Metal stud plafond naisoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Mijn huis uit 1925 heeft in de huiskamer een verlaagd plafond van metal stud 75mm en gipsplaten van 12.5mm. Boven het plafond zit nog zo'n 60cm ruimte. Omdat ik op de eerste verdieping bezig ben met het verwijderen van de schoorsteen, zie ik dat er totaal geen isolatie op de platen ligt. als ik zo eens kijk, denk ik dat door 4 openingen te maken in de vloer het hele plafond kan voorzien van steenwolplaten. Met wat kunst en vliegwerk, en een paar lange latten moet dat te doen zijn. De profielen liggen netjes, dus overal 1 gladde kant, en 1 c kant. Steenwol van 75mm ga ik op afstand niet tussen de c profielen krijgen, maar 50mm wel. Omdat er boven het plafond nog een verdieping ligt zijn er geen vochtschermen nodig. Lijkt me dat het plafond het gewicht van 50mm steenwol wel kan dragen. Anders kan ik altijd in het midden een extra drager van het profiel naar de vloerbalken trekken.

Is dit een oke plan, of kan het beter?

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:43
Dit is zo een situatie waarbij een bedrijf isolatie kan inblazen, dan heb je denk ik een veel beter vulgraad dan zelf platen of dekens erin duwen.
Maar het kost vast meer als een ander het moet doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 08:32
Waarop wil je isolatie tussen boven en beneden verdieping?
Het kan natuurlijk wel, maar is minder nuttig dan bij buitenkant woning.
De energiewinst van het inblazen weegt waarschijnlijk (haast) niet op tov de kosten als een bedrijf het doet.
Met 60 cm mtussenruimte kan je ook de steenwol op de metalstufds leggen, ruimte zat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakingtoday
@No Hands Ik verwacht niet dat het plafond er ooit uit gaat, maar heb van horen zeggen dat dit dramatisch is als je parels op je plafond hebt liggen. Zelf is geen probleem. Op youtube staan verschillende dhz filmpjes met een bladblazer. Er is voldoende ruimte om met een bladblazer aan de gang te gaan. Verder las ik dat een steenwol deken minder dik hoeft te zijn dan een een laag parels.

@99ruud99 Via het plafond gaat 25% van de warmte verloren. Daarin meegenomen dat het in een oud behoorlijk kan tochten boven het plafond, lijkt het me een goed idee om ook dat te isoleren nu ik toch met isoleren bezig ben. Op de metal studs is lastiger dan tussen de studs. Er lopen namelijk ook verschillende buizen en draden over het plafond heen. Is niet te doen zonder het hele plafond te openen.

De reden dat ik voor steenwol wil kiezen boven inblazen van korrels, is dat dit achtaf een drama kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou ook lekker inblazen. Werkt als een speer en kun je ook prima zelf doen.

Zou niet voor parels gaan maar voor cellulose/papier vlokken. En dan niet met de bladblazer maar inblaasmachine. Materiaal haal je bij de Bouwmaat en de inblaasmachine huur je ernaast bij de Boels.

Die vlokken vullen iedere kier en ook de volledige ruimte op.

Machine komt met hele lange slang dus kan gewoon beneden blijven staan. Een persoon vult de machine en de ander begeleid de slang en drukt op de knop zodat er materiaal uitkomt.

Verdiepingsvloer is in een halve dag gedaan.

Machine en materiaal wat je over hebt breng je weer terug.

[ Voor 51% gewijzigd door Sethro op 26-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 12:43
tweakingtoday schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:59:
@No Hands Ik verwacht niet dat het plafond er ooit uit gaat, maar heb van horen zeggen dat dit dramatisch is als je parels op je plafond hebt liggen. Zelf is geen probleem. Op youtube staan verschillende dhz filmpjes met een bladblazer. Er is voldoende ruimte om met een bladblazer aan de gang te gaan. Verder las ik dat een steenwol deken minder dik hoeft te zijn dan een een laag parels.

@99ruud99 Via het plafond gaat 25% van de warmte verloren. Daarin meegenomen dat het in een oud behoorlijk kan tochten boven het plafond, lijkt het me een goed idee om ook dat te isoleren nu ik toch met isoleren bezig ben. Op de metal studs is lastiger dan tussen de studs. Er lopen namelijk ook verschillende buizen en draden over het plafond heen. Is niet te doen zonder het hele plafond te openen.

De reden dat ik voor steenwol wil kiezen boven inblazen van korrels, is dat dit achtaf een drama kan zijn.
Parels is ook niet het materiaal om daar in te blazen, cellulose is daarvoor beter geschikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakingtoday
@Sethro Gevonden. Bouwmaat noemt het Easycell. Een inblazer kost 100 Euro per dag. Ook prima te doen.
Bijkomend voordeel is dat muizen het met rust laten. Op mijn zolder liggen uitgerolde glas en steenwol wollen, den daar hebben de muizen een feestje van gemaakt.
Zal eens gaan rekenen of zelf doen veel uitmaakt ten opzichte van laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
maar je hebt nog steeds niet echt gezegd waarom je het plafond wilt isoleren toch? zit er een dak boven of gewoon dr volgende verdieping van je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@Fr33z Ik wil het plafond van de begane grond isoleren omdat blijkbaar 25% van de warmte aan de bovenkant verdwijnt. In mijn geval is die bovenkant een ruimte van 60cm en niet tocht vrij te krijgen. Daarboven zit weer de eerste verdieping, waar nagenoeg nooit de verwarming aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 14:28

H-W

Bedenk dan wel dat als je het plafond isoleert het boven kouder zal worden. Immers blijft de warmte dan beter in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
H-W schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:51:
Bedenk dan wel dat als je het plafond isoleert het boven kouder zal worden. Immers blijft de warmte dan beter in je woonkamer.
Dat is op zich niet erg, zeker niet als je ook slimme thermostaten hebt.

Daarnaast scheelt het ook heel veel in tocht en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:26
Scheelt ook flink qua geluid!
Alleen daarom al zou ik t doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:27:
Scheelt ook flink qua geluid!
Alleen daarom al zou ik t doen
niet als je wat vlokken inblaast. Je hebt massa en demping nodig voor geluidsisolatie.

en voor de TS: het is ongebruikelijk om te isoleren in een woning zelf, het helpt je waarschijnlijk meer om het dak en daarmee de grens tussen binnen en buiten te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:58
Fr33z schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:31:
[...]

niet als je wat vlokken inblaast. Je hebt massa en demping nodig voor geluidsisolatie.

en voor de TS: het is ongebruikelijk om te isoleren in een woning zelf, het helpt je waarschijnlijk meer om het dak en daarmee de grens tussen binnen en buiten te isoleren.
Bij modernere woningen is het misschien ongebruikelijk maar bij oudere huizen vind je het vaak terug.
Boven werd (word) niet verwarmd dus is het interessant om het plafond te isoleren om de warmte beter beneden te houden.
Want waarom stoken om je huis tot in de nok op te warmen, als je enkel in je woonkamer warmtevraag hebt.

OT
Ik heb recent een deel plafond opengegooid om een elektra leiding te trekken - in een situatie als deze ben ik blij om wol te hebben en geen vlokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
@nightgold
Ik heb recent een deel plafond opengegooid om een elektra leiding te trekken - in een situatie als deze ben ik blij om wol te hebben en geen vlokken :+
Precies daarom wilde ik steenwol gebruiken. Ondertussen gelezen dat muizen cellulose met rust laten. Niet dat ik een muizenplaag heb, maar vind af en toe een dood uitgedroogd exemplaar op zolder en berging. Mijn zolder heeft een open vloer met daaroverheen uitgerolde rollen steenwol. Daar hebben de muizen een heel doolhof doorheen gevormd.

Wonen naast een bakkerij heeft nadelen, maar zeker ook voordelen :9

Pagina: 1