Tikkend geluid CV ketel (soort 'gootsteen-geluid)

Pagina: 1
Acties:

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Sinds een klein jaar hebben we een nieuwe CV (intergras 18/24) in gebruik voor douche + verwarming.

Deze winter is ons opgevallen dat hij soms wat tikt. Duidelijk niet een harde tik maar klinkt meer als; gorgelen, een leeglopende gootsteen of een beetje geslurp of iets.
  • Er zit een ontluchter op - dus zou ontlucht moeten zijn
  • Recent wel 2x(!) moeten bijvullen ivm lage druk. 'Gelukkig' zit het lek vlakbij de CV en niet in de vloerverwarming. Heb de installateur hierop gewezen maar geen gehoor..
  • Boven en beneden vloerverwarming, aangestuurd door een Watts systeem
  • Het tikken gebeurd tijdens bedrijf, maar ook tijdens het 'nabranden (stand 1) en op stand 0
  • Volgens mij heeft warm water (douche) geen effect op het wel/niet tikkende geluid0
Iemand ideen wat het kan zijn?

Valt mij trouwens op dat de CV vaak behoorlijk warm is, maar misschien is dat normaal. In ons oude huis hing deze verder vestropt. Nu onder de trap in de woonkamer dus valt iets meer op.

[ Voor 9% gewijzigd door jassie256 op 24-02-2024 22:44 ]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-12 11:14
Dat klinkt toch alsof er lucht in je systeem zit. Automatische ontluchters halen zeker een deel van de lucht uit je systeem, maar er kan altijd toch lucht aanwezig blijven. Zeker als je ketel laag in de woning zit is de kans nog groter dat niet alle lucht de ontluchter bereikt (lucht probeert nogal omhoog te komen in het systeem). Ik zou zeker aanraden eens al je radiatoren ontluchten (dus doek erbij, met sleuteltje ontluchter openen tot er water komt en dan weer sluiten). En daarna natuurlijk de installatie weer goed op druk zetten.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:31

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik heb ook een soort druppend geluid, en ik ging er eigenlijk vanuit dat dat de condens-afvoer was waarbij je dus steeds een drupje in de afvoer hoort vallen, heb je dat gecontroleerd? De frequentie en of het überhaupt tikt hangt bij mij ook af van het weer (droge/vochtige lucht) en het seizoen.