Lucht water warmtepomp pendelt.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Beste forumleden,

Graag wil ik jullie vragen om mee te denken over een (luxe)probleem die ik ervaar met onze warmtepomp.
Sinds een jaar woon ik in een nieuwbouwwoning met een lucht water warmtepomp van het merk TEC.
Doordat ik een Homewizard aangesloten heb op mijn energiemeter kan ik het stroomverbruik goed monitoren.
Nu zie ik al een jaar lang dat mijn stroomverbruik vreemde pieken laat zien. E.e.a. was snel uit te sluiten en ik kwam er achter dat onze warmtepomp dit veroorzaakt. (zie "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb")

In de bijlage heb ik een aantal foto's geplaatst waaruit jullie informatie kunnen halen welk type pomp het is en zijn specificatie.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
--onbekend--

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Warmtepomp uitgeschakeld en alleen de boiler van het tapwater aangelaten. resultaat: pieken zijn weg.

Mijn boilervat heeft een buffervat als ik het goed begrepen heb (zie foto) Dus als het goed is komen de pieken niet doordat hij zijn warmte niet kwijt kan.??
Ik lees ook over een modulerende thermostaat, maar deze artikelen gaan vooral over (hybride) CV's.

Ik heb de installateur van het bouwbedrijf al laten komen, maar die heeft wat instellingen veranderd, maar dat heeft niks veranderd. Ik merk dat ze geen idee hebben waar het probleem vandaan komt.

Wat denk ik zelf? Ik zit niet echt in deze materie, maar uiteraard wel wat artikelen gelezen. Mijn conclusie is dat het de thermostaat is. Er zit nu volgens mij een aan/uit thermostaat gekoppeld ipv een modulerende. (zie foto)

Wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven, want de fabrikant reageert niet op mijn mail en de installateur snapt het ook niet 8)7

Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_ _/-\o_Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xx_QKAMBxB_BF2yOCqVe0NuWSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrXI5HDOaUFdqHCmArJlE9IS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ktqe4Eww8Yo8aun4fcPpUas52e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeiFRKrpcVHLHJP8osZfYjje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKmVJswUYvgxovjfvEvHcayrHHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFOcUx063tzVRjkCvfGdH848.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMISILhfWHsp0qlaHr2tegzDGfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT6uFLb6OmgGXpWPnPlLp0sk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBgdoCmd9rSwDa8MvbRU49rNei4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXj0GRPQNHxRK9PteLd7GW3n.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cQKV8wLoSuQm-C3pPs_tffaxkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oB2AGHMQZOGExZ4DqE1J0uh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Mark81 op 25-02-2024 23:03 . Reden: foto toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:08
Je foto’s zijn niet zichtbaar, ik zou beginnen met alle instellingen nalopen en hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
MBgek schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:05:
Je foto’s zijn niet zichtbaar, ik zou beginnen met alle instellingen nalopen en hier posten :)
Ja ik heb ze geupload maar ze komen niet te voorschijn. Duurt dat even voordat ze zichtbaar worden of heb ik iets verkeerd gedaan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23
Mark81 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Ja ik heb ze geupload maar ze komen niet te voorschijn. Duurt dat even voordat ze zichtbaar worden of heb ik iets verkeerd gedaan??
Lijkt erop dat je ze niet aan het bericht hebt toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Knielen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:14:
[...]

Lijkt erop dat je ze niet aan het bericht hebt toegevoegd
dank u. Nu wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Als ik t goed zie zit er een 2.5kw elektrisch verwarmingselement in je warmtepomp, en die pieken lijken daar verdacht veel bij in de buurt te zitten.

Ik gok toch een fout in de instellingen. Kan ook nog zijn dat hij telkens een legionella modus activeert (is vaak elektrisch element voor nodig om die temperatuur te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
WeetIkHetNou schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:20:
Als ik t goed zie zit er een 2.5kw elektrisch verwarmingselement in je warmtepomp, en die pieken lijken daar verdacht veel bij in de buurt te zitten.

Ik gok toch een fout in de instellingen. Kan ook nog zijn dat hij telkens een legionella modus activeert (is vaak elektrisch element voor nodig om die temperatuur te halen).
Ja goed opgemerkt. De meeste pieken gaan er zelfs overheen zie ik.
De geavanceerde instellingen zitten achter een wachtwoord en daar kan ik dus niks in veranderen of aflezen.

@WeetIkHetNou Wat denk jij van het thermostaat verhaal? Zou dat kunnen? Hij lijkt vol gas te gaan en dan weer uit terwijl de ingestelde temp van 20 gewoon gehaald is. Er is dus geen vraag en toch lijkt de compressor steeds aan te slaan. (en weer uit)

Wat ook opvalt is dat de thermostaat en de regelcomputer van de warmtepomp gescheiden zijn van elkaar.
Het is een apart kastje aan de muur. Ik zal daar ook nog even een foto van toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-07 22:31
Kun je iets meer vertellen over de totale situatie?
Woon oppervlakte + afgifte? Ik gok volledig vvw gezien nieuwbouw. Verdelers zonder pomp? Stooklijn en andere instellingen? Huidige informatie is te beperkt om een oorzaak te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
danny.s schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:38:
Kun je iets meer vertellen over de totale situatie?
Woon oppervlakte + afgifte? Ik gok volledig vvw gezien nieuwbouw. Verdelers zonder pomp? Stooklijn en andere instellingen? Huidige informatie is te beperkt om een oorzaak te zoeken?
Hey Danny. Het is lastig aangezien ik de instellingen niet kan zien. De geavanceerde instellingen zitten achter een wachtwoord.
woonoppervlakte is 116m2 ongeveer. Wat bedoel je met afgifte en vvw?

Verdelers zonder pomp? Ik heb een Wilo pomp ontdekt. Die staat op vloerverwarming.
Verdelers bedoel je daarmee die dingen met die flowmeters? Ik heb er 4 beneden en 4 boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-07 01:51
@Mark81 maaks een goede overzichts foto van je verdelers belangerijk zijn de pomp (duh)
de thermostaatknop(aanvoer) retour ventiel/ en inregelventiel aan de linker kant.
komen we er snel genoeg achter of het juiste vloverwermings verdeler is geinstaleerdt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
miciel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:16:
@Mark81 maaks een goede overzichts foto van je verdelers belangerijk zijn de pomp (duh)
de thermostaatknop(aanvoer) retour ventiel/ en inregelventiel aan de linker kant.
komen we er snel genoeg achter of het juiste vloverwermings verdeler is geinstaleerdt of niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn_HMOAG_pRUmZZIegHpHznHLJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3DGJMBMEwZN6XR4aUJjrGqR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaYZSi8sNCluWmDu5SNdSpOk1pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXbAflgal9MxsUSWO57AFv1g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adCpha8udIV9o-SP5cgrtVm71hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0w1S7r6OkehF5atBq6fgLeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4eJ5t4WC8wB-MV06sVa0V9ufMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFq90N9cW8fSX2IeMkewt9tN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSfZLXjOgyWSKplPlwtITx4nWKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAnPWMn0s0go3bCMM7hIXT7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-E89mq1_uk32C7IAXzCEGbYhW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PCx2MbWh6dQ4ouwsOCUSSPf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danny.s
Mark81 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Hey Danny. Het is lastig aangezien ik de instellingen niet kan zien. De geavanceerde instellingen zitten achter een wachtwoord.
woonoppervlakte is 116m2 ongeveer. Wat bedoel je met afgifte en vvw?

Verdelers zonder pomp? Ik heb een Wilo pomp ontdekt. Die staat op vloerverwarming.
Verdelers bedoel je daarmee die dingen met die flowmeters? Ik heb er 4 beneden en 4 boven.
Met afgifte bedoelde ik radiatoren of vloerverwarming (=vvw). Maar je hebt dus in totaal 8 verdelers? Hoeveel groepen heeft elke verdeler (op de foto zijn dit er 3)

De verdeler zelf is iig een verdeler zonder pomp (en dus zonder bijmenging), dat is goed. Echter zie ik wel een thermostaat knop erbij. Deze kan dus de boel dichtdraaien, en als dat bij veel verdelers gebeurt, heeft de warmtepomp teveel vermogen om kwijft te kunnen in een beperkt aantal verdelers die open staan. Zorg eens dat alle verdeleren open staan (ik weet niet hoe die thermostaat aangestuurd wordt), en kijk dan eens of hij nog steeds pendelt. Op de foto is er namelijk geen flow door de groepen. Of de WP stond uit op dat moment, of de thermostaat heeft boel dicht gedraaid.

Tot slot, de stooklijn is normaal een vrij basis instelling die ik niet achter een code in het menu zou verwachten, maar ik ken het merk TEC verder niet.

https://sallandservice.nl...leidingTECWarmtepomp2.pdf
Kan deze daar wellicht in helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
danny.s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Met afgifte bedoelde ik radiatoren of vloerverwarming (=vvw). Maar je hebt dus in totaal 8 verdelers? Hoeveel groepen heeft elke verdeler (op de foto zijn dit er 3)

De verdeler zelf is iig een verdeler zonder pomp (en dus zonder bijmenging), dat is goed. Echter zie ik wel een thermostaat knop erbij. Deze kan dus de boel dichtdraaien, en als dat bij veel verdelers gebeurt, heeft de warmtepomp teveel vermogen om kwijft te kunnen in een beperkt aantal verdelers die open staan. Zorg eens dat alle verdeleren open staan (ik weet niet hoe die thermostaat aangestuurd wordt), en kijk dan eens of hij nog steeds pendelt. Op de foto is er namelijk geen flow door de groepen. Of de WP stond uit op dat moment, of de thermostaat heeft boel dicht gedraaid.

Tot slot, de stooklijn is normaal een vrij basis instelling die ik niet achter een code in het menu zou verwachten, maar ik ken het merk TEC verder niet.

https://sallandservice.nl...leidingTECWarmtepomp2.pdf
Kan deze daar wellicht in helpen?
toon volledige bericht
De handleiding had ik nog niet gezien. Zal eens kijken of ik er wijs uit kan worden.

Wat betreft de groepen. Je hebt gelijk beneden zijn het er 3 en boven 4. Boven hebben we de verwarming echter niet aan. Moet ik die blauwe doppen open draaien?
Beneden op de foto is er inderdaad geen flow want de temperatuur was 20.3. Er is dus geen vraag en toch slaat de pomp elke keer aan . Dat vind ik zo vreemd. Dat is de reden waarom ik zelf de thermostaat verdenk niet goed samenwerkt met de warmtepomp o.i.d. aangezien het geen modulerende thermostaat lijkt te zijn.

Is het ook gangbaar dat de thermostaat en het programmeerkastje los van elkaar werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Is het niet zo dat in nieuwbouw zoneregeling verplicht is? Of wel, is boven niet een losse thermostaat ergens die voor vraag zorgt?

Hoeveel m2 is het beneden overigens? Want 3 groepen is denk ik best krap aan. Je gaf aan 126m2 totaal, als boven en beneden vergelijkbaar is, zou je dus 3 groep op dik 60m2 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
danny.s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:59:
Is het niet zo dat in nieuwbouw zoneregeling verplicht is? Of wel, is boven niet een losse thermostaat ergens die voor vraag zorgt?

Hoeveel m2 is het beneden overigens? Want 3 groepen is denk ik best krap aan. Je gaf aan 126m2 totaal, als boven en beneden vergelijkbaar is, zou je dus 3 groep op dik 60m2 hebben?
Even alles weer opgezocht. Ik was iets te enthousiast met de m2.

Beneden: 54m2
Boven : 43m2
Totale woning 97m2

Elke slaapkamer heeft zijn eigen draaiknop thermostaat. Dezelfde als beneden ( zie foto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Mark81 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Even alles weer opgezocht. Ik was iets te enthousiast met de m2.

Beneden: 54m2
Boven : 43m2
Totale woning 97m2

Elke slaapkamer heeft zijn eigen draaiknop thermostaat. Dezelfde als beneden ( zie foto)
Dat betekent dus als ook maar 1 slaapkamer warmte vraag, de WP aanspringt, en hij onmogelijk zijn warmte kwijt kan.

Test eens het volgende: alle thermostaten omhoog draaien zodat elke ruimte warmtevraag heeft. En kijk dan of elke flow meter dan ook flow aangeeft (anders staan er dus nog groepen dicht), en of de warmtepomp dan niet meer pendelt.

En dan is het overigens nog steeds goed om je de stooklijn te achterhalen. Want ook die kan nog steeds fout staan en daardoor pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
danny.s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Dat betekent dus als ook maar 1 slaapkamer warmte vraag, de WP aanspringt, en hij onmogelijk zijn warmte kwijt kan.

Test eens het volgende: alle thermostaten omhoog draaien zodat elke ruimte warmtevraag heeft. En kijk dan of elke flow meter dan ook flow aangeeft (anders staan er dus nog groepen dicht), en of de warmtepomp dan niet meer pendelt.

En dan is het overigens nog steeds goed om je de stooklijn te achterhalen. Want ook die kan nog steeds fout staan en daardoor pendelen.
Ik ga de stooklijn proberen te achterhalen.

Wat betreft je verhaal. Ik snap wat je zegt maar wat ik niet begrijp is dat het systeem IDLE / standby moet
Staan. De slaapkamers staan namelijk op 16 graden ofzo. Er IS dus geen vraag en beneden ook niet. Want 20.3 graden terwijl de thermostaat op 20 staat.
Dus waarom slaat de compressor dan überhaupt steeds aan?
Ik geloof wel dat als ik alle kamers warmte laat vragen dat het dan goed gaat zonder pendelen. Zal dat ook testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 14:47
De vraag is hoe de warmtevraag aan de warmtepomp gedaan wordt. Ik heb situaties gezien waar de warmtepomp gemakshalve altijd vraag had (contact overbrugd) en de nalevering de rest deed....

Mijn visie: alle naregeling eraf en stooklijn proberen te vinden. Groepen hydraulisch inregelen voor de juiste temperatuur per vertrek. Thermostaat in woonkamer gebruiken als maximaal begrenzing op 22 graden ofzo, daaronder warmtepomp gewoon rustig laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik de afgelopen dagen weer wat geprobeerd.

Als eerste heb ik alle thermostaten op de bovenverdieping uitgeschakeld.
Dit resulteerde nog steeds in pendelen alleen minder frequent. Blijkbaar sturen die thermostaten telkens een seintje naar de WP? De thermostaten staan allemaal op 16 graden ofzo. Boven is het sowieso warmer dan de 16 graden. Dus ik snap de warmtevraag niet van de thermostaten.(of moet ik dit anders interpreteren?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LfAPiaeKrXAXRIMU0ns8FUM0jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gRFkMHMtAdLxf2Xb2i9kbYX.jpg?f=fotoalbum_large
minder frequente pieken

Toen heb ik de stooklijn bekeken. Die vond ik dmv de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob2MI-RHjEplh-HNebqjXBUJpxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjyE0h9TCgC2FIBT6J3b6ftn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmVNEqx7Sv1v68w66NosSzTqrB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zE6fBJ9BgqaK6HvzqKZGOHyB.jpg?f=fotoalbum_large

Waar het volgende staat: Als de ST06 goed ingesteld is dan komt de ST02 overeen met de kamertemperatuur.

de onderstaande setting was bij mij ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5CNPdMfn3Y33V5Qls0JEr5YYig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enMlT2lQkwZcL6Jeh3Xlngvn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LiddU13xdP-ZYuNnnHL88kQ8Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTGhANwsgvZ3c85tOU8U7xHb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ST02 op 20 gezet. En de ST06 op 0.3

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrHSW-31bTj5LcEhhrm1J9OXVTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx7aIUQoI8Jm1GRi6f3gpU6F.jpg?f=fotoalbum_large

Nog minder frequente en minder hoge pieken, maar toch nog pieken. Het lijkt echter dat ik de stooklijn omhoog moet aanpassen want de kamertemperatuur komt vanmorgen niet overeen met de ingestelde temperatuur op de thermostaat (20 graden)
Ik ben benieuwd wat deze info jullie zegt.
Ik blijf die pieken ook wijten aan de thermostaat die niet moduleert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:42
Mark81 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:58:
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik de afgelopen dagen weer wat geprobeerd.

Als eerste heb ik alle thermostaten op de bovenverdieping uitgeschakeld.
Dit resulteerde nog steeds in pendelen alleen minder frequent. Blijkbaar sturen die thermostaten telkens een seintje naar de WP? De thermostaten staan allemaal op 16 graden ofzo. Boven is het sowieso warmer dan de 16 graden. Dus ik snap de warmtevraag niet van de thermostaten.(of moet ik dit anders interpreteren?)

[Afbeelding]
minder frequente pieken

Toen heb ik de stooklijn bekeken. Die vond ik dmv de handleiding.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar het volgende staat: Als de ST06 goed ingesteld is dan komt de ST02 overeen met de kamertemperatuur.

de onderstaande setting was bij mij ingesteld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb de ST02 op 20 gezet. En de ST06 op 0.3

Resultaat:
[Afbeelding]

Nog minder frequente en minder hoge pieken, maar toch nog pieken. Het lijkt echter dat ik de stooklijn omhoog moet aanpassen want de kamertemperatuur komt vanmorgen niet overeen met de ingestelde temperatuur op de thermostaat (20 graden)
Ik ben benieuwd wat deze info jullie zegt.
Ik blijf die pieken ook wijten aan de thermostaat die niet moduleert.
toon volledige bericht
Een aan/uit thermostaat is prima voor warmtepomp. Maar dan wel eentje die niet meerdere malen per uur schakelt. Honeywell (round) wordt afgeraden. Je wilt een simpele thermostaat omdat de warmtepomp zelf moduleert. Kun je vinden wat voor systeem van naregeling je hebt? Sowieso altijd hoofdpijn naregeling met wp.

Ik zou verwachten dat je thermostaat/naregeling zelf, of evt doordat wp minimaal vermogen niet kwijt kan, ervoor zorgt dat je pendelgedrag ziet. Let op, als dat zorgt dat compressor overmatig veel start stops heeft dan gaat dat ten koste van diens levensduur.

Die grafieken, is dat totaalverbruik? Staat je wp uit als er geen piek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
rupie99 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Een aan/uit thermostaat is prima voor warmtepomp. Maar dan wel eentje die niet meerdere malen per uur schakelt. Honeywell (round) wordt afgeraden. Je wilt een simpele thermostaat omdat de warmtepomp zelf moduleert. Kun je vinden wat voor systeem van naregeling je hebt? Sowieso altijd hoofdpijn naregeling met wp.
Thnx voor je bericht!
Welke naregeling ik heb?
Geen idee ik zie alleen die witte draaiknop. Zowel in de woonkamer als in de slaapkamers.

Ik las inderdaad dat de eerste types warmtepompen aan/ uit thermostaten gebruiken.

Toen las ik dit interessante artikel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfMO3Ah1PuDoy-ETtuWIFnG8GmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDILggMXWrpUDCIWeZYIY3Ya.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou verwachten dat je thermostaat/naregeling zelf, of evt doordat wp minimaal vermogen niet kwijt kan, ervoor zorgt dat je pendelgedrag ziet. Let op, als dat zorgt dat compressor overmatig veel start stops heeft dan gaat dat ten koste van diens levensduur.

Die grafieken, is dat totaalverbruik? Staat je wp uit als er geen piek is?
Ja precies dat overmatig veel starts van de compressor en het levensduur verhaal is de reden waarom ik dit topic gestart ben.
De grafiek is het totaalverbruik inderdaad echter heb ik in mijn eerste bericht al vermeld dat ik de wp al uitgeschakeld had en de pieken waren meteen weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:42
De huidige warmtepompen zijn al modulerend (inverter). Ook die van jou. Daar wil je een simpele geschikte thermostaat bij.

Het lijkt nu dat je warmtepomp zijn minimum vermogen niet lekker kwijt kan (~ 2,2 kW). Weer stopt. Weer start.

Zet je aanvoertemperatuur niet te hoog.

Sowieso nu vrij warm dus in een nieuwbouwwoning weinig warmte nodig. Je wp zal minder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
@rupie99

Het lijkt nu dat je warmtepomp zijn minimum vermogen niet lekker kwijt kan (~ 2,2 kW). Weer stopt. Weer start.

Zou het ook helpen als ik die Wilo circulatiepomp wat verder open draai zodat hij het warme water sneller uit het buffervat trekt of werkt dat niet zo?
Wat zijn die kraantjes onder de blauwe doppen (zie foto begin topic) Wat gebeurd er als ik die helemaal opendraai?

Zet je aanvoertemperatuur niet te hoog.

Ik geloof dat ik die nu op 20 graden heb staan. ST02?

Sowieso nu vrij warm dus in een nieuwbouwwoning weinig warmte nodig. Je wp zal minder draaien.

Ja dat merk ik. Ik heb de stooklijn op 0.5 gezet. De grafiek is redelijk rustig nu. Ben benieuwd wat hij doet als het weer kouder wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBTvsFSgs7xipQxTe7TQaEhmgyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC5UXhePksvR159E4sbcShVr.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit nog pendelen of is dit prima zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
@danny.s @rupie99 @Knielen @MBgek @miciel
Ik vond een event history.
Blijkt dat hij vol staat met meerdere Pump flow alarm meldingen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het pendelen? En wat betekent het? Te weinig flow ?
Of wat jullie al eerder zeiden. De wp kan zijn minimale vermogen niet kwijt?
Wat zou ik kunnen proberen om het te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EdjVC-ab8a_Wa8eErabschLOF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zG5VPblxzFG07OQi02vsXzs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie opeens dat het een oude melding is. Dus dat zal het ook niet zijn. Excuus

[ Voor 5% gewijzigd door Mark81 op 04-03-2024 21:55 ]

Pagina: 1