Op zaterdag 08 september 2001 16:11 schreef trinity het volgende:
Ik wil een digitale videocamera gaan kopen en nu vraag ik me dit af:
Heeft het aantal pixels op de CCD invloed op de kwaliteit van de digitale zoom?
Dus heeft een videocamera met 540.00 pixels CCD een slechtere digitale zoom dan eentje met 800.000 pixels CCD?
De kwaliteit van de digitale zoom is onafhankelijk van het aantal pixels, maar alleen van het gebruikte algoritme en de technologie.
Digitaal zoomen is idd niks anders dan wat hierboven ook al vermeld: Het bijverzinnen van extra pixels door de camera zelf. Daaruit kan je meteen al afleiden dat het aantal pixels er geen invloed op heeft (uiteraard zijn de ingezoomde plaatjes van een 3,3mpixel apparaat scherper dan die van een 1,3mpixel apparaat, maar de reden daarvoor lijkt me logisch: meer pixels is meer pixels, of je nou zoomt of niet)
Maar dat bijverzinnen kan op meerdere manieren (doe maar eens met photoshop het aantal pixels verhogen: dan kan je meteen al kiezen uit 3 of 4 soorten van interpolatie: De ene is veel sneller, de andere beter, maar rekenintensiever)
En ook de manier waarop kan verschillen: Sommige toestellen interpoleren eerst de ruwe data van de ccd chip en gaan dat dan pas opslaan. Andere gaan eerst die ruwe data bewerken en dan pas zoomen. De eerste methode is beter. Op imagingresource.com staat bij een nieuwe sony camera (f707)uitgelegd waarom dat beter is, ikzelf ben ff de precieze details vergeten. In ieder geval vond de reviewer die 2x digitale zoom die op die sony zat een nuttig iets, omdat je daar betere resultaten mee haalde dan later zelf op de pc een gedeelte van de foto uitvergroten, iets wat volgens hem lang niet altijd het geval is!
BTW: Ik weet dat je om een videacamera vroeg, maar bovenstaand geldt ook voor videocamera's. Sterker: Die technologie van sony, komt uit de videocamera wereld!