Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crippah
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-08 13:40
Hallo allemaal,

Ik heb al maanden een probleem waar ik zelf niet uit kom.

Mijn vorige PC was een:

Intel i7-10700k
32GB HyperX DDR4 RAM
1TB Samsung 980
2TB Samsung 980 Pro
MSI RTX 3080 Gaming
650w Seasonic voeding
ASUS TUF Z490-Plus Gaming

In mijn nieuwe PC heb ik alles vervangen behalve de RTX 3080.
Ik heb nu:

AMD 7800x3d
32GB RAM HyperX DDR5
2TB Samsung 980 Pro (OS drive)
2TB Samsung 980 Pro
MSI RTX 3080 Gaming
ASUS X670e TUF Gaming
1000w voeding seasonic Focux GX-1000

Nou heb ik al maanden last van freezes aan het begin van het gamen. Zowel de vorige PC als de huidige PC doen dat. GPU Usage dropt naar 0% en freezed en hersteld dan weer. Daarna kan er gewoon gegamed worden zonder problemen. Na een restart van de PC krijg ik het probleem gelijk weer.

Ik had hiervoor een Seasonic 650 dus ik dacht door de transient loads dat deze voeding misschien het probleem was. Ik heb alle suggesties op reddit, tomshardware en alles geprobeerd. Power management op performance. Individuele PCIe power cabled ipv daisy chain splitter. Monitoren eraf gehad en andere monitor geprobeerd. Clean windows zonder Razer Synapse etc. TPM uit. RAM EXPO OC profiel uit.

Toen ik de 3080 aan het begin gekocht had deed hij dit niet. Dus omdat de GPU de enige is die niet vernieuwd is, ben ik bang dat misschien toch de GPU defect gegaan is somehow?
Is er iemand hier die misschien enig idee heeft waar dit aan kan liggen? Ik ben ten einde raad.

Alvast enorm bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 16:56

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Dit is misschien een stomme opmerking, maar zit je kabel wel in de GPU en niet in je moederboard? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Welk merk/model RTX3080 heb je?
Wat doet de temperatuur / frequentie van je RTX3080?
Kan je met MSI Afterburner eens de frequentie wat omlaag schroeven?
Draai eens een 3DMark of Unigine Heaven benchmark voor enige tijd. Komen dan de problemen ook voor?

Mogelijk heb je een goedkoper model RTX3080 en is de thermal paste slechter geworden / opgedroogd en lopen de temperaturen te hoog op?
Dat moet je kunnen zien (de temperaturen)

De herstel na de freeze is wel apart. Met een voedingsprobleem is het doorgaans uitschakelen of reset van het hele systeem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
en draai gpu z eens op de achtergrond tijdens 3d mark bv , en post een screendshot van de sensor tab

gpu trouwens wel met 2 of 3 aparte kabels vanuit de voeding?

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 26-02-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Hoe lang heb je deze MSI 3080 Gaming? <2 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crippah
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-08 13:40
Baakster schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:18:
Dit is misschien een stomme opmerking, maar zit je kabel wel in de GPU en niet in je moederboard? :X
Jazeker, de kabels zitten op de goeie plek. Stomme opmerking vind ik het niet hoor. Bedankt voor het meedenken. Vaak zit de oplossing in de simpelste dingen. _/-\o_
GarBaGe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:40:
Welk merk/model RTX3080 heb je?
Wat doet de temperatuur / frequentie van je RTX3080?

Kan je met MSI Afterburner eens de frequentie wat omlaag schroeven?
Draai eens een 3DMark of Unigine Heaven benchmark voor enige tijd. Komen dan de problemen ook voor?

Mogelijk heb je een goedkoper model RTX3080 en is de thermal paste slechter geworden / opgedroogd en lopen de temperaturen te hoog op?
Dat moet je kunnen zien (de temperaturen)

Temp blijft stabiel met max 72 graden en ook met undervolten blijft het probleem aanwezig.
Memory op de GPU is hoger dan 72 op 78 graden maar dat is normaal.

De herstel na de freeze is wel apart. Met een voedingsprobleem is het doorgaans uitschakelen of reset van het hele systeem.
Temp blijft stabiel met max 72 graden en ook met undervolten blijft het probleem aanwezig.
Memory op de GPU is hoger dan 72 op 78 graden maar dat is normaal.
freaky35 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:16:
en draai gpu z eens op de achtergrond tijdens 3d mark bv , en post een screendshot van de sensor tab

gpu trouwens wel met 2 of 3 aparte kabels vanuit de voeding?
Ja de voeding werd alleen geleverd met aparte PCIe kabels zonder daisy chain splitters. Dus er gaat per poort een aparte kabel naar de PSU.
MetalSonic schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:07:
Hoe lang heb je deze MSI 3080 Gaming? <2 jaar?
Ik heb deze videokaart nu anderhalf jaar. Er zit nog garantie op.

Klinkt misschien heel dom maar heb misschien het probleem te pakken. Met een 4070ti heb ik het probleem dus niet en ik las ergens dat Hardware Accelerated GPU Scheduling nodig is voor de DLSS 3.0 van de 4000 series om dat uberhaupt te laten werken. Het lijkt erop dat deze setting met mijn videokaart driver voor de 3080 glitched. Zodra deze setting aan staat, crashed de driver nvlddmkm.sys en reset. Ik kwam daarachter door het nvidia icoon onderaan de taakbalk eens te exitten. Toen de freeze gebeurde van 5 seconden was het icoontje weer terug. Alsof de driver dus opnieuw gestart was. Ik ben heel voorzichtig positief dat ik mogelijk het probleem gevonden heb. Het leek de vorige keer ook dat ik misschien de oplossing had maar paar dagen later was het terug. Dus even afwachten hoe dit gaat.

Ik laat wel even weten of het gelukt is. Komende dagen lekker gamen en testen :D . Sinds ik deze instelling heb aangepast, vanaf het moment dat ik deze post plaatste, heb ik geen freezes gehad nog.

Allemaal enorm bedankt voor de reacties tot nu toe. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Hopelijk is het opgelost met het verwijderen van een patch die in de weg zit. Mocht het terug komen dan zou ik overwegen om contact op te nemen met MSI en of gebruik te maken van je garantie periode :) Goed om te lezen dat het <2 jaar is en je nog iets hebt om op terug te vallen.
Pagina: 1