Slimme deurbel kabel trekken zonder bestaande bel

Pagina: 1
Acties:

• LapjeDZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 19:17
Hoi!

Onze deurbel in onze nieuwe koopwoning (~ 1970) heeft het begeven, perfect moment om een slimme deurbel aan te schaffen! Gezien ik wil starten met Unify gaat mijn oog naar de G4 Pro deurbel. Deze kan je van stroom voorzien met een USBC kabel of een deurbel kabel met een adaptertje.

Nu het dilemma: De huidige deurbel is draadloos. Er is ook geen bestaande bel draad om de G4 aan te sluiten.

Mijn vraag: Hoe kan ik een nieuwe kabel trekken op een zo onzichtbaar mogelijke manier, om de G4 van stroom voorzien?
Situatie
Zie foto van voordeur. Ik wil de bel naar de rechter zijde (cirkel) verplaatsen om goed zicht te hebben op de aanloop route.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8Oyb0-qzzJNng5RReFHGe-Efh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7d5yKUd2kzRuAUliiWXk8rG.jpg?f=fotoalbum_large

Het huis heeft een kruipruimte, aan de linker zijde van de voordeur zit de meterkast (op 50cm afstand). Aan de rechterzijde zit een voorraadkast.
Zelf bedacht
Via de spouw
Een gat boren op de plek waar de deurbel moet komen, de spouw in. Iets omhoog boren om te zorgen dat er geen water in loopt. Dan kijken of ik een kabel door de spouw de kruipruimte in kan vissen, en dan de kabel richting de meterkast trekken.

Ik weet echter niet of de spouw vrij toegankelijk is vanuit een kruipruimte, ook zou er isolatie in de spouw moeten zitten. Dat kan ik natuurlijk allemaal checken, maar ben benieuwd hoe naar deze optie gekeken wordt.

Gat naar voorraadkast
De voorraadkast zit aan de juiste kant van de deur, en daar is een stopcontact aanwezig. Echter zit daar een flinke verdikking in de muur precies waar het deurportaal eindigt (dragend?) en twijfel ik of ik daar doorheen kom. In de gang zit ook direct een muur met verdikking waardoor het nog dikker is om doorheen te boren, en het onduidelijk is of wanneer ik naast het deurportaal boor ik aan de juiste kant uitkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV3b6rvnd1FEOQCJXftnqZzAKYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f61KIoy552PcTzPkoa7LF7VM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWbYYUjYTYxBX7DSh6Mt3KMUfhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBGH4TfL9ajquT5t05wE65Fy.jpg?f=fotoalbum_large

Van binnen naar buiten & buitenom leiden
Andere optie is om vanuit de meterkast (linker zijde deur) naar buiten te boren, een kabel te trekken en deze buitenom te leiden richting de plek van de deurbel. Ik ben echter bang dat ik dan ruzie krijg thuis omdat dat er natuurlijk niet uit ziet :9

Veel opties en ik weet niet zeker hoe dit goed aan te pakken. Alle tips en input zijn welkom!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:41
Andere opties deurbel links?

• LapjeDZ
Links op het deurframe gaat helaas niet, dan is het zicht van de camera vrijwel nul. Eventueel zou het links door de voegen van de buitenmuur kunnen, maar boor ik dan blind de meterkast in wat me niet echt een geweldig idee lijkt. De plaatsing rechts zou logischer zijn.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gewoon de draadloze bel vervangen voor een nieuwe en net als nu niet weten wie er langs je huis loopt? Lost alles in 1 keer op.

De kans dat zoiets als een kabel trekken onzichtbaar kan is gewoon erg klein, tenzij je bereid bent eerst troep te maken en dat daarna weer af te werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:15:
Gewoon de draadloze bel vervangen voor een nieuwe en net als nu niet weten wie er langs je huis loopt? Lost alles in 1 keer op.

De kans dat zoiets als een kabel trekken onzichtbaar kan is gewoon erg klein, tenzij je bereid bent eerst troep te maken en dat daarna weer af te werken.
Dit. Als je het onzichtbaar wil doen, zou ik gewoon van de gewenste locatie van de bel een beetje schuin naar rechts boren zodat je binnen net in je muur uitkomt en dan een sleufje in de muur slijpen om de kabel door een kabelbuis naar de meterkast te voeren. Daarna netjes terug afwerken.

Als je binnen een witte kabel juist in het hoekje legt, zou dat qua uitzicht nog wel moeten meevallen, denk ik. Ik zou dat sowieso eerder binnen dan buiten doen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 15:33

Barrycade

Through the...

Je hebt stroom via je buitenlamp, dus als je wil kunnen spieken of de postbode nu wel zijn haren gekamt heeft kan je ook een wifi camera via die buitenlamp kunnen ophangen.

Verwijderd

Een beveiligingscamera rechts, wat hoger zodat je wel zicht geen optie? Kan je zo direct de meterkast in boren, dat moet je gewoon ff met beleid doen, is niet spannend.

Of idd die lamp vervangen met een lamp+camera op wifi. Netatmo heeft zo'n ding geloof ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2024 08:53 ]

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-11 15:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0iLYfqvP9qEb6dogR8EUFFpPu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PBmzQndxXLxGpRBcJTTbp5pb.png?f=user_large

Waarom dan niet gewoon links of rechts en schuin monteren? Legio deurbellen hangen niet plat op de muur. Als je daarna nóg meer zicht nodig hebt, dan kun je wellicht een camera monteren aan je buitenlamp voor het 'verdere' zicht.

Het mooiste is rechtstreeks uitkomen in één van de twee ruimtes naast de hal. Je bent bang om te boren, maar als je alles goed uitmeet dan moet dat toch lukken? Desnoods boor je vanuit de meterkast naar buiten (en dan je kloptboor niet vol gas laten kloppen want dan liggen de brokken uit de bakstenen).

Alternatief boor je door je kozijn en plak je een kabelgoot over de hele hoogte van het kozijn. Zo valt een kabelgoot minder op. Je zou zelfs een stuk hout kunnen gebruiken waar reeds een uitsparing in zit voor een kabel (of je pakt de bovenfrees) en dat stuk hout lak je mee in de kleur van je kozijn. Daarna via de plint->door de muur-> meterkast in.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die verdikking in de voorraadkast zit er trouwens niet voor niets. Ik zou daar een leiding in verwachten. Zit erboven misschien een badkamer of toilet?

• LapjeDZ
Sethro schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:10:
Die verdikking in de voorraadkast zit er trouwens niet voor niets. Ik zou daar een leiding in verwachten. Zit erboven misschien een badkamer of toilet?
Badkamer inderdaad!

• LapjeDZ
De suggesties voor een losse camera zijn goed. Ik ga even onderzoeken of/hoe ik UTP naar m'n garage kan krijgen om daar een camera op te hangen. Zou alsnog mooi zijn om een deurbel te hebben, maar het biedt zeker een alternatief.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou de bel gewoon lekker op de huidige plek monteren. Gaatje naar de meterkast en klaar. De camera is - zeker ‘s nachts - allen bruikbaar voor dichtbij.

Evt met nog losse camera als je nog iets tekort komt

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 26-02-2024 17:41 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

LapjeDZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:29:
De suggesties voor een losse camera zijn goed. Ik ga even onderzoeken of/hoe ik UTP naar m'n garage kan krijgen om daar een camera op te hangen. Zou alsnog mooi zijn om een deurbel te hebben, maar het biedt zeker een alternatief.
Hoe vast is je keuze voor de huidige bel? Reolink heeft een prima PoE bel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
leiding schacht in je voorraadkast.. daar wil je zo niet doorheen boren.. :)

en denk niet dat je de koof even wilt slopen...

en SDS steenboren heb je met gemak in een meter lengte ;)

404 Signature not found

• LapjeDZ
Erasmo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Hoe vast is je keuze voor de huidige bel? Reolink heeft een prima PoE bel.
Daar ben ik nog flexibel in. Ik heb afgelopen dagen veel gemixte berichten gelezen over Unifi, en dat heeft me doen twijfelen. Ik ben op dit moment aan het kijken naar alternatieven, waaronder TP Link Omada. Deze heeft echter geen deurbel waardoor een ander merk een optie kan worden.

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:22
Ik heb onlangs ook mijn bel vervangen met een Reolink slimme bel. De draadloze bel (leuk bij nieuwbouw) zat rechts en heb de nieuwe bel links gemonteerd omdat ik dan zou uitkomen in mijn meterkast met boren.
Let wel op dat je een lange boor bij de hand hebt. Zeker als je stukje scheef moet boren.

- Houtboor voor stukje kozijn.
- Lange betonboor 30+CM
- Dun stokje om draadje te begeleiden omdat je met een spouwmuur kan zitten.

• LapjeDZ
gertraaf schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:53:
Ik heb onlangs ook mijn bel vervangen met een Reolink slimme bel. De draadloze bel (leuk bij nieuwbouw) zat rechts en heb de nieuwe bel links gemonteerd omdat ik dan zou uitkomen in mijn meterkast met boren.
Let wel op dat je een lange boor bij de hand hebt. Zeker als je stukje scheef moet boren.

- Houtboor voor stukje kozijn.
- Lange betonboor 30+CM
- Dun stokje om draadje te begeleiden omdat je met een spouwmuur kan zitten.
Wat is je ervaring met de Reolink deurbel en de bijbehordende app? Ik heb ook naar Eufy gekeken maar daar lijkt het erg lang te duren voordat je verbinding kan maken vanuit de app met de deurbel

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:22
LapjeDZ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Wat is je ervaring met de Reolink deurbel en de bijbehordende app? Ik heb ook naar Eufy gekeken maar daar lijkt het erg lang te duren voordat je verbinding kan maken vanuit de app met de deurbel
Top bel. Ook bedraad voor stroom en app werkt prima.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

LapjeDZ schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Links op het deurframe gaat helaas niet, dan is het zicht van de camera vrijwel nul. Eventueel zou het links door de voegen van de buitenmuur kunnen, maar boor ik dan blind de meterkast in wat me niet echt een geweldig idee lijkt. De plaatsing rechts zou logischer zijn.
Ik zou dit heroverwegen. Zo'n deurbelcamera heeft een vrij wijde hoek, en eventueel kan je er een 'shim' onderzetten om een kleine hoek te geven richting de kant die je wilt. Het is verreweg de makkelijkste route naar je meterkast. Kan je laten zien hoe die deurpost er aan de binnenkant uitziet?

[ Voor 5% gewijzigd door pistole op 01-03-2024 14:14 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

LapjeDZ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb de PoE en ben er tevreden over. Instant connectie, goede integratie met Home Assistant.
De persoondetectie werkt ook prima, er is een brandgang net in beeld en als daar 0,1 seconde een fietser voorbij reed pakte ie hem gelijk de eerste dag. Heb toen dat stukje ook geblokt voor detectie.

De bijgeleverde wedge is hier meer dan prima om een haakse hoek te overbruggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1