IP smart plug via pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-04 17:36
Kan geen smart plug vinden die je kunt bedienen via een IP-address vanaf een pc (dus niet met een telefoon met wat dan heet een 'app') met een windows applicatie/interface.
Het is alles Zigbee and the likes! met eigen adressen en protocollen.
Ik wil bv ook naast m'n pc's, printers, scanners en camera's ook die smart plug in het zelfde netwerk zien en kunnen bedienen/lezen.
Op het forum kan ik ook niks vinden hierover, kan het eigenlijk wel of ben ik veroordeeld tot de 'smart phone' of Zigbee dongle-gateway?
(Ik kom nog uit het tijdperk van VTAM toen het OSI-model nog niet bestond. Ben nu eindelijk gewend aan TCP/IP.)

Beste antwoord (via HHkk11 op 26-02-2024 16:45)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:36:
nee, ik was al op amazon aan het kijken voor Shelly. maar de reacties kwamen zo snel dat ik even niet verder kwam. maar heb je dan toch niet een gui nodig voor de bediening
Jawel, maar dat is natuurlijk gewoon de webpagina van de Shelly.
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:47:
hoe geef ik die stekker dan via DHCP-server van m'n router dan een IP-address
Zoals @wautah91 ook al aangeeft. Je maakt eenmalig verbinding met het wifinetwerk dat de Shelly uitzend, daarna kan je aangeven met welk wifi netwerk je Shelly moet verbinden. Vervolgens krijgt deze een IP adres en daarna is de Shelly te benaderen via dat IP adres.
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:58:
weer noemen ze "app". dan denk je automatisch aan android of ios. is het dan voor windows? dat staat er niet bij...
Het werkt óók met de Shelly app, maar werkt ook prima zonder app. Ik heb er 32 in gebruik, dus wel enige ervaring mee.

Verder kan je er wel vanuit gaan dat als ze het ergens hebben over 'een app' het eigenlijk altijd gaat over een app op Android of iOS.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 26-02-2024 16:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@HHkk11 Shelly plugs kan je via hun IP benaderen en op die manier schakelen.

Maar zo te horen gebruik je al het een en andere, heb je ook een overkoepelend systeem draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
uh... overkoepelend? wat bedoel je? ik heb een pc met tcp/ip verbindingen met printer/nas enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:06:
uh... overkoepelend? wat bedoel je? ik heb een pc met tcp/ip verbindingen met printer/nas enzo
Nee. Home Assistant of Domoticz o.i.d. iets wat alle hardware aanstuurt. Maar ik denk dat ik al antwoord heb op mijn vraag. :P

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 26-02-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:50
Met overkoepelend word bedoeld of je een app / systeem / software oplossing in gebruik hebt waarmee je alle devices aanstuurt.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
windows 10 (dus geen Android of iOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

De meeste van dit soort smart plugs werken inderdaad met Zigbee (wat ook beter is voor dit soort domoticatoepassingen), maar smart plugs op WiFi zou je in principe op de manier die jij wilt moeten kunnen aansturen. Het zou echter kunnen zijn dat dit niet out-of-the-box gaat, omdat ze meestal zijn bedoeld om over MQTT oid via HomeAssistant of een ander (proprietair) systeem te worden bediend.

Als je een plug pakt waar je Tasmota op kan flashen dan heb je wat je wilt ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
ja, Tasmota-Smasmota. Zover wil ik niet gaan, anders heb ik nog wel een soldeerbout liggen. Wat je zegt over niet out-of-the-box... Daar ben ik juist naar op zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@HHkk11 ik denk dat je er een beetje overheen gelezen hebt. Maar in mijn eerste post noem ik plugs van Shelly. Die kan je via een IP-adres, zonder app, zonder flashen, zonder poespas, gewoon bedienen.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 26-02-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
nee, ik was al op amazon aan het kijken voor Shelly. maar de reacties kwamen zo snel dat ik even niet verder kwam. maar heb je dan toch niet een gui nodig voor de bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:26
Je maakt via wifi verbinding met de stekker PC <-> stekker.

In de webomgeving van de stekker voer je de wifi naam en het wifi wachtwoord in.

Stekker maakt contact met wifi via DHCP.

Via je router kun je het ip-adrs van je stkker achterhalen en die voer je in in je webbrowser en klaar.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
en met dat alles geen proprietair systeem, geen account, geen cloud.

ik lees bij een shelly stekker op bol.com:

"De Shelly Plug is plug&play, je hoeft alleen de WiFi stekker in het stopcontact te steken. Verbinden met je WiFi netwerk doe je met de shelly-app"

weer noemen ze "app". dan denk je automatisch aan android of ios. is het dan voor windows? dat staat er niet bij...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:36:
Jawel, maar dat is natuurlijk gewoon de webpagina van de Shelly.
Zoals @wautah91 ook al aangeeft. Je maakt eenmalig verbinding met het wifinetwerk dat de Shelly uitzend, daarna kan je aangeven met welk wifi netwerk je Shelly moet verbinden. Vervolgens krijgt deze een IP adres en daarna is de Shelly te benaderen via dat IP adres.
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:58:
Het werkt óók met de Shelly app, maar werkt ook prima zonder app. Ik heb er 32 in gebruik, dus wel enige ervaring mee.

Verder kan je er wel vanuit gaan dat als ze het ergens hebben over 'een app' het eigenlijk altijd gaat over een app op Android of iOS.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 26-02-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
je hebt toch een of andere interface (GUI) nodig. eventueel via CLI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De smart plugs van HomeWizard kan je ook via een lokale API schakelen. Echt praktisch is dat niet (vergeleken met het gebruik via de app of via een oplossing als HomeAssistant), maar het kan wel. Je hebt dan wel een of ander stukje software nodig waarmee je de juiste http requests kan indienen richting de smart plug: https://api-documentation...nts/api-v1-state#examples

Initiële installatie is daar alleen geloof ik wel alleen mogelijk via hun app.

Aangezien je al een NAS hebt draaien, zou ik toch de tip geven eens te kijken of je daar bijvoorbeeld HomeAssistant op kan draaien. Dat draait dan gewoon lokaal in je eigen netwerk, integreert lokaal met oplossingen zoals die van HomeWizard (en ongetwijfeld Shelly ook, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee) en bediening kan je dan vanaf je PC doen door naar de webinterface van HomeAssistant te browsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 26-02-2024 16:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:04:
je hebt toch een of andere interface (GUI) nodig. eventueel via CLI.
Die shellies hebben hun eigen webpagina en daarmee dus de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
wacht even, jullie denken dat ik het begrijp. maar waar zie ik dan die verbinding tot stand komen, in welk scherm. ik kan via cli cmd een net commando geven enzo. maar met welke applicatie kan ik dan op windows die stekker benaderen? de functies aan/uit, timer, energie, enzo.

maar werken die Shellies dan via windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:17:
wacht even, jullie denken dat ik het begrijp. maar waar zie ik dan die verbinding tot stand komen, in welk scherm. ik kan via cli cmd een net commando geven enzo. maar met welke applicatie kan ik dan op windows die stekker benaderen? de functies aan/uit, timer, energie, enzo.

maar werken die Shellies dan via windows?
Via een webbrowser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nREzdMWvKNnQ6cgCKBHydc193i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGeETQJuLwt31ZhKE2bOw9NO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
ja, maar die webbrowser moet toch worden gevuld en bestuurbaar zijn door een applicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
die installeerd is op windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:49

Rannasha

Does not compute.

Als je de Shelly Plug (of een ander Shelly apparaat) voor het eerst van stroom voorziet, dan gaat deze in access point (AP) mode. In AP mode maakt het ding z'n eigen wifi netwerk (iets met shelly in de naam). Vervolgens pak je een willekeurige computer of laptop met wifi en verbind je deze met het AP van de Shelly.

Daarna open je de browser en ga je naar het IP adres van het apparaat (staat in de handleiding welke dat precies is). Nu kom je op de webinterface, waar je vervolgens de wifi gegevens van je eigen netwerk kunt instellen. Daarna start het ding opnieuw op, gaat AP mode uit en verbindt het apparaat met jouw wifi netwerk. Dit hele riedeltje kan ook met de Android of iOS app van Shelly en daarmee gaat het wat vlotter, maar die app is dus compleet optioneel.

Nadat deze setup-stap klaar is, kun je het apparaat op verschillende manieren besturen: Via de mobiele app, via een webinterface die je in een willekeurige browser kunt openen, via MQTT of via de API. Die laatste twee opties vereisen extra software of scripts die je kunt installeren (bijvoorbeeld Home Assistant) of zelf kunt maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rannasha op 26-02-2024 16:31 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
aha, daar begin ik wat meer licht te zien... maar dan zou ik home assistant nodig hebben, want shelly heeft die mogelijkheid niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:24
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:39:
aha, daar begin ik wat meer licht te zien... maar dan zou ik home assistant nodig hebben, want shelly heeft die mogelijkheid niet
Maar als je in een willekeurige webbrowser naar het IP adres van de Shelly gaat, zal je daar een interface zien waar je ook aan/uit kunt schakelen.
Home Assistant is optioneel, niet verpicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
@rens-br jij zei ook al zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
nou. ik ben eruit! allemaal heel erg bedankt. dat was verfrissend en allemaal zeer snel geacteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:23:
ja, maar die webbrowser moet toch worden gevuld en bestuurbaar zijn door een applicatie?
Hoe bedoel je? Je hebt wel een webbrowser, neem ik aan. D.m.v. je webbrowser kan je de webapp (die draait op de plug) benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
ok. de browser heb ik op de pc - en de app draait dan op de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
waarom al dat gedoe met die telefoon waar dan wel een app op moet staan. daar kun je dan toch ook gewoon een browser gebruiken? (niet ik dat wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:10:
ok. de browser heb ik op de pc - en de app draait dan op de stekker?
Klopt.
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:15:
waarom al dat gedoe met die telefoon waar dan wel een app op moet staan. daar kun je dan toch ook gewoon een browser gebruiken? (niet ik dat wil)
Gemak, betere interface, soms meer opties, overzicht, er zijn genoeg opties te bedenken voor een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
maar dan trekken die apps meer gegevens uit de stekker dan waar een browser mee kan omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
ik heb deCONZ - ConBee II die gegevens doorgeeft aan webpagina Phoscon App. Op die webpagina is weinig te zien/beheren van de gegevens die er wel zijn. dat geeft mij ook enige verwarring, waardoor alle vergelijkingen moeilijk zijn te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
voor de duidelijkheid: dat is wel even een ander onderwerp, en alleen als illutratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:29:
ja, Tasmota-Smasmota. Zover wil ik niet gaan
Je kunt gewoon stekkers kopen waar Tasmota al op staat? Tasmota EU plug.

Verder kun je ook Shelly volgens mij gewoon schakelen zonder GUI (dat was het doel, toch?), want er worden http-commando's ondersteund.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 26-02-2024 18:57 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
Als je naar het IP-adres gaat van de Shelly plug S bijvoorbeeld heb je de onderstaande webomgeving (of webapp zo je wilt) en kun je de plug aan en uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aExVyM3OIqpAmaKwu_2-hIzhrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQMletJOE3IRTPFBipqyQTBT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:28:
maar dan trekken die apps meer gegevens uit de stekker dan waar een browser mee kan omgaan?
De browser kan daar wel mee om maar vaak is het een keuze van de fabrikant welke functies ze via de webbrowser ontsluiten.

Neem de smart-plugs van Hombli bijvoorbeeld. Die werken via het Tuya-smart platform en werken dus met zowel de Hombli app als met die van Tuya. In de beide apps kun je de plugs in en uit laten schakelen en kun je de volgende waarden zien:
- Voltage (V)
- Actueel vermogen (W)
- Totaal vermogen (kWh)

Nu kun je die plugs ook op twee manieren via een API uitlezen, via de cloud API van Tuya of via de lokale API van de plug zelf. Maar in beide gevallen kun je niet het totale vermogen (in kWh) zien. Wil je dus weten hoeveel het apparaat in het afgelopen jaar verbruikt hebt, dan heb je daarvoor de Hombli of Tuya app nodig. Home Assistant, Domoticz en dergelijke kunnen die informatie namelijk niet boven water halen.

Bij mij zijn alle Hombli plugjes daarom vervangen door die van Home Wizard (Een nederlands bedrijfje uit Noordwijk volgens mij) en die Home Wizard plugjes werken prima met de Home Wizard Cloud en zijn uitstekend (en lokaal) uit te lezen via Home Assistant of Domoticz. Ze hebben alleen (voor zover ik weet) niet een eigen website draaien waarmee je de plug vanaf je PC kunt bedienen. Voor mij boeit dat niet, ik heb toch alles in Home Assistant, maar kan me voorstellen dat het voor jouw een groot minpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:09

FreakNL

Well do ya punk?

De TP-Link HS110 kan je ook lokaal tegenaan praten.

Ik heb er een aantal in Domoticz hangen en lees ze ook apart uit via:
https://github.com/jamesbarnett91/tplink-energy-monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

HHkk11 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:37:
ik heb deCONZ - ConBee II die gegevens doorgeeft aan webpagina Phoscon App. Op die webpagina is weinig te zien/beheren van de gegevens die er wel zijn. dat geeft mij ook enige verwarring, waardoor alle vergelijkingen moeilijk zijn te maken.
Maar als je dit al hebt draaien, wil je dan niet liever plugs die werken met deconz? Kortom, die werken op Zigbee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHkk11
kom er nu achter dat met '@' een drop-down-menu komt om makkelijk gericht te antwoorden
@rens-br dat was een voorbeeld van wat ik niet wil.
@wautah91 dat ziet eruit waar ik heen wil
heb er 4 tientjes tegenaan gegooid en krijg donderdag een Shelly Plug | Slimme WiFi stekker.
het moet allemaal in 1 netwerk met ip-addresses en niet bv ConBee gateway die zelf wel ip-address heeft maar vervolgens dan weer met eigen adressen aan de gang gaat (een soort mix van mac&ip adres lijkt het)
mijn intranet moet er zo uit komen te zien:
192.168.2.254 router
192.168.2.2 pc1
192.168.2.3 pc2
192.168.2.4 nas
192.168.2.5 prt1
192.168.2.6 prt2
192.168.2.7 cam1
192.168.2.8 cam2
192.168.2.9 tv
192.168.2.10 bd-player
192.168.2.11 ip tel1
192.168.2.12 ip tel2
192.168.2.13 smart phone
192.168.2.14 plug1
192.168.2.15 plug2

waarbij router alleen een hub/switch is

@FreakNL is dat (TP-link) dan off-grid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:09

FreakNL

Well do ya punk?

Off-grid?

Ze praten bij mij nog met de cloud maar als ik ze Internet ontzeg kan ik ze nog steeds lokaal uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHkk11
@FreakNL ahja, ik zie nu via jouw link dat er gebruik wordt gemaakt van 'localhost'.

en met 'off-grid' bedoel ik alleen intranet en geen internet = interne(local) ip-address en geen externe(public) ip-address.

dus die TP-link zou dan een optie zijn, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HHkk11
@wautah91 heb nu die Shelly plug en alles werkt perfect via de webpagina met ip-address! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
HHkk11 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:24:
@wautah91 heb nu die Shelly plug en alles werkt perfect via de webpagina met ip-address! bedankt!
Mooi! Veel plezier ervan ;-)

Pagina: 1