Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard_star
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-04 22:58
Ik heb een vraagje. Misschien kan iemand me helpen.

Wij hebben op dit moment een hotfill close in boiler, we willen overstappen op een Quooker.
Die kan ook aangesloten worden op de warmwaterkraan. Voor mijn gevoel is dat zonde.
De cv ketel zit ongeveer 15 meter van de keuken vandaan.
Elke keer als ik warm of kokend water gebruik slaat de ketel aan en loopt de leiding vol met warm water. Het water wat in de close in boiler komt is grotendeels koud. Eer dat het warme water er is, is de kraan alweer uit.

Ik kan de warmwaterleiding helaas niet boven afdoppen dus ik moet hem beneden gebruiken ivm legionella.

Zou ik veel besparen als ik mijn vaatwasser aansluit op de warmwaterkraan, die gaat maar 1x per dag aan.
Dan kan ik de qooker aansluiten op de koudwaterleiding.

Kan dat eigenlijk, de vaatwasser aansluiten op de warmwaterleiding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Sommige vaatwassers ondersteunen hot fill, maar volgens mij niet allemaal.

Een moderne vaatwasser verbruikt overigens ook echt weinig water, dus weet niet zo goed of je er echt iets mee op schiet, behalve dan de legionella oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:22
Als het goed is heb je een speciale aansluitset voor die quooker om op de warmwater leiding aan te sluiten.
Dat is een drukverlager die er voor zorgt dat de cv ketel niet aanspringt voor het bijvullen van de quooker als je warm water tapt..
Hier is de quooker ook op de warmwater leiding aangesloten om dezelfde reden en de cv springt niet aan voor normaal warmwater.
Alleen als je heel erg veel kokend water tapt dat kan hij wel eens aanspringen.

Ook de vaatwasser was hier hotfiil, maar die heb ik weer op koudwater terug gezet.
Vroeger was het voordelig om de vaatwasser aan te sluiten op de cv, met de huidige gasprijzen niet meer en tevens heb ik nu zonnepanelen.
Het kan prima maar dan is het raadzaam de cv geen water van meer dan zeg maar 65 graden te laten produceren, daar kan elke vaatwasser mee omgaan.

Bedenk ook dat ook voorspoelen van de vaatwasser normaal met koud water gebeurt maar een hotfill kan alleen warm water leveren.
Alleen als je een vaatwasser met een hotfill aansluiting plus een koudwater aansluiting hebt, dat niet maar die zijn extreem zeldzaam.

Ps
Ideaal ding zo'n quooker en veel efficiënter dan zo'n gewone close-in boiler.

[ Voor 72% gewijzigd door Ben(V) op 26-02-2024 09:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.