Preventief fundering verstevigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-05 09:47
Situatieschets:

Er staan hier aangrenzend aan het woonhuis twee schuren.
Eén met een nokhoogte van 9 meter (10x10 meter) en daar in een L-vorm omheen een schuur met de nok op 4-ish meter (15x5 meter)

Nu ga ik op korte termijn de lage schuur verbouwen tot o.a. tuinkamer/studeerkamer en de BG van de hoge schuur krijgt beperkte sanitaire voorzieningen een technische ruimte en hobbyruimte. Verder blijft de hoge schuur leeg tot in de nok. Er liggen nu nog wat restanten van een oude hooizolder in.

De BG vloer van beide schuren wordt straks volledig aangepakt, afgewerkt voorzien van vloerverwarming etc.
Er is een kans dat we in de toekomst, 10+? jaar vanaf nu, een verdieping in de hoge schuur willen realiseren.
Maar daar is nu niet de energie, het geld, of wil voor.

Mijn vraag:

Ik heb straks alles open liggen tot op de fundering. Zouden er later 1 of misschien zelfs 2 verdiepingen bijkomen in de hoge schuur, dan moet de fundering dat wel kunnen dragen natuurlijk.

Een constructeur kan mij ongetwijfeld exact vertellen hoeveel belasting de muren en fundering nog (extra) kunnen hebben. Maar mijn eigen inschatting is dat het krap gaat zijn.

Stel dat het niet uitkan, welke opties heb ik dan om de fundering op staal op zand/leem- grond in deze fase, preventief, van extra draagkracht te voorzien, zodat ik later niet mijn afgewerkte leefruimtes open moet breken.

De exacte berekening van hoeveel staal, beton adhv de te verwachten lasten laat ik nog door een professional doorrekenen. Ik ben nu vooral benieuwd naar mijn opties als zelf-bouwer. Stort ik straks +- 20cm extra beton rondom de muren met een hele berg staal, inkassingen, etc? Of is het volledig niet de moeite waard en doe ik er tzt beter aan om een stalen frame binnen de muren van de hoge schuur te plaatsen om de verdieping(en) te dragen?

Beste antwoord (via dev-random op 28-02-2024 12:12)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor een schuur / 1 verdieping kantoor reken je meestal praktisch met een betonplaat + vorstrand van 60-80cm.

Voor 2 (of 3) verdiepingen ga je mogelijk palen nodig hebben.
Een paar zaken die je alvast kunt uitzoeken:

- zijn er recent huizen gebouwd in de straat of die er achter? Zoja: Staan die op palen?
Als huizen op palen worden gebouwd is dat een indicatie voor jouw 'mantelzorgwoning' wanneer er meerdere verdiepingen komen.

- Heb je sonderingen beschikbaar in de directe omgeving van je huis? Die bepalen hoe draagkrachtig de grond is.
"Ja het is stevige zandbodem" is niet concreet genoeg voor een berekening. Je wilt een grondslag die per meter bepaalt wat je kwijt kunt. Sonderingen kun je mogelijk (gratis) opvragen bij het Dino-loket en misschien zelfs al van de bouwtekeningen van het huis (gemeentelijk archief).

- Wat voor fundering is het nu?
Enkel 'beton' is geen antwoord natuurlijk, maar breedte en hoogte helpen je al veel.

- Overweeg je voor de volgende verdiepingen houtskeletbouw, dan kom je qua gewicht een stuk mooier uit dan met steen. Lichter bouwen = lichtere fundering uiteraard.

Verder buiten de fundering om:
- Heb je aan (vloer)isolatie gedacht?

- Voor het aanpassen van de huidige schuur zal een vergunning niet heel spannend zijn, maar voor meerdere verdiepingen wel. Houd daar rekening mee tzt.

Als je deze gegevens alvast boven water hebt, kan een constructeur veel sneller aan de gang.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 22:25
Lijkt me evident, als je toch aan de slag gaat, en een vermoeden van zulke toekomstplannen hebt, neem dan direct de fundering mee. En laat een constructeur berekenen wat je extra moet doen. Zoals je ook voorstelt.

Volgens mij moet je exact dan ook deze vraag aan die constructeur stellen. Dat lijkt me betrouwbaarder dan een Tweakersadvies.

[ Voor 28% gewijzigd door christianos op 25-02-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 23:01
Waarschijnlijk ga je uitkomen op paalfunderingen ter plaatse van de spanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
christianos schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:13:
Lijkt me evident, als je toch aan de slag gaat, en een vermoeden van zulke toekomstplannen hebt, neem dan direct de fundering mee. En laat een constructeur berekenen wat je extra moet doen. Zoals je ook voorstelt.

Volgens mij moet je exact dan ook deze vraag aan die constructeur stellen. Dat lijkt me betrouwbaarder dan een Tweakersadvies.
Ik heb veel Tweakers hoog zitten maar willekeurig constructief advies van een anonieme internetgebruiker opvolgen zal ik niet heel snel doen.

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de inzichten of zelfs ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je stelt een eenvoudige vraag maar het antwoord is afhankelijk van heel veel gegevens die je niet aanlevert. Ook zou je in overweging kunnen nemen dat je niet wilt dat de diverse (bij)gebouwen op verschillende wijzen reageren op aardbevingen, grondwaterpeildaling of bodemdaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
Grondwater zit hier op tientallen meters diepte en de funderingen en de eerste meters muur staan er al zeker een eeuw. Veel beweging verwacht ik niet meer.

Ik zoek niet direct een pasklaar antwoord, wel zou ik me graag verdiepen in de opties die mogelijk op tafel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
9 meter hoog betekend flinke fundering, wat voor fundering heb je nu bedacht, want ik neem aan dat je nu nog geen fundering in je tuin hebt?

Bereken fundering altijd alsof het bebouwd wordt, zodat je niet achteraf een ramp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Wat kun je binnen de huidige constructie optuigen qua verdiepingen zonder rekening te houden met fundering? Dan zou ik op basis daarvan een rekensom maken: wat wil ik in de toekomst er in stapelen en bouwen, hoeveel weegt dat en waar komen deze lasten te liggen, etc. Stap met deze gegevens, en de huidige fundering naar een constructeur en laat hem door rekenen wat de beste optie voor je is.

Maar iets in je vraagstelling zegt me dat je dit eigenlijk al weet ;-)

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
99ruud99 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:11:
9 meter hoog betekend flinke fundering, wat voor fundering heb je nu bedacht, want ik neem aan dat je nu nog geen fundering in je tuin hebt?

Bereken fundering altijd alsof het bebouwd wordt, zodat je niet achteraf een ramp hebt.
De buitenmuren staan al, op oude funderingen die nooit berekent zijn op woonhuis-achtige lasten.
Foamy schreef op maandag 26 februari 2024 @ 01:26:
Wat kun je binnen de huidige constructie optuigen qua verdiepingen zonder rekening te houden met fundering? Dan zou ik op basis daarvan een rekensom maken: wat wil ik in de toekomst er in stapelen en bouwen, hoeveel weegt dat en waar komen deze lasten te liggen, etc. Stap met deze gegevens, en de huidige fundering naar een constructeur en laat hem door rekenen wat de beste optie voor je is.

Maar iets in je vraagstelling zegt me dat je dit eigenlijk al weet ;-)
Klopt, deze week komt er een constructeur kijken.
Het liefst ga ik goed geïnformeerd het gesprek aan om samen met hem de opties te verkennen.
Dan doe ik wel de aanname dat er überhaupt meerdere opties mogelijk zijn om zelf een fundering op staal te versterken. Hars of waterglas injecteren doe je niet met een kitje van Amazon :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 11:13
dev-random schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:34:
Er is een kans dat we in de toekomst, 10+? jaar vanaf nu, een verdieping in de hoge schuur willen realiseren. Maar daar is nu niet de energie, het geld, of wil voor.
Als je het nu niet direct gaat doen dan zal je nu inderdaad rekening moeten houden met de toekomstige constructie. Dat is altijd voer voor een constructeur.
Een constructeur kan mij ongetwijfeld exact vertellen hoeveel belasting de muren en fundering nog (extra) kunnen hebben. Maar mijn eigen inschatting is dat het krap gaat zijn.

Stel dat het niet uitkan, welke opties heb ik dan om de fundering op staal op zand/leem- grond in deze fase, preventief, van extra draagkracht te voorzien, zodat ik later niet mijn afgewerkte leefruimtes open moet breken.
Een constructeur kan dat inderdaad voor je doen. Dit geeft dan wel behoorlijk wat aannames voor de toekosmst. Mogelijk is het interessant om de boel nu al uit te tekenen en te laten berekenen.
De exacte berekening van hoeveel staal, beton adhv de te verwachten lasten laat ik nog door een professional doorrekenen. Ik ben nu vooral benieuwd naar mijn opties als zelf-bouwer. Stort ik straks +- 20cm extra beton rondom de muren met een hele berg staal, inkassingen, etc? Of is het volledig niet de moeite waard en doe ik er tzt beter aan om een stalen frame binnen de muren van de hoge schuur te plaatsen om de verdieping(en) te dragen?
Dat is altijd aardig. Les 1 is altijd om te zorgen dat je weet wat de staat van de huidige constructie is. Daaruit komt vanzelf of het de extra belasting aan kan of niet. Vaak wordt met dit soort ombouwprojecten een "doos" in een "doos" gedaan. Dit om de huidige constructie niet verder te belasten. Zeker niet als je nog extra isolatie en andere belastingen (zoals zonnepanelen) wil aanbrengen. Dan wordt de nieuwe constructie zelfstandig gefundeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dev-random schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:41:
[...]

De buitenmuren staan al, op oude funderingen die nooit berekent zijn op woonhuis-achtige lasten.

[...]

Klopt, deze week komt er een constructeur kijken.
Het liefst ga ik goed geïnformeerd het gesprek aan om samen met hem de opties te verkennen.
Dan doe ik wel de aanname dat er überhaupt meerdere opties mogelijk zijn om zelf een fundering op staal te versterken. Hars of waterglas injecteren doe je niet met een kitje van Amazon :P
Meestal ga je de bestaande fundering niet verstereken ivm het prijskaartje, maar draag je (delen van) de nieuwe constructie via een eigen constructie af. denk bv aan een kolom + poer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Aangezien je spreekt van vloerverwarming: voorzie meteen dat de fundering en constructievloer geïsoleerd zijn van de afwerkvloer met vloerverwarming in; dat geeft je een veel sneller reagerend systeem (meer confort, sneller warm en kan vlotter reageren op zoninstraling dus overshoot vermijden). Buffercapaciteit is doorgaans veel meer dan voldoende (tenzij je enorm veel warmtevraag hebt, en dan wil je zowiezo eerst beter isoleren).

En het gesprek is redelijk simpel toch, je schuift die mens wat geld toe en in ruil garandeert die dat de constructie voldoet (met eventueel zijn voorgestelde aanpassingen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor een schuur / 1 verdieping kantoor reken je meestal praktisch met een betonplaat + vorstrand van 60-80cm.

- zijn er recent huizen gebouwd in de straat of die er achter? Zoja: Staan die op palen?
Als huizen op palen worden gebouwd is dat een indicatie voor jouw 'mantelzorgwoning' wanneer er meerdere verdiepingen komen.

- Heb je sonderingen beschikbaar in de directe omgeving van je huis? Die bepalen hoe draagkrachtig de grond is.
"Ja het is stevige zandbodem" is niet concreet genoeg voor een berekening. Je wilt een grondslag die per meter bepaalt wat je kwijt kunt. Sonderingen kun je mogelijk (gratis) opvragen bij het Dino-loket en misschien zelfs al van de bouwtekeningen van het huis (gemeentelijk archief).

Enkel 'beton' is geen antwoord natuurlijk, maar breedte en hoogte helpen je al veel.

- Overweeg je voor de volgende verdiepingen houtskeletbouw, dan kom je qua gewicht een stuk mooier uit dan met steen. Lichter bouwen = lichtere fundering uiteraard.

- Voor het aanpassen van de huidige schuur zal een vergunning niet heel spannend zijn, maar voor meerdere verdiepingen wel. Houd daar rekening mee tzt.

Als je deze gegevens alvast boven water hebt, kan een constructeur veel sneller aan de gang.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Houd je ook rekening met bijvoorbeeld nog een badkamer op de verdieping erboven?

Zelfs als je het niet gaat gebruiken kan de mogelijkheid natuurlijk wel waardevermeerdering opleveren bij een eventuele verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
naftebakje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:24:
Aangezien je spreekt van vloerverwarming: voorzie meteen dat de fundering en constructievloer geïsoleerd zijn van de afwerkvloer met vloerverwarming in; dat geeft je een veel sneller reagerend systeem (meer confort, sneller warm en kan vlotter reageren op zoninstraling dus overshoot vermijden). Buffercapaciteit is doorgaans veel meer dan voldoende (tenzij je enorm veel warmtevraag hebt, en dan wil je zowiezo eerst beter isoleren).

En het gesprek is redelijk simpel toch, je schuift die mens wat geld toe en in ruil garandeert die dat de constructie voldoet (met eventueel zijn voorgestelde aanpassingen).
Mijn streven was eigenlijk zo veel mogelijk thermische buffer dmv gevelisolatie (buitenkant) en het opnemen van de constructievloer in de schil. (drukvaste isolatieplaten er onder).
Waterbeesje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:12:

Ook met lichte verdiepingen (lees: hout?)

De setting is landelijk, afgelegen, oud en op staal op zandgronden.

Ja, op een afstand van 50 meter, die suggereren onder mijn fundering 2 meter leem gevolgd door fijn zand.
De vraag is natuurlijk, hoeveel leem is er blijven zitten toen men deze fundering plaatste.

De huidige fundering bestaat uit natuursteen BxH 65x70.

Die kans zit er dik in geloof ik

Meer = beter

Ik dénk dat ik 1 verdieping nog uit zou kunnen leggen als "onderhoud" bij het vervangen van de balklaag van de hooizolder. De bestemming is ook al volledig wonen.

President schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:53:
Houd je ook rekening met bijvoorbeeld nog een badkamer op de verdieping erboven?

Zelfs als je het niet gaat gebruiken kan de mogelijkheid natuurlijk wel waardevermeerdering opleveren bij een eventuele verkoop
Ik blijf hier zitten tot ik omval :9 Maar ja, ik zorg dat riolering, water, etc uiteindelijk op een logische plek toegankelijk blijft en omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ook met hout ga je een behoorlijke druk uitoefenen op de grond, want je gaat minimaal 6 meter de lucht in. Windkracht 11 het daar ook een keer tegenaan drukken ;)

Een sondering op 50 meter is goed, dan kun je zelf al veel zien :) Die leem is geen goede raadgever voor meer dan één verdieping. Maar zonder echt constructief te bestuderen is daar niks zeker over te zeggen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:54
Wat vind je van een stalen platform? Die kan achteraf in de ruimte opgebouwd worden.

Moet je nu wel zorgen voor een vloer die voldoende belast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Waterbeesje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:44:
Ook met hout ga je een behoorlijke druk uitoefenen op de grond, want je gaat minimaal 6 meter de lucht in. Windkracht 11 het daar ook een keer tegenaan drukken ;)

Een sondering op 50 meter is goed, dan kun je zelf al veel zien :) Die leem is geen goede raadgever voor meer dan één verdieping. Maar zonder echt constructief te bestuderen is daar niks zeker over te zeggen.
Het staat er nu natuurlijk ook bij die windlast. En het stond er vele decennia geleden ook maar dan met een gevulde hooizolder, wat volgens mij aardig in de buurt komt van een lichtgewicht verdieping.

Al neem ik aan dat je punt hier is, de extra last bovenop wat ooit was, kan in combinatie met externe factoren te veel zijn, correct?
Joris748 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:00:
Wat vind je van een stalen platform? Die kan achteraf in de ruimte opgebouwd worden.

Moet je nu wel zorgen voor een vloer die voldoende belast kan worden.
Dit vind ik wel een interessante route.
Je schrijft vloer, maar moet ik dan denken aan een (plaat?) fundering binnen de huidige muren welke
helemaal los staat van de bestaande fundering, met (plaatselijk?) meer staal en dikker zodat er in de toekomst stalen kolommen op kunnen?
Het is hier eerder gesuggereerd, althans, in min of meer dezelfde vorm. Het spreekt me in ieder geval aan. Zeker mocht er beoordeeld worden dat de huidige fundering ontoereikend is voor x plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:54
dev-random schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:14:
[...]

Het staat er nu natuurlijk ook bij die windlast. En het stond er vele decennia geleden ook maar dan met een gevulde hooizolder, wat volgens mij aardig in de buurt komt van een lichtgewicht verdieping.

Al neem ik aan dat je punt hier is, de extra last bovenop wat ooit was, kan in combinatie met externe factoren te veel zijn, correct?

[...]

Dit vind ik wel een interessante route.
Je schrijft vloer, maar moet ik dan denken aan een (plaat?) fundering binnen de huidige muren welke
helemaal los staat van de bestaande fundering, met (plaatselijk?) meer staal en dikker zodat er in de toekomst stalen kolommen op kunnen?
Het is hier eerder gesuggereerd, althans, in min of meer dezelfde vorm. Het spreekt me in ieder geval aan. Zeker mocht er beoordeeld worden dat de huidige fundering ontoereikend is voor x plannen.
Ja, je moet dan denken aan een flinke plaatfundering. Hetzelfde als bij fabriekshallen waarin mezzanines geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 11:41
Eerst moet je weten wat je huidige fundering is, en een eigenlijk een sondering laten maken. Ipv een sondering laten maken kun je ook kijken naar de bouwtekeningen van recent gebouwde huizen (jaren 80 en recenter) in een straal van 100 meter.
Funderingsherstel wordt gedaan door een tafel te bouwen in het huis. Dus funderingspalen die een betonnenvloer dragen, de betonnenvloer draagt weer de dragende muren van het huis dmv inkassingen.
Indien je sondering (of de bouwtekeningen van de huizen van je buren) aangeeft dat je funderingspalen nodig hebt zou je kunnen overwegen om dit met schroefpalen te doen, maar dat ligt helemaal aan de benodigde hoogte van de palen en de draagkracht die nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
dev-random schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:14:
[...]Mijn streven was eigenlijk zo veel mogelijk thermische buffer dmv gevelisolatie (buitenkant) en het opnemen van de constructievloer in de schil. (drukvaste isolatieplaten er onder).[...]
Leuk idee, maar grotere thermische buffer in de vloer zorgt ervoor dat het veel langer duurt voor je de opwarming voelt, en het veel langer duurt voor de vloer stopt met warmte afgeven.
Dus als de winter begint begin je met stoken en stoken, en vriest het toch binnen. Tegen de lente begint de vloer eindelijk warmte af te geven en het de hele zomer binnen om te stikken zo warm.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
naftebakje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Leuk idee, maar grotere thermische buffer in de vloer zorgt ervoor dat het veel langer duurt voor je de opwarming voelt, en het veel langer duurt voor de vloer stopt met warmte afgeven.
Dus als de winter begint begin je met stoken en stoken, en vriest het toch binnen. Tegen de lente begint de vloer eindelijk warmte af te geven en het de hele zomer binnen om te stikken zo warm.
Offtopic maar toch binnen mijn interessegebied,
Als alle massa in huis, het jaar rond, +- 20 graden is, wat ga ik begin van de winter dan op moeten warmen?
Het doel is juist extreem traag en stabiel. Zonder verdiepingsvloeren ligt er bijna 300 m2, naar nieuwbouw-standaarden geïsoleerde, vloerverwarming. Zoninval is naar verhouding beperkt op dit oppervlak en ook nog eens voornamelijk in de ruimte met plafond tot 4 meter in de nok en niet op het zuiden. Gecombineerd met WTW ventilatie (dus de optie tot nachtkoeling) en water in de vloeren ben ik van plan alle energie in huis te balanceren/distribueren.

* All electric overigens, dus actief koelen met de WP-en + passief nachtkoeling icm de WTW
** In de winter kan de CV haard een groot deel van de warmtebehoefte aanvullen (met hout van eigen percelen) dan wel bufferen in een tank van 2000 liter. Weersafhankelijk sturen doe ik straks per gebouw(deel) vanuit de buffer. De WP-en voeden overdag tegen de hoogste COP en laagste dynamische energieprijzen het buffervat en zijn hydraulisch gescheiden van de VV.

Anyway, dat is voor later in een ander topic in een andere categorie :9

Vandaag ga ik als het goed is te horen krijgen wat de constructeur van de fundering/muren denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
De samenvatting:

Verdiepingsvloeren uit hout en staal, met een verdeling van de last over 5 dragende muren is geen issue. Zelfs met een 2e verdieping niet.

Een eerste verdieping uit beton zou waarschijnlijk de grenzen opzoeken en icm met een zolder verdieping vereist dat een deftig gewapende constructievloer op de BG, gecombineerd met inkassingen in de muren.

De ondergrond, bestaande uit flink verhard/verdicht leem met zand mengsel is voldoende draagkrachtig mits ik in de toekomst gebruik maak van lichte(re) bouwmaterialen. (Nog steeds inclusief lichtgewicht beton op zwaluwstaartplaten voor de vloerverwarming)

Aangezien ik geen probleem heb met houten vloeren kan ik nu verder zonder ingrijpende constructies. :7

Bedankt voor het meedenken!

• naftebakje
Als je een buffervat gebruikt, heb je nog een extra reden om geen overdreven vloerbuffer te gebruiken.

Pagina: 1