Netwerk refresh, Ubiquiti of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik heb al een tijdje diverse problemen met mijn netwerk en wil even schoon schip maken en vanaf 0 beginnen. Ik woon in een vrij groot appartement waarbij in de meterkast de aansluiting binnenkomt waar nu een router staat en ik via een kabel naar de woonkamer een switch heb staan waar 2 pc's en andere hardware aangesloten staat (in totaal 8 kabels van pcs, consoles, Hue hub en meer). Wellicht wil ik nog wat in de slaapkamer, maar ik denk dat dat wel met wifi kan.

Omdat het niet naar wens werkt wil ik niet alleen nieuwe hardware aanschaffen, maar ik ga ook nieuwe kabels trekken. Niet omdat het trage troep is, maar omdat ik ze niet vertrouw (het is wel Cat7 maar met diverse verbindingsproblemen). Ik heb geen gasten netwerk (dat wordt toch misbruikt bij een appartementencomplex en ik heb een qr code aan de muur voor wie wil verbinden) en zo af en toe wil ik ook van buitenaf contact maken. Dat is nu nog met tailscale of chrome remote desktop, maar ik wil eigenlijk wel mijn servertje gewoon aan mijn uitgaande IP laten hangen zodat ik ook series makkelijk kan delen met mijn ouders of mijn zus.

Momenteel heb ik een Odido 1gb verbinding en het modem vervangen door een Mesh setje van Asus, maar die zit wel enorm tegen zijn limiet aan mbt geheugen en cpu. Bovendien schakelt ie telkens de netwerkverbinding terug naar 100mbit en nog wat andere zaken dat ik gewoon even wat anders wil gaan gebruiken.

Ik heb van Ubiquiti wel wat mooie hardware/software gezien, maar ze zijn nu erg prijzig en ik vraag mij af of ik wel een Dream Router of Dream Machine nodig heb. Want mijn router zou dan in de meterkast staan aan de andere kant van mijn appartement. Mijn eerste router had ook wifi, maar was niet sterk genoeg om ook op het andere end te komen en bv ook mijn balkon van wifi te voorzien. Dus ik moet sowieso nog een extra access point neerzetten. Dus wellicht kan ik beter een andere variant kiezen die alleen als gateway/router dient en wifi elders vandaan haalt. Zo zie ik ook nog de cloud gateway en unify express maar die lijken mij een beetje underpowered en je kunt er lang niet zoveel mee als een dream machine/router.

Misschien is het ook verstandig om de hub in de woonkamer te vervangen door iets wat beter omgaat met het verkeer. Zo heb ik dikwijls bij gaming last van downloads elders op het netwerk en haal ik niet de volle 1gb op mijn pc (hik eerder rond de 800 mbit). En tenslotte wil ik nog advertenties en malware standaard blokkeren voor alle devices en eventueel doorlaten waar ik een eigen whitelist kan gebruiken (op mijn pc draait bv gewoon bitdefender en adguard met een whitelist voor bv tweakers).

Momenteel is het voor mij een beetje onduidelijk welke producten van uibiquiti geschikt zijn als router en doorgeefluik voor de rest van mijn netwerk en welke ik eventueel kan gebruiken voor de switch.

Daarnaast heb ik nog wel wat interessants gezien van synology (ik ben wel fan van hun NAS software), maar ben er ook nog niet uit of dat wel snel genoeg is. En dan heb je nog een normale router van Asus en andere merken die ik eventueel nog zou kunnen gebruiken. Maar ik merk wel dat als je een paar instellingen aan wilt zetten om je netwerk te beveiligen e.d., je al vrij snel tegen de snelheidsbeperkingen van de hardware aan loopt. Bovendien zijn veel routers ook niet echt lekker voor je energierekening.

Overigens zou ik het ook fijn vinden als een paar taken die ik nu op een 2e pc draai als soort van NAS, kunnen verhuizen naar de router als dat kan. Maar ik hoef bv weer geen beveiligingscamera of slimme deurbel te gaan gebruiken, want ik zit toch al in een appartement met belcamera en een paar devices voor mijn hoortoestellen. Verder vind ik het niet erg als er geen wifi6 oid in zit, want het enige wat ik draadloos gebruik zijn mobiele devices of sensoren en smarthome dingen. De rest zit gewoon bekabeld aangesloten.

Oh en als iemand nog een aanrader heeft voor RJ45 connectors die eenvoudig zijn aan te sluiten en minder gepriegel is met de kleuren, dan hou ik mij daar ook voor aanbevolen. Maar voorlopig gaat het dus over welke hardware voor mijn woning voldoende zijn om in de meterkast neer te zetten (waar dus geen plek is voor een rack) en in de woonkamer. Ik game veel en download ook aardig wat. Zit 4 dagen in de week thuis te werken (inclusief videobellen) en mijn NAS is ook elke nacht wel bezig met wat content te verzamelen. Gezien de huidige prijzen en leveringsproblemen van wat Ubiquiti devices, ben ik wat gematigd over de investering die je momenteel moet doen voor dergelijke hardware. Plus qua energieverbruik is het mij ook niet allemaal even duidelijk. Dus wat extra advies is nooit weg.

TL;DR

1gb internet -> meterkast met router -> woonkamer -> switch met 7 andere devices eraan waar eigenlijk ook wifi aan moet komen.

Wat raden jullie aan in de meterkast te zetten en wat in de woonkamer? En wat gebruik ik voor wifi?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 25-02-2024 03:26 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 16:09
Als je voor Ubiquiti gaat zou ik denk ik een UDR in de meterkast zetten en dan een goede kabel naar de woonkamer, daar een switch en UniFi Access Point. Je kunt het eventueel nog uitbreiden met meer access points als je gaten in je Wifi dekking overhoudt.

Het is bij Ubiquiti altijd een beetje vogelen wat de beste producten zijn. Er is niet veel in het middensegment. Je had zelf al de Unifi Express gevonden, maar die lijkt me inderdaad bedoeld als instapper. Ook de UDR heeft geen top doorvoersnelheid, maar het is een beetje afhankelijk van je internetgebruik of je daar veel van merkt. Afgezien daarvan is het een prima router.

Ik heb zelf een UDM, die is al wat ouder maar heeft een snellere processor dan de UDR, waardoor de doorvoersnelheid hoger is. Maar die heeft weer weinig geheugen voor apps en geen POE. Wellicht is dat voor jou wel een geschikt apparaat en kun je die nog ergens krijgen. Ik ben er zelf zeer tevreden over.

Dan komt er een hele tijd niks en dan kom je ineens een aantal segmenten hoger uit bij de UDM Pro modellen. Dat zijn zondermeer uitstekende routers, maar helaas zijn die ook flink aan de prijs. En dan nog ontbreken er dingen: de eerste versie van UDM Pro had geen POE poorten. Ik geloof dat de tweede versie die wel heeft.

Het voordeel van UniFi is wel dat het altijd zeer goed werkt. Voor moeilijke omstandigheden zitten er trucjes in om je Wifi te optimaliseren, dit is vooral handig in een appartementencomplex met veel overlappende Wifi netwerken. Ook de app is erg mooi en overzichtelijk en geeft veel inzicht in hoe je netwerk wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
Binnen het Ubiquiti UniFi-systeem beheer je alles sowieso centraal, dus of je een router met of zonder wifi hebt maakt niet zoveel uit.

Bij UniFi heb je grofweg twee keuzes:
  1. UniFi alleen voor wifi, dan zijn je routing, switching en wifi onafhankelijk. In het simpelste scenario kan je dan de router van je ISP en goedkope unmanaged switches gebruiken, maar bij het andere uiteinde kan je natuurlijk ook voor een custom router met OPNsense o.i.d. gaan, of een optie daartussenin, wat je ook wilt.
  2. All-in met UniFi routing, switching en wifi. Je beheert dan alles centraal vanuit de UniFi-controller.
Misschien heb je de website van UniFi al gezien, maar gezien je aangaf verdwaald te raken in het aanbod: routing, switching, wifi.

Maar je kan natuurlijk ook voor een ander merk gaan, veel merken ondersteunen intussen wel het beheer van meerdere access points (bijv. FRITZ! of ASUS).

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Martinspire schreef op zondag 25 februari 2024 @ 03:04:
Misschien is het ook verstandig om de hub in de woonkamer te vervangen door iets wat beter omgaat met het verkeer. Zo heb ik dikwijls bij gaming last van downloads elders op het netwerk en haal ik niet de volle 1gb op mijn pc (hik eerder rond de 800 mbit). En tenslotte wil ik nog advertenties en malware standaard blokkeren voor alle devices en eventueel doorlaten waar ik een eigen whitelist kan gebruiken (op mijn pc draait bv gewoon bitdefender en adguard met een whitelist voor bv tweakers).
Om even je verwachtingen te temperen:
Het probleem met downloaden is dat je dit niet kunt managen. Je hebt namelijk geen controle over wat de tegenpartij je aan data stuurt en dat is wat de bottleneck bepaalt. Zelfs als jij je download machine beperkt zal je router hard aan het werk moeten om de binnenkomende data te stroomlijnen. Als je tijdens het gamen geen last wilt hebben van de downloads dan zul je de downloads moeten stoppen, plain and simple.

Wat betreft advertenties en malware; er zijn geen standaard routers die daar iets tegen kunnen doen. Je zult dan zelf iets als een PiHole op moeten zetten om daar iets tegen te doen.

Ikzelf ben van het Ubiquiti Unifi kamp maar heb slechte ervaringen met de "eenvoudige" systemen van hen. De UBR en USG waren niet snel genoeg om een beetje verkeer af te kunnen handelen. De USG zelfs zo erg dat met DPI aan hij niet boven de 80Mbit uit kwam (Let wel: Mijn ervaring hier is 3 jaar oud). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de UDMPro en dat is een heerlijk apparaat. Maar ons netwerk is dan ook iets ingewikkelder en ondertussen draait Unifi Protect er ook op. Ik vraag me af of Ubiquiti geen overkill zal zijn voor je. Zoals @Lrrr aan geeft zijn er 2 scenarios; ik zou persoonlijk *altijd* gaan voor full-ubiquiti inclusief een hardwarematige controller. Het maakt alles zo veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

In het Unifi kamp vallen de USG’s af (allemaal verouderde troep die niet meer wordt gemaakt en halen geen gigabit incl. beveiliging aan) en ook de UDR, want die gaat niet harder dan 600-700Mbps.

Dan ga je qua router uitkomen op een

uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite (Vereist een losse controller)

Of

uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model)
uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition

De gewone UDM laat ik buiten beschouwing omdat voor het geld dat een net-niet product is met te weinig geheugen en net-aan CPU. Neem dan de Pro.

Als je alles qua switching en AP’s Unifi maakt heb je één systeem en is ook het scheiden van verschillende apparaten en verkeer een stuk eenvoudiger.

De U6+ AP’s zijn een aanrader qua value for money. Qua switches voldoet alles uit het aanbod wel, zolang het genoeg poorten heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 25-02-2024 08:23 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Ik zou eerst maar eens je probleem zoeken voor je allemaal nieuwe hardware gaat kopen.

Heb je aan die Cat 7 zelf RJ45's geknepen.
Want als de snelheid af toe terugvalt naar 100MBps dan hebt je meest waarschijnlijk ergens een slechte connectie,
Ook zou je last kunnen hebben van aardlussen en/of common mode spanningen als je de aarding van de afscherming niet goed gedaan hebt.
Afgeschermde netwerkkabel is volkomen overbodig en kan potentieel voor veel problemen zorgen als het niet heel zorgvuldig geaard wordt.

Advies:
Voor vast bekabeling gebuikt je Cat 6 UTP met stugge aders die je afmonteert op wcd en patchpanel.
Cat 7 is volkomen onzinnig en RJ45 aanknijpen ook.

Verder zou is gewoon de router gebruiken die je van Odido gekregen hebt en geen onnodig geld en moeite in iets anders stoppen en zeker geen routers van Ubiquiti.

Als ik het zo lees heb je voldoende aan een enkel Accesspoint in de kamer en aangezien je alles bekabelt hebt is een mesh set ook niet zinvol.
Eventueel kun je die combineren met de wifi van die odido router, het verhaal dat je alles van hetzelfde merk nodig hebt snijd ook geen hout.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 05:55
Ben(V) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:13:
Ik zou eerst maar eens je probleem zoeken voor je allemaal nieuwe hardware gaat kopen.
Helemaal mee eens! Je kunt alle kabels gaan vervangen als je ze niet vertrouwd daar kan ik me best iets bij voorstellen. De kans dat getrokken kabels - als ze netjes de goede kabels hebben gebruikt - niet meer werken of stuk zijn in de buis is niet zo groot.
Ik zou eerder verwachten dat de wcd's of eventuele aangeknepen rj45 stekkers de boosdoener zijn.
Ben(V) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:13:

Advies:
Voor vast bekabeling gebuikt je Cat 6 UTP met stugge aders die je afmonteert op wcd en patchpanel.
Cat 7 is volkomen onzinnig en RJ45 aanknijpen ook.
Cat 7 is misschien onzinnig maargoed als die kabels al in de muur zitten dan is vervangen daarvan wat mij betreft ook zonde. Als niet 100% zeker is dat het aan die kabel ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
De kabel zelf zal het niet zijn, de aansluitingen en/of de aarding misschien wel, dus zorg dat dat in ieder geval goed zit.

Aarden doe je altijd maar aan een kant, bij je patchpaneel en aansluiten doe je met kant en klare patchkabels zonder shielding, zodat je niet via aangesloten apparatuur weer een aardlus maakt.
Verder moet je er zorgvuldig voor zorgen dat de shielding van de kabel nergens tegen een muur of wcd frame komt zodat de aarding echt op een punt bij het patchpaneel gebeurd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1