Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaga
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-02-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door Zwaga op 26-02-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:12
Ja de overwaarde uitbetaald of niet zal in BOX 3 vallen en heeft dus eventueel gevolgen voor huurtoeslag

Je partner zal uit de hoofdelijke verantwoordelijkheid van de hypotheek moeten worden geschrapt en de bank zal moeten./willen beoordelen of jij alleen de lasten kan dragen van deze hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:22
Ik begrijp de situatie even niet. Jullie willen de relatie voortzetten, maar tegelijkertijd het huis wel behandelen alsof jullie gaan scheiden?

Want als jullie de relatie willen voortzetten kunnen jullie toch gewoon een tweede huis kopen op jullie salarissen? En dat je man zich op dat adres gaat wonen en zich inschrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaga
[-

[ Voor 99% gewijzigd door Zwaga op 26-02-2024 22:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een onduidelijk verwoorde post….

Verkopen jullie nu dewoning of koop je je partner uit?

En zodra de woning niet meer als hoofdverblijf dient dan is het in principe gewoon gelijk box3.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaga
-

[ Voor 100% gewijzigd door Zwaga op 26-02-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zwaga schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:46:
Oke goed om uit te zoeken inderdaad.

Maar om terug te komen op de vraag over de hypotheekbank. Mogen ze een particulier verplichten om een financieel adviseur in handen te nemen?
Dit zou heel goed onder de zorgplicht kunnen vallen, dwz voorkomen dat jullie iets doms of illegaal doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:36
Even wat dingen die in mij opkomen.

Welke hypotheekverstrekker gaat t om? Volgens mij werken sommigen alleen via een intermediair.
En wat jullie willen gaan doen is niet alledaags, kan mij voorstellen dat ze dan ook ruggespraak dmv advies willen. Lijkt mij niet vreemd.

Wat is jullie juridische status waarmee t huis is gekocht? (getrouwd, samenlevingscontract, etc...)
En gaat deze veranderen? (zoja, waarnaar?)
Gemeenschap van goederen? (ja, nee, anders)
Hoe is de huidige verdeling van de schuld/overwaarde (50/50 of anders omdat jij naar t lijkt een groter deel hebt ingebracht?)
Kan jij t huis alleen betalen? (daar wil hypotheek advies voor zien neem ik aan)

En welke woonconstructie willen jullie nu eigenlijk? Voor jou & partner?
-als jij blijft wonen in huis dat voor 50% van partner is huur als t ware jij de helft. Dat zijn weer opbrengsten voor partner. Of als je geen huur doet kan je dat weer mogelijk als een gift van partner zien.
-als partner in een koopwoning gaat wonen, van wie wordt die woning? 100% van partner? Of 50/50?
-als partner in een huurwoning gaat wonen. Wie betaalt deze? Partner/jullie samen/jij.

Wat verandert er qua toeslagpartners? Hypotheekrenteaftrek?

En denk ook nog een stap verder: wat is de bedoeling als jullie helemaal uit elkaar gaan of een van jullie (of beiden tegelijk) overlijdt. Wie draagt welke kosten? Is er nog een ORV?

Denk dat naast financieel advies ook een rondje notaris nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 25-02-2024 22:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Met zo een startpost en ontwijkende reacties vind ik het heel goed dat ze een financieel adviseurs adviseren/verplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:59
@Zwaga even een andere vraag:

Toen je de hypotheek afsloot heb je dat ook met een financieel adviseur gedaan?

Waarom heb je deze nog niet gebeld?

Want soms kunnen dit soort wijzigen voor gratis gedaan worden, ik heb de hoofdelijke aansprakelijkheid veranderen van 1 naar 2 personen zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

joke_name schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:44:
@Zwaga even een andere vraag:

Want soms kunnen dit soort wijzigen voor gratis gedaan worden, ik heb de hoofdelijke aansprakelijkheid veranderen van 1 naar 2 personen zonder kosten.
Dat is natuurlijk ook wel een iets eenvoudigere stap dan andersom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Er komt natuurlijk het nodige bij kijken: verdeling eigendom en verrekening hiervan (om de waan van schenking te voorkomen) is zeer ingrijpend en als het fout gaat ook zeer kostbaar. De bank wilt dit uiteraard voorkomen als een enge ziekte, en kunnen ze daarom onder de naam van zorgplicht die adviseur min of meer kunnen verplichten.

Heb je de adviseur om de hoek al gebeld wat zo iets zou kosten? Mogelijk kan deze voor €500 - €750 al een en ander verzorgen. Zondegeld, maar het heeft voordelen.
Ik lees dat je alle papierwerk al op orde hebt, dus zou de adviseur lineair hetzelfde moeten kunnen doen. De extra controle die deze doet, geeft jullie mogelijk extra nachtrust.
Daarmee schuif je ook een groot deel van de verantwoordelijkheid af naar die adviseur, voor het geval er ergens 'modder aan de knikker is'.
Sowieso zul je notariëel een en ander moeten regelen als het nu op naam van beiden staat. Maar dat staat los van de adviseur uiteraard.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaga
-

[ Voor 99% gewijzigd door Zwaga op 26-02-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:22
<knip> Houden we het vriendelijk en netjes?

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 26-02-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En slotje.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.