Afvoeren van de douche aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Bij deze een tekening van de situatie. In de doucheruimte is een drain en een wasbak, in de kamer ernaast een afvoer voor de wasmachine en droger. Deze wil ik via de ventilatiekoker naar beneden leiden, daar dan samenvoegen in een 75mm buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r9nkXB0wfDxvR4ht8A72_cy4UQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qaeBQfHeovFsQO5f8pciuKkH.jpg?f=user_large
Hoe kan ik dit het beste doen? De ventilatiekoker is geen groot gat, het zijn twee buizen die apart door de vloer gaan.
De loodgieter heeft het niet goed gemaakt, maar wil ook niet meedenken.
Misschien afvoer van de wasbak en de wasmachine combineren?
Kan de afvoer van de wasmachine onder de drain door?
Dus dan komen er twee pijpen naar de koker. Hoe verbind je die het beste?

Ik heb hier nog gezien dat men de volgende maten adviseert: douche 50, wasbak 40, wasmachine 75, bad 75. Is hier ergens een norm voor of een ander document dat we kunnen gebruiken om de loodgieter te overtuigen dat het aangepast moet worden? Hij heeft nu alles 40 gemaakt en aangesloten op een oude 50 afvoer die waarschijnlijk al deels verstopt is, want je hoort wat geborrel als de kraan van de wastafel loopt.
Voor de wasmachine 75 lukt waarschijnlijk niet, dat moet dan 50 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Inmiddels een document gevonden voor de diameters: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Mijn wasmachine zit op 40, mijn bad zit op 40, mijn douche zit op 40. Loopt allemaal prima. Maar dat zal vast van meer factoren afhankelijk zijn, bochten en traject lengte etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:07
Je zou ook kunnen kijken of je ISSO-publicatie 3216 kunt bemachtigen.
Dit is de norm voor afvoeren met de handvatten om zelf het systeem te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:09

yay

De afvoer zal niet onder de drain door kunnen, de ruimte daar wordt vaak geheel door de drain in beslag genomen. Richting Wasbak lijkt mij het makkelijkste: door de muur en dan richting sifon van de wasbak? Of zit alles in de muur verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dkdkdk schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:54:
De loodgieter heeft het niet goed gemaakt, maar wil ook niet meedenken.
Wat heeft ie niet goed gemaakt? En in bredere zin: wat is nu precies de huidige situatie? Welke leidingen liggen er en waar liggen die precies? In hoeverre is de vloer en muur al afgewerkt of kan je daar nog uitgebreid in boren/frezen?
Misschien afvoer van de wasbak en de wasmachine combineren?
Kan de afvoer van de wasmachine onder de drain door?
Dus dan komen er twee pijpen naar de koker. Hoe verbind je die het beste?
Vragen die lastig te beantwoorden zijn zonder de huidige situatie goed te begrijpen. Of er nog iets onder de drain door kan zal helemaal afhangen van hoe de vloer precies is opgebouwd en hoe diep die drain zit etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 26-02-2024 14:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
Hou ook rekening met afschot van de buizen en zorg voor een goede ontluchting, anders wordt dit alleen maar erger:
Hij heeft nu alles 40 gemaakt en aangesloten op een oude 50 afvoer die waarschijnlijk al deels verstopt is, want je hoort wat geborrel als de kraan van de wastafel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Orion84 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Wat heeft ie niet goed gemaakt? En in bredere zin: wat is nu precies de huidige situatie? Welke leidingen liggen er en waar liggen die precies? In hoeverre is de vloer en muur al afgewerkt of kan je daar nog uitgebreid in boren/frezen?
Er ligt nu een 40mm buis met een U-bocht van de drain naar de oude aansluiting vlak bij de rechtermuur van de doucheruimte, zo ongeveer onder de blauwgroene muur. Deze oude aansluiting gaat door het beton naar links, onder de hele ruimte door, is 50mm, maar ook 50 jaar oud en waarschijnlijk deels aangekoekt. Er is ook een 40mm buis van de wasbak naar datzelfde punt en een 40mm buis vanuit het washok die tussen de wasbak en de oude afvoer aangekoppeld is.
Als je de kraan bij de wastafel aanzet, dan hoor je geluid bij de drain. De drain zelf kunnen we nog niet testen omdat het daar nog niet gekit is.

De vloer ligt er al helemaal in, inclusief tegels. Wijzigen betekent dus grotendeels opnieuw beginnen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Orion84 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Vragen die lastig te beantwoorden zijn zonder de huidige situatie goed te begrijpen. Of er nog iets onder de drain door kan zal helemaal afhangen van hoe de vloer precies is opgebouwd en hoe diep die drain zit etc.
De drain ligt nu eigenlijk veel te hoog waardoor we een extra drempel hebben i.p.v. een inloopdouche. Daarom ook de vraag hoe ver je typisch het beton inkunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-05 21:48
De loodgieter "heeft het niet goed gemaakt"? Of heeft de opdrachtgever een vage opdracht verstrekt?

Waarom moeten aansluitingen worden verlegd?
Wat is er nu niet aangesloten?
En waarom zou het anders moeten?

Wat ik eruit begriijp is dat de wasmachineafvoer nu niet aangesloten is en daarom naar die schacht moet.
Ik zou dat ding aansluiten op de wastafelafvoer, maar ik vind het een vaag verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

PanicVenom schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:56:
Je zou ook kunnen kijken of je ISSO-publicatie 3216 kunt bemachtigen.
Dit is de norm voor afvoeren met de handvatten om zelf het systeem te ontwerpen.
ISSO 3216?
Die ken ik niet... Wel de NTR 3216 wat een afgeleide is van de norm de NEN 3215.

De maten die worden genoemd zijn soms te groot en andere te klein.

Mocht je een ontwerp hebben. Wil ik het best uitrekenen voor je wat je aan dient te houden.

Ik mis in jouw plaatje het bad. Waar staat deze?

[ Voor 4% gewijzigd door Consigliere op 27-02-2024 12:50 ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 14:07
Sinds dit jaar is NTR vervallen en opgenomen als ISSO 3216
Inhoudelijk bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
BBBvB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:40:
De loodgieter "heeft het niet goed gemaakt"? Of heeft de opdrachtgever een vage opdracht verstrekt?

Waarom moeten aansluitingen worden verlegd?
Wat is er nu niet aangesloten?
En waarom zou het anders moeten?

Wat ik eruit begrijp is dat de wasmachineafvoer nu niet aangesloten is en daarom naar die schacht moet.
Ik zou dat ding aansluiten op de wastafelafvoer, maar ik vind het een vaag verhaal...
Ik heb als opdrachtgever gevraagd om de badkamer aan te leggen. Daarvan ging ik er vanuit dat de loodgieter, die al het werk doet (op het tegelen na), het doet zoals het hoort. De afvoer van de wastafel en de wasmachine komen nu bij elkaar en gaan het beton in, in een bestaande 50mm buis. Van de andere kant komt de drain erbij. Alle nieuwe buizen zijn 40mm. Zoals ik nu begrijp is 40mm onvoldoende omdat er dan onvoldoende lucht bij kan. Dit, samen met een oude buis die mogelijk deels verstopt is, kan veel problemen geven, bijvoorbeeld als er wordt gedoucht of als de wasmachine op volle kracht afpompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Consigliere schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:46:
[...]

ISSO 3216?
Die ken ik niet... Wel de NTR 3216 wat een afgeleide is van de norm de NEN 3215.

De maten die worden genoemd zijn soms te groot en andere te klein.

Mocht je een ontwerp hebben. Wil ik het best uitrekenen voor je wat je aan dient te houden.

Ik mis in jouw plaatje het bad. Waar staat deze?
Dit is de doucheruimte. Er is een aparte badkamer met alleen een bad en een wastafel.

De douche is 1.42x2.24. De afstand van de drain tot de bestaande afvoer is met een U-bocht, in totaal zeg 1 meter. Van wastafel en wasmachineafvoer tot aan de bestaande afvoer ook. Zie foto, vergeet even de waterleidingen, die zijn inmiddels afgesloten. De afvoer in de grond gaat naar links, dus daar zit een 180 graden bocht in verticale richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwKUOvmwGcVdy5X9EcrfAnVjQyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDpXuIq13effR8fa8keWzajQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

dkdkdk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Dit is de doucheruimte. Er is een aparte badkamer met alleen een bad en een wastafel.

De douche is 1.42x2.24. De afstand van de drain tot de bestaande afvoer is met een U-bocht, in totaal zeg 1 meter. Van wastafel en wasmachineafvoer tot aan de bestaande afvoer ook. Zie foto, vergeet even de waterleidingen, die zijn inmiddels afgesloten. De afvoer in de grond gaat naar links, dus daar zit een 180 graden bocht in verticale richting.

[Afbeelding]
Bizar... Maar dit is niet volgens de norm!
Dit is kwestie van tijd voor het verstopt zit. Helemaal omdat het ø40 is...
Zo ben ik ook niet te spreken over het lekkage gevoelige leidingwerk. :o

niet eens hebbende over het koudwater naast de vloerverwarming
|:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Consigliere op 27-02-2024 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 13:33
Consigliere schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Bizar... Maar dit is niet volgens de norm!
Dit is kwestie van tijd voor het verstopt zit. Helemaal omdat het ø40 is...
Zo ben ik ook niet te spreken over het lekkage gevoelige leidingwerk. :o

niet eens hebbende over het koudwater naast de vloerverwarming
|:( |:(
Man, man, man. Ik mag hopen dat dit geen erkend bedrijf is, maar een zzp'er die niet weet wat die aan het doen is:

1. Waterleiding naast vloerverwarming, nog nooit gehoord van legionella?
2. Koppelingen in de vloer? 8)7 risico's op lekkage verhoog je alleen maar op deze manier. Beter gewoon een kunstof leiding gebruiken in de vloer, uit 1 stuk.
3. aansluiting douchegoot. die flexibele pvc leiding hoort daar niet, kan op verstopping door haren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38
Stormcagy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Man, man, man. Ik mag hopen dat dit geen erkend bedrijf is, maar een zzp'er die niet weet wat die aan het doen is:

1. Waterleiding naast vloerverwarming, nog nooit gehoord van legionella?
2. Koppelingen in de vloer? 8)7 risico's op lekkage verhoog je alleen maar op deze manier. Beter gewoon een kunstof leiding gebruiken in de vloer, uit 1 stuk.
3. aansluiting douchegoot. die flexibele pvc leiding hoort daar niet, kan op verstopping door haren etc.
De TS schrijft dat de waterleiding inmiddels is afgesloten, dus dat is geen probleem meer. Verder zijn perskoppelingen in principe duurzaam dicht, toch?
dkdkdk schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:24:
[...]
Als je de kraan bij de wastafel aanzet, dan hoor je geluid bij de drain. De drain zelf kunnen we nog niet testen omdat het daar nog niet gekit is.
Kan je geen slang in de drain leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Waterleiding is afgesloten omdat we op een andere plek warm en koud dicht bij elkaar hadden met legionellagevaar. Dus die hebben we laten omleggen. En het is een erkend bedrijf, geen ZZPer.

Terug naar de vraag/ Als ik het laat aanpassen, dan kan ik een nieuwe afvoer naar de hoek laten leggen die dan met 70mm naar beneden kan om bij de WC beneden aangesloten te worden. 1 buis voor wasmachine en wastafel (50mm) en 1 voor de drain (50mm). Samenvoegen in de hoek met expansie naar 70 en een bocht naar beneden. Dan ben ik niet meer afhankelijk van de bestaande 50mm afvoer die in het beton zit.

Is dat een goed idee? Waar moet ik daarbij verder op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
dkdkdk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:28:
Waterleiding is afgesloten omdat we op een andere plek warm en koud dicht bij elkaar hadden met legionellagevaar. Dus die hebben we laten omleggen. En het is een erkend bedrijf, geen ZZPer.

Terug naar de vraag/ Als ik het laat aanpassen, dan kan ik een nieuwe afvoer naar de hoek laten leggen die dan met 70mm naar beneden kan om bij de WC beneden aangesloten te worden. 1 buis voor wasmachine en wastafel (50mm) en 1 voor de drain (50mm). Samenvoegen in de hoek met expansie naar 70 en een bocht naar beneden. Dan ben ik niet meer afhankelijk van de bestaande 50mm afvoer die in het beton zit.

Is dat een goed idee? Waar moet ik daarbij verder op letten?
kan je het eens uittekenen? en dan ook vooral hoe je de schacht zou willen. Zit daar namelijk ook ontluchting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het lijkt wel help mijn man is klusser dit.
Erkend bedrijf en die sluiten zo een drain aan? (was ook al gezegd in je andere topic)
Als je al weet dat die oude 50 leiding deels verstopt zit waarom dan daar toch op aansluiten?
Dan maak je dat toch meteen in orde?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 23:56
Gelukkig was hij zijn pur bus niet vergeten, het gezond verstand daarintegen...
En nu ligt dit onder je mooie badkamer vloer? Ik vind het allemaal weinig hoopgevend voor de toekomst, vloerverwarming en ubocht al benoemd maar ook die leidingen in pur gaan een eigen leven leiden na verloop van tijd. Dat wordt bros en poreus vooral met warm water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Over pur wist ik niet.. dat nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Ik heb de loodgieter aangeschreven over het werk, dit is zijn reactie:
Afvoerleidingen zoals bedoeld in jullie mail(verzamelleidingen) worden ten allen tijde in de betondekvloer gelegd.
Deze leidingen zijn inderdaad overeenkomstig de afmetingen die jullie gevonden hebben op Google.
Dit is iets anders dan de aansluitleidingen waarmee het sanitair aangesloten word.
Een sifon van een bad is maar 40 en kan dus nooit met een leiding van 50 aangesloten worden.
Hetzelfde geld voor de douche en wastafels.
Het geluid wat jullie horen is het "klokken" van de sifons omdat de riolering te weinig lucht krijgt.
Hierdoor horen jullie het geluid ook bij bijna alle afvoeren.
Dit komt zeer waarschijnlijk door vervuiling in de riolering waardoor er volvulling van de leidingen ontstaat en het systeem vacuum trekt.
Deze vervuiling is hard geworden door het lange stilstaan van de riolering en zorgt ervoor dat deze situatie ontstaat.
Wij hebben jullie een oplossing aangeboden en uitgelegd waardoor dit komt.
Deze oplossing hebben jullie afgewezen.
Verder zouden we indien nodig nog extra beluchting van het riool kunnen plaatsen zodat de riolering meer lucht krijgt.
Maar dit neemt het probleem in de riolering niet weg dus m.i. is de 1e stap reiniging van het riool zodat de basis goed is.
Nu willen jullie dat wij de verzamelleidingen gaan vervangen wat geen standaardwerk is en normaal gesproken nooit uitgevoerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Laatst online: 08:58
dkdkdk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:45:
Ik heb de loodgieter aangeschreven over het werk, dit is zijn reactie:

[...]
Wat een onzin. Leidingen horen 50 te zijn. Vervolgens verloop naar 40 om hem op de sifon aan te sluiten.

En de leidingen die hij heeft aangelegd zijn geen verzamelleidingen, maar aansluitleidingen. Hij gebruikt die termen duidelijk niet goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Daiov97 op 27-02-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Daiov97 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:05:
[...]

Wat een onzin. Leidingen horen 50 te zijn. Vervolgens verloop naar 40 om hem op de sifon aan te sluiten.

En de leidingen die hij heeft aangelegd zijn geen verzamelleidingen, maar aansluitleidingen. Hij gebruikt die termen duidelijk niet goed.
Hoezo leidingen 50 ? en waarvandaan 40 (boven de grond ?) kan je dit nader toelichten ?
Even de vraag toegelicht, ik zou denken dat je vanaf gootsteen/douche direct 40 doortrekt naar de verzamel/aansluit leiding en hoe lang mag die 40 zijn dan?

Verticale WTW aansluiten op (douche)drain hoe? zit ik met de uitdaging namelijk om wat leidingwerk om te leggen in huis (badkamer) om het topic niet te kapen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
vso schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Hoezo leidingen 50 ? en waarvandaan 40 (boven de grond ?) kan je dit nader toelichten ?
Even de vraag toegelicht, ik zou denken dat je vanaf gootsteen/douche direct 40 doortrekt naar de verzamel/aansluit leiding en hoe lang mag die 40 zijn dan?

Verticale WTW aansluiten op (douche)drain hoe? zit ik met de uitdaging namelijk om wat leidingwerk om te leggen in huis (badkamer) om het topic niet te kapen.
Pak de NTR3216 erbij. er zijn regels voor hoe een toestel aangesloten mag worden. Dus boven de vloer en onder de vloer. Wat de post boven je al zegt. 40 boven de vloer 50 eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stormcagy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Pak de NTR3216 erbij. er zijn regels voor hoe een toestel aangesloten mag worden. Dus boven de vloer en onder de vloer. Wat de post boven je al zegt. 40 boven de vloer 50 eronder.
Dank voor de toelichting,

algemeen gezegd
het is wel verbazend hoe simple gedachte zo lastig te vinden is gemaakt

pak "de" x.y.z erbij zou gewaardeerd worden als men het linkje naar de (pdf) met verwijzing naar de pagina erbij zet.. een simple google search verzand ik 1001 websites met dezelfde verwijzing ;) dat maakt zoiets veel makkelijker

Paar jaar terug had ik een hobby aannemer (kozijnen) die om de regels wandelde doordat een hulpzame tweaker(s) ook op een papiertje wees (en helaas veel google erna) via de rechter wel mijn gelijk gekregen en is het op kosten v.d aannemer goed afgelopen..

Het algemene verwijt is dat wij nederlanders zoveel "regels" / organen hebben maar als burger zeker buiten je kennisgebied is dat de vraag of je zulke relevante zaken nu makkelijk kan vinden.

of TLDR --> "NTR3216" is niet het 1ste wat ik in google zou rammen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
vso schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:28:
[...]

of TLDR --> "NTR3216" is niet het 1ste wat ik in google zou rammen
De NTR en NEN zijn ook niet vrij toegankelijk. hiervoor moet een abonnement afgesloten worden bij de betreffende instanties. of de publicaties los aanschaffen.

Ze zijn niet bedoeld voor de huis, tuin en keuken klusser, maar voor bedrijven.
Enige kennis van zaken is gewenst bij het gebruiken van de publicaties. anders is het alsnog abra kadabra.

Ik ben met je eens dat dit voor de gewone mens wat makkelijker te krijgen is. Zal een hoop problemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stormcagy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:21:
[...]

De NTR en NEN zijn ook niet vrij toegankelijk. hiervoor moet een abonnement afgesloten worden bij de betreffende instanties. of de publicaties los aanschaffen.

Ze zijn niet bedoeld voor de huis, tuin en keuken klusser, maar voor bedrijven.
Enige kennis van zaken is gewenst bij het gebruiken van de publicaties. anders is het alsnog abra kadabra.

Ik ben met je eens dat dit voor de gewone mens wat makkelijker te krijgen is. Zal een hoop problemen voorkomen.
Dat is helemaal erg .. als hobbyklusser wil ik het wel goed doen en niet half ..
tegenwoordige "vakmensen" leveren vaak niet meer dan het ikea kastje in elkaar schroeven (lees de korste weg naar huis) hierom doe ik het liever zelf

anyway .. wederom bedankt voor toelichting

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7ll-kOICvcnzPuAnfnC6Fu6Cy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1tfRsb2PfJccVaJEyZ8jFsJ.png?f=fotoalbum_large

Mocht de wastafel afvoerleiding langer zijn dan 3 meter in totaal dan naar ø75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
Consigliere schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:59:
[Afbeelding]

Dit is inderdaad hoe het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Stormcagy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Dit is inderdaad hoe het moet
Mocht het niet zo zijn... moet ik toch opzoek naar ander werk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
Consigliere schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Mocht het niet zo zijn... moet ik toch opzoek naar ander werk :D
Eens ik ook, :*)

Alleen als er beneden nog een wc op dezelfde standleiding komt, moet die toch met 110 door het dak voor de ontluchting.

[ Voor 22% gewijzigd door Stormcagy op 28-02-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Stormcagy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Eens ik ook, :*)

Alleen als er beneden nog een wc op dezelfde standleiding komt, moet die toch met 110 door het dak voor de ontluchting.
Volgens de nieuwe NTR inderdaad ø110 naar boven dan mag je niet meer verjongen.
Alleen het huis zou stammen uit.. bouwjaar x.. Dan heb je met de oude te maken dan mag je met ø75 door het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Consigliere schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:59:
[Afbeelding]

De wasbak kan gewoon diagonaal door de vloer, is korter.

Zelf zou ik de wasbak naar boven in het plaatje laten gaan (door de muur) en alles tegen die muur samen laten komen, inclusief wasmachine. En dan langs de drain richting de koker.

Maar eigenlijk zou ik het niet meer aanpassen. Dit verstopt echt niet in een week. Mocht het 'fout' gaan met de douche is dat het moment om er naar te gaan kijken.
Nu preventief alles eruit kappen en dan opnieuw maken is niet fijn. En als je echt pech hebt, heb je daarna een lekkage en mag alles er nog een keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

TheGhostInc schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:30:
[...]

De wasbak kan gewoon diagonaal door de vloer, is korter.

Zelf zou ik de wasbak naar boven in het plaatje laten gaan (door de muur) en alles tegen die muur samen laten komen, inclusief wasmachine. En dan langs de drain richting de koker.

Maar eigenlijk zou ik het niet meer aanpassen. Dit verstopt echt niet in een week. Mocht het 'fout' gaan met de douche is dat het moment om er naar te gaan kijken.
Nu preventief alles eruit kappen en dan opnieuw maken is niet fijn. En als je echt pech hebt, heb je daarna een lekkage en mag alles er nog een keer uit.
Afvoer onder de muur doorhakken? ..
wel een statement.. Mocht het verstopt raken en echt niet meer gaan.. hak dan alles er maar uit..
Maar het is aan de TS wat hij/zij wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Heb je wel een punt.
Hoewel de buis wel volledig in de vloer blijft, met een diamant boor prik je er dan ook nog wel onder door heen.

Maar sowieso is dit een drama klus, want de volledige vloer gaat eruit doordat de vloerverwarming stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ze hebben ook drains met een verdraaibare uitloop of een uitloop aan 1 kant.
Voor jou misschien te laat, maar voor iemand anders misschien wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Consigliere schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Volgens de nieuwe NTR inderdaad ø110 naar boven dan mag je niet meer verjongen.
Alleen het huis zou stammen uit.. bouwjaar x.. Dan heb je met de oude te maken dan mag je met ø75 door het dak
is dat zo? ik dacht dat je bij een verbouwing waar je aan de riolering werkt dan wel de dan toe te passen norm moet handhaven. ik kan het mis hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Stormcagy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:51:
[...]

is dat zo? ik dacht dat je bij een verbouwing waar je aan de riolering werkt dan wel de dan toe te passen norm moet handhaven. ik kan het mis hebben natuurlijk
Na mijn weten niet. Want dan zou je het hele leiding systeem moeten aanpassen als je aan de nieuwe norm moet voldoen.
Woningbouw / utiliteit zou kunnen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Handig dat er experts aanwezig zijn in dit topic!
@Consigliere & @Stormcagy, ik heb een pdf van de ntr3216 gelezen, maar als ‘simpele’ eigen-huis-verbouwer kan ik hiermee niet echt een plan maken voor mijn huis. Weten jullie of er een andere vorm van documentatie is die de interpretatie van de regels simpeler/beknopter uitlegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

--Erik-- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:18:
@Consigliere & @Stormcagy, ik heb een pdf van de ntr3216 gelezen, maar als ‘simpele’ eigen-huis-verbouwer kan ik hiermee niet echt een plan maken voor mijn huis. Weten jullie of er een andere vorm van documentatie is die de interpretatie van de regels simpeler/beknopter uitlegt?
Voor zover ik weet niet.
Je komt al snel uit bij de ISSO.. en dat is allemaal betaald.

je kunt ook deze aanhouden.
Echter staan hier onwaarheden in:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Grote lijnen is het aan te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
--Erik-- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:18:
Wat Consigliere hierboven al zegt. Je komt bijna altijd uit bij de ISSO. Er bestaan wel een soort van beknopte samenvattingen van de NTR3216 in de vorm van: Kleintje Riolering, maar ook deze zit achter een paywall

• dkdkdk
Iedereen bedankt voor de info. De bestaande afvoerleiding lijkt niet goed door te lopen en doorspuiten kan niet doordat de aansluiting tussen afvoerleiding in de dekvloer en de verzamelleiding in het beton 180 graden is.

[ Voor 78% gewijzigd door dkdkdk op 03-03-2024 10:22 ]

Pagina: 1