Laminaat op zolder met knieschotten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Waarde ervaren klussers hier.

Ik ben van plan om mijn zolder te voorzien van laminaat.
Laminaat leggen heb ik al eerder gedaan maar op zolder heb ik (uiteraard) een schuin dak en heb ik, lang geleden, zelf de boel afgetimmerd met knieschotten.

Deze schotten staan op plusminus een meter vanaf de buitenmuur.

Nu is het zonde (en vooral super lastig lijkt mij) om het laminaat van buitenmuur tot buitenmuur te leggen.
Het huidige zeil ligt ook tot 10 cm achter de knieschotten en zo denk ik het ook met het laminaat te doen.

MAAR, hoe sluit je dat laminaat dan op?
Ik denk zelf aan een L-strip die ik met een paar schroefjes in de vloer boor, maar ik heb dat zelf bedacht en vraag dus hier even of dat wel de juist oplossing is.

Suggesties hoe ik eea beter kan doen (of dat dit de juiste manier is), zijn dus van harte welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26
Waarom ga je 10cm laminaat in knieschotten leggen?
Heb je een foto van de huidige situatie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:14
killerbee1958 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:27:
Waarde ervaren klussers hier.

Ik ben van plan om mijn zolder te voorzien van laminaat.
Laminaat leggen heb ik al eerder gedaan maar op zolder heb ik (uiteraard) een schuin dak en heb ik, lang geleden, zelf de boel afgetimmerd met knieschotten.

Deze schotten staan op plusminus een meter vanaf de buitenmuur.

Nu is het zonde (en vooral super lastig lijkt mij) om het laminaat van buitenmuur tot buitenmuur te leggen.
Het huidige zeil ligt ook tot 10 cm achter de knieschotten en zo denk ik het ook met het laminaat te doen.

MAAR, hoe sluit je dat laminaat dan op?
Ik denk zelf aan een L-strip die ik met een paar schroefjes in de vloer boor, maar ik heb dat zelf bedacht en vraag dus hier even of dat wel de juist oplossing is.

Suggesties hoe ik eea beter kan doen (of dat dit de juiste manier is), zijn dus van harte welkom
Laminaat wil je juist niet opsluiten. Altijd los leggen langs de randen ivm uitzetten. Tis op zolder. Gewoon afwerken met plakplint. Of snap ik de situatie niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Draakje5 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:50:
Waarom ga je 10cm laminaat in knieschotten leggen?
Heb je een foto van de huidige situatie?
Teneinde netjes onder de knieschotten door te leggen.
Knieschotten "hangen" boven het zeil (en straks dus boven het laminaat.
Bedoeling is dat het er in de zolderkamer zelf netjes uitziet maar achter knieschot mogen de spullen gewoon op de dekvloer staan. >:)

Of 10 cm de juiste lengte is kan je je natuurlijk afvragen. Gaat er wel om dat je met knieschotten dicht niet tegen de dekvloer achter de knieschotten aankijkt

Ik zal proberen een foto van de situatie te plaatsen. (morgen)

Dank voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Ik snap hem ook niet. Die schotten rusten toch op de grond? Dat is het hele punt ervan, het dak meer stevigheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
JaMaaT schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Laminaat wil je juist niet opsluiten. Altijd los leggen langs de randen ivm uitzetten. Tis op zolder. Gewoon afwerken met plakplint. Of snap ik de situatie niet goed?
Ik denk dat je de situatie niet goed snapt.
Ik weet dat je laminaat niet moet "opsluiten", maar het moet wel ergens "tegenaan" gelegd worden.
normaal zorg je voor 1 cm speling aan de kopse en zijkanten van het laminaat door het niet helemaal tegen de muur aan te leggen.

Maar als je dus slechts 10 cm onder de kopschotten doorlegt dan is er daarna nog 90 cm dekvloer waar het laminaat dan naar toe kan werken en dat lijkt me niet de bedoeling (of ben ik hier te voorzichtig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Wilke schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:55:
Ik snap hem ook niet. Die schotten rusten toch op de grond? Dat is het hele punt ervan, het dak meer stevigheid geven.
Nope. deze knieschotten hangen aan een rail en maken (net) geen contact met de grond.
Zijn niet nodig voor de stevigheid van het dak namelijk.

Knieschotten kunnen nu vrij langs elkaar heen schuiven voor het opbergen van spullen achter de knieschotten

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
killerbee1958 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:59:
[...]

Nope. deze knieschotten hangen aan een rail en maken (net) geen contact met de grond.
Zijn niet nodig voor de stevigheid van het dak namelijk.

Knieschotten kunnen nu vrij langs elkaar heen schuiven voor het opbergen van spullen achter de knieschotten
Dit zijn dus geen knieschotten maar schuifdeurtjes.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:19

M2M

medicijnman

killerbee1958 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Ik weet dat je laminaat niet moet "opsluiten), maar het moet wel ergens "tegenaan" gelegd worden.
normaal zorg je voor 1 cm speling aan de kopse en zijkanten van het laminaat door het niet helemaal tegen de muur aan te leggen.

Maar als je dus slechts 10 cm onder de kopschotten doorlegt dan is er daarna nog 90 cm dekvloer waar het laminaat dan naar toe kan werken en dat lijkt me niet de bedoeling (of ben ik hier te voorzichtig?)
maar die laatste paar stukken laminaat nog achter de knieschotten doorleggen heeft ook voordeel. Schuiven met spullen over laminaat gaat een stuk eenvoudiger dan een cement dekvloer. En die paar plankjes extra...

maar een L-strip zou ook prima zijn, zolang het knieschot wat beweging nog kan opvangen voor als het laminaat wat gaat werken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
M2M schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:00:
[...]

maar die laatste paar stukken laminaat nog achter de knieschotten doorleggen heeft ook voordeel. Schuiven met spullen over laminaat gaat een stuk eenvoudiger dan een cement dekvloer. En die paar plankjes extra...

maar een L-strip zou ook prima zijn, zolang het knieschot wat beweging nog kan opvangen voor als het laminaat wat gaat werken.
Nou we praten hier wel over zo een 18 m2 die ik kan besparen door niet achter de schuifdeurtjes tot aan de buitenmuur te leggen
Dat is best de moeite dus, nog los van het feit dat het leggen van die laatste 90 cm dus onder het laagste gedeelte van het dak is, en dus heel lastig werken is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gewoon doorleggen. Is niet moeilijk, niet duur en maakt gebruik en toekomstige aanpassingen veel makkelijker.

De laatste cm waar je echt de plank niet meer in kunt klikken etc los je op door een balk op de dekvloer te kitten met hightac kit. Daar leg je dan tegenaan met de gebruikelijke marge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

killerbee1958 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:02:
[...]

Nou we praten hier wel over zo een 18 m2 die ik kan besparen
Lijkt me dus absoluut de moeite niet. Verkeerde manier van bezuinigen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Pas in elk geval op met boren in vloeren, bij mij ligt die althans aardig vol met afvoeren (wasmachine), verwarmings- en electra buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
de Peer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Lijkt me dus absoluut de moeite niet. Verkeerde manier van bezuinigen.
Het is niet alleen de bezuiniging. Ik kijk eigenlijk best wel op tegen het werken in de beperkte ruimte aan de buitenkanten van de zoldervloer vlak onder de dakrand is geen pretje.
(Besparing is ook beperkt want je moet vervolgens weer die L-strip over 18 meter neerleggen)

[ Voor 12% gewijzigd door killerbee1958 op 25-02-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Wilke schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:08:
Pas in elk geval op met boren in vloeren, bij mij ligt die althans aardig vol met afvoeren (wasmachine), verwarmings- en electra buizen.
Ik weet vrij zeker dat er geen leidingwerk op zolder in de dekvloer loopt. CV leidingen die er wel lopen, zitten in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Laminaat leg je gewoon "los" tussen de muren, dat wordt niet opgesloten of iets dergelijks. Wat je doet is een paar mm ruimte aan beide kanten laten en daarna een plakplint er op. Dan zie je niets meer van een kiertje en heb je de boel netjes afgewerkt zonder boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
stappen:
1. schuifdeurtjes weghalen
2. laminaat tot 10-20 whatever cm onder de lijn van de deurtjes leggen. niet opsluiten, laminaat ligt gewoon los
3. doorleggen tot de andere kant en dan ook 10-20 cm tot voorbij de lijn deurtjes
4. schuifdeuren terughangen en klaar.

tippie voor de rest van t topic. Doe een paar fotos en geef aan of je laminaat in de lengte of de breedte wil gaan leggen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karien1971
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-02 15:04
Wij hebben ons laminaat niet doorgelegd onder de keukenkastjes met als gevolg dat de kopse verbindingen tussen de laminaatplanken losschieten en we constant de planken terug moeten schoppen.
De spanning in de kopse naden voor een paar mm lukt, maar niet als de planken ongelimiteerd door kunnen schuiven.

Met andere woorden ik zou zeker doorleggen tot een paar minimeter tegen de buitenmuren om dit euvel te voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Karien1971 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:49:
Wij hebben ons laminaat niet doorgelegd onder de keukenkastjes met als gevolg dat de kopse verbindingen tussen de laminaatplanken losschieten en we constant de planken terug moeten schoppen.
De spanning in de kopse naden voor een paar mm lukt, maar niet als de planken ongelimiteerd door kunnen schuiven.

Met andere woorden ik zou zeker doorleggen tot een paar minimeter tegen de buitenmuren om dit euvel te voorkomen.
Dit ligt echt aan je laminaat. Ik heb dit probleem met keukenkastjes nooit gehad. En dat geldt in principe ook voor die knieschotten.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
killerbee1958 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Ik weet dat je laminaat niet moet "opsluiten", maar het moet wel ergens "tegenaan" gelegd worden.

Ahhh ik snapte m niet inderdaad. Maar wat jij benoemd zijn geen knieschotten. Knieschotten is een dragende constructie. Die zit aan de onderkant gewoon op de vloer vast. Daar was mijn reactie op gebaseerd.

Iedereen zegt doorleggen. Is wel het mooiste.
Echter een klein hoekprofieltje op de vloer lijmen als begin/eindpunt vind ik ook geen slecht idee. Niet strak er tegenaan leggen uiteraard. Lastige kan wel zijn wanneer je dan zware spullen wil opslaan je ze niet makkelijk erin kunt schuiven. 1 door het hoekprofiel en 2 doordat de vloer ruw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Een knieschot hoeft helemaal niet constructief te zijn. Is het dan nu wel een knieschot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:40

JME

zeg maar Jamie

Gewoon doorleggen, echt zoveel makkelijker in het gebruik straks om redenen al genoemd. Als dat lastig leggen is, dan zou ik nog eerder de laminaatrichting een kwartslag draaien dan niet doorleggen.
Let je erop dat als de deurtjes nu vlak boven het zeil hangen, je die straks ook zult moeten inkorten? Laminaat + ondervloer is al snel een stukje dikker. De stelruimte van de wieltjes is doorgaans beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Karien1971 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:49:

Dit is dus precies waar ik bang voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
sypie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:20:
Laminaat leg je gewoon "los" tussen de muren, dat wordt niet opgesloten of iets dergelijks. Wat je doet is een paar mm ruimte aan beide kanten laten en daarna een plakplint er op. Dan zie je niets meer van een kiertje en heb je de boel netjes afgewerkt zonder boren.
Zie bovenstaande. Dit is wel het makkelijkste maar ben bang dat het laminaat dan dus gaat wijken omdat er helemaal geen beperking is aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
JaMaaT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:57:
[...]

Ahhh ik snapte m niet inderdaad. Maar wat jij benoemd zijn geen knieschotten. Knieschotten is een dragende constructie. Die zit aan de onderkant gewoon op de vloer vast. Daar was mijn reactie op gebaseerd.

Iedereen zegt doorleggen. Is wel het mooiste.
Echter een klein hoekprofieltje op de vloer lijmen als begin/eindpunt vind ik ook geen slecht idee. Niet strak er tegenaan leggen uiteraard. Lastige kan wel zijn wanneer je dan zware spullen wil opslaan je ze niet makkelijk erin kunt schuiven. 1 door het hoekprofiel en 2 doordat de vloer ruw is.
Voor mij is nu ook duidelijk dat ik inderdaad verkeerde term gebruikte. Het zijn inderdaad schuifdeurttjes
Dank voor de tip om het hoekprofiel te lijmen. Inderdaad veel slimmer dan boren.

Nu is de vloer daar ook nog steeds ruw en al 36 jaar dat niet als probleem ervaren dus die 20 jaar kunnen er ook nog wel bij. :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
JME schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:45:
Gewoon doorleggen, echt zoveel makkelijker in het gebruik straks om redenen al genoemd. Als dat lastig leggen is, dan zou ik nog eerder de laminaatrichting een kwartslag draaien dan niet doorleggen.
Let je erop dat als de deurtjes nu vlak boven het zeil hangen, je die straks ook zult moeten inkorten? Laminaat + ondervloer is al snel een stukje dikker. De stelruimte van de wieltjes is doorgaans beperkt.
Yep, ik reken er inderdaad op dat ik de deurtjes aan de onderkant even in moet korten.
Dat is geen moeilijke klus overigens. Met een cirkelzaag zo gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Fr33z schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:23:
stappen:
1. schuifdeurtjes weghalen
2. laminaat tot 10-20 whatever cm onder de lijn van de deurtjes leggen. niet opsluiten, laminaat ligt gewoon los
3. doorleggen tot de andere kant en dan ook 10-20 cm tot voorbij de lijn deurtjes
4. schuifdeuren terughangen en klaar.

tippie voor de rest van t topic. Doe een paar fotos en geef aan of je laminaat in de lengte of de breedte wil gaan leggen ;-)
Dit is precies zoals ik het bedacht had. Met de vrees voor "uitlopen" van het laminaat naar de kant van buitenmuren.
Ik ben voornemens om het in de breedte te gaan leggen. Breedte tussen binnenmuren is zo een 6 meter (op grondniveau. gaat nog ergens een centrale kolom vanaf maar totaal zo een 50 m2 vloeroppervlak (als je dus tot buitenmuren legt)

Foto's ga ik vandaag nog wel even maken en proberen te uploaden.

Dank voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Om te voorkomen dat ze uit elkaar schuiven op het uiteinde moeten de planken ook minimaal xx centimeter lang zijn, 50 dacht ik, zodat het voldoende grip heeft aan de planken er naast om niet weg te schuiven. Al hangt het ook wel af van het laminaat, want veel laminaat heeft nog een inkeping aan de kopse kant waardoor ze netjes in elkaar haken.

Bij mijn ouders was er ook 1 zo'n plank (een kort stukje ja) die weg schoof, een paar druppels houtlijm en dan weer tegen elkaar tikken doet dan ook wonderen. Maar dat wil je liever voorkomen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 26-02-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
Ik zou het inderdaad iets doorleggen en de laatste plank met een paar schroeven/pluggen in de vloer vastmaken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Ora et Labora schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:15:
Ik zou het inderdaad iets doorleggen en de laatste plank met een paar schroeven/pluggen in de vloer vastmaken.
En je vloer gaat werken, hoe doe je dat dan. Die kan dan toch niet uitzetten? Die gaat dan bol staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
JaMaaT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:41:
[...]

En je vloer gaat werken, hoe doe je dat dan. Die kan dan toch niet uitzetten? Die gaat dan bol staan?
De andere kant van de vloer met een plankdikte speling leggen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Denk je hier niet te lang over na?

Ik heb gewoon doorgelegd tot na de (nog te plaatsen) knieschotten/schuifdeuren. Daar achter heb ik een balkje op de vloer geschroefd met 8mm oid speling tussen vloer en balkje, en daarop een plakplint. Ziet er prima uit en gaat al 4 jaar goed qua werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
Komt de kopse kant of het lange stuk van het laminaat tegen het schuine dak? De tweede optie maakt het werken een heel stuk simpeler, maar mogelijk vind je de eerste optie mooier.

En is je huis echt 9 meter breed? Want 18m2 is een flink oppervlak, dat is meer dan dat ik aan bruikbare ruimte heb op mijn zolderkamer (helaas :P ).

Ik zou het sowieso doorleggen, al dan niet met een balk, plaat of andere afwerking op het diepste punt. Ik neem aan dat er iets aan afsluiting zit en dat je geen daglicht ziet / tocht hebt in de punt? Want dan zou ik dat sowieso dichtmaken, anders blijf je stoken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
killerbee1958 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Teneinde netjes onder de knieschotten door te leggen.
Knieschotten "hangen" boven het zeil (en straks dus boven het laminaat.
Bedoeling is dat het er in de zolderkamer zelf netjes uitziet maar achter knieschot mogen de spullen gewoon op de dekvloer staan. >:)

Of 10 cm de juiste lengte is kan je je natuurlijk afvragen. Gaat er wel om dat je met knieschotten dicht niet tegen de dekvloer achter de knieschotten aankijkt

Ik zal proberen een foto van de situatie te plaatsen. (morgen)

Dank voor je snelle reactie
Gewoon deurtjes dicht houden ;) Ik heb hier geen hangende knieschotten, maar die over de vloer heen rijden. Gewoon tot daar gelegd en erachter niets.. Deurtjes houd je toch dicht en scheelt toch weer 1,5 a 2cm hoogte (dus meer ruimte) als je niets legt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
sOid schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:24:
Denk je hier niet te lang over na?

Ik heb gewoon doorgelegd tot na de (nog te plaatsen) knieschotten/schuifdeuren. Daar achter heb ik een balkje op de vloer geschroefd met 8mm oid speling tussen vloer en balkje, en daarop een plakplint. Ziet er prima uit en gaat al 4 jaar goed qua werking.
Dat is ook hoe ik het in eerste instantie bedacht heb (maar dan met een L-strip ipv balkje.)
Plakplint achter de schuifdeurtjes is niet eens nodig want niemand ziet dat.

En inderdaad, misschien denk ik er wel teveel over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
killerbee1958 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Plakplint achter de schuifdeurtjes is niet eens nodig want niemand ziet dat.
Nee, maar ik weet wel dat het dan ontbreekt :+

Die plintjes kosten een paar euro en het is met een plintenschaar niet bijzonder veel werk. Gewoon netjes afwerken joh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Paul schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:30:
Komt de kopse kant of het lange stuk van het laminaat tegen het schuine dak? De tweede optie maakt het werken een heel stuk simpeler, maar mogelijk vind je de eerste optie mooier.

En is je huis echt 9 meter breed? Want 18m2 is een flink oppervlak, dat is meer dan dat ik aan bruikbare ruimte heb op mijn zolderkamer (helaas :P ).

Ik zou het sowieso doorleggen, al dan niet met een balk, plaat of andere afwerking op het diepste punt. Ik neem aan dat er iets aan afsluiting zit en dat je geen daglicht ziet / tocht hebt in de punt? Want dan zou ik dat sowieso dichtmaken, anders blijf je stoken.
6 meter breed en 9 meter lang. Dus als ik aan beide kanten (9 meter lang) 1 meter niet hoef te leggen achter de deurtjes bespaar ik per kant 9 m2.
Let op, dit is de vloeroppervlakte. OMdat zolder schuin dak heeft is de inhoud flink minder, indien gemeten volgens de makelaars NEN norm. Maar dat is voor het leggen van laminaat niet zo interressant.

Gezien indeling van de zolder (2 slaapkamers en een overloop in het midden, is het makkelijker om de kopse kanten naar de muur te leggen (dus in de breedte leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
sOid schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Nee, maar ik weet wel dat het dan ontbreekt :+

Die plintjes kosten een paar euro en het is met een plintenschaar niet bijzonder veel werk. Gewoon netjes afwerken joh ;)
Dat jij het weet doet mij dan weer niet zoveel hoor.
Maar inderdaad die paar euro voor plakplintjes zijn het verschil niet. Ben vooral lui dat ik niet onnodig werk wil doen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
killerbee1958 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Dat jij het weet doet mij dan weer niet zoveel hoor.
Ik bedoel: bij mijzelf weet ik het. Dat het er bij jou niet netjes uitziet zal me een worst wezen ;)

Succes met je klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Nou we praten hier wel over zo een 18 m2 die ik kan besparen door niet achter de schuifdeurtjes tot aan de buitenmuur te leggen
Dat is best de moeite dus, nog los van het feit dat het leggen van die laatste 90 cm dus onder het laagste gedeelte van het dak is, en dus heel lastig werken is
Wat voor laminaat ga je leggen dan? Want je hebt al laminaat van een paar euro per m2, dan ben je misschien 100 euro extra kwijt om het netjes opgelost te hebben.
Dat ben je ook snel kwijt aan metalen strips om tegenaan te leggen, die dan ook nog eens bevestigd moeten worden aan de vloer, en je hebt een veel grotere kans dat het allemaal gaat schuiven en je spleten krijgt.

Ik zou lekker doorleggen, dan maar 18m2 'verspild'.

Als je schuifdeurtjes zweven dan hoef je ook geen plint te leggen, behalve aan de rechte muren.

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 26-02-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02

macnerd

No Apples please :-)

Ik vond het juist het makkelijkst om het volledige vloeroppervlak door te leggen. Ook ik heb gedacht aan profieltjes op de grond, maar laminaat is (meestal) goedkoper. En voor profieltjes moet je boren, terwijl je een laminaatvloer gewoon opsluit tussen de muren (dat gaat m.i. sneller en eenvoudiger). Daarna heb ik hangende schuifdeurtjes aangebracht, met een geleiderail op de vloer. Die heb ik met een montagekit op de laminaatvloer gelijmd. Werkte prima en het zag er supernetjes uit :)

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Goed laminaat zit gewoon vast als het is gelegd, daar schop je de planken niet zomaar weg als je het niet doorlegd. Normaal zit er rondom in je woning toch ook een cm speling tot de muur en schop je de planken niet zomaar los? Het maakt niet uit of er nog 1 of 50 cm tot de muur is, de krachten blijven hetzelfde. Laminaat is juist gemaakt om rondom niet opgesloten te zitten en de klikprofielen moeten hier tegen bestand zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 27-04 15:32

Rmg

Gewoon tot een paar cm achter je knieschot leggen, niet te lui zijn dat het wildverband ligt, maar alles netjes recht. (Invalzaag langs de achterkant van je knieschot bijv.)

Blijft alles prima liggen zonder dat het schuift en je planken moet terug schoppen? mooi, klus geklaard.

Schuift t toch? kan je dan een lat er achter maken zodat het niet schuift.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 26-02-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Rmg schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:18:
Gewoon tot een paar cm achter je knieschot leggen, niet te lui zijn dat het wildverband ligt, maar alles netjes recht. (Invalzaag langs de achterkant van je knieschot bijv.)

Blijft alles prima liggen zonder dat het schuift en je planken moet terug schoppen? mooi, klus geklaard.

Schuift t toch? kan je dan een lat er achter maken zodat het niet schuift.
Dit is ook wel lekker pragmatisch en sluit goed aan bij hoe ik in elkaar zit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zware spullen optillen van achter de schuifdeurtjes (dus over de dikte van je strip of laminaat) is ook geen pretje van onder een schuin dak. Ik zou persoonlijk 1x inspanning plegen om een vlakke vloer te hebben tot het einde van je vloer (iemand anders zei hier ook al: dat schuift makkelijker).

Ik weet ook niet wat je laminaat doet als je zware spullen er overheen schuift en a.g.v. recht afsnijden achter je deurtjes, het stukje laminaat een kort stukje is. Maar goed, 18m2 extra is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:03
Ik heb de korte kanten "klem" gezet met 4 latten vast geboord, die ik nog had liggen. Rondom plakstrip, ook om het trapluik. Doe dit wel op een warmere dag. Ligt nu al 4 jaar netjes. En 2x per jaar de dooie vliegen en zo opzuigen. En het goedkoopste laminaat van de Kwantum voldoet. Gewoon gelegd tot het begin van de spanten.

[ Voor 7% gewijzigd door n8tur3 op 26-02-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wat je eigenlijk nodig hebt is een Z-profiel welke overeenkomt met de dikte van je laminaat en welke lang genoeg is zodat je het niet strak tegen je laminaat aan hoeft te zetten. Onderste flens schroef je netjes vast op je onderste vloer. Dan kan je het laminaat ook niet beschadigen bij het weghalen van spullen en heb je een strak afwerkrandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21:45
killerbee1958 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Dit is ook wel lekker pragmatisch en sluit goed aan bij hoe ik in elkaar zit. :)
Het schuiven valt overigens best wel mee.. Ik heb het toevallig 2 maanden geleden gelegd en zag dit probleem bij de wasmachine/droger.. Wij hebben een ombouw waar je de wasmachine / droger inschuift (naar achteren toe).

Echter, laminaat ligt zwevend (dus zit niet vast) en ik was bang dat met het schuiven van de wasmachine op zijn plek (die vaak vrij zwaar is), je het laminaat los zou trekken door het gewicht omdat je hem over de vloer schuift..
Echter, dat is helemaal niet gebeurd (verre van eigenlijk) dus als je het goed legt, zit laminaat best wel vast, zeker als het grotere oppervlaktes worden.. Dan zit er teveel gewicht aan vast en het klikt best goed in elkaar.. Kortom: de zorg van lostrekken is compleet ontkracht :P

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 26-02-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
frennek schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:41:
Wat je eigenlijk nodig hebt is een S-profiel welke overeenkomt met de dikte van je laminaat en welke lang genoeg is zodat je het niet strak tegen je laminaat aan hoeft te zetten. Onderste flens schroef je netjes vast op je onderste vloer. Dan kan je het laminaat ook niet beschadigen bij het weghalen van spullen en heb je een strak afwerkrandje.
Yep, je hebt een eindprofiel nodig. Dat kan een simpele S- of Z-strip zijn.
Maar er zijn ook (duurdere?) varianten voor zichtwerk. Bijvoorbeeld als overgang naar tegels in de keuken of hal.

Zoekterm: eindprofiel, overgangsprofiel, afsluitprofiel laminaat

Afbeeldingslocatie: https://alleszumfliesen3.shop-cdn.com/media/image/3e/02/0a/kategoriebild-bodenabschlussprofil-adapt.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.plintenenprofielencentrale.nl/media/catalog/product/cache/ded36d60b0a2369f51a68eabdbae9f3c/0/8/08801.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
[...]

Als je nou het zeil wat er nu ligt achter die schotten legt dan kun je daar met je spullen op schuiven en kost het geen extra 18m2 laminaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
No Hands schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Als je nou het zeil wat er nu ligt achter die schotten legt dan kun je daar met je spullen op schuiven en kost het geen extra 18m2 laminaat.
Goede tip, moet ik wel met de zooi die achter de deurtjes ligt gaan schuiven.
Maar ga ik denk ik inderdaad maar doen. Dat zeil is nog netjes genoeg om achter de deurtjes een functie te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIHNwjbtDktmz291QYG3IcPyMFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIEt7RoNiIpMbS6wanWos7xy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XpSVYJyWdYWs-L_vjteEi_CfqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVF321SNupQpZ5OoeON4uqLp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFMis8jg6t8DPCNSnSw9-Aepd-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QY6CRoUlskdi1Hbj0jtDCdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHXlynfFPmI6wj2sG20zczcmtxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2BxwCagePfH5qV1OdArDzYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDFWQbfH5Hty7gaODXhOpBVPtOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dD329Z1uzpI4BovThLUrdKvh.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, ook even foto's bijgevoegd.

Ik ben er wel uit inmiddels overigens. Gewoon leggen tot vlak achter schuifdeurtjes en als het toch gaat wijken dan alsnog die lat erachter.

Maar ik heb wel meteen nog een vraag. Foto 4 en Foto 5 tonen een koof waar doorheen de CV leidingen lopen.
Dit is dus een opstaand iets op de, verder vlakke, zoldervloer.

Hoe pak je dat nu aan met laminaat?

Even mijn, niet zo klustechnische inzicht.
Gewoon laminaat leggen tot aan de koof en dan met lijm laminaat op de zijkant en bovenkant koof plakken,
Afwerken met plakplintje op de grond en iets van een net L-Profiel vanaf de bovenkant naar de opstaande laminaatdelen?

[ Voor 11% gewijzigd door killerbee1958 op 26-02-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 09:25
Wij hebben het wel doorgelegd zodat je ook makkelijker dozen kunt schuiven en je niet altijd met een randje zit. Wat kosten betreft valt dat best wel mee. En ook niet moeilijk als je eenmaal aan het leggen bent. Niet te veel overdenken. In ieder geval nooit vastzetten en speling lands de rand houden voor werking.

Wanneer je toch tot vlak acher de deurtjes legt, dan even lat in de grond vasttikken/vastzetten, laminaat er tegen leggen voor de uitlijning / aantikken en als je klaar bent met alles de lat weer verwijderen.

Maar helemaal doorleggen is netter en praktischer, zowel voor leggen als achteraf.

Lastig te zien maar die koof zou ik proberen 2 planken dus naad in het midden en dan met L profiel op de hoekjes. Opstaande stuk gewoon donker verven en op de grond of een L profiel plakken of plakplintjes als je goedkoop uit wilt zijn.

In God I trust, everyone else pay cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
cyble schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:21:

Lastig te zien maar die koof zou ik proberen 2 planken dus naad in het midden en dan met L profiel op de hoekjes. Opstaande stuk gewoon donker verven en op de grond of een L profiel plakken of plakplintjes als je goedkoop uit wilt zijn.
Ja, dat is ook wel een goede. Zo hebben ze het met het zeil ook gedaan zie ik nu.
En dan inderdaad net twee stroken denk ik die allebei dan even op breedte gezaagd moeten worden om de naad in het midden te krijgen.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
cyble schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:21:
Wij hebben het wel doorgelegd zodat je ook makkelijker dozen kunt schuiven en je niet altijd met een randje zit.
Dit was voor mij ook een van de voornaamste redenen om laminaat tot achter de knieschotten door te leggen. Vorige bewoners hadden daar tapijt liggen, dat schuift voor geen meter als je half gehurkt een doos ergens weg wil trekken.

Aan je foto's te zien zweven je deurtjes boven de vloer dus dat moet geen probleem zijn. Alle zooi + deurtjes even aan de kant waar je aan het leggen bent en zo de kamer doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat laminaat (+ ondervloer) hoger is dan het zeil.. passen de knieschotten dan nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
IJsbeer schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:20:
Hou er ook rekening mee dat laminaat (+ ondervloer) hoger is dan het zeil.. passen de knieschotten dan nog wel?
Nee waarschijnlijk niet, maar het recht afzagen aan de onderkant, om de schuifdeurtjes weer passend te maken, met een cirkelzaag kan zelfs een slechte doe het zelver als ik nog wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
Zwart maken oid alsof het een drempel is. Laminaat er op word snel te hoog lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
jip_86 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Zwart maken oid alsof het een drempel is. Laminaat er op word snel te hoog lijkt me.
Ook wel een goede tip. Dank.
Voorkomt in ieder geval het gedoe om laminaat stroken passend te moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Plus 1 voor zwart verven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat ik zou doen: laminaat doorleggen tot zover je zelf kan reiken (gewoon rand vloer dus). Niet opsluiten maar genoeg ruimte overlaten.

Mocht je dat niet willen ivm kosten, dan zou ik dat stuk van dat oude zeil op de afdekvloer leggen achter je schotten. Dat schuift je spullen een stuk makkelijker en is minder vies.

Maar dus nooit laminaat opsluiten, daar krijg je geheid problemen mee. Ik heb een keer een heel stuk vloer moeten vervangen omdat het te strak tegen de randjes lag.

[ Voor 21% gewijzigd door Kurios op 26-02-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:25
Niet alle reacties gelezen dus mogelijk is het al benoemd.
Maar zou zelf het laminaat net onder de schuifdeuren door plaatsen.
Onder het knieschot het stuk tussen het laminaat en de muur / dak een OSB plaat leggen van ongeveer dezelfde dikte als het laminaat met ondervloer en daar bij de kwantum / leenbakker een stuk tapijt overheen gooien van een paar euro per m2.
Schuift lekker makkelijk en geen problemen met splinters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Makkelijk schreef op maandag 26 februari 2024 @ 04:35:
[...]

Dit ligt echt aan je laminaat. Ik heb dit probleem met keukenkastjes nooit gehad. En dat geldt in principe ook voor die knieschotten.
Inderdaad. Ik heb het probleem hier ook niet. Als het losschiet heb je dat ook als het 10mm van de muur ligt….

TS mag zijn stekkerkabelrommel ook weleens opruimen, dit is heel slecht voor m’n OCD :X

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 26-02-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
ik zou t zeil gewoon laten liggen en niks doen met laminaat of de schuifdeurtjes ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
FreakNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:26:
[...]

Inderdaad. Ik heb het probleem hier ook niet. Als het losschiet heb je dat ook als het 10mm van de muur ligt….

TS mag zijn stekkerkabelrommel ook weleens opruimen, dit is heel slecht voor m’n OCD :X
HaHA, ja ik weet het. Ben echter niet behept met OCD dus kan wat meer van deze chaos verdragen.
Sorry dat ik jouw OCD getriggerd heb. >:)
Pagina: 1