Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-06 14:51
Goedemiddag tweaker vrienden,

Twee weken geleden heb ik een topic geopend over het feit dat mijn pc uit viel uit het niet. Tijdens het gamen, tijdens schoolwerk in Word, maar ook tijdens het kijken van een YouTube-video. Uiteindelijk leek de oplossing om in safemode met DDU de drivers te verwijderen en de nieuwe Nvidia-driver te installeren. Ook heb ik toen een nieuwe schone windows installatie gedaan.

Uiteindelijke begon hij toch gek te doen, toen heb ik nog een nieuwe chipset driver geïnstalleerd, zie voor meer info: https://we.tl/t-jjC9FaIyVZ.

Ik heb FurMark gedraaid, GPU Tweak en Afterburner, maar er zijn geen gekke stroompieken of (te) hoge temperaturen.

Telkens nadat mijn PC heeft uitgestaan start mijn systeem op, maar krijg in geen input naar mijn schermen. Pas als ik het systeem hard uitzet en 1 hdmi kabel aansluit op mijn moederbord pakt hij hem en dan schiet het scherm dat op mijn GPU aangesloten zit wel aan. De uren daarna dat ik hem opstart pakt hij wel direct de hdmi kabels in mijn GPU en start het systeem normaal op. Als ik de volgende dag het systeem op start heb ik hetzelfde probleem.

De eerste keer dat ik Cold War opstart valt mijn pc uit tijdens het potje en vervolgens na een reboot kan ik gerust 1 uur spelen zonder problemen.
...

SSD: Samsung 850 EVO , 500GB -> hierop staat Windows 10
HHD: Barracuda 4TB & Barracuda 1TB -> puur opslag
Intel - i7- 8700K
ASUS strix 1080 8GB
ASUS PRIME Z370-A
Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200mhz
Corsair 750 Watt RM 750x

...

Ik heb dus al een aantal benchmarks gedraaid, temperaturen in de gaten gehouden. Mijn systeem schoongemaakt. De GPU opnieuw en in een ander PCI poort gezet. Nieuwe windows installatie gedaan. Mijn RAM schoongemaakt en opnieuw erin gezet, deze heb ik ook met Windows Memory test getest, maar daar kwam uit dat alles naar behoren werkt.

Waar ik wel achter kwam vrij recent geleden is dat als mijn PC dus niet via de GPU beeld wil geven en ik hem hard uitzet en dan een HDMI in mijn moederbord stopt en hij dan dat wel aangaat (alleen het scherm op het moederbord in dit geval) zag ik dat de GPU niet herkend werd. Pas na een reboot en een nieuwe driver installatie werkte het weer.

In eerste instantie was ik ervan overtuigd dat het mijn PSU was, maar ik begin steeds meer te denken dat het misschien toch een GPU-dingetje is. Het is wel heel random begonnen, maar het kan natuurlijk gewoon zijn dat hij niet meer fantastisch werkt.

Zojuist tijdens het schrijven van dit topic, alleen internet en spotify stonden open. Werden mijn schermen weer zwart en begonnen de fans op 100% te draaien... Het blijkt dus dat het niet alleen tijdens het gamen gebeurd. Dit gebeurt nu weer voor het eerst sinds dat ik heel het systeem opnieuw geïnstalleerd heb.

Ik zou het fijn vinden als ik binnenkort weer normaal kan gamen, mijn pc opstarten en aan school kan worden zonder elke dag weer te zitten frutselen om beeld te krijgen en verschillende keren te moeten rebooten. Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.

PS: In de BIOS heb ik ook mijn RAM - compatable gecontroleerd en ook het PCI-slot als standaard ingesteld voor beeldmodus.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-06 09:09

PcManiaxx

ondertitel duh

Wat voor waardes geven de 12v, 3.3v en 5v lijn je? Check in het sensor gedeelte van hwinfo64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-QL8BXK0DTgcV4MUfClXzMAC9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eqjogYJSFreDfeOCUdArrYf3.png?f=user_large

Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Het gekke is vanmiddag heb ik mijn pc nog aangehad en bleef hij wel lekker draaien. Start het zojuist op en nu zie in apparaatbeheer ook mijn videokaart niet staan bij beeldschermadapters en werken mijn schermen dus alleen via het mobo.

Ik denk dat de videokaart kapot is oid. Ik hoop dit deze week te testen adhv een andere kaart van een vriend. Of toch mijn psu, maar dat is wel appart aangezien er geen pieken schijnen te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door ThijmenIJzerman op 25-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
ThijmenIJzerman schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:58:
Goedemiddag tweaker vrienden,

Twee weken geleden heb ik een topic geopend over het feit dat mijn pc uit viel uit het niet. Tijdens het gamen, tijdens schoolwerk in Word, maar ook tijdens het kijken van een YouTube-video. Uiteindelijk leek de oplossing om in safemode met DDU de drivers te verwijderen en de nieuwe Nvidia-driver te installeren. Ook heb ik toen een nieuwe schone windows installatie gedaan.

Uiteindelijke begon hij toch gek te doen, toen heb ik nog een nieuwe chipset driver geïnstalleerd, zie voor meer info: https://we.tl/t-jjC9FaIyVZ.

Ik heb FurMark gedraaid, GPU Tweak en Afterburner, maar er zijn geen gekke stroompieken of (te) hoge temperaturen.

Telkens nadat mijn PC heeft uitgestaan start mijn systeem op, maar krijg in geen input naar mijn schermen. Pas als ik het systeem hard uitzet en 1 hdmi kabel aansluit op mijn moederbord pakt hij hem en dan schiet het scherm dat op mijn GPU aangesloten zit wel aan. De uren daarna dat ik hem opstart pakt hij wel direct de hdmi kabels in mijn GPU en start het systeem normaal op. Als ik de volgende dag het systeem op start heb ik hetzelfde probleem.

De eerste keer dat ik Cold War opstart valt mijn pc uit tijdens het potje en vervolgens na een reboot kan ik gerust 1 uur spelen zonder problemen.
...

SSD: Samsung 850 EVO , 500GB -> hierop staat Windows 10
HHD: Barracuda 4TB & Barracuda 1TB -> puur opslag
Intel - i7- 8700K
ASUS strix 1080 8GB
ASUS PRIME Z370-A
Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200mhz
Corsair 750 Watt RM 750x

...

Ik heb dus al een aantal benchmarks gedraaid, temperaturen in de gaten gehouden. Mijn systeem schoongemaakt. De GPU opnieuw en in een ander PCI poort gezet. Nieuwe windows installatie gedaan. Mijn RAM schoongemaakt en opnieuw erin gezet, deze heb ik ook met Windows Memory test getest, maar daar kwam uit dat alles naar behoren werkt.

Waar ik wel achter kwam vrij recent geleden is dat als mijn PC dus niet via de GPU beeld wil geven en ik hem hard uitzet en dan een HDMI in mijn moederbord stopt en hij dan dat wel aangaat (alleen het scherm op het moederbord in dit geval) zag ik dat de GPU niet herkend werd. Pas na een reboot en een nieuwe driver installatie werkte het weer.

In eerste instantie was ik ervan overtuigd dat het mijn PSU was, maar ik begin steeds meer te denken dat het misschien toch een GPU-dingetje is. Het is wel heel random begonnen, maar het kan natuurlijk gewoon zijn dat hij niet meer fantastisch werkt.

Zojuist tijdens het schrijven van dit topic, alleen internet en spotify stonden open. Werden mijn schermen weer zwart en begonnen de fans op 100% te draaien... Het blijkt dus dat het niet alleen tijdens het gamen gebeurd. Dit gebeurt nu weer voor het eerst sinds dat ik heel het systeem opnieuw geïnstalleerd heb.

Ik zou het fijn vinden als ik binnenkort weer normaal kan gamen, mijn pc opstarten en aan school kan worden zonder elke dag weer te zitten frutselen om beeld te krijgen en verschillende keren te moeten rebooten. Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.

PS: In de BIOS heb ik ook mijn RAM - compatable gecontroleerd en ook het PCI-slot als standaard ingesteld voor beeldmodus.
...
Slaat de hele pc uit of vallen gewoon je schermen uit/loopt ie totaal vast?
Heb je al eens geprobeerd om je ram er een keer opnieuw in te doen of je CPU?
Ooit heb ik eenzelfde probleem gehad met een zelfde soort CPU, deze bleek beschadigd te zijn. De ene keer draaide mijn pc uren zonder problemen en de andere keer sloeg hij al bij het inlog scherm van windows af, ik ben er toen achter gekomen dat hij afsloeg door trillingen, voorbeeldn hiervan zijn bijvoorbeeld op je bureau slaan of de kast lichtjes kantelen. Vervolgens heb ik de CPU retour gestuurd en een nieuwe gekregen (waarbij het bedrijf overigens geen problemen kon vinden met de oude CPU) en vanaf dat moment heb ik nooit meer problemen gehad.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Hoi Steefdeka,

Dat heb ik ook geprobeerd, maar het heeft niets met trillingen te maken. De pc begint met alle fans hard te blazen en dan moet ik hem zelf hard uitzetten door de PWR button in te drukken en daarna start hij weer op. Kan me niet voorstellen dat het de cpu is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 17:34
Beetje vergezocht, maar deels lijkt het op een probleem waar ik eerder tegenaan gelopen ben. Proberen kan in ieder geval geen kwaad.

Sluit je de GPU aan op DisplayPort of HDMI? Er zijn namelijk DP kabels met of zonder aansluiting op de 20e pin, en dat kan problemen geven op je PCI lanes (wat er bij mij in resulteerde dat de PC bij opstarten soms wel, soms niet de GPU herkende. Hetzelfde heb ik later ook opgemerkt bij een m.2 SSD, die ook gebruik maakt van PCI-lanes).

Oplossing was een andere DP kabel. Heb je die niet dan kun je testen of het op de HDMI ook optreedt.

Ik ben nooit aan het gamen toegekomen voordat ik het euvel verholpen had, en het lijkt alsof je dit probleem eerder niet had, dus ik zou ook eerder op een (deels) kapotte PSU of GPU gokken, maar het is een simpele test/oplossing dus volgens mij het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
He Slashinator,

Mijn schermen zitten op hdmi aangesloten. Is dit alleen het geval bij DP poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
Hej,

Nee, ik geloof dat dut specifiek was voor bepaalde DisplayPort-kabels.

Wat misschien nog een puntje is is dat de videokaart wellicht 2 power connectors nodig heeft, en je mogelijk een gesplitte gebruikt? Wat ik heb begrepen kunnen niet alle voedingen genoeg leveren over 1 connector (ook niet als ze gesplitst zijn aan het uiteinde), en je de GPU echt met 2 aparte kabels aan je voeding verbonden dient te hebben. Zie ook hier :https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2234674

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Helder, mijn gpu heeft 1x 6 pins en 1 x 8 pins aansluiting. Waarvan de 8 pins inderdaad 6+2 pins is. Maar zou dit echt zo zijn, waarom gebeurd dit nu ineens en niet eerder?

• Slashinator
Zitten de 6 en 8 pins wel ieder op aparte kabels? Voor een 6+2 maakt het geloof ik niet uit (die zou genoeg moeten kunnen leveren voor een 8pin, anders vraag ik me af waar ze hem voor maken).

Afijn, mocht dat het geval zijn, dan hoop ik dat je verder komt met testen met een andere GPU/PSU. Ik ben benieuwd, dus laat graag weten of je het probleem kunt opsporen (en dan hebben anderen met soortgelijke problemen er wellicht ook baat bij)

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:15
Dit klinkt als een probleem dat een vriend van mij jaren terug ook heeft gehad. Het enige verschil was dat zijn power niet weg was, maar de pc helemaal vast, blauw scherm of gewoon frozen. Heb je de boel toevallig aangesloten op een stekkerblok ? Probeer eens een ander stekkerblok of een compleet ander stopcontact.

In zijn geval waren het ook random crashes, soms na een dag, soms na 5 min, geen peil op te trekken. Na lang speurwerk bij toeval de computer anders aangesloten met een ander stekkerblok en toen was het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijmenIJzerman
Ter info:

Mijn kaart in een ander systeem geprobeerd. Zelfde probleem… met een andere kaart 1060 werkt het systeem gewoon naar behoren. Het lijkt er op dat de grafisch kaart kapot is. Deze nog uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar dat haalde niks uit. Morgen krijg ik een nieuwe grafische kaart binnen dan gaan we zien of het probleem daarmee ook verholpen is… anders waarschijnlijk de voeding, maar mijn vermoeden is de grafische kaart.
Pagina: 1