LinkedIn vraagt verificatie door 3rd party met paspoort / ID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-04 01:23
Beste mede-Tweakers,

Sinds kort is mijn LinkedIn profiel ontoegankelijk en kan niemand mijn account meer zien. Nu wordt mij gevraagd om in te loggen met https://withpersona.com/ om mijn identiteit te verifieren. Hiervoor moet ik een kopie van mijn paspoort uploaden. Dit lijkt me totaal in strijd met de AVG. Is iemand hier al eerder tegenaan gelopen?

Dit is het bericht wat ik krijg als ik inlog:

De toegang tot uw account is tijdelijk beperkt

Waarom is dit gebeurd?
We ondernemen proactief acties om u te beschermen wanneer we potentiële onbevoegde toegang of andere activiteiten ontdekken die niet voldoen aan ons beleid.
Wat kan ik nu doen?
We moeten eerst uw identiteit verifiëren om de veiligheid van uw account te garanderen. Als u weer toegang wilt tot uw account, dient u een legitimatiebewijs te overleggen.

Lees meer over het verifiëren van uw identiteit.
https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a1342692

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit lijkt me totaal in strijd met de AVG
Kun je ook uitleggen waarom je dat denkt? Dat is waar je hele vraag nu eigenlijk om gaat.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobberg
DaWizza schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom je dat denkt? Dat is waar je hele vraag nu eigenlijk om gaat.
Ze hebben helemaal niet mijn paspoort nodig om mijn identiteit te verifieren voor dit doeleinde: social media. En als LinkedIn maar een klein deel nodig heeft, waarom heeft Persona dan alle gegevens nodig om vervolgens een klein deel te delen met LinkedIn? Dat is, zoals ik het nu lees, hoe het werkt.

Edit: zie nu ook dit - https://nl.trustpilot.com...persona.com?languages=all

[ Voor 7% gewijzigd door bobberg op 26-02-2024 15:02 ]

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@bobberg Helemaal mee eens.
Wat wil je vervolgens met deze info doen?

1) De FG @ LinkedIn zou je aan kunnen schrijven met het verzoek tot onderzoek.
2) AP aanschrijven heeft geen zin, zij doen niets met individuele zaken met lage impact.
3) Geen gebruik meer maken van de aangeleverde diensten.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobberg
@DaWizza Mooi! En lijkt me inderdaad een complete lijst. Overigens ben ik gewoon geverifieerd met mijn werk mail.

1) Graag, hoe kom ik in contact? Dit lijkt hun privacy officer te zijn: https://www.linkedin.com/in/kalinda-raina-9183463
2) Dit is denk ik niet iets individueels, maar iets wat langzaam naar alle accounts wordt uitgerold zoals ik het nu zie. Overigens heeft LinkedIn niet een al te goed track record. LinkedIn: In May 2016, LinkedIn had 164 million email addresses and passwords exposed.
3) Dat zou jammer zijn, want ik heb wel een voor mij waardevol netwerk op LinkedIn.

[ Voor 14% gewijzigd door bobberg op 26-02-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 14-05 17:08

kodak

FP ProMod
Om de FG van LinkedIn aan te schrijven staat er helemaal onderaan hun privacy voorwaarden informatie hoe dat kan.

Ongeacht of het iets individueels is of massaler, waarschijnlijk doe je er goed aan om heel duidelijk kenbaar te maken dat ze niet en niet op tijd transparant zijn over de aanleiding je zo te behandelen (beweren dat er mogelijk iets mis zou zijn toont niets aan) en daarmee geen redelijke onderbouwing geven dat hun gedrag en eisen over jou persoonlijk gegevens redelijk zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door kodak op 26-02-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Aangezien je zakelijke email gebruikt wordt, krijg je de optie niet om daarmee te verifiëren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twJi5EaY37IQDg6UxGJCySR6yBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YakWebizfN6Mpb0WB5AjWy3i.jpg?f=fotoalbum_large

Dat fixt dit probleem, dan kun je je daarna storten op de rest.

DPO contact: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
DaWizza schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:51:
Aangezien je zakelijke email gebruikt wordt, krijg je de optie niet om daarmee te verifiëren?[Afbeelding]

Dat fixt dit probleem, dan kun je je daarna storten op de rest.

DPO contact: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO
Dit is alleen voor het verifiëren van je werkplek. Niet voor je identiteit volgens mij. Dat had ik al gedaan, maar goed. https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a1423367

Edit:
Hier kan ik inderdaad dat formulier vinden. Wat omslachtig allemaal...
https://www.linkedin.com/...ng-van-identiteit?lang=nl

Het lijkt net alsof ze dit doen om zoveel mogelijk extra gegevens te vergaren, of ze zijn bang voor AI gegenereerde nep profielen.

Edit 2:
Ik heb niets gedaan en heb nu weer toegang tot mijn account! Alsof ze een 1 of 2 dagen call to action om je paspoort up te loaden hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door bobberg op 27-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 13:11
Ik heb sinds het begin van deze week "out of the blue" ook dit probleem. Lijkt erop dat LinkedIn gebruikers aan het dwingen is zich opnieuw via Persona te registreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-mqZ2bNSMzlEHA7RLTwiooH_c4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/86AMdhIDdH726CbXfembAu5P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door wijbro op 27-09-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 10:26
Over verifieren voor een vinkje heeft @Arnoud Engelfriet een blog post geschreven waar hij tot de conclusie komt dat dit wel mag. Dat is echter onder de voorwaarde dat je niet beperkt wordt als je geen vinkje hebt. Als die beperking er wel is dan is het delen van de gegevens geen vrije keuze en verandert de conclusie mogelijk.

Heeft iemand al contact gehad met de DPO van LinkedIn? Van de alternatieven die ze bieden lijkt een beëdigde verklaring me voor niemand een goede optie, dat kost veel tijd en geld. Verificatie via werk e-mail klinkt wel redelijk en makkelijk, maar zal niet voor alle situaties (werkeloos) een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
bw_van_manen schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:12:
Over verifieren voor een vinkje heeft @Arnoud Engelfriet een blog post geschreven waar hij tot de conclusie komt dat dit wel mag. Dat is echter onder de voorwaarde dat je niet beperkt wordt als je geen vinkje hebt. Als die beperking er wel is dan is het delen van de gegevens geen vrije keuze en verandert de conclusie mogelijk.

Heeft iemand al contact gehad met de DPO van LinkedIn? Van de alternatieven die ze bieden lijkt een beëdigde verklaring me voor niemand een goede optie, dat kost veel tijd en geld. Verificatie via werk e-mail klinkt wel redelijk en makkelijk, maar zal niet voor alle situaties (werkeloos) een optie zijn.
Ik heb wel een week geleden via de link die eerder in dit draadje is gepost het onderliggende formulier ingevuld, maar tot op dit moment geen reactie op gekregen.
Niet geheel onverwacht natuurlijk.😏
Account is ook nog steeds geblokkeerd,
dus inderdaad geen vrije keuze en aldus botweg beperkt.
Is een prive account dus de verificatie via werk gaat ook niet werken.
Vind het gewoon "raar" dat je na 25 jaar simpelweg wordt geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
Bij mij was het ook zo dat het werk emailadres van het linkedin bedrijfsaccount anders was dan mijn huidige werk emailadres. Dus kon ik het ook niet koppelen. Dat hebben ze toen bij de bedrijfs LinkedIn pagina beheerder gelegd en die heeft toen een domein toegevoegd.

Maar dat gaat je zeker niet helpen met een prive account...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
bobberg schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:38:
Bij mij was het ook zo dat het werk emailadres van het linkedin bedrijfsaccount anders was dan mijn huidige werk emailadres. Dus kon ik het ook niet koppelen. Dat hebben ze toen bij de bedrijfs LinkedIn pagina beheerder gelegd en die heeft toen een domein toegevoegd.

Maar dat gaat je zeker niet helpen met een prive account...
Ook al omdat ik het überhaupt bij niemand binnen LinkedIn kán neerleggen, omdat ik niet eens meer in LinkedIn kan komen.
En probeer maar eens te googelen op contact gegevens van LinkedIn.
Bij LinkedIn willen ze blijkbaar geen contact.🤭

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wijbro
Update 12 oktober 2024: inmiddels is iemand bij LinkedIn blijkbaar wakker geschrokken en is mijn account ook weer "out of the blue" hersteld zónder opnieuw te verifiëren via "persona".
Het kan dus wel..... heeft slechts 4 weken geduurd.😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
wijbro schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:09:
Update 12 oktober 2024: inmiddels is iemand bij LinkedIn blijkbaar wakker geschrokken en is mijn account ook weer "out of the blue" hersteld zónder opnieuw te verifiëren via "persona".
Het kan dus wel..... heeft slechts 4 weken geduurd.😏
Hoi,

Helaas heb ik dit probleem nu na teveel pogingen om in te loggen. Via een QR code moet ik via "persona" nogal wat privacy gevoelige gegevens sturen en daar ben ik niet zo happig op. Heb je in deze tussenperiode van 4 weken ook nog proberen in te loggen of pas na 4 weken het weer eens geprobeerd? En lukte het om je wachtwoord dan ook gewoon te resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 03:18:
[...]

Hoi,

Helaas heb ik dit probleem nu na teveel pogingen om in te loggen. Via een QR code moet ik via "persona" nogal wat privacy gevoelige gegevens sturen en daar ben ik niet zo happig op. Heb je in deze tussenperiode van 4 weken ook nog proberen in te loggen of pas na 4 weken het weer eens geprobeerd? En lukte het om je wachtwoord dan ook gewoon te resetten?
Wel geprobeerd, maar zonder succes tót LinkedIn zelf "out of the blue" tot herstel over ging. Had wel in de Google Play Store bij de app LinkedIn een review geplaatst waarin de situatie heb beschreven.
Wie niet waagt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:43:
[...]

Wel geprobeerd, maar zonder succes tót LinkedIn zelf "out of the blue" tot herstel over ging. Had wel in de Google Play Store bij de app LinkedIn een review geplaatst waarin de situatie heb beschreven.
Wie niet waagt.....
Ik ben van plan om eerst een paar dagen te wachten en te zien of het probleem vanzelf oplost. Twitter support schijnt ook redelijk te zijn lees ik op Reddit. Nu ik de comments nog even goed lees zie ik dat je ook het formulier had ingevuld in de link. Heb je dit laten ondertekenen door een notaris? En er staat ook bij de screenshot dat er binnen 48 uur contact wordt opgenomen door een medewerker, gebeurde dit ook zonder dat je zelf eerst stappen had gezet om een recovery op gang te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:00:
[...]

Ik ben van plan om eerst een paar dagen te wachten en te zien of het probleem vanzelf oplost. Twitter support schijnt ook redelijk te zijn lees ik op Reddit. Nu ik de comments nog even goed lees zie ik dat je ook het formulier had ingevuld in de link. Heb je dit laten ondertekenen door een notaris? En er staat ook bij de screenshot dat er binnen 48 uur contact wordt opgenomen door een medewerker, gebeurde dit ook zonder dat je zelf eerst stappen had gezet om een recovery op gang te zetten?
"Contact formulier" via een link in de comments ingevuld, niets via een notaris en ook geen reactie binnen 48 uur.
Ook zelf geen verdere stappen gezet om recovery in gang te zetten, buiten de
review.

Deze link:
https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/TSO-DPO

[ Voor 3% gewijzigd door wijbro op 17-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:48:
[...]

"Contact formulier" via een link in de comments ingevuld, niets via een notaris en ook geen reactie binnen 48 uur.
Ook zelf geen verdere stappen gezet om recovery in gang te zetten, buiten de
review.

Deze link:
Bedank voor de verschafte informatie en link. Tot slot een laatste vraag. Heb je ook een melding gekregen van LinkedIn (via de mail) toen je weer toegang had of lukte het inloggen plots weer?
Mocht ik weer toegang krijgen dan zal ik een update plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:09:
[...]

Bedank voor de verschafte informatie en link. Tot slot een laatste vraag. Heb je ook een melding gekregen van LinkedIn (via de mail) toen je weer toegang had of lukte het inloggen plots weer?
Mocht ik weer toegang krijgen dan zal ik een update plaatsen :)
Graag gedaan 👍
Ik kreeg, na enkele weken, ineens een paar mailtjes van LinkedIn dat de toegang was hersteld. Veel succes gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:11:
[...]

Graag gedaan 👍
Ik kreeg, na enkele weken, ineens een paar mailtjes van LinkedIn dat de toegang was hersteld. Veel succes gewenst!
Twitter geprobeerd, helaas krijg ik een (zo te zien) standaard antwoord terug. Ik zal eens de link proberen. Welk van de 4 categorieën en welke subcategorie heb je gebruikt? Heb je ook bijlagen toegevoegd? Tot slot, in de Nederlandse of Engelse taal verstuurd? Sorry voor al deze vragen :P

[ Voor 8% gewijzigd door wilmarenzo op 18-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
wilmarenzo schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]

Twitter geprobeerd, helaas krijg ik een (zo te zien) standaard antwoord terug. Ik zal eens de link proberen. Welk van de 4 categorieën en welke subcategorie heb je gebruikt? Heb je ook bijlagen toegevoegd? Tot slot, in de Nederlandse of Engelse taal verstuurd? Sorry voor al deze vragen :P
Ik zou simpelweg de categorie complaint aantikken en daarna de sub dat je niet kunt inloggen. Dan je probleem kort uitleggen
en dat je hoopt op een spoedige reactie en natuurlijk oplossing.
Geen bijlage wat die had ik vanzelfsprekend niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 14:36
gewoon nieuwe linkedin maken met ander email adres

klaar met dat gezeik hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
eeltje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:50:
gewoon nieuwe linkedin maken met ander email adres

klaar met dat gezeik hehe
Klopt maar ook je opgebouwde profiel, reacties, contacten, historie etc is dan weg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 14:36
je belangrijkste contacten weet je wel uit je hoofd :) iig succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
eeltje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:08:
je belangrijkste contacten weet je wel uit je hoofd :) iig succes ermee
Inmiddels is m'n account al een paar weken hersteld, zoals in het draadje is gemeld. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmarenzo
wijbro schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:22:
[...]

Ik zou simpelweg de categorie complaint aantikken en daarna de sub dat je niet kunt inloggen. Dan je probleem kort uitleggen
en dat je hoopt op een spoedige reactie en natuurlijk oplossing.
Geen bijlage wat die had ik vanzelfsprekend niet. :)
Vandaag een email gekregen en de toegang tot mijn account is weer hersteld! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Dat is mooi! 👍😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_A
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 18:06

C_A

Beste Tweakers,
Helaas is het mij ook overkomen dat mijn account tijdelijk om holding staat. Kennelijk vanwege beveiliging. LinkedIn wil dat ik mijn IDbewijs via Persona deel. Een alternatief is een verklaring afgeven, en die bijv. door de gemeente laten ondertekenen. Dat laatste heb ik, conform het LI-model gedaan, maar is dezelfde dag afgewezen. Een toelichting willen ze niet geven.
Voor het via Persona gegevens uploaden, m.n. het laten uitlezen van de chip in mijn ID-bewijs voel ik niet veel.
Ik heb het idee dat ik niet verder kom, maar zou graag weer toegang willen krijgen tot mijn account. Iemand nog tips, behalve afwachten?
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
.

[ Voor 98% gewijzigd door bobberg op 12-02-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
C_A schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:23:
Beste Tweakers,
Helaas is het mij ook overkomen dat mijn account tijdelijk om holding staat. Kennelijk vanwege beveiliging. LinkedIn wil dat ik mijn IDbewijs via Persona deel. Een alternatief is een verklaring afgeven, en die bijv. door de gemeente laten ondertekenen. Dat laatste heb ik, conform het LI-model gedaan, maar is dezelfde dag afgewezen. Een toelichting willen ze niet geven.
Voor het via Persona gegevens uploaden, m.n. het laten uitlezen van de chip in mijn ID-bewijs voel ik niet veel.
Ik heb het idee dat ik niet verder kom, maar zou graag weer toegang willen krijgen tot mijn account. Iemand nog tips, behalve afwachten?
Alvast dank!
Aangeven bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Schandalig natuurlijk. Maar na een week heb je waarschijnlijk weer op een magische wijze toegang tot je account zonder goed onderbouwde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
C_A schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:23:
Beste Tweakers,
Alvast dank!
Deze al geprobeerd?:

Complaint aantikken en dat je dus niet kunt inloggen.
Duurt even maar blijkbaar wordt er dan toch iemand wakker en wordt het hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_A
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-02 18:06

C_A

Dank, nee, wel contact gezocht via het contactformulier. Ik ga dit ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Succes, duurde bij mij een paar weken, daarna kreeg ik out of the blue meerdere mailtjes van LinkedIn dat m'n toegang was hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audia4tdii
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:58
wijbro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Deze al geprobeerd?:

Complaint aantikken en dat je dus niet kunt inloggen.
Duurt even maar blijkbaar wordt er dan toch iemand wakker en wordt het hersteld.
Ik heb hetzelfde probleem, nu ook deze link gebruikt met het verzoek de toegang weer te herstellen.

Net linkedin navigator aangeschaft en nu in één keer moet ik me verifiëren.

Als iemand anders nog een andere oplossing hoor ik het graag.
Pagina: 1