel tussen muuraansluiting en tv. Vergeet zeker niet die te checken. En als je nieuwe kabels nodig hebt; Ziggo verkoopt ze zelf voor een behoorlijk lagere prijs als bv Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
_JGC_ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:02:
Die witte stekker op de eerste foto is uit den boze, je wilt een afgeschermde connector.
De kabel op de laatste foto is niet afgeschermd en de rijgdoos is ook heel oud zonder afscherming.
Als je die kabel vervangt door een stuk KOKA9TS en de stekkers vervangt door een setje KOK5/KOS5 moet dat zonder storingen verder goed komen.
Beide zijn oud maar wel afgeschermd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1YPc8pIHIkVBRb2CccYYjqXgqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SYBK8MtuCZWFZN9Sc1dgLXvg.jpg?f=user_large

Dehaakse witte is zelfde als
https://www.onlinekabelsh...nector-plastic-haaks.html

En de rijgdoos kwam nu net tegen zou optie,zijn om de niet gebruikte radio aansluiting te voorzien van een afsluitweerstand. Omdat de digitale radio nu via tv binnenkomt. Of gewone rechte connector. Is nog beter.

Stukje kabel is wel 20 meter door buizen, maar ja die koka heeft betere afscherming zo te zien, niet duur.

[ Voor 5% gewijzigd door ChrisSchults op 02-03-2024 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
ChrisSchults schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Beide zijn oud maar wel afgeschermd. [Afbeelding]

En de rijgdoos kwam nu net tegen zou optie,zijn om de niet gebruikte radio aansluiting te voorzien van een afsluitweerstand. Omdat de digitale radio nu via tv binnenkomt. Of gewone rechte connector. Is nog beter.

Stukje kabel is wel 20 meter door buizen, maar ja die koka heeft betere afscherming zo te zien, niet duur.
Plastic is geen afscherming. De mantel van de coax moet het signaal binnenhouden en de storingen buiten houden. In die plastic stekkertjes heb je hele stukken kale kern met als kers op de taart een schroefje. Dat is ook het geval bij je rijgdoos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@ChrisSchults
Wil je coax blijven gebruiken, sluit alles aan via F-connectoren:
https://www.allekabels.nl/antenne/f-connectors.html
Verdelen via zo'n ding: https://www.allekabels.nl...itter/verdeelelement.html

Maar aangezien je bij Delta zit, ik zou gebruik gaan maken van de app:
https://www.delta.nl/televisie/tv-app/
Alle providers stappen over op een app, direct op je TV/PC of via een android kastje.

Persoonlijk zou ik de oude COAX gebruiken als trekveer en door alle buizen waar nu Coax zit, een netwerkkabel trekken. Mooi netwerkaansluiting maken en klaar. Ben je enorm goed op de toekomst voorbereid.

[ Voor 30% gewijzigd door chrisborst op 02-03-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
chrisborst schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:34:
@ChrisSchults
Wil je coax blijven gebruiken, sluit alles aan via F-connectoren:
https://www.allekabels.nl/antenne/f-connectors.html
Verdelen via zo'n ding: https://www.allekabels.nl...itter/verdeelelement.html

Maar aangezien je bij Delta zit, ik zou gebruik gaan maken van de app:
https://www.delta.nl/televisie/tv-app/
Alle providers stappen over op een app, direct op je TV/PC of via een android kastje.

Persoonlijk zou ik de oude COAX gebruiken als trekveer en door alle buizen waar nu Coax zit, een netwerkkabel trekken. Mooi netwerkaansluiting maken en klaar. Ben je enorm goed op de toekomst voorbereid.
Punt is niet alleen ikzelf maar vooral mijn vrouw vind gewoon ouderwets kanalen kiezen gemakkelijker dan via de app. Die gebruiken we alleen om opgenomen programma's terug te kijken. We hebben nog geen glasvezel hier. Ik begrijp dat via glasvezel we "gedwongen" worden via de app, gezien leeftijd TV (2022) in plaats van extra kastje.

Als dat wel komt is een netwerkkabel beter, dan wifi. Nu zijn er ook combikabels, coax en ethernet ineen. Dus als ik besluit nieuwe kabel door de buis te trekken kan ik nog beter zoeentje kopen. zoals bijv deze https://www.kabelnl.nl/Te...combinatiekabel-20-meter#

Denk dat ik om te beginnen ga voor nieuwe connectoren. Verdeelelement is aangebracht door delta paar jaar geleden, toen we nieuw modem kregen, dus denk dat die nog wel prima is.

bedankt voor je info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ChrisSchults schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:33:
Dus gaan zoeken en ja er zit iets van signaaltest. Je krijgt dan een heleboel frequenties in beeld, die nagenoeg allemaal aangeven voor driekwart signaalsterkte binnen. Geen percentages of andere cijfers erbij.
Driekwart signaalsterkte moet prima zijn voor DTV.
Te hoge signaalsterkte zorgt juist vaak weer voor problemen.

Zet om te beginnen gewoon eerst eens wat goed afgeschermde COAX stekkers op je kabels.
En eventuele overbodige splitters/aansluitingen natuurlijk ook verwijderen.

Coax zou ik ook niet zomaar weghalen.
Direct zappen/kijken op je TV via CI+ is wel zo comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-05 20:29
ChrisSchults schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Beide zijn oud maar wel afgeschermd. [Afbeelding]

Ik werk al CAI monteur en nee die stekkers zijn niet afschermd en zijn niet goed, vaak slechte montage mogelijkheid. Zet er goede fatsoenlijke metalen op.

Blokjes/ happeren is verkies van kwaliteit (informatie/ data in signaal). Als ik de kabel zo zie zal het een c10 a c12 achtige kabel zijn. Die doen 10 en 12dB demping per 100m waar dtv signaal zit. Kortom meestal niet zo probleem in huis.

Meestal is het kwestie van fatsoenlijke connectoren erop zetten en oude contactdozen vervangen. Maar de afscherming in de kabel die ik hier zie is vaak ook niet al te best maar voor DTV vaak prima.

Mijn suggestie. Zet er goede hirschmann of technetix connectoren op en vervang oude contactdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:21:
Ik heb ook wel eens een Samsung TV gehad bij een kennis welke regelmatig storing/blokken gaf terwijl een Humax nergens last van had
sdk1985 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 18:57:
Ondertussen is de monteur geweest en is het AoP vervangen voor een nieuwer model met daarop ook een Na vervangen is de bekabeling gemeten en dat zou allemaal prima zijn. Toen dit klaar was heb ik alles op de Humax decoder aangesloten en ik had daarop perfect beeld, 60% sterkte, 100% kwaliteit.

Nadat de monteur weg was heb ik de humax weer weggehaald en heb ik dezelfde kabel omgezet naar mijn Sony Bravia TV met CI+ module. Vervelend genoeg zag ik toen na een paar minuten toch weer blokjes voorbij komen. Het beeld is vele malen beter dan het was, maar daar gaat nog iets niet helemaal goed.

Wellicht is de ontvanger van de humax kwalitatief beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@The_Doman Sony televisie heeft last van storingen uit het retour signaal, daar zet je een filter tussen. Uitgezonderd de Humax 5200 hebben de meeste Humax boxen daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
dewiss1993 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:02:
[...]
Blokjes/ happeren is verkies van kwaliteit (informatie/ data in signaal). Als ik de kabel zo zie zal het een c10 a c12 achtige kabel zijn. Die doen 10 en 12dB demping per 100m waar dtv signaal zit. Kortom meestal niet zo probleem in huis.

Meestal is het kwestie van fatsoenlijke connectoren erop zetten en oude contactdozen vervangen. Maar de afscherming in de kabel die ik hier zie is vaak ook niet al te best maar voor DTV vaak prima.

Mijn suggestie. Zet er goede hirschmann if technetix connectoren op en vervang oude contactdozen.
Het was niet echt blokjes haperen maar dit effect.en na even schakelen ander kanaal en terug was het over.

[Video: https://drive.google.com/...JRJj/view?usp=drive_link]

En kan ik dan niet beter coax meteen op tv aansluiten, dan verdwijnt die,rijgdoos. Hadden ze beter bij installeren tv aan kunnen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door ChrisSchults op 02-03-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Zoals jij het beschijft zou het ook de tuner van de tv kunnen zijn.

Meeste rijgdozen demper ook een dB of 10 het signaal. Die ik bij jou zag zou ik er zeker tussenuit halen. Beetje ouwe rommel. Dan kan je beter een nieuw doosje halen en een splitter opzetten. Beter dan een rijgdoos.
https://www.kabelshop.nl/...-01-SET-i8097-t22079.html

Of compleet tussenuit laten een een verdeler gebruiken als hij toch los ligt op de grond.

https://www.kabelshop.nl/...-ESX-02-i8077-t19364.html

Als die rijdoos niet nodig is zou ik de kabel eventueel gewoon met een extra kabel oplengen :)

Video kon ik niet zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Een retourfilter kan inderdaad ook helpen. Modems kunnen ook op ci+ storen. De filter ze je op de kabel naar de tv. Of je dat bij meterkast of vlak voor tv doet maakt niet uit.

Verdeler met filter ingebouwd
https://www.cablehome.nl/...TV-modem-POA-254/99900914

Andere type
https://www.cablers.nl/Retourband-stopfilter/10400685

[ Voor 16% gewijzigd door dewiss1993 op 02-03-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ChrisSchults schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:05:
Het was niet echt blokjes haperen maar dit effect.en na even schakelen ander kanaal en terug was het over.

[Video: https://drive.google.com/...JRJj/view?usp=drive_link]
Ik heb de video (nog) niet kunnen zien, deze is niet (direc)t toegankelijk.
Maar dat je geen blokjes ziet maar blijkbaar een ander effect en wat ook meteen verdwijnt na schakelen naar een ander kanaal doet toch vermoeden dat het niet aan het signaal zelf ligt.

Hier wordt trouwens nog aangegeven hoe de signaal/kwaliteit te bekijken op LG TV's.
Dat werkt ook niet?
LG: Hoe de signaalsterkte van digitale uitzendingen te controleren (2022 WebOS22/2021 WebOS6.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
dewiss1993 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:02:
Zoals jij het beschijft zou het ook de tuner van de tv kunnen zijn.

Als die rijdoos niet nodig is zou ik de kabel eventueel gewoon met een extra kabel oplengen :)

Video kon ik niet zien
Denk dat dat het beste is en betere connector in de meterkast. In de meterkast zit nu splitter V-POF-204-T6 door Delta zelf geplaatst. Die gaat tot 1218 en de 254 tot 2000 MHz. Kan er vanuit gaan dat die voor coax netwerk hier ter plaatse voldoende moet zijn.

Als we "ooit" glasvezel krijgen zal er toch meer aangepast worden. Wij wonen centraal op walcheren en in 2022 zijn ze begonnen met planning in de randplaatsen zoals domburg, westkapelle. Maar zo te zien nog geen internet via glasvezel daar. De rest van Nederland krijgt het sneller dan hier Zeeland :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
Miersel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:01:
Mijn ouders hadden ook al een tijdje laat van blokkerig beeld. Bleek deels veroorzaakt te worden door de (slechte/dunne) coax kabel tussen muuraansluiting en tv. Vergeet zeker niet die te checken. En als je nieuwe kabels nodig hebt; Ziggo verkoopt ze zelf voor een behoorlijk lagere prijs als bv Hornbach.
Ja maar bij ziggo moet je klantnr invullen wat ik niet heb omdat we bij delta aangesloten zijn.
en ach zo duur is dat spul niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
The_Doman schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:49:
[...]
Hier wordt trouwens nog aangegeven hoe de signaal/kwaliteit te bekijken op LG TV's.
Dat werkt ook niet?
LG: Hoe de signaalsterkte van digitale uitzendingen te controleren (2022 WebOS22/2021 WebOS6.0
Leuke uitleg had ik gevonden ook. Maar op onze tv krijg je alleen balkjes te zien bij heel veel frequenties, zonder getallen. Toch webos2022. De balkjes tonen ca 3/4 kwart, dus gemiddeld kan ik uitgaan van 75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 12:58
Wat jij beschrijft lijkt op iets wat ik hier heb gehad. Dat had te maken met interferentie van het 5G netwerk (mobiel) op de coax. Bepaalde zenders (hoog in de frequentie) hadden er meer last van. Ook begon het vaak als de buren thuis kwamen met hun mobiel.

Ik heb alle coax vervangen door driedubbel afgeschermde coax (Hirschmann koka 9 TS, splitter aan de muur ertussen uitgehaald, tv’s direct met afgeschermde metalen connector verbonden met de tv’s, in de meterkast goede splitter en Hirschmann versterker (circa+3dB) geplaatst omdat in mijn huis de kabellengte ergens tussen de 10 - 15 meter ligt.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
Shocked schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:28:
Wat jij beschrijft lijkt op iets wat ik hier heb gehad. Dat had te maken met interferentie van het 5G netwerk (mobiel) op de coax. Bepaalde zenders (hoog in de frequentie) hadden er meer last van. Ook begon het vaak als de buren thuis kwamen met hun mobiel.
Dichtsbijzijnde 5g mast nu op iets meer dan 3 km. Er is planning voor eentje dichterbij. Maar het is op alle kanalen. en elke keer als we tv aanzetten, meest na een paar minuten. Ga eerst eens nieuwe connectors bestellen en monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
[...]
Ik werk al CAI monteur en nee die stekkers zijn niet afschermd en zijn niet goed, vaak slechte montage mogelijkheid. Zet er goede fatsoenlijke metalen op.
Mijn suggestie. Zet er goede hirschmann if technetix connectoren op en vervang oude contactdozen.
Goed gekeken op los stuk klopt zijn 6 mm dacht eerst 4 4,5

[ Voor 16% gewijzigd door ChrisSchults op 04-03-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 12:58
ChrisSchults schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Klein vraagje nog ik zag C10-C12 zijn 6mm dik buitenmaat, die hier liggen zijn maar 4 mm.
Dus ga ik er vanuit dat ik ook 4mm connectors moet hebben.
Je bedoelt de connector naar de tv?

Hier een voorbeeld : https://www.allekabels.nl...123/463/coax-stekker.html

Daar knijp je de kabel in vast en draai je hem aan. Met die blauw-witte Hirschmann coax stekkers heb ik nooit overweg gekund. Die gingen ook weer los zitten en had er altijd ruzie mee. Ik heb ze weggeknikkerd en gewoon metalen gekocht met een simpel aandraai systeem en schroefje. Altijd goed.

Deze heb ik dus nu, wel even kijken hoe lang je de kabel stript, de binnenkern door het gaatje steken, maar mag de buitenhuls niet raken. Dan is ie te lang en raakt de aarde = geen signaal.
Ze zijn volgens mij ook per twee (man + vrouw) bij de Praxis ofzo te verkrijgen.

In ieder geval kwam bij mij alle ellende voort uit 5G.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Shocked Die blauw-witte stekkers werken alleen als je kabels met de juiste diameter hebt, zoals KOKA9TS of KOKA799.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Shocked schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Je bedoelt de connector naar de tv?

Hier een voorbeeld : https://www.allekabels.nl...123/463/coax-stekker.html

Daar knijp je de kabel in vast en draai je hem aan. Met die blauw-witte Hirschmann coax stekkers heb ik nooit overweg gekund. Die gingen ook weer los zitten en had er altijd ruzie mee. Ik heb ze weggeknikkerd en gewoon metalen gekocht met een simpel aandraai systeem en schroefje. Altijd goed.

Deze heb ik dus nu, wel even kijken hoe lang je de kabel stript, de binnenkern door het gaatje steken, maar mag de buitenhuls niet raken. Dan is ie te lang en raakt de aarde = geen signaal.
Ze zijn volgens mij ook per twee (man + vrouw) bij de Praxis ofzo te verkrijgen.

In ieder geval kwam bij mij alle ellende voort uit 5G.
Uit ervaring dagelijks met de spul te werken kan bovenstaande opzich prima zijn maar mijn voorkeur is onderstaande dan. Weet je zeker dat hij goed vast zit. Echter wel even kijken hoe dik de kabel is want deze is meer bedoeld voor de iets dunnere en ik denk bij deze kabel net past.

De witte blauwe zijn inderdaad voor koka 9. Connectoren komen best wel nauw. Of je zet er een goede f-connector op met verloopje. Vooral belangrijk buitendiamer en binnendiameter om de kern tot mantel.

https://www.allekabels.nl...3252248/coax-stekker.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom koop je geen prefab kabel en leg je die naar de decoder voor een paar avonden.

Op dit manier kun je dingen uitsluiten zonder meteen vanalles overhoop te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
FreakNL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:39:
Waarom koop je geen prefab kabel en leg je die naar de decoder voor een paar avonden.

Op dit manier kun je dingen uitsluiten zonder meteen vanalles overhoop te halen
Idee niet verkeerd, maar dan moet die toch 10 meter lang zijn. Dus zeg maar bijna 20 euro. Connectors zijn oud en voor paar euro nieuwe erop.

Het is modem-televisie.
Zou een utp kabel, die ik nog over heb kunnen gebruiken om kabel/signaal uit te sluiten, twijfel even uit mijn hoofd of die lang genoeg is. Van provider keer gekregen om uit te testen t.o.v. wifi in huis.
Als beeld dan nog zo raar doet kan het aan de tv liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

Dat kan veel goedkoper dan 20 euro.

En met een kabel vanuit de fabriek met gegoten stekkers weet je zeker dat het goed zit. Als je gaat prutsen aan de bestaande kabel en het werkt nog steeds niet heb je alsnog het probleem dat je niet weet of het aan de kabel ligt of aan je nieuwe stekkers.

Begin met een prefab kabel. Heb je dan een paar avonden strak beeld weet je dat het niet aan de TV of decoder ligt. De volgende stap is dan nieuwe connectors op je kabel zetten. Kom je er dan nog niet uit, zul je een nieuwe coax kabel door de leiding moeten trekken.

Dit is trouwens wel troubleshooting 101.. Je hoeft geen verstand van de techniek te hebben maar met een beetje logisch nadenken kun je toch dingen proberen en uitsluiten. Het valt me op dat dit soort topics schering en inslag zijn op Tweakers de laatste jaren. Bijvoorbeeld mensen die klagen dat ze geen 500mbit halen op glas terwijl ze op de WiFi zitten en dat ding in de meterkast staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
FreakNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:20:
Dat kan veel goedkoper dan 20 euro.

.
Klopt klein beetje. Goedkoopste 10 meter die ik vond was 10 euro plus 5 euro verzendkosten. Werkt die goed dan kan ik er eentje van 20 meter gaan kopen voor xxx euro plus 5 euro verzendkosten.

Leuke 101 troubleshooting hou jer erop na.
De provider dacht errst aan testen en als bleef mag ik nog eens chatten.
De tv leverancier gaf me tips om tv te resetten.
Betere 101 trouble shooting
En goedkoper voor mjij ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisSchults
[...]
Gezien je ervaring nog 1 vraag. Ik begrijp de mogelijke storing van 5g op onze oude coax-kabel en de slechte afscherming.
MAAR
wat ik zo vreemd vind, dat ik nu die storing verhelp door even over te schakelen naar een ander kanaal en terug naar het gewenste kanaal. We er dan verder geen last meer van hebben. Of we op die zender blijven kijken of dat we gaan overschakelen naar andere zender. Het beeld blijft de rest van de avond prima.
Zelfs als we tussendoor via bijv NPO app iets terugkijken en weer live-tv via kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:06
ChrisSchults schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Wat ik zo vreemd vind, dat ik nu die storing verhelp door even over te schakelen naar een ander kanaal en terug naar het gewenste kanaal. We er dan verder geen last meer van hebben. Of we op die zender blijven kijken of dat we gaan overschakelen naar andere zender. Het beeld blijft de rest van de avond prima.
Zelfs als we tussendoor via bijv NPO app iets terugkijken en weer live-tv via kabel.
Een videostream op coax bevat niet alle data voor de 25/50 frames per seconde. Elke aantal seconde komt er maar een heel frame en daarna volgens een flink aantal frames, waarbij alleen wijziging ten op zichtte van het vorige frame worden gestuurd.

Als een dus een stukje wordt verstoord, dan past de TV prima de wijzigingen ten op zichtte van het vorige frame toe, maar omdat dat verstoord was zal het resultaat toch niet kloppen.

Door over te gaan naar een andere zender (of app) forceer je dat de TV vanuit niets begint (en dus op een volledig frame wacht) en niet doorgaat met wat er al reeds was.

Overigens zou je wel verwachten dat de TV zich bij een volgend volledig frame weer herpakt, maar video data is complex en niet alles gaat even goed om met een storing in de data.

Je zit waarschijnlijk simpelweg op het randje qua ontvangst/storing en dan is het heel gemakkelijk om over het randje te gaan. Als dat zo is, dan kan zo'n connector voor een goede vervangen prima het hele probleem oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 15-03-2024 12:38 ]

Pagina: 1