ATAG oven grillfunctie vraag - kip droog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 17:02
Ik heb gare afgekoelde juicy kip in een ovenschaal in de oven geknald en het vlees kwam er krokant maar droog uit na 15-20min. Ik twijfel alleen of ik de grill goed gebruik. Deze was voorverwarmd op 230 graden zoals in de omschrijving, het enige wat ik nog zou kunnen doen is de ovenschaal 1 niveau hoger plaatsen.

De omschrijving in het boekje
Grote grill
• Verwarmen met het element voor bovenwarmte
en het grillelement.
• Deze stand kan worden gebruikt voor schotels en
bakwaren die een kenmerkende bodemkorst of
gratinering nodig hebben. Gebruik deze stand net
vóór het einde van de bak- of braadtijd.
• Plaats het ovenrooster in het bovenste gedeelte van
de oven en de bakplaat in het midden van de oven.
• Houd voortdurend oog op het bereidingsproces.
Door de hoge temperatuur kan het gerecht
snel aanbranden.
• Voorverwarmen wordt aanbevolen.
• Maximaal toegestane temperatuur: 240 °C

Vragen
  • Moet het deurtje niet open bij de atag oven? ik ben gewend dat bij grillen dit nodig is om dat element rood te houden en dus het grill harder gaat? Hierboven is het voorverwarmen en erin zetten, maar het element slaat dan ook gewoon uit[. In mijn hoofd moet dat ding gloeien om te grillen/li]
  • Doe ik misschien iets verkeerd met de kip? Mijn verwachting was dat het grillen veel sneller zou gaan en daardoor de sappigheid van het vlees bewaren kon blijven

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 18:50

Theck88

If it's hard just KISS!

Kip 15-20 minuten grillen op 230 graden zorgt ervoor dat het snel gaar wordt, maar ook uitdroogt. De grilstand, zoals vermeld in de instructie, is aan te raden om het vlees aan het einde van de bereidingstijd een krokant korstje te geven. De kip zou ik zelf op een veel lagere temperatuur in bereiden (130-150 graden) totdat het een kerntemperatuur heeft bereikt van +/- 70 graden. Daarna nog even een paar minuten onder de grill totdat het een temperatuur heeft van minimaal 75 graden.

Belangrijkste is de verhouding tussen tijd en gewenste temperatuur. Lage temperatuur staat gelijk aan langere bereidingstijd. Hoge temperatuur aan een korte bereidingstemperatuur. Low & slow zorgt er vaak wel voor dat het vlees sappiger blijft.

[ Voor 25% gewijzigd door Theck88 op 26-02-2024 14:09 ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15

Bob Popcorn

Plop!

Even inhakend op het vorige topic, want je kip laat je eerst al een dag pekelen, dan ruim een uur in de oven, en dan nog 20 minuten onder de grill? Dat is misschien wel een beetje too much.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

mijn ervaring met vlees uit de oven is dat je het juist niet zo heet moet doen als je het mals ipv krokant wil, en al helemaal als het grote stukken zijn.

Kip gaat bij mij op ~190 graden, en varkenshaas/beenham ~165 graden

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 26-02-2024 13:53 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 13:46

BLN

Om de boel sappig te houden, mag je je oven zo heet of zou koud zetten als je wil (tussen de 120 en 200 graden) zolang je de kern temperatuur maar in de gaten houdt. Die moet voor kip niet boven de 80 uitkomen, inclusief het nagaren wat gebeurt als je de kip uit de oven haalt. Dus meestal haal je de kip met 75 graden kern uit de oven en laat je die nog 5-10 minuten staan.

Een knapperige huid ontstaat alleen als de huid droog genoeg is, door bijvoorbeeld een nacht onafgedekt in de koelkast. Of omdat er eerst een tijd op lage temperatuur (120-140 graden) gegrild is. En vervolgens met een hoge temperatuur (vaak tegen het maximum van de oven) voor 5-10 minuten.

Bij al het bovenstaande is het afhankelijk van hoe de kip de oven in gaat: als geheeld of in stukken.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ik denk dat ik de vraag niet goed omschreven heb @Bob Popcorn @Theck88 .

Zoals ik 'grilfunctie' ken bij mijn oude oven was het maximaal grillen met het deurtje open en zag ik dat element op volle toeren aan.

De vraag nu is, die ATAG zegt gelijk 'je deur staat open' en de instructie zegt voorverwarmen tot 230 graden. Bij 230 graden is ie voorverwarmd en gaat dat element uit. Dat snap ik niet.

Vervolgens toch de kip stukken erin gegooid en getest hoe lang het duurde voordat de huid en andere stukje krokant werden en hoe het dan smaakte. Droog en dat is best logisch ook met hoe jullie het omschrijven.

Ik ben dus meer op zoek hoe ik die grill functie aan krijg zoals bij mijn oude oven, deze digitale ATAG doet niet wat ik verwacht van bovenstaande functie en dat is zo hard grillen dat er dat korstje op komt voor een aantal minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:20
Furion2000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:36:
Ik denk dat ik de vraag niet goed omschreven heb @Bob Popcorn @Theck88 .

Zoals ik 'grilfunctie' ken bij mijn oude oven was het maximaal grillen met het deurtje open en zag ik dat element op volle toeren aan.

De vraag nu is, die ATAG zegt gelijk 'je deur staat open' en de instructie zegt voorverwarmen tot 230 graden. Bij 230 graden is ie voorverwarmd en gaat dat element uit. Dat snap ik niet.

Vervolgens toch de kip stukken erin gegooid en getest hoe lang het duurde voordat de huid en andere stukje krokant werden en hoe het dan smaakte. Droog en dat is best logisch ook met hoe jullie het omschrijven.

Ik ben dus meer op zoek hoe ik die grill functie aan krijg zoals bij mijn oude oven, deze digitale ATAG doet niet wat ik verwacht van bovenstaande functie en dat is zo hard grillen dat er dat korstje op komt voor een aantal minuten.
Als de grill bij 230 graden zou aanblijven, dan loopt de temperatuur toch verder op? Hoe kan die oven dan de temp onder controle houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bob Popcorn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:40:
Even inhakend op het vorige topic, want je kip laat je eerst al een dag pekelen, dan ruim een uur in de oven, en dan nog 20 minuten onder de grill? Dat is misschien wel een beetje too much.
Hier op inhakend voor @Furion2000 , je kunt bijna altijd beter droog pekelen dan nat pekelen om waterlogging te voorkomen. Dat hebben de vrienden van Serious Eats al eens uitgezocht.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Furion2000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:36:

Het element is nog steeds knetterheet op de juiste temperatuur, het zal wanneer nodig weer aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
FirePuma142 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Het element is nog steeds knetterheet op de juiste temperatuur, het zal wanneer nodig weer aan gaan.
Ik ga hier dan maar even vanuit. Kip is nu even op dus proberen doen we later wel weer even.

Bedankt voor de link, zal eens gaan lezen

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Even samenvattend, jij denkt dus daar je de deur open moet houden omdat je dat bij je vorige oven ook deed/moest doen, ondanks dat de handleiding daar bij deze oven niets over zegt?

Laat ik het zo zeggen, mijn oven schakelt de grill uit bij het opendoen van de deur.

• Furion2000
Fly-guy schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:59:
Even samenvattend, jij denkt dus daar je de deur open moet houden omdat je dat bij je vorige oven ook deed/moest doen, ondanks dat de handleiding daar bij deze oven niets over zegt?

Laat ik het zo zeggen, mijn oven schakelt de grill uit bij het opendoen van de deur.
Ja omdat ik het gewend ben bij de vorige ovens (meervoud) EN omdat het gril proces op 230 graden gewoon niet veel met het vlees lijkt te doen. Een gril moet scorched earth heet zijn en continu in mijn beleving. Een paar minuten om een krokant jasje te vormen.

Ook staat het op meerdere sites bij andere merken en algemene uitleg;
'Laat de deur van de oven een beetje op een kier staan. De meeste ovens zullen het verwarmingselement uitschakelen zodra het een bepaalde temperatuur bereikt, wat je kookcyclus zou onderbreken'

Ik ga het snel eens proberen met het deurtje bij deze want het zet voorverwarmt op 230 graden gewoon geen zooien aan de dijk :+

@FirePuma142 Ook vandaag nog getest en dat element gaat na de bereikte temperatuur gewoon 10 min niet meer aan en doet niet veel met het vlees. Niet kneiter heet genoeg dus. :X

Als ik iets 10 min onder hoogste stand gril stop moet het toch bijna als kool eruit komen?

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 29-02-2024 16:39 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ja.

Pagina: 1