Laptop voor cyber security (opleiding), upgradeable

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik start binnenkort met een cyber security opleiding (vrij breed, van operationeel tot compliance). Ik heb een Vivobook pro 16x die, denk ik toch, prima zou voldoen. Toch heb ik liever een apart apparaat om naar hartelust op te kunnen spelen.

Wat ga je met je laptop doen?
Los van de standaard zaken als browsen en tekstdocumentjes in elkaar flansen, zal er linux kali of parrot op gedraaid worden in een vm. Ik verwacht veel gebruik te moeten maken van virtualisatie. Specifieke tools om te bruteforcen e.d. verwacht ik minder nodig te hebben. Verder zal ik vast wat gaan programmeren, containers draaien. Ik zal dit ook als hobby wel blijven doen, dus ik wil een laptop die over een paar jaar dit soort dingen ook nog kan.

Wat is je budget?
max 1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ongeveer 1 à 2 keer per week. Gewicht is niet het meest belangrijke.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb echt een grafhekel aan vastgesoldeerde meuk. Als het even kan, wil ik een laptop waar nog iets aan valt te upgraden of vervangen in de toekomst, bijvoorbeeld extra RAM, cpu, accu en opslag. Dat dit betekent dat ik wat meer geld uit moet geven of meer gewicht moet slepen, soit. Niet kleiner dan 15", wel met webcam.

Kunnen jullie mij ook met het volgende helpen?:
  1. CPU: minimaal 8 cores? Ik heb altijd intel cpu's gehad, maar ik weet niet of daar nog een argument voor is.
  2. Besturingssysteem: ik zou het liefst linux draaien (voor opleiding ook prima), maar indien Windows: is het dan aan te raden om Pro te hebben i.v.m. hyper-V, of presteert virtualbox net zo goed in windows home? (en ik zag dat het niet al te moeilijk is om hyper-v toch te gebruiken in home.. dus geen halszaak)
  3. RAM: ik dacht aan 32gb. Een laptop met 16gb ram waar ik zelf nog 16gb bij kan stoppen, kan natuurlijk ook. Of is 16gb voldoende?
  4. Dedicated GPU: lijkt mij niet nodig voor mijn doel?
Mijn zoekresultaten to zover
In mijn zoektocht kom ik snel bij gaming laptops uit, omdat die wat beter te upgraden zijn, bijv. asus tuf F15. Ik betaal dan echter ook voor de GPU en de rgb-kermis, die ik niet nodig heb. Verder kwam ik Skikk (saga, idavoll of freya) tegen, een reeks Acer Aspire 5 A515 waar ik niet heel blij van word (lijkt me niet erg makkelijk te upgraden?). Iets als een thinkpad spreekt al meer tot de verbeelding maar is met de gevraagde specs toch te ver boven budget. O ja, framework natuurlijk ook bekeken, maar die wachttijd is me te lang en bovendien te prijzig.
Om uiterlijk geef ik niet erg veel, meer om de mogelijkheid er nog wat aan te kunnen klussen, degelijkheid en dat onderdelen nog even beschikbaar blijven. Nog tips?

[ Voor 1% gewijzigd door cat_byte op 26-02-2024 14:48 . Reden: link pricewatch asus tuf f15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-10 22:35

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Onze saga is geschikt voor Gaming, de idavoll en freya bevatten geen dGPU (Nvidia of AMD) en daardoor toch terdege wat minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Een dedicated gpu leek me juist niet nodig voor mijn doel. Voor zover ik begrijp heb je er weinig aan bij het draaien van VM's; hooguit bij een aantal password cracking tools, maar ik verwacht daar niets serieus mee te doen. Hooguit een paar keer om te zien hoe het werkt en that's it. Of zit ik ernaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-10 22:35

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Niet goed gelezen.

Toch heb ik liever een apart apparaat om naar hartelust op te kunnen spelen. --> dacht dat je dit nu ook wilde in je laptop. Maar dan zijn juist de Freya en de Idavoll geschikter (zou ik zelf eerder voor de Freya gaan overigens ;-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:03
Skikk is een Clevo of Tongfeng (of zoiets) rebrand. Opzich prima.
Een dGPU zou ik niet aanraden voor jouw doeleinde want je budget is vrij beperkt. Er gaat dan ook nog kosten voor een dGPU vanaf. Het moet uit de lengte of breedte komen..

Heb je een numpad nodig?
Is 2e hands een optie?
Batterij vaak nodig?

Zou kijken naar een Probook, daar kan je vaak een extra SSD, geheugen bijprikken en de batterij is bij HP vaak eenvoudig te vervangen.

Voldoet een 1335u?

uitvoering: HP ProBook 450 15,6 inch G10 (9G2A3ET)

https://www.cpubenchmark.net/laptop.html

Als je batterij niet vaak gebruikt zou ik kijken naar een 12700h of 13700h processoren. Vrij krachtig, maar niet echt zuinig.

Je budget is te beperkt voor een mooie AMD oplossing zoals de 7840; in jouw prijsrange alleen gesoldeerd geheugen (bij HP en Lenovo)

Check je laptop even op https://www.notebookcheck.nl/ ; kijk niet naar de score (die is volgens mij altijd 80+) maar naar jouw specifieke wensen. Vaak doen ze ook de behuizing open foto erbij, zodat je kan zien wat er te veranderen is.

[ Voor 43% gewijzigd door FitTiv op 27-02-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Laptops en losse onderdelen gaan meestal niet zo goed samen. De enige uitzondering die ik daarop ken zijn de Framework laptops, de 13" past waarschijnlijk net binnen jouw budget.

https://frame.work/nl/en

[ Voor 7% gewijzigd door Glewellyn op 27-02-2024 15:30 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zie de use case als een hoop VM's tegelijkertijd draaien om servers, clients, netwerk devices (bv FortiGate VM),... in een netwerk te simuleren. Zonder dat je meerdere laptops aan elkaar moet hangen om de VM's over meerdere laptops te spreiden.

AMD met 8 volwaardige cores, geen E-cores en veel RAM.

Niet te kleine SSD, draagbaarheid en stevigheid.

Gesoldeerde meuk komt door de wens om de laptops steeds dunner en lichter te maken.
  • Het nadeel is dat je de karige 2x 8GB niet door 2x 32GB kan vervangen.
  • Het voordeel is dat DDR5 hoger geklokt kan worden voor meer bandbreedte voor de geïntegreerde graphics en daar heb ik 32GB gesoldeerd geheugen gekozen.
  • Als AMD de geheugenbus naar 256bit verbreedt, dan kunnen APU's bijna zo snel als een PS5 worden. Dan is gesoldeerd geheugen zeker nodig. Laptopfabrikanten vinden het prachtig als het met 1 chip (zonder losse GPU) kan.
Met 1000 euro budget heb je deals gemist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPtikPn801CD8hAqfTQFxzplJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvdsnhJGavvaKSyHzCiakJHz.jpg?f=fotoalbum_large

Tweedehandse ThinkPad T14 met de zuinige 7840U, 32GB en 2TB is een goede zakelijke keuze om tegen een stootje te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik zie een aantal suggesties voor laptops die qua cpu/ram wel zouden voldoen, maar mij écht te klein zijn (13/14"). Ik heb niet altijd de beschikking over een 2e monitor, dus ik wel echt groter dan 15".

@SKIKK met "spelen" bedoelde ik niet gamen, maar met VM's aan de gang voor studie en hackoefening.

@FitTiv tweedehands mag zeker, maar een tweedehands van 1000 euro vind ik wel wat spannend... liefst dus nog met enige garantie o.i.d. Numpad is fijn, maar hoeft niet. Batterij zal af en toe nodig zijn, is zeker niet het belangrijkste.

@rapture interessant om te lezen waar jij op uit bent gekomen... ik weet niet of ik zóveel waarde hecht aan snelheid dat ik mijn eis mbt upgrades kan laten varen.

Vandaag kreeg ik nog de tip om ook op de SSD te letten, dat dit een M.2 NVMe SSD is. Die snelheid zou ik eerder merken dan een snellere cpu/meer cores (uitgaande van een redelijk recente laptop). Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

cat_byte schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:45:
@rapture interessant om te lezen waar jij op uit bent gekomen... ik weet niet of ik zóveel waarde hecht aan snelheid dat ik mijn eis mbt upgrades kan laten varen.
Ik geef wat inspiratie in wat er mogelijk is en waarvoor iets goed kan zijn.

Apple M Series is een preview van de toekomst. De geheugenbus wordt 2, 3 of 4 keren breder dan wat we gewend zijn. Daarmee kunnen veel CPU cores en GPU rekenkracht in 1 chip gestoken worden. Er is geen plaats in een laptop voor 4, 6 of 8 SO-DIMM's. Het laptopmoederbord van de toekomst lijkt meer op een grafische kaart, 1 grote chip met een aantal gesoldeerde geheugenchips errond. Op deze manier gaan ze de 200, 300,... euro grafische kaarten overbodig maken.

De screenshot is van de laptop dat ik gekocht heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCPX_WDPx1l-_597ekSuELnjkXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nlnYQbKHXyKmlprl6CWvUxrY.jpg?f=user_large

Er zijn desktop CPU's die de 7840HS niet kunnen bijhouden.
Vandaag kreeg ik nog de tip om ook op de SSD te letten, dat dit een M.2 NVMe SSD is. Die snelheid zou ik eerder merken dan een snellere cpu/meer cores (uitgaande van een redelijk recente laptop). Wat denken jullie?
Is M.2 NVMe SSD tegenwoordig niet standaard?

Laptops starten sneller op met paar GB/s leessnelheid dan paar honderd MB/s. Een fabrikant wilt hun laptops niet 5 tot 10 keren trager laten opstarten of in/uit hibernate gaan tov de concurrentie.

Eventjes de snelheid van de SSD in mijn laptop getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L4HXP6L9q0779zMELpnYTmohYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sFoxQSEMEsZUAyop2UwyRINQ.jpg?f=user_large

Als ze nog een M.2 SATA SSD steken, dan is er een 600 MB/s theoretisch maximum.

Als je vervangbaar geheugen, 1000 euro budget en 8 recente zuinige krachtige CPU-cores wilt combineren, dan kom je bij gaming laptops terecht.
uitvoering: HP Victus 16-e1430nd
uitvoering: Lenovo LOQ 15APH8 (82XT009FMH)
uitvoering: ASUS ROG Strix G15 G513RM-HF256W
  • Lenovo heeft AMD Ryzen 7 7840HS (Zen 4 cores) en de rest heeft AMD Ryzen 7 6800H (Zen 3+ cores).
  • Lenovo en Asus hebben GeForce RTX 4060 mobile.
  • HP heeft een te zwakke dedicated graphics, dood gewicht, ballast.

[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 28-02-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Bij deze nog dank voor iedereen die heeft meegedacht! Ik heb intussen, toch voor meer geld dan het genoemde budget, een Lenovo thinkpad P16v besteld voor 1306 euro. Misschien betaal ik hiermee deels ook voor het feit dat het een Thinkpad is, maar 3 jaar ondersteuning, ruimte voor upgrades en een fijn schermformaat is me ook wat waard.

Hier heb ik 2 x 16 gb ram DDR5-5600 laten steken, een AMD pro 7 7840HS. Beetje beknibbeld door geen dGPU (toch niet nodig) en geen OS te nemen, want ik zet er Linux op. Nu maar hopen dat het beestje er een beetje snel is en ik heel lang hiermee kan doen.
Pagina: 1