Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betwetor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 15:50
Voor in ons behoorlijk uit de hand gelopen tuinhuis(je)
Wil ik een audio installatie die niet alleen binnen werkt, maar ook als de deuren open staan (dat we muziek op het terras ervoor hebben).
In totaal staat er dan 3mx2,45m deur open in een ruimte van 25m2Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhtSFHJ6QquoNt68TPFjgk4WDIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ySctaPtl5mWuOQxd6Ek3CzQH.png?f=user_large. Het donker groene is glazen schuifpui, en het licht groene is het deel dat open kan. Oftewel open open.

Ik heb een oude Denon 5.1 versterker met 70W rms voor de front L+R en de center (die ik niet van plan ben te gebruiken), en 40W voor de achterste speakers. Ook heb ik een lading auto speakers waar ik een mooie kast omheen ga maken (blind vertrouwend op WINISD).
De kastjes maakt ik van 18mm Berkenplex en een CNC frees.
Een Hertz Mille MPK 165.3P set voor de Fronts En een veel simpeler setje Hetz DSK 130.3 voor achter.

Als sub een Pioneer TS-300D4 (2x 4Ohm). En daar zit mijn uitdaging.
Zo'n sub krijg ik niet echt in beweging met een normale versterker.
In de auto zou ik een dikke twee kanaals versterker nemen en die bruggen door de spoelen parallel aan te sluiten. Die versterkers heb je overal voor een appel en een ei, of ik zoek of er niet nog 1 in de schuur ligt.

Eerst heb ik een tijd gekeken naar betaalbare eindversterkers, en tot de conclusie gekomen dat voor hoog vermogen er betaalbare of goede eindversterkers zijn. Maar geen betaalbaar en goede.

Tot ik hier op het forum het advies zag, een plaat versterker te gebruiken.
Dat zit al veel meer in het beoogde budget.
Echter heb ik echt nul gevoel bij de merken die je dan tegen komt. Dit zijn niet de merken die in de auto audio zitten, of die je in de huiskamer ziet.
En zoals wel vaker, zijn de reviews of uiterst positief of totaal negatief. Buyers Bias maakt de reviews vrijwel zinloos.
Professionele reviews over deze dingen, ben ik nergens tegen gekomen (misschien ook door de huidige google algoritmes, Bing brengt mij alleen naar van die soort van Meta studies van persoonlijke ervaringen op andere platformen (bijna altijd amazon)).
In Nederland al helemaal niets (We wonen in Duitsland, waar de plaatversterker community een stuk beter on-line vertegenwoordigd is).

Ik zit nu te tubben over de Monacor SAM 300D of 500D, of dan is er nog de Gelhard GXV1000 die niet perse slecht hoeft te zijn.
En dan zijn er nog een lading merken die nog niemand gekocht heeft of in elk geval een review over heeft achter gelaten zoals Earthquake en Soundworks.
De gebruikers lijken universeel tevreden over de Manacor versterkers. Zelf dacht ik het merk te herinneren van die diep trieste subwoofers van 50 gulden 30 jaar geleden. Al weet ik dat niet eens zeker.
Qua prijs is er daarna een hele tijd niets, en dan komen er merken zoals hypex en dayton audio. Dan kan je geloof ik de instellingen aanpassen op de PC. Dat zie ik mijzelf niet doen. Buiten dat ik er dat geld niet aan ga uitgeven.

Heeft er iemand ervaring met deze apparaten? Bij voorkeur vergelijkend?
Voor iets over de 100 euro zie ik ze op de Duitse MP staan (ebay-kleinanzeige). Maar nieuw kan ook.
Een Monacor 500D zag ik voor 240 euro bij Conrad. Over mijn budget eigenlijk, maar dan heb je wel garantie.

En voor degene die ze kent. De specificaties zijn zonder uitzondering Zoveel W RMS bij 4 Ohm en de helft bij 8 Ohm.
Maar met 2x 4Ohm spoelen kan ik kiezen tussen 2 of 8 Ohm.
Kunnen ze 2 Ohm aan? Of moet ik de helft van het vermogen laten varen door de spoelen in serie aan te sluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34

BCC

Ik zou dan iets meer geld uitgeven en iets pakken wat je de tuin in kan meenemen? https://www.bax-shop.nl/m...ve-8-mobiele-accu-speaker

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betwetor
BCC schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:14:
Ik zou dan iets meer geld uitgeven en iets pakken wat je de tuin in kan meenemen?
Die andere spullen heb ik al. Daar zit geen flexibiliteit in.
En de behuizing wordt in de stijl van de rest van het huisje. Alles van hout, bij voorkeur zonder dat je de schroeven ziet. Ik vind eigenlijk elke speaker met fineer esthetisch al niet kunnen (wat ik dus ook niet ga doen).

Het dak van het geheel is 7m x 11m Plek genoeg om ze buiten droog neer te zetten/hangen.

Ik had al gekeken en geluisterd naar dit soort dingen van oa JBL. Maar dat was niet goed genoeg voor bijvoorbeeld een videocall. Het huisje (en audio) doet ook dienst als kantoortje.
Als ik al zoiets mobiels zou willen, was ik in de weer gegaan met een auto versterker 4 LFP cellen (of 18650 als ik in een dappere bui ben) en een BMS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8ipFzaGd34PNUNmRKEHoOJMpeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHZ0ugZbJnlvtOPgmQyfnE5e.jpg?f=fotoalbum_large Dit zijn het soort kastjes dat de CNC frees normaal gezien produceert. Alles heeft zijn doel.
Voor dit project is esthetiek misschien wel belangrijker dan het nut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik zie wat je probeert te bereiken (muziek in je tuinhuisje / werkplek) en wat je er voor gebruikt (auto spul) dan kan ik me niet aan de gedachten onttrekken dat je eigenlijk het verkeerde spul voor het verkeerde doel lijkt te willen gebruiken, en dat je het jezelf misschien wel erg moeilijk maakt zo.

Als je blind vertrouwt op WINISD eindig je vermoedelijk met een stel flinke kasten met drivers er in die best kunnen klinken, maar dat niet doen, en een versterker die op zijn tenen moet lopen. En dat voor een beetje geluid in je tuinhuisje en tuin.

Nofi, maar ik zou je toch willen adviseren om te heroverwegen of je hier op de juiste manier bezig bent.

Als het puur op muziek gaat zou ik die Denon neerzetten, een paar leuke stereo speakers kopen voor binnen gebruik, en een paartje voor buiten gebruik en die aansluiten. Gewoon stereo. Desnoods het paartje buiten met een speaker selector er tussen of als front B op je receiver. Gaat gewoon werken, geeft muziek zat, en kost je niet de wereld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betwetor
The Eagle schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:16:
Als ik zie wat je probeert te bereiken (muziek in je tuinhuisje / werkplek) en wat je er voor gebruikt (auto spul) dan kan ik me niet aan de gedachten onttrekken dat je eigenlijk het verkeerde spul voor het verkeerde doel lijkt te willen gebruiken, en dat je het jezelf misschien wel erg moeilijk maakt zo.

Als je blind vertrouwt op WINISD eindig je vermoedelijk met een stel flinke kasten met drivers er in die best kunnen klinken, maar dat niet doen, en een versterker die op zijn tenen moet lopen. En dat voor een beetje geluid in je tuinhuisje en tuin.

Nofi, maar ik zou je toch willen adviseren om te heroverwegen of je hier op de juiste manier bezig bent.

Als het puur op muziek gaat zou ik die Denon neerzetten, een paar leuke stereo speakers kopen voor binnen gebruik, en een paartje voor buiten gebruik en die aansluiten. Gewoon stereo. Desnoods het paartje buiten met een speaker selector er tussen of als front B op je receiver. Gaat gewoon werken, geeft muziek zat, en kost je niet de wereld.
Noted.

Ik zit hier op tweakers toch? ;)
Het hele idee is dat het zelf gemaakt wordt. Bij voorkeur met de dingen die ik heb liggen.
2 speakers kopen kan iedereen.
2 mooie (in mijn ogen) speakers kopen kost me waarschijnlijk wel de wereld.

Het zijn niet de eerste speakers die ik bouw.
En ik maak ze samen met iemand die het voor zijn werk doet.
De kasten worden wel relatief groot, omdat dat past bij de eigenschappen van auto speakers. Maar aan de andere kant krijg je zo wel erg goede spullen die op elkaar zijn afgestemd.
Ik had ook de onderdelen zelf bij elkaar kunnen zoeken en uren besteden aan het afstellen van de frequentie filter (is dat überhaupt het juiste Nederlandse woord? Ik zit al te lang in dit land merk ik).
Door zo'n set te gebruiken hoef ik naar mijn ervaring alleen de kast te ontwerpen en met de vulling te spelen.
Die tijd die ik daarmee uitspaar kan ik gebruiken door hele mooie kasten maken. Wat ook niet gewoon een kubus met de juiste inhoud wordt.

Waar ik hulp bij zoek is het aansturen van de subwoofer.

[ Voor 0% gewijzigd door betwetor op 26-02-2024 13:41 . Reden: opmaak ]