Geluidsoverlast vanuit woonkamer naar overloop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sisa
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-06 00:06
.

[ Voor 103% gewijzigd door sisa op 19-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sisa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNnNhk--s6t1AQ7Y7PlIVcfgO6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QorRDIoxD82WS4cD1Qcb7qT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAAqS1BZF2kQ-U_TS7mm7VIhUzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGvTzd9Aw8SUWAPUxENXGiIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
Lastig. Ik vind het onzinnig dat ze dit zo bouwen "omdat het WTW is". Als de benedenverdieping met zichzelf in balans is en de bovenverdieping ook zou dat toch niet nodig hoeven te zijn. De deuren boven hebben ventilatie nodig want er wordt ingeblazen in de slaapkamers en afgezogen in de badkamer. Een deur bovenaan die trap wordt ook wel goed irritant met de deur van je slaapkamer. Dan zou ik eerder het hele trapgat dichtmaken.

Echo kun je oplossen door wat dingen aan de muren te hangen. Je trap bekleden zou enorm helpen. Of hang akoestische panelen op. Maakt de geluidsoverlast beneden ook minder.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50

Roozzz

Plus ultra

Het ziet er ook uit als een ontzettende klankkast. Een leeg huis kan behoorlijk gehorig zijn. Op de bank na zie ik alleen maar harde materialen die geluid reflecteren? Ik denk dat wat zaken aan de muur, een kleedje en het bekleden van de trap een gigantisch verschil zal maken.

De een of de andere deur maakt zeker verschil. Maar je ontkomt volgens mij niet aan ruimte voor luchtafvoer.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sisa
Er ligt beneden bij het bankstel inderdaad een kleed en daarnaast hangt er raambekleding. Beneden is het prima te doen. Je merkt zeer licht dat het geluid kaatst maar niet storend. Wanneer je richting de trap gaat heb je een houten trap met daarboven de houten treden van de zolder trap. Als je eenmaal op de overloop komt heb je 5 deuren, laminaat en geen enkele wandbekleding. Je merkt dat het geluid een soort echo tunnel in gaat van beneden naar boven.

Toch kan ik me niet voorstellen dat alleen dit zorgt voor de overlast op de slaapkamers waarbij je kunt praten met elkaar tussen slaapkamer en bankstel. Aankomend weekend wil ik de trappen tijdelijk bekleden met halve maantjes als tussenoplossing richting een definitieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Een open trapgat tot aan de zolder, brrr.

Vroeger gooide ze nog wel eens een schuifdeur op de eerste verdieping om het trapgat af te sluiten van het woongedeelte. Als je dan van woonkamer naar zolder ga dan moet je die schuifdeur twee keer een slinger geven :+

Tegenwoordig, als ik een verjaardag heb in dat soort/huidige nieuwbouwwoningen, dan neem ik altijd mn oordoppen mee O-) wat een klankkast

[ Voor 60% gewijzigd door AOC op 27-02-2024 14:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:13
Ik zou beneden de trap inbouwen en met een deur. Kost je optisch wel wat ruimte, maar niet gek veel daadwerkelijke ruimte. Kan je ook mooi alleen beneden verwarmen ipv het hele huis.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-06 11:24
LordSinclair schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:16:
Ik zou beneden de trap inbouwen en met een deur. Kost je optisch wel wat ruimte, maar niet gek veel daadwerkelijke ruimte. Kan je ook mooi alleen beneden verwarmen ipv het hele huis.
Dit was ik ook aan het denken. Dan splits je direct boven met beneden en los je het gehele probleem op.
Het zal wel een meer gesloten gevoel geven dan met die open trap, maar het is dit of het lawaai.

Je kan zelfs nog een spleet onder de deur laten voor de ventilatie, met het hele trapgat dichtgemaakt zal dit toch niet veel impact hebben. Zorg er wel voor dat je materialen en een deur met massa gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door nightgold op 27-02-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:05
LordSinclair schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:16:
Een glazen wand met veiligheidsglas doet al wonderen. Dat hebben wij hier ook over de volle breedte in een doorzonwoning. Daarachter staat een open trap. Gesprekken in de woonkamer kan je niet meer meeluisteren. Gesprekken in de keuken die wel in open verbinding staat met de overloop kan je heel goed horen. (Wij hebben overigens honingraatdeuren en van die mooie kieren van een cm eronder).

Glazen wand zal hier wel iets meer werk zijn ivm de vreemde vorm. Die zal je dan op maat moeten laten maken, maar is wel een goede tussenweg voor als je de ruimte niet optisch wilt verkleinen.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 28-02-2024 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Het mooiste is inderdaad beneden een glazen wand te plaatsen met glazen deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
In ons oude huis hadden we deze als test eerst dichtgemaakt met wat plastic platen om te testen wat het effect was.

Bij ons uiteindelijk na wat testen ook helemaal dichtgemaakt en dat hielp enorm.

Moet wel zeggen dat ons oude huis een jaren 80 was en daar begreep ik nog dat je voor dergelijk design ging omdat ze toen dachten dat gangloos hip was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoelang denk je er te gaan wonen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sisa
Het is wel de bedoeling dat we hier 10+ jaren wonen dus een goede oplossing kan veel genot gaan bieden. Het dichtzetten van de trap beneden is inderdaad een veel geziene en misschien wel beste oplossing. Toch denk ik dat optisch je hier veel inlevert en de trap heeft iets speels dat deze uitkomt in de woonkamer.

Als we hem dichtzetten dan willen we dit toch boven gaan doen. Om te beginnen willen we boven akoestische panelen op de overloop plaatsen om de echo te verminderen. Ook trapbekleding voor de geluidstunnel vanuit het trapgat staat op het lijstje.

Ik zit nu toevallig ook boven en het geluid van de televisie is woord voor woord te volgen. Lijkt zelfs dat het stemgeluid versterkt wordt door het trapgat, want beneden klinkt het geluid veel rustiger. Het klinkt alsof iemand in de hoek van de kamer op een tablet tv zit te kijken. Dan zal het toch boven een deur plaatsen worden

[ Voor 4% gewijzigd door sisa op 28-02-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:54
Misschien brengt het ook nog iets wanneer je de bank en tv omdraait. Nu gaat het geluid van de tv vooral richting de trap, dan waarschijnlijk een stuk minder. Ik weet niet of de speakers aan de voorkant of de achterkant van de tv zitten? Of heb je iets van losse speakers of een soundbar? Ik denk dat losse speakers de minste overlast geven. Soundbars en tvspeakers werken vaak dmv reflectie op muren.

Het feit dat je 5 meter van de tv af zit, werkt ook niet in je voordeel. Geluid moet dan ook harder om de afstand te overbruggen. Eventueel kun je nog proberen om het geheel een kwartslag te draaien, tv bij de trap, bank bij de schuifpui/raampartij. Al is het maar om te proberen of dat verschil maakt.

[ Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 28-02-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:24
Hoe veel is het je waard en hoe ver wil je gaan? We komen uit zo'n woning en zijn nu zelf aan het bouwen, en letten heel goed op zulke dingen nu (door ervaring leert men). Dit is één van de meest onderschatte irritaties vind ik, bij vrienden en collega's zie ik ook allemaal "oplossingen" hiervoor.

Afhankelijk van je budget kun je wat dingen doen:
- Trap woonkamer bekleden. Hebben wij gedaan en heeft een enorm verschil gemaakt, misschien wel grootste verschil. Mooi is anders, maar een standaard vuren trap is toch al niet de mooiste...
- Trap woonkamer vanuit techniekkast bekleden met geluidsdempende platen, dus de achter/onderkant (wie verzint het daar de wtw te hangen?)
- Op de hal en in het trapgat zo'n lange fotolijst/schilderij hangen, welke op een plaat geluiddempend materiaal zit. Heeft een behoorlijk effect.
- Bovenstaande is nu zo stil dat we wel eens van elkaar schrikken, omdat je niet hoort dat de ander de trap op komt.
- Deuren vervangen door massieve stompe deuren, maar dan moet je het kozijn ook vervangen... Die opdekdeuren hebben we nu ook en ééntje ben ik door heen gegaan toen ik viel... Stelt echt niks voor en houd niks tegen.
- Op slaapkamers en woonkamer ook met meer geluidsdemping werken. Wat plekken wat goed werkt: achter fotolijsten/schilderijen dempende platen, onderkant tafels, onderkant bank, stoelen van stof, bank van stof, bovenkant keukenkastjes (wel goed opletten dat je harde platen neemt die je nog kunt afnemen).
- Zware gordijnen, kleden e.d.
- Uiteraard trapgat dichtmaken, maar ik denk dat je met minder rigoureuze maatregelen best een eind kunt komen.

[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 28-02-2024 21:21 ]

• sisa
barbarbar schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:15:
Hoe veel is het je waard en hoe ver wil je gaan? We komen uit zo'n woning en zijn nu zelf aan het bouwen, en letten heel goed op zulke dingen nu (door ervaring leert men). Dit is één van de meest onderschatte irritaties vind ik, bij vrienden en collega's zie ik ook allemaal "oplossingen" hiervoor.

Afhankelijk van je budget kun je wat dingen doen:
- Trap woonkamer bekleden. Hebben wij gedaan en heeft een enorm verschil gemaakt, misschien wel grootste verschil. Mooi is anders, maar een standaard vuren trap is toch al niet de mooiste...
- Trap woonkamer vanuit techniekkast bekleden met geluidsdempende platen, dus de achter/onderkant (wie verzint het daar de wtw te hangen?)
- Op de hal en in het trapgat zo'n lange fotolijst/schilderij hangen, welke op een plaat geluiddempend materiaal zit. Heeft een behoorlijk effect.
- Bovenstaande is nu zo stil dat we wel eens van elkaar schrikken, omdat je niet hoort dat de ander de trap op komt.
- Deuren vervangen door massieve stompe deuren, maar dan moet je het kozijn ook vervangen... Die opdekdeuren hebben we nu ook en ééntje ben ik door heen gegaan toen ik viel... Stelt echt niks voor en houd niks tegen.
- Op slaapkamers en woonkamer ook met meer geluidsdemping werken. Wat plekken wat goed werkt: achter fotolijsten/schilderijen dempende platen, onderkant tafels, onderkant bank, stoelen van stof, bank van stof, bovenkant keukenkastjes (wel goed opletten dat je harde platen neemt die je nog kunt afnemen).
- Zware gordijnen, kleden e.d.
- Uiteraard trapgat dichtmaken, maar ik denk dat je met minder rigoureuze maatregelen best een eind kunt komen.
Bedankt voor je uitgebreide post. Als het laten bekleden van de trap misschien wel het grootse effect kan opleveren is dit iets wat wel bovenaan de prioriteiten lijst kan! Ben ook benieuwd wat het effect kan zijn van geluidsdempende platen onder tafels en bijvoorbeeld bovenop de keuken. Iets om kleinschalig mee te beginnen

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:24
sisa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide post. Als het laten bekleden van de trap misschien wel het grootse effect kan opleveren is dit iets wat wel bovenaan de prioriteiten lijst kan! Ben ook benieuwd wat het effect kan zijn van geluidsdempende platen onder tafels en bijvoorbeeld bovenop de keuken. Iets om kleinschalig mee te beginnen
Onder meubels is ook persoonlijk. Je ziet het in grote ruimtes zoals kantines/restaurants wel veel gedaan. Meestal heb je dat niet door. Als je kleine kinderen hebt is dat wellicht wat minder, want voor is het een soort poreus schuimrubberen mat, waar kinderen fijn alles in kunnen drukken...

Trap bekleden heeft veel effect inderdaad. Kun je ook deel doen, dan krijg je van die "ouderwetse" halve manen. Of begin eens met een traploper, maar die moet je wel vastzetten.

Het is niet dat we niks meer horen, door de betonnen verdieping vloer komt ook veel contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sisa
Hallo tweakers, flinke bump voor dit topic.

Geluidsoverlast is wat aangepast met zelfgemaakte akoestische schilderijen op enkele kamers en in de keuken. Echo in de woonkamer/keuken is hiermee minder geworden. Grootste aanpassing in een schilderij met akoestische vulling achter het bankstel.

Op dit moment hebben we tijdelijk even een gordijn hangen in het trapgat boven om hiermee ook even tijdelijk de echo binnen het trapgat aan te pakken. Hier hebben we toch de voorkeur voor om dit boven dicht te zetten en onder de trap naar de woonkamer open te laten.

Ik heb geïnformeerd bij een partij voor een akoestische vouwdeur, echter ben ik een consument met een klein klusje dus geen interesse. Een deur kan natuurlijk altijd, al heeft dit niet mijn voorkeur.

Zijn er nog bepaalde oplossingen (behalve een kozijn+deur) waar ik totaal niet aan gedacht heb? Een soort akoestische vouwdeur die overdag open en bij avond/studeren boven dicht zou kunnen zou een perfecte oplossing zijn.

Hoor graag jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je je aan zo'n vouwdeur op dat kleine overloopje ontzettend gaat irriteren.

Ga ik toch eigenwijs zijn en nogmaals adviseren om het onder gewoon dicht te maken met een deur en een wandje. Voor speelsheid kun je er natuurlijk ook een raam in zetten.
Pagina: 1