Heb al meerdere online gratis pdf compressors geprobeerd maar het blijft lastig. Ik wil een boek drukken en deze komt in een PDF bestand van 3,6GB! De maximale grootte om te uploaden bij een uitgever is 200mb. Maar bij alle tot nu toe geprobeerde online files shrinkers is mijn 3,6GB bestand te groot. Weet iemand waar ik terecht kan online om dit bestand te verkleinen met behoud van kwaliteit?
Vraag
Alle reacties
Zitten er veel foto's in, of is het alleen tekst? Als het alleen tekst is dan lijkt me dat er iets fout is gegaan, want dat is een absurd groot bestand dan.
De enige manier om 3,6GB naar onder de 200MB te laten krimpen als er afbeeldingen in zitten is significant verlies van detail, dat moet je niet willen.
Heeft je uitgever geen IT-afdeling die je kan helpen? Dat is normaal gesproken deel van de diensten van een uitgeverij, anders heb je er niet zoveel aan en kun je beter gaan self-publishen.
De enige manier om 3,6GB naar onder de 200MB te laten krimpen als er afbeeldingen in zitten is significant verlies van detail, dat moet je niet willen.
Heeft je uitgever geen IT-afdeling die je kan helpen? Dat is normaal gesproken deel van de diensten van een uitgeverij, anders heb je er niet zoveel aan en kun je beter gaan self-publishen.
Of gewoon met winrar inpakken in chunks van 200mb?
Dan kunnen ze het aan de andere kant van de lijn gewoon weer uitpakken en heb je het originele bestand.
Dan kunnen ze het aan de andere kant van de lijn gewoon weer uitpakken en heb je het originele bestand.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Welk programma heb je gebruikt om de pdf te genereren? Kun je niet nogmaals met een mindere kwaliteit exporteren?
Het is een boek met hoge kwaliteit foto's van een overleden familielid. Het stond op zijn mac en is nu omgezet naar een pdf bestand. Ik wil het drukken in boekvorm, 920 pagina's.
Geen idee of het nog zo is maar heeft adobe geen trials meer? of zitten die met allerlei beperkingen tegenwoordig?
Dan kan je niet naar 200mb zonder enorm in te boeten aan kwaliteit. Ik zou gewoon de uitgever contacten over alternatieve manier aanlevering.Anoniem: 479106 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:28:
Het is een boek met hoge kwaliteit foto's van een overleden familielid. Het stond op zijn mac en is nu omgezet naar een pdf bestand. Ik wil het drukken in boekvorm, 920 pagina's.
Tja, als het belangrijk is, is het misschien gewoon een idee om in de auto te stappen met een USB-stick?Anoniem: 479106 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:28:
Kan de uitgever gelijk e.e.a. controleren.
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Wie heeft de pdf gemaakt? In plaats van de bestaande pdf aan te passen is het wellicht handiger om het bij de bron aan te pakken en kleiner te exporteren.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Inderdaad, welk programma heb je gebruikt om de PDF te maken?
Waarschijnlijk was je hier ook mee bekend?
Als je een PDF editor gebruikt kan de grootte erg toenemen als je veel wijzigingen hebt aangebracht in je document.
Al deze wijzigingen worden ook allemaal bewaard en opgeslagen.
Er wordt dan ook altijd aangeraden om bij uiteindelijke PDF de optie opslaan als/save as te gebruiken in plaats van standaard opslaan/save.
Dat is dus niet opslaan als geoptimaliseerd/save as optimized, hiermee wordt echt de kwaliteit aangepast.
Ditzelfde principe geldt trouwens ook bij veel andere text/edit programma's zoals Word.
Waarschijnlijk was je hier ook mee bekend?
Als je een PDF editor gebruikt kan de grootte erg toenemen als je veel wijzigingen hebt aangebracht in je document.
Al deze wijzigingen worden ook allemaal bewaard en opgeslagen.
Er wordt dan ook altijd aangeraden om bij uiteindelijke PDF de optie opslaan als/save as te gebruiken in plaats van standaard opslaan/save.
Dat is dus niet opslaan als geoptimaliseerd/save as optimized, hiermee wordt echt de kwaliteit aangepast.
Ditzelfde principe geldt trouwens ook bij veel andere text/edit programma's zoals Word.
Use The “Save As” Command
This is a good place to start to cutting down the bloat. Every time you hit Save in an application, you end up with a usually bigger file size. This is because the function saves the changes and appends them to the file. The same goes for PDF files.
Saving PDF files
Instead, use the “Save As” command. By doing this, you overwrite the entire file, eliminating unused objects and accumulated changes. The result is a smaller PDF file you can manage. So go for the “Save As” option once you’ve added everything you need to your PDF.
Note that Save is very different from Save as. The save operation can potentially increase your PDF file size if you have modified pages in the file. The modified pages are appended to the original file and the area used by those pages in the file are invalidated. Depending upon how many changes you have made in the PDF file, this could add significant size to your PDF file, but this has been the case with Acrobat all along! In other words, with the simple save, you may see no file size change or a significant increase in file size. With Save as (not using the Save as Other => Optimized PDF) the resultant changed file will have any file size increase or decrease directly related to the actual changes (if any) themselves with no space wasted from invalidated page storage.
Aannemende dat de foto's niet in een grote pdf op de Mac stonden maar als jpegs: kan je niet beter een fotoboek maken bij albelli of de Hema ofzo? Dat is gemaakt voor foto's... al zal 920 pagina's aan foto's niet goedkoop zijn....Anoniem: 479106 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:28:
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ik zou eerlijk gezegd niet eens beginnen aan 920 pagina's bij de HEMA of Albelli.Ramon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:56:
[...]
Aannemende dat de foto's niet in een grote pdf op de Mac stonden maar als jpegs: kan je niet beter een fotoboek maken bij albelli of de Hema ofzo? Dat is gemaakt voor foto's... al zal 920 pagina's aan foto's niet goedkoop zijn....
je zou maar net halverwege zijn na een hele dag non-stop werken, en die site geeft een time-out omdat niemand zoveel pagina's gebruikt en hun systemen vastlopen.
Anyway, dus is gewoon nog dikker dan de Telefoongids van Amsterdam, hé...
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Zijn de foto's gereduceerd naar een resolutie die past bij het drukproces? Want als dat allemaal tig megapix foto's zijn, dan loopt het wel snel op. Terwijl de resolutie niet hoger hoeft te zijn dan dat de drukker gebruikt. Overleg eens met hen wat ze nodig hebben.
Moet denk ik wel heel raar lopen als je door fonts meer dan een tiental (?) MB's bespaart.hcQd schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:06:
Je zou om te beginnen de fonts kunnen verwijderen, dat kan met acrobat.
[ Voor 34% gewijzigd door Reptile209 op 26-02-2024 01:03 ]
Zo scherp als een voetbal!
Kan je niet beter het bestand ergens neer zetten en afspreken dat ze hem downloaden. Of iets afspreken wat werkt voor de drukker die zijn als het goed is wel wat gewend met grote bestanden omgaan. De goede oude tijd met jaz drives / zip disksAnoniem: 479106 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:47:
Heb al meerdere online gratis pdf compressors geprobeerd maar het blijft lastig. Ik wil een boek drukken en deze komt in een PDF bestand van 3,6GB! De maximale grootte om te uploaden bij een uitgever is 200mb. Maar bij alle tot nu toe geprobeerde online files shrinkers is mijn 3,6GB bestand te groot. Weet iemand waar ik terecht kan online om dit bestand te verkleinen met behoud van kwaliteit?
Als er zo veel foto's in zitten gaat je nooit op 200 mb komen.
920 pagina’s gaat bij online drukkerijen/printshops sowieso fout. Die printers/digitale drukpersen en afwerkmodules gaan vaak niet verder dan 400 a 500 pagina’s. Ga naar een echte drukkerij en/of boekbinder.
kan je het boek ok trouwens niet fysiek groter maken zodat er meer fotos per pagina kunnen? Scheelt aantal pagina's
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Ik weet niet hoeveel van die 920 pagina's foto's bevatten, maar het lijkt me heel waarschijnlijk dat je dit boek nooit tot 200 MB gereduceerd gaat krijgen. In ieder geval niet zonder de foto's naar onacceptabel lage resolutie en hoge compressie om te zetten.Anoniem: 479106 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:28:
Eerlijk gezegd vind ik 3,6 GB nog best netjes voor zo'n boek. Ligt natuurlijk wel helemaal aan de hoeveelheid foto's.
Dus contact opnemen met de drukker wat er mogelijk is.
Of het boek splitsen in twee of drie delen en er een chique set van maken.vj_slof schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:22:
920 pagina’s gaat bij online drukkerijen/printshops sowieso fout. Die printers/digitale drukpersen en afwerkmodules gaan vaak niet verder dan 400 a 500 pagina’s. Ga naar een echte drukkerij en/of boekbinder.
[ Voor 21% gewijzigd door Lapa op 26-02-2024 09:49 ]
Wetransfer kan tot 2 GB aan met de gratis versie.der antoon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:24:
Gewoon via Wetransfer versturen.
De betaalde Pro-versie 200 GB, kost 12 euro/maand als je geen jaarabonnement wilt.
[ Voor 10% gewijzigd door 3dfx op 26-02-2024 11:37 ]
Filemail zou tot 5 GB kunnen, gratis.3dfx schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Wetransfer kan tot 2 GB aan met de gratis versie.
De betaalde Pro-versie 200 GB, kost 12 euro/maand als je geen jaarabonnement wilt.
Ik neem aan dat je het op (hooguit) A4 gaat laten drukken?
Wat maakt het dan uit dat je kwaliteit van de foto's een stuk achteruit gaat?
Waarschijnlijk is de kwaliteit nu (aangezien je zegt hoge kwaliteit) bedoelt om op groot formaat af te drukken.
Beetje verlies van kwaliteit om ze op kleiner formaat af te drukken kan dan geen kwaad.
Kun je niet alle foto's laten verkleinen (automatisch, 920 is best veel om even met de hand te doen natuurlijk)?
Daarna nog eens een PDF maken en kijken wat er overblijft?
Denk dat je die kwaliteit van de foto's niet echt gaat missen als je ze op kleiner formaat afdrukt.
Ik ga er tenminste vanuit dat je niet alles op A0 gaat laten drukken... :-)
Wat maakt het dan uit dat je kwaliteit van de foto's een stuk achteruit gaat?
Waarschijnlijk is de kwaliteit nu (aangezien je zegt hoge kwaliteit) bedoelt om op groot formaat af te drukken.
Beetje verlies van kwaliteit om ze op kleiner formaat af te drukken kan dan geen kwaad.
Kun je niet alle foto's laten verkleinen (automatisch, 920 is best veel om even met de hand te doen natuurlijk)?
Daarna nog eens een PDF maken en kijken wat er overblijft?
Denk dat je die kwaliteit van de foto's niet echt gaat missen als je ze op kleiner formaat afdrukt.
Ik ga er tenminste vanuit dat je niet alles op A0 gaat laten drukken... :-)
Je kunt met Adobe Acrobat de PDF verkleinen, dat werkt op zich wel oke, al gok ik dat dit niet in de Reader zelf zit. Anders kan de FoxIt PDF Editor wellicht wat voor je betekenen (heeft een 7 of 30 dagen trial versie beschikbaar). Met laatstgenoemde heb ik net wat betere ervaringen om de PDF te verkleinen.
Ik werk als software engineer bij een bedrijf dat zich bezighoudt met rapportages van de klanten, die het naar PDF exporteren.
Af en toe moeten wij ook PDFs verkleinen en gebruiken dan dus een van deze twee tools.
Ik denk dat ook een boel te besparen is als de foto's gehalveerd worden in resolutie, dat zie je waarschijnlijk wanneer het afgedrukt is op papier toch niet.
Een andere optie is om het bestand in delen op te sturen. Met veel archiving programma's kun je immers instellen om het bestand op te splitsen in stukken van (in dit geval) 199MB. Al verschuif je hiermee misschien het probleem wel weer naar de uitgever (de 200MB limiet is er niet voor niets).
Wellicht staan ze er ook voor open om eea aangeleverd te krijgen via DVD?
Dan heb je zelf ook gelijk een digitale back-up.
Ik werk als software engineer bij een bedrijf dat zich bezighoudt met rapportages van de klanten, die het naar PDF exporteren.
Ik denk dat ook een boel te besparen is als de foto's gehalveerd worden in resolutie, dat zie je waarschijnlijk wanneer het afgedrukt is op papier toch niet.
Een andere optie is om het bestand in delen op te sturen. Met veel archiving programma's kun je immers instellen om het bestand op te splitsen in stukken van (in dit geval) 199MB. Al verschuif je hiermee misschien het probleem wel weer naar de uitgever (de 200MB limiet is er niet voor niets).
Wellicht staan ze er ook voor open om eea aangeleverd te krijgen via DVD?
[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 26-02-2024 12:06 ]
Dat gaat niet werken. WeTransfer heeft op de gratis variant ook limieten, daarnaast leg je het probleem dan bij de uitvoerende partij, wat ook niet netjes is. De uitgever geeft niet voor niets aan dat 200MB de limiet is.der antoon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:24:
Gewoon via Wetransfer versturen.
7 zip in dan delen in 2 delen wetransfer en klaar
ik bedoel 4 gb aan pdf is gewoon heel veel foto's en hele goede kwaliteit. En dat wil je ook behouden. Want je laat niet voor niets een boek van 920 pagina's maken
How are you doing?
Er zijn natuurlijk nog wel meer (gratis) alternatieven om grotere bestanden te verzenden dan het overbekende WeTransfer.
Bijvoorbeeld deze wordt veel gebruikt:
SwissTransfer: The alternative to we transfer free
Maximaal 50GB per keer.
Maar zoals aangegeven, doe dat eerst in goed overleg met de uitgever.
Bijvoorbeeld deze wordt veel gebruikt:
SwissTransfer: The alternative to we transfer free
Maximaal 50GB per keer.
Maar zoals aangegeven, doe dat eerst in goed overleg met de uitgever.
PlusTransfer kan 5 GB aan. Dat gebruik ik regelmatig voor video's, en met succes.
Maar overleg eerst met de drukkerij of die deze opdracht wel aan kan.
Maar overleg eerst met de drukkerij of die deze opdracht wel aan kan.
[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 26-02-2024 15:53 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Update: ik heb via ezbook.nl contact gekregen met een medewerker en die zei me dat ik het bestand mocht opsturen via wetransfer (werd sensgb.com vanwege 2Gb limit) en dat we dan zouden bellen wat er mogelijk is. Een hardcover met mooie kleuren pagina's op A4 formaat van het boek zou uitkomen op €200. Is geld ja maar dan heb ik wel een mooi boek als eerbetoon. Als ik mindere kwaliteit neem dan kom ik op iets van €160 en pocketversie €130 zoiets. Maar da's een andere discussie.
Ik zou toch eens even kijken naar het bronmateriaal. Als ik met 920 pagina's 2 foto's per pagina doe is het bestand per foto 2MB grofweg. Klinkt als gewoon redelijk normaal formaat foto's, maar dus niet super hoge resolutie. Persoonlijk zou ik denk ik ook voor een mooie drieluik gaan met 300 pagina's per boek. En dan met een mooie case eromheen. Of selectiever zijn in je foto's.
1 boek van 900 A4 160grams (minimaal) papier is erg zwaar en onpraktisch. Houdt hier dus rekening mee. Dit is een boek van ruim 4,5kg, cover nog niet eens meegerekend... De kans dat dit bij de rug heel blijft lijkt me ook niet zo heel erg groot.
Niet om vervelend te doen, maar juist om te zorgen dat je familielid het eerbetoon krijgt die hij/zij verdient. Ik hoop dat mijn advies nog op tijd komt.
1 boek van 900 A4 160grams (minimaal) papier is erg zwaar en onpraktisch. Houdt hier dus rekening mee. Dit is een boek van ruim 4,5kg, cover nog niet eens meegerekend... De kans dat dit bij de rug heel blijft lijkt me ook niet zo heel erg groot.
Niet om vervelend te doen, maar juist om te zorgen dat je familielid het eerbetoon krijgt die hij/zij verdient. Ik hoop dat mijn advies nog op tijd komt.
[ Voor 13% gewijzigd door Paultje3181 op 01-03-2024 21:53 ]
open het pdf> printen> print to pdf voor pagina reeks in.
Aangenomen we werken in Windows?Anoniem: 479106 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:10:
Ja het is één pdf bestand. Ik zou niet weten hoe ik dat verdeel in drie delen.
Dan zijn er wel wat mogelijkheden:
Google: Split PDF offline free
Bijvoorbeeld? (niet zelf getest nog)
PDFsam Basic: Rotate, split, extract and merge PDF files
Pagina: 1