Sinds ik een 3D printer in huis heb, worden er regelmatig ontwerpjes gemaakt, die dan ook weer aangestuurd moeten worden, dus een Arduino erin. Het ontwerpen en programmeren vind ik erg leuk, maar zie altijd op tegen de laatste stap, waarin de electronica van het breadboard naar een permanente schakeling moet worden omgezet. Tot nu toe heb ik solderen altijd een beetje vermeden, omdat ik het niet leuk vind, omdat ik het gewoon niet zo goed kan.
Ondertussen gaat het wel beter. Draadjes aan een stekker monteren gaat goed. Pin header op een board solderen gaat redelijk. Afgelopen weekend geprobeerd een iets complexere schakling op een gaatjesboard te solderen, drama, drama, drama.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Ik zit redelijk vast, maar het project is nu zo ver gevorderd dat ik ook niet echt meer terug kan. Wat doe ik fout?
Ondertussen gaat het wel beter. Draadjes aan een stekker monteren gaat goed. Pin header op een board solderen gaat redelijk. Afgelopen weekend geprobeerd een iets complexere schakling op een gaatjesboard te solderen, drama, drama, drama.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- eenvoudige soldeerbout aangeschaft (https://amzn.eu/d/7nCi0d0)
- afgelopen Sinterklaas een iets mooiere gekregen (https://www.amazon.nl/dp/...d_dp_4V10D2GZA5XD2BF8KJVJ) hoewel deze onderhuids volgens mij exact hetzelfde is als die eerste soldeerbout.
- de andere tools aangeschaft die je nodig heebt om te solderen
- Tweakers forum gezocht en veel info gelezen
- Een twintigtal Youtube instructie videos bekeken
- Tips van de soldeerbout schoongemaakt, goed van te voren vertind, en geprrobeerd tips te wisselen: dunnere tip , dikkere tip, beitelvormige 2mm tip
- De tip van de soldeerbout lijkt niet goed warm te worden, soldeer smelt wel als ik de draad 10mm achter de tip houd, maar met de tip zelf lukt het bijna niet soldeer te smelten
- De verbindingen van pin header met het gaatjesboard zien er niet goed uit, lijkt te koud
- Als ik de soldeertip langer tegen het board houd (10 seconden of zo) schroeit het plastic van de pin header, maar goed solderen lukt nog steeds niet
Ik zit redelijk vast, maar het project is nu zo ver gevorderd dat ik ook niet echt meer terug kan. Wat doe ik fout?