Bestanden op oude HDD overzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 09:41
Heey allemaal,
Op mijn werk hebben we een hele oude pc draaien met een gemaakt programma voor natuureducatie.
Jaren goed gedraaid maar nu start de pc niet meer op. Nu ben ik mij er in gaan verdiepen en dit is een hele oude pc. Schrik.

Nu dacht ik: ik ga de harde schijf er uit halen om de bestanden te redden. Maar mijn SATA naar USB lijkt deze niet te pakken, zo'n oude schijf is het.

Hebben jullie een idee hoe ik deze wel kan aansluiten? Wat heb ik nodig?

Zie foto van de aansluitingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajc6VBO2DT5W5vD3h07ndUipxhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZz1hDSZvXZaH09ByMrk8prt.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Krode op 26-02-2024 13:17)

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18

Kheos

FP ProMod
IDE naar USB

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 21:36

DarkSide

theres no place like ::1

PATA disk.
IDE naar SATA converter halen en power aansluiten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18

Kheos

FP ProMod
IDE naar USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Dus dan heb ik deze nodig?

https://amzn.eu/d/bMzrzf5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:35
Google even op IDE USB adapter of zoiets. Je hebt ook wel IDE naar SATA maar ik gok dat je hem niet (semi-)permanent in je andere computer wilt hangen.
Dit doet bijvoorbeeld wat jij wilt: https://www.bol.com/nl/nl...ata-usb/9200000021221825/
Let op dat je dus ook power via de Molex plug moet leveren (geheel rechts). Het middelste blokje (10 pinnen) is voor jumpers, waarschijnlijk hoef je hier niets mee te doen. Dit wordt pas belangrijk als je deze schijf op een IDE kabel en moederbord aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:44

pistole

Frutter

Ja, dat zou moeten lukken. Let op dat er inderdaad een (externe) 12v voeding in moet/bij moet.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ja, dat zou moeten werken. Je hebt dan de 3,5 inch IDE aansluiting nodig, waarbij de Molex connector via de aparte power cable de drive van stroom voorziet. Je moet dan de adapter ook aan de stroom hangen via de meegeleverde 12V adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
pistole schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ja, dat zou moeten lukken. Let op dat er inderdaad een (externe) 12v voeding in moet/bij moet.
Dat zit er bij deze bij zitten, zo te zien? Dan bestel ik deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Die lijkt er bij te zitten, zie afbeelingen lager op de Amazon pagina en de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:19

D4NG3R

kiwi

:)

Krode schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Dat zit er bij deze bij zitten, zo te zien? Dan bestel ik deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbcllmac6dMH6ZpUtKBka6BYkts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M7MUgBfBT88VTuM6UX8RW413.png?f=user_large
Die zit er bij ja, uit nieuwsgierigheid - van welk bouwjaar is die schijf en hoe lang draait dat systeem al? :D

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 26-02-2024 12:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Haha nou ik werk nu 9 jaar op deze locatie en dit educatie programma draait op Windows 98🙈😂 ik denk misschien zelfs wel 15/20 jaar oud? Hopelijk wordt over een tijdje dit vernieuwd.
Ik ben ook heel benieuwd als ik de bestanden gered heb of ik dit kan overzetten naar een andere pc, maar da's de volgende zorg.
Hier een foto van de schijf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBXNLFg4_50SGHZtnVL_r_ivytw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0k1nmiciQgodCYg1K3lTnFW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

'Valt nog mee' die schijf is van 2008, als die niet kapot is zal je de data wel uit kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
D4NG3R schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:34:
'Valt nog mee' die schijf is van 2008, als die niet kapot is zal je de data wel uit kunnen lezen.
Thnx. We gaan het zien.
Misschien domme vraag, maar als ik alle bestanden inclusief besturing (win 98) overkopieer naar een andere moderne harde schijf en deze in een andere pc zet, zou het dan ook weer moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Theoretisch wel, maar je zal een Win98 installatie CD in de buurt moeten houden omdat Windows dan allerlei nieuwe hardware gaat tegenkomen waar het drivers voor wil installeren enzo. Op zich is het mogelijk, mits je nieuwe PC Win98 kan draaien, je alle benodigde drivers kan vinden en de config niet teveel anders is dan wat je voorheen gebruikte. Je zou ook kunnen overwegen om een VM te draaien op een modernere PC en Win98 in die VM te gebruiken met je software er in. Zo'n VM heb ik wel werkend gehad.

Let op dat je niet alleen bestanden kopieert, maar maak ook een image van de gehele schijf. Van zo'n image kan je wellicht een VM creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Krode schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Thnx. We gaan het zien.
Misschien domme vraag, maar als ik alle bestanden inclusief besturing (win 98) overkopieer naar een andere moderne harde schijf en deze in een andere pc zet, zou het dan ook weer moeten werken?
Dat kan nog een hele uitdaging worden. Windows 98 is niet geschreven voor moderne PC's. Windows 98 ondersteund geen:
  • Schijven groter dan 128GiB (LBA48 probleem). (Ik neem aan dat die 250 GB schijf een partitie heeft die geheel onder de 128GiB grens zit)
  • Multicore/Multiprocessor. Hij gebruikt er slechts 1. (Niet echt een probleem, neem ik aan.)
  • Geheugen groter dan +/- 700MB. Met meer geheugen zal hij niet starten.
  • Dynamische processor frequentie. De processor zal continue op max draaien. Met alle warmte problemen van dien. En als de processor zelf bijregelt kan dat instabiliteit veroorzaken omdat W98 het niet leuk vind dat de klokfrequentie veranderd.
  • Mogelijk ook geen processors die sneller lopen dan +/-2GHz. Maar ik kan er naast zitten, en dat dit alleen voor W95 een probleem is.[/il]
Een VM is waarschijnlijk makkelijker, omdat je dan ook oudere hardware kunt virtualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Krode schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Thnx. We gaan het zien.
Wanneer de schijf gekloond word wellicht wel, je gaat daar niet komen met een simpele copy-paste actie.
Andere PC: nee, dat kan je vergeten i.v.m. het veranderen van hardware. Als said hardware uberhaupt 98 kan draaien..

Is er geen nieuwe(re) versie van de software beschikbaar of een alternatief? Ik ben voorstander van duurzaam omgaan met hard- en software, maar nu nog win98 met bijbehorende software inzetten in het onderwijs is ook weer zoiets. :P

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 26-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Krode schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:06:
Jaren goed gedraaid maar nu start de pc niet meer op. Nu ben ik mij er in gaan verdiepen en dit is een hele oude pc. Schrik.
Met "start niet meer op" kan je alle kanten op natuurlijk?
De PC gaat helemaal niet meer aan?
De PC boot/start wel maar met een foutmelding zoals no boot/disk/loader?
Of de PC start wel naar het Windows 98 logo en gaat niet meer verder?

Dat kan dan misschien al wat duidelijk maken wat betreft eventuele problemen die je tegen kan komen bij het veiligstellen van de programmagegevens of het eventueel overzetten naar een andere PC omgeving.
Als de HDD helemaal niet meer start of onleesbaar is heb je wel een serieus probleem natuurlijk.

Het beste is zoals ook aangegeven om ook een image backup te maken van de systeem schijf/partitie indien mogelijk.
Krode schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:29:
Haha nou ik werk nu 9 jaar op deze locatie en dit educatie programma draait op Windows 98🙈😂 ik denk Hier een foto van de schijf:
[Afbeelding]
Voor Windows 98 is dat nog een vrij moderne HDD.
Waarschijnlijk is dan ook niet de hele capaciteit in gebruik vanwege de maximale disk grootte bij gebruik van Windows 98
Aangenomen dat er geen exotische bootladers of bios instellingen zijn gebruikt om daar omheen te werken.
Pagina: 1