Toekomstbestendige 7800X3D upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming. Kan ik heel kort over zijn. Vooralsnog heb ik een 1440p scherm, en hoewel dat mogelijk nog wel keertje bijvoorbeeld een ultrawide wordt, is voor nu gewoon een 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek limiet, maar het moet kosten-effectief zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Normaal ben ik allergisch voor mensen die toekomstbestendig willen kopen, gezien in de toekomst kopen juist goedkoper is. Maar mijn excuus voor toch die titel is omdat iig mijn huidige GPU mee komt. En de CPU ligt vast voor mij, dus is vooral de vraag voor de andere componenten wat ik zal doen, en wat ik mee zal nemen.

Lijstje wat relevant is voor meenemen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011082-WW)€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Daarnaast natuurlijk nog dingen als casefans erin.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals de titel schrijft, 7800X3D is mijn doel met AM5 platform. Wat ik verder allemaal nodig heb is de vraag :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nop (AM5 in dit geval, maar dat is geen merkvoorkeur).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte en toekomstbestendigheid. Mijn doel is een beetje aan einde van AM5 een nieuwe CPU nog een keer erin te doen, en dan zeker nog twee keer een GPU upgrade (eg een 50XX serie, en dan nog een 70XX/80XX bijvoorbeeld, of AMD equivalent).

Ga je overklokken?
Nop.

Wat verwacht je van ons?
Dit is ruwweg mijn huidige planning:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 355,-€ 355,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition€ 105,99€ 105,99
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 154,90€ 154,90
Totaal€ 925,69

Dan van boven naarbeneden:
CPU:
Ligt vast

Moederbord:
Wifi heb ik niet nodig, Bluetooth is leuk. Normaal ben ik altijd voor goedkoopste moederbord gegaan wat goed genoeg is, wat nu deze MSI is. Volgende generatie videokaarten gaat het echt wel prima doen op PCIe 4. Maar ik denk dat ik langer dan dat met een AM5 platform PC moet kunnen doen. Dus kan ik mogelijk beter een uitvoering: ASRock B650E PG Riptide WiFi bijvoorbeeld kopen gezien die wel PCIe 5 heeft?

CPU koeler:
Deze doet niet onder voor duurdere koelers, en doet zijn werk gewoon. Enige alternatief waar ik over nadenk is een nieuwe Arctic Liquid Freezer 3. Nadeel: Kost geld. Nadeel 2: De 240mm moet in mijn huidige kast passen, de grotere ben ik bang dat ze niet boven mijn moederbord passen, dus dan zou ik ook andere kast nodig hebben. Voordeel: Je bent de warmte direct uit je kast kwijt, waardoor casefans minder moeite moeten doen en de GPU simpelweg koelere lucht krijgt.

Geheugen:
32GB moet voor nu genoeg zijn. En met toekomstbestendig bedoel ik niet dat ik niet ooit nog stel geheugen reepjes kan wisselen.

Voeding:
Idee is dat mijn huidige voeding toch een keer op leeftijd gaat raken, en als ik toch upgrade, ik die meteen ook vervang. Goede kans dat ik voorlopig ook bij Nvidia blijf (ik gebruik hem ook voor VR, en daar is Nvidia momenteel gewoon beter in, maar goed kan altijd veranderen), en dan is het mooi dat er direct stekker voor die kaarten bij zit. Maar alternatief is huidige nog een tijdje houden.

Opslag:
Ik ben niet iemand die 23 spellen tegelijk geinstalleerd heeft. En kan altijd ook nog schijf bij als nodig. Of het deze zou worden of een iets goedkopere staat nog beetje open.

Kast:
Die staat niet in het lijstje, omdat ik niet echt voordeel zie van kast vervangen. Ja, huidige heeft geen USB-C op front panel, en aan ene kant wil ik daar ook toekomstbestendig zijn, aan andere kant denk ik niet dat USB A -> USB-C kabels binnenkort niet meer er zijn, dus dan zou het alleen relevant zijn voor USB-C devices die je rechtstreeks erin duwt. Gezien hoe weinig dat gebeurd maak ik me niet heel druk erover. Enige punt is als ik toch een AIO voor CPU koeling zou willen, dat mogelijk een andere kast aan te raden is.

Alle reacties

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-11 17:47

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Wat betreft de kast is er naast USB-C nog een trend (nee, ik doel niet op RGB) en dat is airflow. Weet niet hoe de huidige situatie qua koeling is, maar moderne hardware kan wel warmer worden. Dan moet je vooral ook denken aan onderdelen op het moederbord en ssd’s.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wolvganger schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:49:
Wat betreft de kast is er naast USB-C nog een trend (nee, ik doel niet op RGB) en dat is airflow. Weet niet hoe de huidige situatie qua koeling is, maar moderne hardware kan wel warmer worden. Dan moet je vooral ook denken aan onderdelen op het moederbord en ssd’s.
Goed punt. Maar denk dat dat voor meeste wel redelijk zit bij deze kast. Ik heb 2x 140mm aan de voorkant, en denk dat gaten daar groot genoeg zijn dat dat niet veel weerstand oplevert. SATA SSD koeling is gewoon ruk bij deze kast, want die zitten wachter het moederbord verstopt en krijgen dus nul koeling (edit: Kijk naar wat alternatieven, en schijnbaar is dat een normale plaats voor Sata SSDs). Maar goed, primair heb ik natuurlijk toch M2 SSDs. Mijn huidige M2 oververhit ook erg snel, al vraag ik me af hoeveel meer airflow je daar echt zal krijgen met een andere kast. IIG een nieuw moederbord zal daar passieve koeling toevoegen die ik nu niet heb.

Er zit nu ook nog een 3.5" cage in, die kan eruit, en dan kan één van de fans naarbeneden gaan waar hij wat beter de GPU van verse lucht voorziet.

In principe sta ik best open voor een nieuwe kast als dat voordeel geeft: Liever nu direct goed doen dan later moeten ombouwen. Maar dan moet het wel echt voordeel opleveren. En als ik mijn huidige vergelijk met een random nieuwere die ruwweg vergelijkbaar formaat heeft:
review: Corsairs Carbide 400Q: stille en ruime midtowerbehuizing en review: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro, dan is het primaire verschil wat ik zie een 140mm fan aan de achterkant ipv 120mm.