When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Vraag
Alle reacties
Bij dure wasmachines is die te vervangen, dat is wel een flinke klus. Bij goedkopere modellen zit de lager in de plastic trommel geperst en is niet te vervangen.
Moet de trommel helemaal niet omhoog te drukken zijn? Dat kan wel wat namelijk, en ook naar achter en voor, en zijwaarts. Paar centimeter ofzo.euchromatic schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:14:
Als je met de deur open de trommel probeert op te tillen, voel je dan speling? Zo ja dan is het waarschijnlijk de kogellager van de aandrijf-as van de trommel.
Bij dure wasmachines is die te vervangen, dat is wel een flinke klus. Bij goedkopere modellen zit de lager in de plastic trommel geperst en is niet te vervangen.
Bij kapotte lagers kan je soms speling voelen tussen de stalen trommel en de kunststoffen kuip waar deze in hangt. Het geheel van trommel en kuip kan inderdaad ook bewegen maar speling in de lagers voelt anders, veel minder soepel.LankHoar schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:56:
[...]
Moet de trommel helemaal niet omhoog te drukken zijn? Dat kan wel wat namelijk, en ook naar achter en voor, en zijwaarts. Paar centimeter ofzo.
Ik zie dat er wel lagersets voor siemens te koop zijn. Dat wil niet automatisch zeggen dat ze bij jouw machine ook vervangen kunnen worden want soms zitten ze vast aan de trommel, maar bij voorbaat uitgesloten is het dus niet.
[ Voor 55% gewijzigd door Yucon op 26-02-2024 08:00 ]
Dan is het niet de lager? Wat kan het dan wel zijn?
Doet die het tijdens centrifugeren?LankHoar schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:55:
Nog even een paar keer geprobeerd, en het voelt heel soepel. Geen klikjes of tikjes, gewoon wat subtiele, smooth speling.
Dan is het niet de lager? Wat kan het dan wel zijn?
Als je zegt dat als soepel loopt dan zijn de schokdempers bij mij de hoofd verdachte.
"Bonkt" de machine meer dan vroeger?
Een vsnaar die ik zijn eind loopt kan ook trouwens.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Hij "bonkt" ook wel wat, vooral als hij stopt met centrifugeren. En verder doet hij dit inderdaad alleen tijdens die fase, en ook alleen als hij best veel toeren maakt. Dan gaat het steeds harder zeg maar.nodri2000 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:57:
[...]
Doet die het tijdens centrifugeren?
Als je zegt dat als soepel loopt dan zijn de schokdempers bij mij de hoofd verdachte.
"Bonkt" de machine meer dan vroeger?
Een vsnaar die ik zijn eind loopt kan ook trouwens.
Uh... Ja?NaN schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:15:
@LankHoar Woont er een dame in huis met beugel-bh’s?
(spreek uit ervaring)
En altijd netjes in een wasnetje? Je zal niet de eerste zijn waarbij een beugel uit de bh breekt en door een gaatje van de trommel steekt.
Ik had het laatst met een veter van een broek, zat het plastic manteltje door zo'n gaatje, hoorde tijdens het wassen steeds een tik die er voorheen niet was. Hele trommel leeg geklauwd, bleef er 1 broek vast zitten in de trommel. Blij dat ik daar op tijd achter was.
Zie de reactie van @_JGC_
Desalniettemin wil ik vanavond even de trommel goed nalopen
Er zit iets in wat niet er in hoort
Er zit iets los, bijvoorbeeld contragewicht in de wasmachine of schokdemper.
Lagerkruis gebroken waarmee de trommel vast zit op de as of de.lagers zijn defect bij beide kan je speling voelen tussen de trommel en de kuip.
Als je hem open hebt, controleer ook je schokdempers. Met deze leeftijd willen deze ook wel eens gaan hemelen.LankHoar schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:16:
Vrouwlief mist geen beugels, dus dat zal hem niet zijn.
Desalniettemin wil ik vanavond even de trommel goed nalopen
Enfin, leeg rondje laten spinnen en toen hoorde ik niets. Nu draait er een was en over een paar uur weet ik of het nu verholpen is of niet
Dat trekkoord is om de deur open te maken in geval van nood. Of het werkt laat ik in het midden.LankHoar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:08:
Ik heb vanavond de tijd gevonden om even te kijken. Ik zag zo geen beugel o.i.d. uitsteken, ook niet als ik de trommel de andere kant opdraaide. Heb het filter onderaan even leeg laten lopen, en toen ik dat klepje open maakt zag ik een soort trekkoord. Paar keer aan getrokken en hoor wat bewegen maar geen idee wat het doet. Ook kwam er een stukje van een tandenstoker achtig houtje uit, maar die was verder intact dus lijkt me niet dat die met zoveel toeren dat geluid heeft kunnen veroorzaken.
Enfin, leeg rondje laten spinnen en toen hoorde ik niets. Nu draait er een was en over een paar uur weet ik of het nu verholpen is of niet
De tandestoker kan best wel wat geluid maken, als die net de schoepen van de pomp raakt of aan de andere kant de gaatjes van de trommel. Wie weet wat het was, in ieder geval goed om te horen dat het opgelost is.