LinkedIn vraagt verificatie door 3rd party met paspoort / ID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 21:12
Beste mede-Tweakers,

Sinds kort is mijn LinkedIn profiel ontoegankelijk en kan niemand mijn account meer zien. Nu wordt mij gevraagd om in te loggen met https://withpersona.com/ om mijn identiteit te verifieren. Hiervoor moet ik een kopie van mijn paspoort uploaden. Dit lijkt me totaal in strijd met de AVG. Is iemand hier al eerder tegenaan gelopen?

Dit is het bericht wat ik krijg als ik inlog:

De toegang tot uw account is tijdelijk beperkt

Waarom is dit gebeurd?
We ondernemen proactief acties om u te beschermen wanneer we potentiële onbevoegde toegang of andere activiteiten ontdekken die niet voldoen aan ons beleid.
Wat kan ik nu doen?
We moeten eerst uw identiteit verifiëren om de veiligheid van uw account te garanderen. Als u weer toegang wilt tot uw account, dient u een legitimatiebewijs te overleggen.

Lees meer over het verifiëren van uw identiteit.
https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a1342692

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit lijkt me totaal in strijd met de AVG
Kun je ook uitleggen waarom je dat denkt? Dat is waar je hele vraag nu eigenlijk om gaat.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobberg
DaWizza schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom je dat denkt? Dat is waar je hele vraag nu eigenlijk om gaat.
Ze hebben helemaal niet mijn paspoort nodig om mijn identiteit te verifieren voor dit doeleinde: social media. En als LinkedIn maar een klein deel nodig heeft, waarom heeft Persona dan alle gegevens nodig om vervolgens een klein deel te delen met LinkedIn? Dat is, zoals ik het nu lees, hoe het werkt.

Edit: zie nu ook dit - https://nl.trustpilot.com...persona.com?languages=all

[ Voor 7% gewijzigd door bobberg op 26-02-2024 15:02 ]

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@bobberg Helemaal mee eens.
Wat wil je vervolgens met deze info doen?

1) De FG @ LinkedIn zou je aan kunnen schrijven met het verzoek tot onderzoek.
2) AP aanschrijven heeft geen zin, zij doen niets met individuele zaken met lage impact.
3) Geen gebruik meer maken van de aangeleverde diensten.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobberg
@DaWizza Mooi! En lijkt me inderdaad een complete lijst. Overigens ben ik gewoon geverifieerd met mijn werk mail.

1) Graag, hoe kom ik in contact? Dit lijkt hun privacy officer te zijn: https://www.linkedin.com/in/kalinda-raina-9183463
2) Dit is denk ik niet iets individueels, maar iets wat langzaam naar alle accounts wordt uitgerold zoals ik het nu zie. Overigens heeft LinkedIn niet een al te goed track record. LinkedIn: In May 2016, LinkedIn had 164 million email addresses and passwords exposed.
3) Dat zou jammer zijn, want ik heb wel een voor mij waardevol netwerk op LinkedIn.

[ Voor 14% gewijzigd door bobberg op 26-02-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 20:21

kodak

FP ProMod
Om de FG van LinkedIn aan te schrijven staat er helemaal onderaan hun privacy voorwaarden informatie hoe dat kan.

Ongeacht of het iets individueels is of massaler, waarschijnlijk doe je er goed aan om heel duidelijk kenbaar te maken dat ze niet en niet op tijd transparant zijn over de aanleiding je zo te behandelen (beweren dat er mogelijk iets mis zou zijn toont niets aan) en daarmee geen redelijke onderbouwing geven dat hun gedrag en eisen over jou persoonlijk gegevens redelijk zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door kodak op 26-02-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Aangezien je zakelijke email gebruikt wordt, krijg je de optie niet om daarmee te verifiëren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twJi5EaY37IQDg6UxGJCySR6yBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YakWebizfN6Mpb0WB5AjWy3i.jpg?f=fotoalbum_large

Dat fixt dit probleem, dan kun je je daarna storten op de rest.

DPO contact: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
DaWizza schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:51:
Aangezien je zakelijke email gebruikt wordt, krijg je de optie niet om daarmee te verifiëren?[Afbeelding]

Dat fixt dit probleem, dan kun je je daarna storten op de rest.

DPO contact: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO
Dit is alleen voor het verifiëren van je werkplek. Niet voor je identiteit volgens mij. Dat had ik al gedaan, maar goed. https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a1423367

Edit:
Hier kan ik inderdaad dat formulier vinden. Wat omslachtig allemaal...
https://www.linkedin.com/...ng-van-identiteit?lang=nl

Het lijkt net alsof ze dit doen om zoveel mogelijk extra gegevens te vergaren, of ze zijn bang voor AI gegenereerde nep profielen.

Edit 2:
Ik heb niets gedaan en heb nu weer toegang tot mijn account! Alsof ze een 1 of 2 dagen call to action om je paspoort up te loaden hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door bobberg op 27-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 12:19
Ik heb sinds het begin van deze week "out of the blue" ook dit probleem. Lijkt erop dat LinkedIn gebruikers aan het dwingen is zich opnieuw via Persona te registreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-mqZ2bNSMzlEHA7RLTwiooH_c4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/86AMdhIDdH726CbXfembAu5P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door wijbro op 27-09-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-06 08:39
Over verifieren voor een vinkje heeft @Arnoud Engelfriet een blog post geschreven waar hij tot de conclusie komt dat dit wel mag. Dat is echter onder de voorwaarde dat je niet beperkt wordt als je geen vinkje hebt. Als die beperking er wel is dan is het delen van de gegevens geen vrije keuze en verandert de conclusie mogelijk.

Heeft iemand al contact gehad met de DPO van LinkedIn? Van de alternatieven die ze bieden lijkt een beëdigde verklaring me voor niemand een goede optie, dat kost veel tijd en geld. Verificatie via werk e-mail klinkt wel redelijk en makkelijk, maar zal niet voor alle situaties (werkeloos) een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
bw_van_manen schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:12:
Over verifieren voor een vinkje heeft @Arnoud Engelfriet een blog post geschreven waar hij tot de conclusie komt dat dit wel mag. Dat is echter onder de voorwaarde dat je niet beperkt wordt als je geen vinkje hebt. Als die beperking er wel is dan is het delen van de gegevens geen vrije keuze en verandert de conclusie mogelijk.

Heeft iemand al contact gehad met de DPO van LinkedIn? Van de alternatieven die ze bieden lijkt een beëdigde verklaring me voor niemand een goede optie, dat kost veel tijd en geld. Verificatie via werk e-mail klinkt wel redelijk en makkelijk, maar zal niet voor alle situaties (werkeloos) een optie zijn.
Ik heb wel een week geleden via de link die eerder in dit draadje is gepost het onderliggende formulier ingevuld, maar tot op dit moment geen reactie op gekregen.
Niet geheel onverwacht natuurlijk.😏
Account is ook nog steeds geblokkeerd,
dus inderdaad geen vrije keuze en aldus botweg beperkt.
Is een prive account dus de verificatie via werk gaat ook niet werken.
Vind het gewoon "raar" dat je na 25 jaar simpelweg wordt geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
Bij mij was het ook zo dat het werk emailadres van het linkedin bedrijfsaccount anders was dan mijn huidige werk emailadres. Dus kon ik het ook niet koppelen. Dat hebben ze toen bij de bedrijfs LinkedIn pagina beheerder gelegd en die heeft toen een domein toegevoegd.

Maar dat gaat je zeker niet helpen met een prive account...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
bobberg schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:38:
Bij mij was het ook zo dat het werk emailadres van het linkedin bedrijfsaccount anders was dan mijn huidige werk emailadres. Dus kon ik het ook niet koppelen. Dat hebben ze toen bij de bedrijfs LinkedIn pagina beheerder gelegd en die heeft toen een domein toegevoegd.

Maar dat gaat je zeker niet helpen met een prive account...
Ook al omdat ik het überhaupt bij niemand binnen LinkedIn kán neerleggen, omdat ik niet eens meer in LinkedIn kan komen.
En probeer maar eens te googelen op contact gegevens van LinkedIn.
Bij LinkedIn willen ze blijkbaar geen contact.🤭

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wijbro
Update 12 oktober 2024: inmiddels is iemand bij LinkedIn blijkbaar wakker geschrokken en is mijn account ook weer "out of the blue" hersteld zónder opnieuw te verifiëren via "persona".
Het kan dus wel..... heeft slechts 4 weken geduurd.😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
wijbro schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:09:
Update 12 oktober 2024: inmiddels is iemand bij LinkedIn blijkbaar wakker geschrokken en is mijn account ook weer "out of the blue" hersteld zónder opnieuw te verifiëren via "persona".
Het kan dus wel..... heeft slechts 4 weken geduurd.😏
Hoi,

Helaas heb ik dit probleem nu na teveel pogingen om in te loggen. Via een QR code moet ik via "persona" nogal wat privacy gevoelige gegevens sturen en daar ben ik niet zo happig op. Heb je in deze tussenperiode van 4 weken ook nog proberen in te loggen of pas na 4 weken het weer eens geprobeerd? En lukte het om je wachtwoord dan ook gewoon te resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 03:18:
[...]

Hoi,

Helaas heb ik dit probleem nu na teveel pogingen om in te loggen. Via een QR code moet ik via "persona" nogal wat privacy gevoelige gegevens sturen en daar ben ik niet zo happig op. Heb je in deze tussenperiode van 4 weken ook nog proberen in te loggen of pas na 4 weken het weer eens geprobeerd? En lukte het om je wachtwoord dan ook gewoon te resetten?
Wel geprobeerd, maar zonder succes tót LinkedIn zelf "out of the blue" tot herstel over ging. Had wel in de Google Play Store bij de app LinkedIn een review geplaatst waarin de situatie heb beschreven.
Wie niet waagt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:43:
[...]

Wel geprobeerd, maar zonder succes tót LinkedIn zelf "out of the blue" tot herstel over ging. Had wel in de Google Play Store bij de app LinkedIn een review geplaatst waarin de situatie heb beschreven.
Wie niet waagt.....
Ik ben van plan om eerst een paar dagen te wachten en te zien of het probleem vanzelf oplost. Twitter support schijnt ook redelijk te zijn lees ik op Reddit. Nu ik de comments nog even goed lees zie ik dat je ook het formulier had ingevuld in de link. Heb je dit laten ondertekenen door een notaris? En er staat ook bij de screenshot dat er binnen 48 uur contact wordt opgenomen door een medewerker, gebeurde dit ook zonder dat je zelf eerst stappen had gezet om een recovery op gang te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ik ben van plan om eerst een paar dagen te wachten en te zien of het probleem vanzelf oplost. Twitter support schijnt ook redelijk te zijn lees ik op Reddit. Nu ik de comments nog even goed lees zie ik dat je ook het formulier had ingevuld in de link. Heb je dit laten ondertekenen door een notaris? En er staat ook bij de screenshot dat er binnen 48 uur contact wordt opgenomen door een medewerker, gebeurde dit ook zonder dat je zelf eerst stappen had gezet om een recovery op gang te zetten?
"Contact formulier" via een link in de comments ingevuld, niets via een notaris en ook geen reactie binnen 48 uur.
Ook zelf geen verdere stappen gezet om recovery in gang te zetten, buiten de
review.

Deze link:
https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO

[ Voor 3% gewijzigd door wijbro op 17-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:48:
[...]

"Contact formulier" via een link in de comments ingevuld, niets via een notaris en ook geen reactie binnen 48 uur.
Ook zelf geen verdere stappen gezet om recovery in gang te zetten, buiten de
review.

Deze link:
Bedank voor de verschafte informatie en link. Tot slot een laatste vraag. Heb je ook een melding gekregen van LinkedIn (via de mail) toen je weer toegang had of lukte het inloggen plots weer?
Mocht ik weer toegang krijgen dan zal ik een update plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:09:
[...]

Bedank voor de verschafte informatie en link. Tot slot een laatste vraag. Heb je ook een melding gekregen van LinkedIn (via de mail) toen je weer toegang had of lukte het inloggen plots weer?
Mocht ik weer toegang krijgen dan zal ik een update plaatsen :)
Graag gedaan 👍
Ik kreeg, na enkele weken, ineens een paar mailtjes van LinkedIn dat de toegang was hersteld. Veel succes gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:11:
[...]

Graag gedaan 👍
Ik kreeg, na enkele weken, ineens een paar mailtjes van LinkedIn dat de toegang was hersteld. Veel succes gewenst!
Twitter geprobeerd, helaas krijg ik een (zo te zien) standaard antwoord terug. Ik zal eens de link proberen. Welk van de 4 categorieën en welke subcategorie heb je gebruikt? Heb je ook bijlagen toegevoegd? Tot slot, in de Nederlandse of Engelse taal verstuurd? Sorry voor al deze vragen :P

[ Voor 8% gewijzigd door wilmarenzo op 18-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]

Twitter geprobeerd, helaas krijg ik een (zo te zien) standaard antwoord terug. Ik zal eens de link proberen. Welk van de 4 categorieën en welke subcategorie heb je gebruikt? Heb je ook bijlagen toegevoegd? Tot slot, in de Nederlandse of Engelse taal verstuurd? Sorry voor al deze vragen :P
Ik zou simpelweg de categorie complaint aantikken en daarna de sub dat je niet kunt inloggen. Dan je probleem kort uitleggen
en dat je hoopt op een spoedige reactie en natuurlijk oplossing.
Geen bijlage wat die had ik vanzelfsprekend niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 02:12
gewoon nieuwe linkedin maken met ander email adres

klaar met dat gezeik hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijbro
eeltje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:50:
gewoon nieuwe linkedin maken met ander email adres

klaar met dat gezeik hehe
Klopt maar ook je opgebouwde profiel, reacties, contacten, historie etc is dan weg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-06 02:12
je belangrijkste contacten weet je wel uit je hoofd :) iig succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
eeltje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:08:
je belangrijkste contacten weet je wel uit je hoofd :) iig succes ermee
Inmiddels is m'n account al een paar weken hersteld, zoals in het draadje is gemeld. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:22:
[...]

Ik zou simpelweg de categorie complaint aantikken en daarna de sub dat je niet kunt inloggen. Dan je probleem kort uitleggen
en dat je hoopt op een spoedige reactie en natuurlijk oplossing.
Geen bijlage wat die had ik vanzelfsprekend niet. :)
Vandaag een email gekregen en de toegang tot mijn account is weer hersteld! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Dat is mooi! 👍😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_A
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 18:06

C_A

Beste Tweakers,
Helaas is het mij ook overkomen dat mijn account tijdelijk om holding staat. Kennelijk vanwege beveiliging. LinkedIn wil dat ik mijn IDbewijs via Persona deel. Een alternatief is een verklaring afgeven, en die bijv. door de gemeente laten ondertekenen. Dat laatste heb ik, conform het LI-model gedaan, maar is dezelfde dag afgewezen. Een toelichting willen ze niet geven.
Voor het via Persona gegevens uploaden, m.n. het laten uitlezen van de chip in mijn ID-bewijs voel ik niet veel.
Ik heb het idee dat ik niet verder kom, maar zou graag weer toegang willen krijgen tot mijn account. Iemand nog tips, behalve afwachten?
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
.

[ Voor 98% gewijzigd door bobberg op 12-02-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
C_A schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:23:
Beste Tweakers,
Helaas is het mij ook overkomen dat mijn account tijdelijk om holding staat. Kennelijk vanwege beveiliging. LinkedIn wil dat ik mijn IDbewijs via Persona deel. Een alternatief is een verklaring afgeven, en die bijv. door de gemeente laten ondertekenen. Dat laatste heb ik, conform het LI-model gedaan, maar is dezelfde dag afgewezen. Een toelichting willen ze niet geven.
Voor het via Persona gegevens uploaden, m.n. het laten uitlezen van de chip in mijn ID-bewijs voel ik niet veel.
Ik heb het idee dat ik niet verder kom, maar zou graag weer toegang willen krijgen tot mijn account. Iemand nog tips, behalve afwachten?
Alvast dank!
Aangeven bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Schandalig natuurlijk. Maar na een week heb je waarschijnlijk weer op een magische wijze toegang tot je account zonder goed onderbouwde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
C_A schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:23:
Beste Tweakers,
Alvast dank!
Deze al geprobeerd?:

Complaint aantikken en dat je dus niet kunt inloggen.
Duurt even maar blijkbaar wordt er dan toch iemand wakker en wordt het hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_A
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 18:06

C_A

Dank, nee, wel contact gezocht via het contactformulier. Ik ga dit ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Succes, duurde bij mij een paar weken, daarna kreeg ik out of the blue meerdere mailtjes van LinkedIn dat m'n toegang was hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audia4tdii
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-06 09:40
wijbro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Deze al geprobeerd?:

Complaint aantikken en dat je dus niet kunt inloggen.
Duurt even maar blijkbaar wordt er dan toch iemand wakker en wordt het hersteld.
Ik heb hetzelfde probleem, nu ook deze link gebruikt met het verzoek de toegang weer te herstellen.

Net linkedin navigator aangeschaft en nu in één keer moet ik me verifiëren.

Als iemand anders nog een andere oplossing hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Ik probeerde vandaag de LinkedIn app te openen en ik moest plots opnieuw inloggen en kreeg vervolgens onderstaande melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWgkvbgMSr4FzHXI-0uWONfv-WY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEVNVBMfYfZSUJXPTwDF5L52.jpg?f=fotoalbum_large

Geen enkele mail ontvangen dat er wat met mijn account zou zijn. Dit lijken kwalijke praktijken om gevoelige persoonsgegevens te verzamelen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Laguna schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:19:
Dit lijken kwalijke praktijken om gevoelige persoonsgegevens te verzamelen.
Gevoeliger dan wat iedereen standaard al deelt op het platform? Als je volledige namen, een hele geschiedenis van opleidingen en werkplekken, profiel foto's en zelfs de meta data van gelikete en gedeelde berichten om relaties tussen personen aan te kunnen tonen, wat staat er dan nog voor gevoeligs op je ID? De meeste zaken kan je daar afschermen met de eerder genoemde app van de Rijksoverheid.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Qwerty-273 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Gevoeliger dan wat iedereen standaard al deelt op het platform? Als je volledige namen, een hele geschiedenis van opleidingen en werkplekken, profiel foto's en zelfs de meta data van gelikete en gedeelde berichten om relaties tussen personen aan te kunnen tonen, wat staat er dan nog voor gevoeligs op je ID? De meeste zaken kan je daar afschermen met de eerder genoemde app van de Rijksoverheid.
Zeker gevoeliger en het is simpelweg onnodig. Wat is er mis met verificatie via email + telefoon? Waarom vragen naar een legitimatiebewijs?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Laguna schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Zeker gevoeliger en het is simpelweg onnodig. Wat is er mis met verificatie via email + telefoon? Waarom vragen naar een legitimatiebewijs?
Nou, gezien dat niet werkt voor 'verificatie' immers is de definitie van verificatie dat je controleert op echtheid en een ID-bewijs is nu net iets wat wél als voor echt aangenomen kan worden, dat kan met een mail + telefoon niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Nou, gezien dat niet werkt voor 'verificatie' immers is de definitie van verificatie dat je controleert op echtheid en een ID-bewijs is nu net iets wat wél als voor echt aangenomen kan worden, dat kan met een mail + telefoon niet.
Die gegevens zijn gekoppeld aan mijn account dus die zijn wel degelijk afdoende voor verificatie. Verder is de aanleiding standaardtekst en ben ik niet geïnformeerd dat er iets aan de hand zou zijn met mijn account. Of ik de persoon ben die ik zeg dat ik ben op LinkedIn daar hebben zij niks mee te maken, behalve als daar daadwerkelijk een gegronde reden voor is en die hebben ze mijns inziens niet gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het lijkt me evident dat LinkedIn er belang bij heeft om ervoor te zorgen dat degene die toegang heeft tot het account ook de geprofileerde persoon is. Het gebruik van je echte identiteit is ook een prominent onderdeel van de gebruikersvoorwaarden.

[ Voor 24% gewijzigd door eamelink op 16-05-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

@eamelink dat mag zo zijn maar het bevestigen van de identiteit van een persoon bij social media kan enkel met een gegronde reden ivm privacy wetgeving. Hoe voorkom je dat bedrijven/instanties hier misbruik van maken? De standaardtekst die nu gebruikt wordt is in mijn ogen niet afdoende. Daarnaast moet het verifiëren van je identiteit via Persona (een bedrijf in San Francisco), waarbij je er maar op moet vertrouwen dat je gegevens daar veilig zijn.

https://www.autoriteitper...te-controleren-wie-ik-ben

[ Voor 17% gewijzigd door Laguna op 16-05-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ieder mag denken wat hij/zij wilt, maar als ik kijk naar LinkedIn dat van Microsoft is, dan kan je verwachten dat zij ongetwijfeld wel een goede audit hebben gedaan op Persona. Van een wereldbekend bedrijf hoef je echt niet te verwachten dat ze zaken zullen doen met schimmige partijen of partijen die hun zaken niet veilig voor elkaar hebben.

Als je mijn advies wilt volgen: Even de nodige dingen wegkrassen voor wat Rijksoverheid adviseert, en opsturen maar.

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 18-05-2025 20:39 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 16:51

pbk

Zo te zien ben ik niet de enige die hier last van heeft. Ook bij mij was opeens mijn account 'beperkt' en kan ik nu niet meer inloggen.

Ik heb er een blog over geschreven: https://public.quodari.com/public/memo/ZpwbZyJLwW

TLDR: als je niet via persona je identiteit wil verifiëren maar via een beëdigde verklaring van identiteit moet je wel een ondersteuningsaanvraag kunnen aanmaken om dit bij op te sturen. Maar daarvoor moet je kunnen inloggen, wat ik dus niet kan...
Misschien dat ik ergens overheen kijk, maar ze maken het op zijn minst verschrikkelijk moeilijk om buiten Persona om je te verifiëren.

Ik vraag me overigens af of het blokkeren van je account geldig is volgens de DSA artikel 17 (https://www.eu-digital-se...vices_Act_Article_17.html), want daarin staat dat uitgelegd moet worden waarom je account is geblokkeerd, oftewel een ‘een duidelijke en specifieke motivering’.
Zie ook dit artikel op Tweakers: nieuws: Microsoft blokkeert accounts zonder uitleg, ondanks nieuwe EU-wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Ik vind de onderbouwing ronduit slecht in mijn geval. Zonder mij per email te informeren dat er bijvoorbeeld verdachte activiteit is waargenomen oid met daarbij het verzoek om mijn wachtwoord opnieuw in te stellen.

Mijn huidige werkgever is daarnaast geverifieerd via een zakelijk emailadres, dus vragen om mijn identiteit te verifiëren is in mijn ogen simpelweg niet legitiem. Big Tech verzamelt al genoeg data, dit zie ik dan ook als een vorm van overreach.

Common Reasons Why LinkedIn Accounts Get Banned or Restricted
Geen enkele reden die hier wordt genoemd is op mij van toepassing.

Ik heb overigens melding gemaakt bij de DPO en ik wacht het wel af. Aangezien meerdere gebruikers in dit topic toch plots weer toegang hadden tot hun account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pbk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:39:
Zo te zien ben ik niet de enige die hier last van heeft. Ook bij mij was opeens mijn account 'beperkt' en kan ik nu niet meer inloggen.

Ik heb er een blog over geschreven: https://public.quodari.com/public/memo/ZpwbZyJLwW

TLDR: als je niet via persona je identiteit wil verifiëren maar via een beëdigde verklaring van identiteit moet je wel een ondersteuningsaanvraag kunnen aanmaken om dit bij op te sturen. Maar daarvoor moet je kunnen inloggen, wat ik dus niet kan...
Misschien dat ik ergens overheen kijk, maar ze maken het op zijn minst verschrikkelijk moeilijk om buiten Persona om je te verifiëren.

Ik vraag me overigens af of het blokkeren van je account geldig is volgens de DSA artikel 17 (https://www.eu-digital-se...vices_Act_Article_17.html), want daarin staat dat uitgelegd moet worden waarom je account is geblokkeerd, oftewel een ‘een duidelijke en specifieke motivering’.
Zie ook dit artikel op Tweakers: nieuws: Microsoft blokkeert accounts zonder uitleg, ondanks nieuwe EU-wetgeving
Misschien dat je een Belg bent, maar dit formulier: https://content.linkedin....s/en/Non-US-Affidavit.pdf zal in NL echt niet worden ondertekend in een gemeentehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

@True Nee, ik ben Nederlander, geen Belg.
Op de site van LinkedIn staat niet dat je het bij een gemeentehuis moet laten ondertekenen, maar bij een notaris:

Als u uw identiteitsbewijs niet wilt insturen, kunt u de beëdigde verklaring van identiteit afdrukken en deze in aanwezigheid van een notaris ondertekenen. Als dit is gebeurd, kunt u het formulier scannen en als bijlage met uw ondersteuningsaanvraag meesturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pbk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:13:
@True Nee, ik ben Nederlander, geen Belg.
Op de site van LinkedIn staat niet dat je het bij een gemeentehuis moet laten ondertekenen, maar bij een notaris:

Als u uw identiteitsbewijs niet wilt insturen, kunt u de beëdigde verklaring van identiteit afdrukken en deze in aanwezigheid van een notaris ondertekenen. Als dit is gebeurd, kunt u het formulier scannen en als bijlage met uw ondersteuningsaanvraag meesturen

Nu kan ik toevallig lezen ;), en in het document zelf (waar ik naar verwees) staat dat het ook bijv. in een gemeentehuis kan, ik benoem enkel dat dat niet gaat gebeuren.
• public registration or citizen office,
• local city council,
• local courts, or
• public notaries

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Het legaliseren van een handtekening is wel mogelijk op verschillende (of alle?) gemeentehuizen. Zelfs Radar schrijft er over als alternatief voor een kostbare notaris. https://radar.avrotros.nl...dig-veel-geld-kwijt-54799

Bijvoorbeeld in Middelburg ben je voor net iets meer dan een 10tje klaar.
https://www.middelburg.nl...-handtekening-of-document

[ Voor 21% gewijzigd door Qwerty-273 op 19-05-2025 22:31 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

@True Ok,. misschien dat ik dan niet begrijp waarom je zo stellig vermeldt dat dit echt niet opeen gemeentehuis ondertekend gaat worden met de vraag of ik Belg ben?
Ik geef namelijk nergens aan dat ik dat zou willen. Het wekte bij mij een andere indruk op van de bedoeling van je reactie.

On topic: Mijn intentie is dus om het bij een notaris te laten ondertekenen. Maar omdat ik geen ondersteuningsverzoek kan aanmaken zonder in te loggen zou ik niet weten hoe ik het formulier kan inleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

@Qwerty-273 bedankt voor de tip van de gemeentehuizen. Dat kan mogelijk wel eens geld gaan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

eamelink schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:12:
Het lijkt me evident dat LinkedIn er belang bij heeft om ervoor te zorgen dat degene die toegang heeft tot het account ook de geprofileerde persoon is. Het gebruik van je echte identiteit is ook een prominent onderdeel van de gebruikersvoorwaarden.
Maar dan zou LinkedIn verificatie met een identiteitsbewijs van elke gebruiker moeten eisen en niet sommige zoals dus nu gebeurt.
Ik heb jarenlang LinkedIn kunnen gebruiken zonder verificatie. Toen wisten ze ook niet of ik de persoon was waar ik me voor uitgeef op LinkedIn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

pbk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:51:
[...]

Maar dan zou LinkedIn verificatie met een identiteitsbewijs van elke gebruiker moeten eisen en niet sommige zoals dus nu gebeurt.
Ik heb jarenlang LinkedIn kunnen gebruiken zonder verificatie. Toen wisten ze ook niet of ik de persoon was waar ik me voor uitgeef op LinkedIn.
Exact en de EU wil graag af van anonimiteit bij social media en heeft dus graag dat bij alle profielen de identiteit is geverifieerd, zodat er bij "misstanden" makkelijker ingegrepen kan worden door de autoriteiten. Natuurlijk onder het mom van veiligheid, waar Microsoft ongetwijfeld gewillig aan meewerkt.

Dit kan dus ook een proefballonnetje zijn om steekproefsgewijs te kijken hoeveel mensen bereid zijn hun identiteit te verifiëren.

Al lijkt mij dat het percentage mensen dat anoniem is op LinkedIn veruit het laagst is van alle social media omdat het een zakelijk profiel is, dus waarom zo hameren op het aanleveren van een identiteitsbewijs? Vanwaar het wantrouwen richting gebruikers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Laguna schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Al lijkt mij dat het percentage mensen dat anoniem is op LinkedIn veruit het laagst is van alle social media omdat het een zakelijk profiel is, dus waarom zo hameren op het aanleveren van een identiteitsbewijs? Vanwaar het wantrouwen richting gebruikers?
Alle grote techbedrijven hopen zichzelf een centrale positie in het techlandschap te geven.
Een van de manieren waarop ze dat doen is zichzelf als Identity Provider naar voren te schuiven.
Een bekend voorbeeld is "inloggen met je Google account". Zo positioneren ze zich als infrastructuur.
Ze bepalen welke bedrijven makkelijk iets kunnen verkopen aan hun klanten, waar hun klanten makkelijk kunnen inloggen en hoeveel informatie bedrijven over die klanten kunnen krijgen.

MS zou vast dolgraag hebben dat alle vacatures via LinkedIn lopen en dat je alleen maar op de knopjes "zoek baan", "zoek personeel" of "accepteer" hoeft te klikken waarna hun computers de ideale match maken en het hele proces automatiseren omdat ze al je informatie al hebben. Je hoeft geen CV meer te maken of een motivatiebrief te schijven. De computer heeft al bepaald dat jullie de ideale match zijn.
(Daarna wordt je automatisch ingeschreven in het personeelsbestand van je nieuwe werkgever want die draait ook bij MS).

Wat mij betreft zouden de privacy-eisen veel strenger moeten zijn bij dit soort sites.
Op een hoop plekken op internet kan je liegen als je niet je echt info wil delen, maar niet hier.
Bij vacatures gaat dat niet, daar moet je min of mee eerlijk zijn. Net als bij dating-sites heeft geen zin om een fantasieprofiel te maken. Bij het eerst contact val je onmiddelijk door de mand en je krijgt toch niet de matches die je zoekt. Daarbij zijn mensen ook heel kwetsbaar op dit soort sites. Een goede of verkeerde beslissing kan je hele leven veranderen. Veel mensen durven dus niet te liegen en dus is het een ideaal moment om betrouwbare informatie te verzamelen. Een paspoort controle is de kers op de taart.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbk

pbk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

Ik heb inmiddels het formulier dat LinkedIn aanbiedt laten onderteken op het gemeentehuis in Nijmegen. Kosten waren net iets minder dan 18 euro.
Ik heb het opgestuurd als reactie op de mailwisseling die is gestart d.m.v. het contactformulier dat hier eerder werd genoemd.
Nu even afwachten.

Het viel me trouwens op dat mijn LinkedIn account nu ook helemaal niet meer zichtbaar is. Ik moest op het formulier mijn LinkedIn URL invullen, maar ja, ik kan niet meer inloggen om deze te zien...
Dus een collega gevraagd die een contact op LinkedIn is van mij. Het bleek dat hij mij in het geheel niet meer kon vinden op LinkedIn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

@pbk hier dezelfde ervaring, LinkedIn profiel niet meer zichtbaar. Overigens ik heb nog geen reactie ontvangen nav het invullen van het contactformulier, hoe lang heeft het geduurd eer jij reactie kreeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobberg
Ik kreeg na een tijd weer toegang tot mijn account. Duurde week of twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Laguna schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:19:
Dit lijken kwalijke praktijken om gevoelige persoonsgegevens te verzamelen.
Laguna schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:55:
Exact en de EU wil graag af van anonimiteit bij social media en heeft dus graag dat bij alle profielen de identiteit is geverifieerd, zodat er bij "misstanden" makkelijker ingegrepen kan worden door de autoriteiten. Natuurlijk onder het mom van veiligheid, waar Microsoft ongetwijfeld gewillig aan meewerkt.

Dit kan dus ook een proefballonnetje zijn om steekproefsgewijs te kijken hoeveel mensen bereid zijn hun identiteit te verifiëren.
Dat speculeren voegt weinig toe, helemaal als je het niet kunt onderbouwen. Laten we maar bij de feiten blijven.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbk

pbk

Laguna schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:09:
@pbk hier dezelfde ervaring, LinkedIn profiel niet meer zichtbaar. Overigens ik heb nog geen reactie ontvangen nav het invullen van het contactformulier, hoe lang heeft het geduurd eer jij reactie kreeg?
Ongeveer direct een automatisch antwoord en dezelfde dag nog een echt antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

Nadat ik het ondertekende formulier met handtekening en stempel van de gemeente had opgestuurd heb ik vandaag antwoord ontvangen van LinkedIn:
Thanks for contacting us. Your account has violated the LinkedIn User Agreement and Professional Community Policies. Due to the number and/or the severity of these violations, your account will remain restricted.
Geen uitleg wat ik gedaan zou hebben dat de regels overtreedt en dat is volgens mij in strijd met de DSA artikel 17 (https://www.eu-digital-se...vices_Act_Article_17.html). Daar staat namelijk:
1. Providers of hosting services shall provide a clear and specific statement of reasons to any affected recipients of the service for any of the following restrictions imposed on the ground that the information provided by the recipient of the service is illegal content or incompatible with their terms and conditions:

(a) any restrictions of the visibility of specific items of information provided by the recipient of the service, including removal of content, disabling access to content, or demoting content;

(b) suspension, termination or other restriction of monetary payments;

(c) suspension or termination of the provision of the service in whole or in part;

(d) suspension or termination of the recipient of the service's account.
Ik heb een mail teruggestuurd met het verzoek om uit te leggen welke overtredingen er precies zijn waarbij ik wijs op dit artikel. Ik ben benieuwd.

Ik vraag me oiok af of dit gebeurd was als ik "gewoon" mijn identiteitsbewijs had verzonden naar Persona, zoals LinkedIn dit graag wil... maar misschien ben ik te achterdochtig nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

Overtredingen staan overigens door LinkedIn hier beschreven: https://www.linkedin.com/...ricted-or-removed?lang=nl

Geen idee wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben. Mijn informatie op LinkedIn klopt, ik heb de laatste tijd niets gepost, dus van schendingen met betrekking tot inhoud kan ook geen sprake zijn en ik gebruik ook geen geautomatiseerde tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

pbk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:55:
Overtredingen staan overigens door LinkedIn hier beschreven: https://www.linkedin.com/...ricted-or-removed?lang=nl

Geen idee wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben. Mijn informatie op LinkedIn klopt, ik heb de laatste tijd niets gepost, dus van schendingen met betrekking tot inhoud kan ook geen sprake zijn en ik gebruik ook geen geautomatiseerde tools.
Uiterst kwalijk dit gebrek aan transparantie en ongetwijfeld is er geen menselijke hand aan te pas gekomen. Fijn hoor die toename van automatische AI systemen in combinatie met de onbereikbaarheid van grote bedrijven als Microsoft en Google. Bij mij staat er vooralsnog dat de toegang tijdelijk is beperkt, ik ben benieuwd hoe tijdelijk tijdelijk is. Mijn legitimatie krijgen ze niet zonder dat er een exacte reden opgegeven wordt waarom dat nodig zou zijn en niet enkel een middels AI gegenereerde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

@Laguna Ook bij mij staat er als ik probeer in te loggen "Uw account is tijdelijk beperkt als voorzorgsmaatregel"

Met daaronder als uitleg:
Waarom is dit gebeurd?

We nemen proactieve stappen om uw account te beschermen wanneer we potentiële ongeautoriseerde toegang detecteren. Tekenen dat uw account mogelijk is gehackt, zijn toegang tot uw account vanaf onbekende locaties of apparaten, of ongebruikelijke activiteiten, zoals meerdere pogingen om wachtwoorden of kritieke instellingen te wijzigen
Dus waarom ik nu opeens een mail krijg dat ik de voorwaarden zou hebben geschonden is ook onduidelijk.
Daar wordt hier namelijk niet over gesproken.

De onbekende locaties kunnen kloppen. Ik gebruik sinds kort regelmatiger een VPN-verbinding. Maar dat lijkt me geen overtreding van de voorwaarden.

Ik vind het vooral heel ernstig dat je account opeens kan worden dichtgezet, zonder uitleg, terwijl de DSA je daar tegen zou moeten beschermen door te vereisen dat er een duidelijke en specifieke uitleg wordt gegeven waarom dit is gedaan. Maar blijkbaar trekt LinkedIn zich daar niets van aan,

[ Voor 24% gewijzigd door pbk op 24-05-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

@pbk opmerkelijk maar om bij die melding te komen moet je al tweetraps verificatie gebruiken en dat zou in theorie al voldoende bewijs moeten zijn dat jij de eigenaar bent van dat account.

Overigens ik maak ook gebruik van een VPN verbinding, dus best kans dat dat de trigger is geweest voor hun systemen. Ik zie hier ook wat draadjes over op Reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

Laguna schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:57:
@pbk opmerkelijk maar om bij die melding te komen moet je al tweetraps verificatie gebruiken en dat zou in theorie al voldoende bewijs moeten zijn dat jij de eigenaar bent van dat account.

Overigens ik maak ook gebruik van een VPN verbinding, dus best kans dat dat de trigger is geweest voor hun systemen. Ik zie hier ook wat draadjes over op Reddit.
Ik heb 2fa aanstaan bij LinkedIn, maar deze melding verschijnt al direct na het invoeren van e-mailadres en wachtwoord (en het oplossen van een puzzeltje), dus nog voor dat ik mijn 2fa code kan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

pbk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ik heb 2fa aanstaan bij LinkedIn, maar deze melding verschijnt al direct na het invoeren van e-mailadres en wachtwoord (en het oplossen van een puzzeltje), dus nog voor dat ik mijn 2fa code kan invoeren.
Ok bijzonder dat daar ook verschil in zit. Hier eerst het invoeren van email/wachtwoord, dan de puzzel en tenslotte verificatie via telefoon; en pas dan krijg ik de melding die ik eerder als screenshot had gepost.

[ Voor 6% gewijzigd door Laguna op 25-05-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbk

pbk

Ook na mijn mail waarin ik specifiek vraag om uitleg over welke regels ik heb overtreden en waarbij ik wijs op de DSA artikel 17 dat aangeeft dat LinkedIn dit moet doen blijft er een nietszeggend antwoord komen:
Thank you for reaching out to us.
After carefully reviewing your request, LinkedIn will be maintaining our original decision regarding your account. Regrettably, this means that access to the account will remain restricted.

We strive to ensure that all members to engage on our platform in a professional and respectful manner, which includes adhering to our Terms of Service and Professional Community Policies (collectively, our Terms).   

LinkedIn's Terms of Service: https://www.linkedin.com/legal/user-agreement
Professional Community Policies: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/34593

I understand this may not be the outcome you were hoping for. I'm here if you have any further questions regarding our platform.

Ik heb @Arnoud Engelfriet nu ook een bericht gestuurd met een verwijzing naar deze forumberichten,
Ben benieuwd of hij als ICT-jurist nog een goede tip heeft.

Het lijkt erg op dit bericht van ongeveer een jaar geleden: nieuws: Microsoft blokkeert accounts zonder uitleg, ondanks nieuwe EU-wetgeving

Helaas lijkt er bij de 'Big Tech' bedrijven nog steeds niets te veranderen.

[ Voor 0% gewijzigd door pbk op 25-05-2025 13:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 10:04

Arnoud Engelfriet

ICT-jurist / Specialist internetrecht
Mijn gok is dat het securitysysteem aansloeg op de vele verschillende IP-adressen vanwege je recente VPN gebruik, en dat daarom preventief de boel dichtgezet is. Bij klachten krijg je dan standaardmail 1 en die bazelt over misbruik en overtreding van regels. Daar ga je niet uitkomen met bezwaren dat je niets gedaan hebt, want dat proces is niet ingericht op het horen van jouw bezwaren.

Ik zie twee opties:
1) Doen wat Linkedin zegt en je account terugkrijgen
2) Een kort geding in Nederland starten (vraag of je rechtsbijstand dit dekt) en je account terugkrijgen. De kans is reëel dat dit lukt gezien bovenstaande feiten, maar kost je al snel een paar duizend euro rechtsbijstand én vele uren van je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

Hallo @Arnoud Engelfriet

Bedankt voor je reactie.

Doen wat LinkedIn wil zou in dit geval me identificeren via Persona zijn?
Ik vraag me af of dat het dan wel oplost, want ik heb me nu al volgens een andere methode geïdentificeerd die LinkdIn ook als optie aanbiedt (Via een beëdigde verklaring van identiteit https://www.linkedin.com/...ccount-te-krijgen?lang=nl)
Als het nu via Persona wel zou lukken zou dat betekenen dat ze alleen die identificatie accepteren en dat de andere optie een wassen neus is. Dat voelt dan als chantage.

Waar ik vooral over val is dat me op geen enkele manier duidelijk wordt gemaakt waarom mijn account is geblokkeerd terwijl dit volgens de DSA artikel 17 wel zou moeten. Jullie hebben op Tweakers al eens aandacht besteed aan het feit dat Microsoft dit deed (nieuws: Microsoft blokkeert accounts zonder uitleg, ondanks nieuwe EU-wetgeving)

Ik heb al een klacht ingediend bij Consuwijzer en wacht af of daar iets uit gaat komen. Ik heb een rechtsbijstandverzekering en ga mogelijk eens informeren of dit gedekt wordt.

Helaas lijkt 'Big Tech' zich van de DSA toch nog steeds weinig aan te trekken en werken ze alleen mee als ze er toe gedwongen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet

Ik zeg niet dat het via Persona moet. Linkedin biedt meerdere opties aan, en jij hebt een daarvan toegepast. Dus dat zou tot heropenstelling van je account moeten leiden.

In die berichtgeving zijn ook mensen naar de rechter gestapt en die hebben gelijk gekregen. Vandaar optie 2. Ik benadruk vooral dat dit veel meer tijd en geld kost dan optie 1. Ik zou het zeer toejuichen als jij deze stap neemt, leuke jurisprudentie voor iedereen en Big Tech wordt beter bij de les gehouden. Maar het is jouw geld en jouw tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

@Arnoud Engelfriet

Ok, ik denk dat ik nog steeds niet begrijp wat je bedoelt met:
1) Doen wat Linkedin zegt en je account terugkrijgen
Want ik heb dus al de optie Via een beëdigde verklaring van identiteit gedaan en ik zie nu als enige mogelijkheid om het via Persona te proberen (wat ik dus niet wil). Of kan ik nog wat anders doen?

Ik ga eens nadenken over optie 2. Lijkt me wel goed inderdaad voor jurisprudentie. Hangt er wel vanaf of dit door mijn verzekering gedekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet

Bedoel je dat Linkedin je beëdigde verklaring heeft afgewezen? Dat had ik niet gezien. Ik bedoelde niet dat het via Persona moet, maar dat je een door Linkedin aangegeven route kunt bewandelen als snelste manier. Als de jou gekozen route niet werkt, dan moet je of een andere route nemen of toch naar optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
pbk schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:20:
@Arnoud Engelfriet

Ok, ik denk dat ik nog steeds niet begrijp wat je bedoelt met:

[...]

Want ik heb dus al de optie Via een beëdigde verklaring van identiteit gedaan en ik zie nu als enige mogelijkheid om het via Persona te proberen (wat ik dus niet wil). Of kan ik nog wat anders doen?

Ik ga eens nadenken over optie 2. Lijkt me wel goed inderdaad voor jurisprudentie. Hangt er wel vanaf of dit door mijn verzekering gedekt wordt.
Deze al geprobeerd:

Complaint aantikken en als aanvullende informatie dat je dus geen toegang meer hebt.

Heeft bij een aantal mensen hier, waaronder mezelf prima gewerkt. Wél een weekje geduld hebben natuurlijk, het is daar geen geoliede machine.
Hoe dan ook succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

@Arnoud Engelfriet
Arnoud Engelfriet schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:47:
Bedoel je dat Linkedin je beëdigde verklaring heeft afgewezen? Dat had ik niet gezien. Ik bedoelde niet dat het via Persona moet, maar dat je een door Linkedin aangegeven route kunt bewandelen als snelste manier. Als de jou gekozen route niet werkt, dan moet je of een andere route nemen of toch naar optie 2.
Ah, dan snap ik de verwarring. Ik heb inderdaad al de beëdigde verklaring gedownload en op het gemeentehuis mijn handtekening geverifieerd.
Die heb ik ingescand en opgestuurd en toen kreeg ik dus doodleuk de reactie:
Thanks for contacting us. Your account has violated the LinkedIn User Agreement and Professional Community Policies. Due to the number and/or the severity of these violations, your account will remain restricted.
Heb al meerdere mailtjes nu gestuurd met het verzoek uit te leggen wat er dan is gebeurd wat ik verkeerd heb gedaan (met verwijzing naar DSA artikel 17), maar ik kom daar geen stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

wijbro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:38:
[...]

Deze al geprobeerd:

Complaint aantikken en als aanvullende informatie dat je dus geen toegang meer hebt.

Heeft bij een aantal mensen hier, waaronder mezelf prima gewerkt. Wél een weekje geduld hebben natuurlijk, het is daar geen geoliede machine.
Hoe dan ook succes!
Bedankt voor de tip, ik zag die link hier al eerder staan. Heb daar contact gekregen en ze gaven aan dat ik via dat contact dus mijn beëdigde verklaring kon opsturen. Nadat ik dat gedaan had volgde alleen nog maar dit antwoord:
Ondanks herhaalde mails kom ik daar geen stap verder.

[ Voor 0% gewijzigd door pbk op 26-05-2025 13:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

pbk schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Bedankt voor de tip, ik zag die link hier al eerder staan. Heb daar contact gekregen en ze gaven aan dat ik via dat contact dus mijn beëdigde verklaring kon opsturen. Nadat ik dat gedaan had volgde alleen nog maar dit antwoord:

[...]

Ondanks herhaalde mails kom ik daar geen stap verder.
Ik vraag me af waarom er om een identiteitsbewijs is gevraagd als de restrictie alsnog in stand wordt gehouden. Als LI werkelijk zo ver zou willen gaan dat een ban hoe dan ook het eindoordeel zou zijn, dan is het in het vooruitzicht stellen van een opheffen van de restrictie een oneigenlijke manier om aan de gegevens te komen, lijkt me. Maar wellicht dat dit juridisch niet zo in elkaar steekt. IBGR.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

ocf81 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:50:
[...]

Ik vraag me af waarom er om een identiteitsbewijs is gevraagd als de restrictie alsnog in stand wordt gehouden. Als LI werkelijk zo ver zou willen gaan dat een ban hoe dan ook het eindoordeel zou zijn, dan is het in het vooruitzicht stellen van een opheffen van de restrictie een oneigenlijke manier om aan de gegevens te komen, lijkt me. Maar wellicht dat dit juridisch niet zo in elkaar steekt. IBGR.
Ja, goede vraag. Ik heb dus het identiteitsbewijs niet gegeven, maar een beëdigde verklaring afgegeven.
Ik heb het vermoeden dat als ik via Persona mijn identiteitsbewijs had laten scannen het probleem wel sneller was opgelost, maar dat is misschien mijn negatieve kijk op de situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Ik zie dat complaint inmiddels uit het lijstje wat je kunt aantikken is gehaald.
Stel je voor dat er klacht zou kunnen worden ingediend. Pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbk

pbk

wijbro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:12:
Ik zie dat complaint inmiddels uit het lijstje wat je kunt aantikken is gehaald.
Stel je voor dat er klacht zou kunnen worden ingediend. Pff
LinkedIn maakt het gebruikers echt zo moeilijk mogelijk om in contact met ze te komen. Een chat met een echt persoon zou al enorm helpen,maar alles gaat via mail waar je bij klachten alleen nietszeggende (geautomatiseerde?) antwoorden ontvangt die niet ingaan op de vraag die je stelt.

Via het privacybeleid kwam ik nog wel dit formulier ook tegen: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/default-social

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
pbk schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:16:
[...]

LinkedIn maakt het gebruikers echt zo moeilijk mogelijk om in contact met ze te komen. Een chat met een echt persoon zou al enorm helpen,maar alles gaat via mail waar je bij klachten alleen nietszeggende (geautomatiseerde?) antwoorden ontvangt die niet ingaan op de vraag die je stelt.

Via het privacybeleid kwam ik nog wel dit formulier ook tegen: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/default-social
Inderdaad de helpdesk van LinkedIn wordt lijkt het wel "bemand" door ChatGPT of iets dergelijks.
Niet erg klantvriendelijk en dan druk ik me nog eufemistisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Die formulieren werken trouwens niet bij mij, zowel https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO als https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/default-social geven na het klikken op verzenden heel kort onderstaande foutmelding en vervolgens wordt de pagina ‘Tips voor het oplossen van problemen met ID-verificatie’ getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgZrXvmEwZ35iuiH8H_XbRU9yuE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tDay2Ph13BVBreyuT9BVJEMz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbk

pbk

@Laguna
Dat is apart. Ik krijg op mijn pc inderdaad ook een foutmelding in Firefox waar ik proton VPN heb aanstaan.
Als ik het op mijn mobiel probeer (DuckDuckGo-browser) gaat het wel goed. Zowel met als zonder Proton VPN aan.

Nog even geprobeerd op mijn PC met de DuckDuckGo browser en ook met Google Chrome. Daar ook weer een foutmelding.

Het wordt wel moeilijk gemaakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:14
True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:44:
een ID-bewijs is nu net iets wat wél als voor echt aangenomen kan worden
Een fysiek overlegd origineel ID-bewijs waarvan de waarheidskenmerken geverifieerd kunnen worden en waarvan de foto door een getrainde professional vergeleken kan worden met het gelaat van de overhandigende partij, wel ja.

Een kopie ID-bewijs?
To-taal niet.
100% nutteloos.

Ten eerste heb je geen enkele garantie dat de partij die deze kopie overhandigt, ook daadwerkelijk de legitieme houder van het ID-bewijs is. Het kan om een gestolen ID-bewijs gaan. Of om een gestolen kopie die bij een andere partij eerder buitgemaakt was.

Ten tweede heb je niet eens de garantie dat het een daadwerkelijk bestaand ID bewijs is. Het kan ook nog eens om een gemanipuleerde kopie gaan. Als je dat wilt tegen gaan kun je proberen het documentnummer te verifiëren bij de desbetreffende overheid (veel succes; gaat je wss. niet lukken tenzij je een bevoegde opsporingsinstantie bent) maar dan loop je nog steeds tegen punt 1 aan: iemand kan het ID (of de kopie daarvan) gestolen hebben.

Dus nogmaals:
Kopie ID-bewijs zegt niets.

En het feit dat iedereen er om blijft vragen als zogenaamd 'ultiem' middel om jezelf online te identificeren, is ronduit schandalig.

Een wachtwoord van 10 karakters is ironisch genoeg trouwens al een sterkere vorm van identificatie dan een kopie ID-bewijs. Want het documentnummer, wat de enige vorm van mogelijke verificatie is voor partijen die zo'n kopie ontvangen, bestaat uit slechts 9 tekens - die ook nog eens volgens een vooropgezet en publiekelijk bekend patroon gelimiteerd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door R4gnax op 06-06-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

pbk schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:18:
@Laguna
Dat is apart. Ik krijg op mijn pc inderdaad ook een foutmelding in Firefox waar ik proton VPN heb aanstaan.
Als ik het op mijn mobiel probeer (DuckDuckGo-browser) gaat het wel goed. Zowel met als zonder Proton VPN aan.

Nog even geprobeerd op mijn PC met de DuckDuckGo browser en ook met Google Chrome. Daar ook weer een foutmelding.

Het wordt wel moeilijk gemaakt...
Ik heb het nog geprobeerd met de DuckDuckGo-browser en Brave op mijn Android telefoon, maar ook hier dezelfde foutmelding (ook nog Safari geprobeerd op een iPhone met hetzelfde resultaat). Is er nu überhaupt nog een mogelijkheid om met LinkedIn in contact te komen? Echt krankzinnig dat je als gebruiker gewoon nergens terecht kan.

Is jouw restrictie inmiddels al opgeheven?

Pagina: 1