Toon posts:

digitale zoom en aantal pixels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een digitale videocamera gaan kopen en nu vraag ik me dit af:

Heeft het aantal pixels op de CCD invloed op de kwaliteit van de digitale zoom?
Dus heeft een videocamera met 540.00 pixels CCD een slechtere digitale zoom dan eentje met 800.000 pixels CCD?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou, ik heb er geen specifiek verstand van, maar je zou het wel zeggen, he? Als je CCD 1,5x zoveel pixels heeft, blijft het beeld bij digitale zoom gewoon scherper...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik ook denken, maar een verkoper in de winkel zei dat dat niet het geval was, vandaar deze vraag.

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Dan heeft de verkoper het goed fout. Op het andere apparaat zal wel meer verdiend zijn. Hoe meer pixels, hoe betere kwaliteit. Kijk ook maar eens (over het algemeen dan) naar de prijzen. Hoe meer, hoe duurder. Er is echter ook een verschil van type zoom. Een simpele zoom op een apparaat met veel pixels, of een digitale zoom met weinig pixels...tja, dan wordt het al moeilijker. Het basisplaatje is met meer pixels altijd beter van kwaliteit.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 16:30 schreef johoo het volgende:
Een simpele zoom op een apparaat met veel pixels, of een digitale zoom met weinig pixels...tja, dan wordt het al moeilijker.
Het gaat hier alleen over digitale zoom.

Met meer pixels valt er meer van de maken, maar of dat ook gebeurd....

Er moeten pixels bijverzonnen worden via interpolatie, en hoe goed dat gebeurd kun je alleen zien door ernaar te kijken. Aansluiten, inzoemen en kijken!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 08 september 2001 16:33 schreef froppie het volgende:

[..]

Er moeten pixels bijverzonnen worden via interpolatie, en hoe goed dat gebeurd kun je alleen zien door ernaar te kijken. Aansluiten, inzoemen en kijken!
Nou, da's misschien niet helemaal waar. STel het TV-beeld is ~ 400.000pixels, dan heb je aan een 540.000 pixels CCD genoeg om een beeldvullend '1 op 1' beeld te krijgen. ALs je nu digitaal 100% (2x) inzoomt, ga je inderdaad interpoleren. Met een (bijvoorbeeld) met een 1Mpixel camera werkt, kan je wel digitaal inzoomen, zonder dat je hoeft te interpoleren (of, minder interpoleren). Als die camera's geen gebruik maken van die mogelijkheden, lijkt me dat vrij stom).

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 18:45 schreef JvS het volgende:

[..]

Nou, da's misschien niet helemaal waar. STel het TV-beeld is ~ 400.000pixels, dan heb je aan een 540.000 pixels CCD genoeg om een beeldvullend '1 op 1' beeld te krijgen. ALs je nu digitaal 100% (2x) inzoomt, ga je inderdaad interpoleren. Met een (bijvoorbeeld) met een 1Mpixel camera werkt, kan je wel digitaal inzoomen, zonder dat je hoeft te interpoleren (of, minder interpoleren). Als die camera
s geen gebruik maken van die mogelijkheden, lijkt me dat vrij stom).
Dat is ongeveer wat ik bedoel.

Maar uiteindelijk zul je toch het beeld moeten zien om te bepalen welke camera dat het beste doet.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zaterdag 08 september 2001 16:33 schreef froppie het volgende:

[..]

Het gaat hier alleen over digitale zoom.

Met meer pixels valt er meer van de maken, maar of dat ook gebeurd....

Kijk zo mag ik het horen. Waarom trouwens niet gewoon optische zoom? 3 tot 8x optische zoom is meestal toch zat, en met scherpstellen heb je dan nog steeds een optimaal beeld (maximale resolutie). Digitale zoom ziet er gewoon altijd slechter uit als het hele plaatje, ook hardwarematige interpolatie biedt geen beter beeld dan een optische zoom). En moet je nou echt iets 40x inzoomen? max 8x (optisch) is toch zat?

Praatjes zijn leuk, maar als het een goede zaak is kun je de toestellen gewoon zelf proberen. En dan zijn praatjes leuk (verkoop personeel in standaard zaken is voor 90% ofzo van de artikelen newbee) maar als jij gewoon een significant verschil ziet is dat een tendens tot aankoop van het desbetreffende product (wat een zin).

Uiteraard de duurdere modellen, bij goedkopere modellen (die soms nieteens optische zoom hebben) geloof ik zeker dat de inzoom-weergave technieken (interpolatie) de digitale zoom een goedkopere optie maken!

En nix tegen Yoko he JvS, zijn ongelooflijk vette radio'tjes, ze hebben nl. mijn naam gejat, dus moeten ze wel goed zijn. Bovendien komen ze vet diep (tot 100Hz @ -3dB, Supertech redt de 115Hz nieteens, kutmerk man!!)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 08 september 2001 16:11 schreef trinity het volgende:
Ik wil een digitale videocamera gaan kopen en nu vraag ik me dit af:

Heeft het aantal pixels op de CCD invloed op de kwaliteit van de digitale zoom?
Dus heeft een videocamera met 540.00 pixels CCD een slechtere digitale zoom dan eentje met 800.000 pixels CCD?
De kwaliteit van de digitale zoom is onafhankelijk van het aantal pixels, maar alleen van het gebruikte algoritme en de technologie.

Digitaal zoomen is idd niks anders dan wat hierboven ook al vermeld: Het bijverzinnen van extra pixels door de camera zelf. Daaruit kan je meteen al afleiden dat het aantal pixels er geen invloed op heeft (uiteraard zijn de ingezoomde plaatjes van een 3,3mpixel apparaat scherper dan die van een 1,3mpixel apparaat, maar de reden daarvoor lijkt me logisch: meer pixels is meer pixels, of je nou zoomt of niet)

Maar dat bijverzinnen kan op meerdere manieren (doe maar eens met photoshop het aantal pixels verhogen: dan kan je meteen al kiezen uit 3 of 4 soorten van interpolatie: De ene is veel sneller, de andere beter, maar rekenintensiever)
En ook de manier waarop kan verschillen: Sommige toestellen interpoleren eerst de ruwe data van de ccd chip en gaan dat dan pas opslaan. Andere gaan eerst die ruwe data bewerken en dan pas zoomen. De eerste methode is beter. Op imagingresource.com staat bij een nieuwe sony camera (f707)uitgelegd waarom dat beter is, ikzelf ben ff de precieze details vergeten. In ieder geval vond de reviewer die 2x digitale zoom die op die sony zat een nuttig iets, omdat je daar betere resultaten mee haalde dan later zelf op de pc een gedeelte van de foto uitvergroten, iets wat volgens hem lang niet altijd het geval is!

BTW: Ik weet dat je om een videacamera vroeg, maar bovenstaand geldt ook voor videocamera's. Sterker: Die technologie van sony, komt uit de videocamera wereld!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 08 september 2001 20:54 schreef Lampje het volgende:

[verhaal]

BTW: Ik weet dat je om een videacamera vroeg, maar bovenstaand geldt ook voor videocamera's. Sterker: Die technologie van sony, komt uit de videocamera wereld!
Ja, heel leuk. Maar bij digitale camera's gebeurt digitaal zoomen altijd met interpolatie (omdat de max reso in principe onbeprekt is), maar bij videocamera's hoeft het uiteindelijke resultaat maar 0,5Mpixel te zijn. Als de CCD nu 2Mpixel is, kan er een uitsnede gemaakt worden, die precies op die 0,5Mpixels van het videobeeld past, en die dus 2x vergroot is, zonder dat er geinterpoleerd is (sterker nog, er wordt verkleind, totdat er 2x gezoomd is met zo'n (fictief?) toestel, toch?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 09 september 2001 20:49 schreef JvS het volgende:

[..]

Ja, heel leuk. Maar bij digitale camera's gebeurt digitaal zoomen altijd met interpolatie (omdat de max reso in principe onbeprekt is), maar bij videocamera's hoeft het uiteindelijke resultaat maar 0,5Mpixel te zijn. Als de CCD nu 2Mpixel is, kan er een uitsnede gemaakt worden, die precies op die 0,5Mpixels van het videobeeld past, en die dus 2x vergroot is, zonder dat er geinterpoleerd is (sterker nog, er wordt verkleind, totdat er 2x gezoomd is met zo'n (fictief?) toestel, toch?
Je vraag is me niet helemaal duidelijk, wat wil je nu weten?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 20:56 schreef Lampje het volgende:
Je vraag is me niet helemaal duidelijk, wat wil je nu weten?
De vraag is:

De resolutie van een tv is bij mijn weten: 768x576=0.44 megapixels. Als een videocamera 800.000 pixels heeft, betekent dat dat er ongeveer 2x zoveel pixels zijn als noodzakelijk. Is dat terug te vinden in de digitale zoom? Dus: wordt de digitale zoom toegepast op het beeld wat uit de CCD komt, of op het beeld nadat het is aangepast aan de televisie-resolutie?
Pagina: 1