Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:01
Ik heb alvast 355 watt/piek PV panelen aangeschaft voor mijn verbouwing. Ik had een afwijkend formaat nodig voor mijn dak die niet meer wordt gemaakt en was bang dat deze uitverkocht zou zijn als ik in september ga verbouwen. (heb ook paar reserve gekocht)

Nu gaat mijn voorkeur uit naar micro omvormers ook al is dit stuk duurder en heb ik geen schaduw. (maar kan nog van mening veranderen over micro-omvormers...)
  • Lagere spanning op het dak.
  • 1 kapot paneel heeft geen invloed op de andere
  • Geen kans dat een super dure omvormer kapot gaat buiten garantie. Ik koop wat extra micro omvormers.
Ik twijfel tussen 300 en 350watt piek micro omvormer.

Waarschijnlijk is de stroomprijs negatief als ik die extra 50 watt kan scoren of is de spanning is onze straat te hoog. (heeft mijn buurman nu al last van op zeer zonnige dagen zei die). Ook heb ik mijn terugverdien tijd gebaseerd zonder de 4 zomermaanden. (inmiddels is de salderingregeling weer uitgesteld)

Kan de 300 watt micro omvormer omgaan met een paneel van 355 watt piek. Zie specs hieronder. Of kun je hem overbelasten met schade tot gevolg met felle zon?

Ik had ergens gelezen dat omvormers op max vermorgen hoger rendement hebben. Geldt dat ook voor micro omvomers?

En maakt de keuze 300 of 350watt nog iets uit voor eerder opstarten bij weinig bewolkt weer.

screenshot datablad van mijn paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTJoUqMxqiMebLS5y34uQrHSoVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qi7lpON8LcjzQdp8c5i8cRy6.png?f=user_large

screenshot van specs microomvormer waarvan ik er eentje wilde gaan testen in de tuin tot ik ga verbouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj1Loje6Xr0WWiRUW14kqk1FJCs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QUgalgYfSlXLbhAMJmQNqZX3.png?f=user_large

Beste antwoord (via tjib op 26-02-2024 21:36)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:32
De 300W is genoeg, de NOCT van die panelen is slechts 265.
Zelfs de 260W zou economisch nog genoeg zijn, als die 300 veel duurder is tenminste.

Ja er zal een plat topje op zitten in de piekuren in de zomer. Dit is verwaarloosbaar. (<1% jaaropbrengst)
Standaard discussie bij micro's is het onder dimensioneren van de omvormers om economische redenen wat zorgt voor aftoppen. Dat is niet erg. Als je dat echt niet wil moet je de 350 nemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Ja, hij roept gewoon af. Waar koop jij nog die slechte (oude) panelen?
Opstarten doen ze beiden bij 18V, dus bewolking maakt niet uit.

Paneel dat kapot is zorgt ook bij gewone omvormer enkel ervoor dat dat ene paneel niet werkt, behalve als hij zo kapot is dat alle kabels van je dak mee getrokken worden met wind.

Ik hoop hartelijk sat je niet teveel hebt betaald voor die panelen, want vaak kan je beter minder panelen pakken dan dit soort oude panelen.
Microomvormers die op zolder liggen doen hetzelfde als pc voedingen, ze slijten alsnog langzaam. Dus om nu extra omvormers te kopen is beetje onzin... Over 25 jaar vervang je ze gewoon voor nieuwe.

Heb je een bouwtekening van je dak?
Wil je de panelen 1 windrichting leggen of juist onder allerlei hoeken? Want dat scheelt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:42
lol @ 'super dure omvormer' die kapot kan gaan. een beetje string omvormer kost nieuw 500 en tweedehands 200 euro. Voor dat geld heb je 2 of 3 micros. ik zie de besparing absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En waarom die (volgens mij) onbekende "AliExpress/Amazon/Bangood" GMI300 omvormer? Als ik de prijzen op internet zie, kan je voor dat geld beter Enphase IQ8+ of IQ8MC aanschaffen. Dan heb je wel een A-merk.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 26-02-2024 07:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:32
Staat hij op de conformiteit lijst?
https://www.netbeheernede.../regulering-20/documenten

Zonder ben je in overtreding van de wet als je dat ding aan het net hangt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:01
Micro omvormers zijn een prima oplossing voor een probleem waar jij geen last van hebt. En zeker met wat je nu aan het doen bent is het veel duurder dan nodig. Over 10 jaar verkopen ze gewoon nog omvormers hoor. Mocht die stuk gaan. Waarschijnlijk veel betere dan nu.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:32
Zelfs de 260W zou economisch nog genoeg zijn, als die 300 veel duurder is tenminste.

Ja er zal een plat topje op zitten in de piekuren in de zomer. Dit is verwaarloosbaar. (<1% jaaropbrengst)
Standaard discussie bij micro's is het onder dimensioneren van de omvormers om economische redenen wat zorgt voor aftoppen. Dat is niet erg. Als je dat echt niet wil moet je de 350 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Ronald schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:01:
Staat hij op de conformiteit lijst?
https://www.netbeheernede.../regulering-20/documenten

Zonder ben je in overtreding van de wet als je dat ding aan het net hangt.
Die lijst kende ik nog niet.... Nee hij staat niet op de lijst. En andere goedkopere micro omvormers niet. Alleen de enphase iq7x-96-x-y-int maar dat is wel een stuk duurder. Dan wordt het prijsverschil met string omvormer wel erg groot.

Maar bij een string omvormer zakt je opbrengst toch heel erg in als 1 paneel stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Microkid schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:54:
En waarom die (volgens mij) onbekende "AliExpress/Amazon/Bangood" GMI300 omvormer? Als ik de prijzen op internet zie, kan je voor dat geld beter Enphase IQ8+ of IQ8MC aanschaffen. Dan heb je wel een A-merk.
Ik dacht ik test z'n ding eens een half jaar. Scheelt ca de helft van en wordt denk ik allebei in china gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:50
Elk paneel heeft tegenwoordig diodes ingebouwd. Die schakelen dat paneel gewoon uit als hij te weinig opbrengt.
Je verliest dus de opbrengst van 1 paneel als 1 defect raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
heggico schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:19:
Elk paneel heeft tegenwoordig diodes ingebouwd. Die schakelen dat paneel gewoon uit als hij te weinig opbrengt.
Je verliest dus de opbrengst van 1 paneel als 1 defect raakt.
Ah dan blijft dus alleen nog het nadeel over van de dure omvormer die kapot kan gaan. In mijn geval een 9kw omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjib
99ruud99 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:51:
Ja, hij roept gewoon af. Waar koop jij nog die slechte (oude) panelen?
Opstarten doen ze beiden bij 18V, dus bewolking maakt niet uit.

Paneel dat kapot is zorgt ook bij gewone omvormer enkel ervoor dat dat ene paneel niet werkt, behalve als hij zo kapot is dat alle kabels van je dak mee getrokken worden met wind.

Ik hoop hartelijk sat je niet teveel hebt betaald voor die panelen, want vaak kan je beter minder panelen pakken dan dit soort oude panelen.
Microomvormers die op zolder liggen doen hetzelfde als pc voedingen, ze slijten alsnog langzaam. Dus om nu extra omvormers te kopen is beetje onzin... Over 25 jaar vervang je ze gewoon voor nieuwe.

Heb je een bouwtekening van je dak?
Wil je de panelen 1 windrichting leggen of juist onder allerlei hoeken? Want dat scheelt ook.
Ik heb ca €49 per paneel betaald. Ik vind het gewoon mooi als het hele dak precies vol ligt. Ik had nog gevraagd aan de welstand dat ik de helling van het dak 5grd mocht verhogen, zodat ik hogere winteropbrengst had en panelen van standaard breedte van 113cm centimeter passen. (ipv 105cm). Maar dat mocht niet.

Panelen liggen onder dezelfde hoek, maar ik ben inmiddels overtuigd het worden geen micro omvormers

[ Voor 4% gewijzigd door tjib op 26-02-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

tjib schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Ik dacht ik test z'n ding eens een half jaar. Scheelt ca de helft van en wordt denk ik allebei in china gemaakt.
Wellicht toch eens beter inlezen... Enphase is een Amerikaans bedrijf. De omvormers voor de Europeese markt worden in Roemenië gemaakt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
jeroen3 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:59:

Interessant! Dus ik zou mijn string omvormer ook kunnen kiezen op basis van 265 watt. Bij 30 panelen moet ik dan kijken naar 7950 watt > 8kw omvormer? De piek ombrengst interessant me namelijk niks.

Ik las ook dat de belastingdienst niet kijkt naar piekvermogen panelen maar omvormer voor de btw regeling. Dus met kleinere omvormer kan ik in de toekomst extra panelen bij plaatsen als er nog een 2e elektrische auto komt

[ Voor 16% gewijzigd door tjib op 26-02-2024 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ooit al een keer je dak + panelen in PVcalc gemikt? Zie je ook goed wat je omvormer doet.

En omvormer op voorraad hebben lijkt me niet echt uit kunnen. Zeker als je dan ook bedenkt wat voor werk je er aan hebt om hem te moeten vervangen... Zou ik eerder gewoon voor een A-merk gaan op een bereikbare plaats.

[ Voor 44% gewijzigd door Septillion op 26-02-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
tjib schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:33:
. Ik vind het gewoon mooi als het hele dak precies vol ligt.
De brandweer is niet zo blij als het hele dak precies vol ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:06:
Ooit al een keer je dak + panelen in PVcalc gemikt? Zie je ook goed wat je omvormer doet.
jazeker heel interessant uitkomst ook nog welstand mee proberen te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:42
tjib schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Interessant! Dus ik zou mijn string omvormer ook kunnen kiezen op basis van 265 watt. Bij 30 panelen moet ik dan kijken naar 7950 watt > 8kw omvormer? De piek ombrengst interessant me namelijk niks.

Ik las ook dat de belastingdienst niet kijkt naar piekvermogen panelen maar omvormer voor de btw regeling. Dus met kleinere omvormer kan ik in de toekomst extra panelen bij plaatsen als er nog een 2e elektrische auto komt
je kunt heeel ver gaan met onderdimensioneren vd omvormer of minder ver. Is ook goed te simuleren op pv calc. Wiil je helemaal losgaan dan best 2 richtingen leggen bijv oost/west.

ter illustratie: ik heb hier 4000 wp panelen op 2,5kW omvormer en dat is prima.

edit: io begrijp niet waarom er zulke speciale aandacht voor dr afmetingen van de panelen nodig is als TS blijkbaar ruimte heeft voor 30 stuks. Heb je er wel rekening mee gehouden dat elk aansluitend paneel bijv 1 cm nodig heeft voor de tussenklemmen en dat je een stukje uit de randen/dakgoot etc wilt blijven? ik krijg een beetje het gevoel dat het dak tot de laatste millimeter volgepakt moet en dat zou lastig kunnen uitpakken bij het leggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 27-02-2024 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Fr33z schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 03:07:
[...]

je kunt heeel ver gaan met onderdimensioneren vd omvormer of minder ver. Is ook goed te simuleren op pv calc. Wiil je helemaal losgaan dan best 2 richtingen leggen bijv oost/west.
Ik heb overwogen de panelen oost-west te leggen op de carport. Echter dan heb ik veel minder opbrengst in de winter door de flauwe dakhelling volgens PV calc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Fr33z schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 03:07:
[...]

edit: io begrijp niet waarom er zulke speciale aandacht voor dr afmetingen van de panelen nodig is als TS blijkbaar ruimte heeft voor 30 stuks. Heb je er wel rekening mee gehouden dat elk aansluitend paneel bijv 1 cm nodig heeft voor de tussenklemmen en dat je een stukje uit de randen/dakgoot etc wilt blijven? ik krijg een beetje het gevoel dat het dak tot de laatste millimeter volgepakt moet en dat zou lastig kunnen uitpakken bij het leggen.
Puur esthetisch. Ik heb 2cm gerekend voor de tussen- en eindklem. De montage rails loopt zelfs nog 8cm door onder de windveer.

[ Voor 8% gewijzigd door tjib op 27-02-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

tjib schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:39:
[...]

jazeker heel interessant uitkomst ook nog welstand mee proberen te overtuigen.
Dat moet dan een aardig beeld gegeven hebben wat het vermogen van de omvormer doet op het totaal. Zowel met een micro en één paneel als alles met string. Dit laat wel allen de aftopping door de pieken in de zomer zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 27-02-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Septillion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Dat moet dan een aardig beeld gegeven hebben wat het vermogen van de omvormer doet op het totaal. Zowel met een micro en één paneel als alles met string. Dit laat wel allen de aftopping door de pieken in de zomer zien.
@Septillion ik begrijp het niet helemaal je kunt toch in pvcalc, geen onderscheid maken tussen string en micro omvormers. Alleen tussen twee verschillende oriëntaties met 1 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Jawel, een paneel op een micro is gewoon één paneel en omvormer. Alleen schaal je daarna het resultaat. Maar dan zie je prima wat een paneel op het vermogen van een micro kan doen :)
Pagina: 1