Het XCP-ng / Xen Orchestra topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 18:12

Het XCP-ng / Xen Orchestra topic

XCP-ng is een virtualisatieplatform en type 1 hypervisor gebaseerd op Xen. XCP-ng is een afkorting van Xen Cloud Platform - next generation. Xen Orchestra is een remote management oplossing voor het beheren van XCP-ng hosts.

Achtergrond
XCP-ng is een fork van Citrix XenServer. Het project is ontstaan toen Citrix belangrijke features uit de gratis en open source versie van XenServer verwijderde. Dat was de aanleiding voor de makers van Xen Orchestra om een Kickstarter te beginnen voor XCP-ng. Op 31 maart 2018 kwam de eerste officiële release uit.

Documentatie en community
De ontwikkelaars aan XCP-ng en Xen Orchestra zijn erg actief op hun forum.

Het YouTube kanaal van Tom Lawrence heeft goede video's over XCP-ng waaronder een overzichtsvideo:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Understanding How The XCP-NG & Xen Orchestra Open Source Virtualization Platform Works

De documentatie:
* XCP-ng
* Xen Orchestra

Installatie
* Download de laatste versie van XCP-ng
* Maak een bootable USB-stick (dd op MacOS of Linux, Rufus op Windows, Disk Utility op MacOS)
* Start je server vanaf de USB-stick en volg de instructies

Zie verder de documentatie.

Storage repositories
Opslaglocaties heten Storage Repositories. XCP-ng ondersteunt lokale opslag en netwerkopslag voor virtual machines. Lokale opslag kan op dezelfde schijf leven als waar XCP-ng op staat. XCP-ng ondersteunt thin provisioning (wel afhankelijk van het bestandssysteem dat je kiest).

In tegenstelling tot veel andere hypervisors moet je voor het uploaden van ISO bestanden een apart type opslag aanmaken: een ISO storage repository. Ook hier heb je lokale opslag en netwerkopslag. Het handige van netwerkopslag is dat je de ISO vanaf je computer kunt downloaden naar de netwerkopslag, waarna deze beschikbaar is in XCP-ng. Je moet dan wel een rescan doen van de ISO storage repository disk in Xen Orchestra (of even wachten).

Xen Orchestra
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIONvUJ1qWpYIDcXjkSRQGz5Fm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C90QrZv6f90nmseOzfqSkHYC.png?f=fotoalbum_large

In tegenstelling tot Proxmox en ESXi, heeft XCP-ng nog geen lokale GUI voor management. Om XCP-ng te beheren heb je Xen Orchestra nodig. Als je XCP-ng hebt geïnstalleerd en navigeert naar het IP-adres van je XCP-ng host, dan heb je een optie Quick deploy waarmee je een virtual machine met Xen Orchestra installeert. Dat is wel de gratis versie, met beperkte functionaliteit.

Je kunt de volledige versie van Xen Orchestra gewoon zelf bouwen. Je vindt de instructies hiervoor in de documentatie. Of gebruik het prima installatiescript van Roni Väyrynen op Github. Je moet Xen Orchestra installeren op (een virtual machine met) Linux.

Het nadeel van Xen Orchestra draaien als virtual machine op XCP-ng, is dat bij onderhoud aan de host, bijvoorbeeld een herstart, ook de virtual machine met Xen Orchestra uitgaat. Je kunt Xen Orchestra ook in een virtual machine op je pc draaien. Als je een pool van XCP-ng hosts hebt, dan kun je de virtual machine met Xen Orchestra migreren naar de andere host voordat je onderhoud pleegt aan een host.

De user interface van Xen Orchestra is even wennen. Vooral doordat functies op een onlogische plek zitten. Dit is een kritiekpunt dat veel terugkomt in reviews. De makers van Xen Orchestra hebben dit opgepakt en zijn bezig met een redesign.

XO-lite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvLIqeNTu0IlvKm5w7xgbNBcXnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rRoaGNVONxdtYIMi02anrPoY.png?f=fotoalbum_large

XO-lite is de lokale management interface van XCP-ng. XO-lite is nog in ontwikkeling maar je kunt het al uitproberen door in de console van je XCP-ng host het bestand /opt/xensource/www/xolite.html aan te maken met de volgende inhoud:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<!DOCTYPE html>
<html lang="en" class="no-js">
  <head>
    <meta charset="utf-8" />
    <meta
      name="viewport"
      content="width=device-width, initial-scale=1, shrink-to-fit=no"
    />
    <meta name="theme-color" content="#cc584c" />
    <title>XoLite</title>
  </head>
  <body>
    <noscript>You need to enable JavaScript to run this app.</noscript>
    <div id="root">The application is loading…</div>
    <script src="https://lite.xen-orchestra.com/dist/index.js"></script>
  </body>
</html>

Bron

Let wel op dat alleen basisfunctionaliteit als het starten en stoppen van virtual machines werkt.

Terminologie
TermToelichting
Dom0Dom0 is een afkorting van "Domain 0". Dom0 is het privileged domain dat als eerste start en de andere unprivileged domains beheert. Dom0 wordt ook control domain genoemd.
DomUDe andere domeinen worden unprivileged domains genoemd: domU. Ze kunnen de hypervisor niet beheren/sturen. Dit is de Xen term voor een virtual machine.
VIFAfkorting voor Virtual Interface. Betreft een virtuele netwerkinterface in een virtual machine.
PIFAfkorting voor Physical Interface. Betreft een fysieke netwerkinterface op een host.
PoolEen pool is een verzameling van XCP-ng hosts.
SRAfkorting voor Storage Repository. De locatie van de virtual machine disks.
ISO SREen speciaal type Storage Repository voor opslag van ISO-bestanden. Read-only beschikbaar voor vritual machines.

Vergelijk met ESXi
De combinatie van ESXi en vCenter is grofweg vergelijkbaar met XCP-ng en Xen Orchestra. In tegenstelling tot vCenter heeft Xen Orchestra uitgebreide back-up mogelijkheden ingebouwd. ESXi heeft een ingebouwde management web interface. En de interface van ESXi en vCenter is verder doorontwikkeld dan Xen Orchestra. En natuurlijk is XCP-ng open source en gratis en ESXi niet (meer).

Voor ESXi, zie het grote ESXi/vSphere Topic op Tweakers.

Vergelijk met Proxmox
Proxmox is op Debian gebaseerd, XCP-ng op CentOS. Proxmox heeft een ingebouwde management web interface voor beheer, met XCP-ng heb je (een virtual machine met) Xen Orchestra nodig. De community rond Proxmox is groter dan die van XCP-ng.

Zie ook XCP-ng vs Proxmox 2022 en het grote Proxmox VE topic op Tweakers.

Troubleshooting

Spooktaken verwijderen
Soms blijven taken in de lijst met Tasks staan terwijl ze al zijn afgerond (bijvoorbeeld wanneer ze mislukt zijn). Er zijn twee lijsten met taken: Pool Tasks (taken van de XCP-ng hosts) en XO Tasks (taken van Xen Orchestra). De laatste takenlijst kun je opschonen met de XO command line inteface.
  1. Log in met SSH op de VM waar XO op draait
  2. Koppel de CLI tool aan Xen Orchestra: sudo xo-cli --register --allowUnauthorized <ip adres of domein van XO> <gebruikersnaam> (ik moest dit met sudo runnen)
  3. Verwijder alle taken met: sudo xo-cli rest del tasks

[ Voor 11% gewijzigd door tMb op 21-03-2024 09:37 . Reden: Beginnetje van troubleshooting toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
Er was al een topic over Proxmox VE en een topic over ESXi/vSphere, maar nog niet over XCP-ng.

Nu de gratis versie van ESXi gestopt is, zijn veel homelabbers op zoek naar een alternatief. Zo ook ik, en ik ben de laatste weken in XCP-ng gedoken. Een goede gelegenheid om een topic aan te maken.

Als je aanvullingen en verbeteringen hebt op de startpost hoor ik het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door tMb op 24-02-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Grappig ik had het net over Xen :)
deHakkelaar in "Wat nodig voor meerdere virtuele servers op 1 server"

Ik draai ook een tweetal Xen hypervisors maar rol Linux DomU's uit met debootstrap ipv met ISO's.
Is dit ook mogelijk met XCP-ng?

Ik doe bijna alles zelf met het handje via shell dus het ontbreken van een XCP-ng GUI zal niet zo'n obstakel zijn.
Misschien als ik wat tijd over heb probeer ik of ik het "nested" aan de praat kan krijgen ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
Ik kende Debootstrap nog niet. Weer niet of het mogelijk is met Xcp-ng. Ik las dat Xen-tools (waar Debootstrap onderdeel van is) Deb gebaseerde distributies ondersteunt. XCP-ng draait op een uitgeklede CentOS, wat RPM-based is.

Er zijn wel andere opties voor het bootstrappen van VM’s, waaronder ondersteuning voor cloud-init, packer en terraform. Ik heb zelf met cloud-init geëxperimenteerd, daarover ga ik nog een paragraaf aan de startpost toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik creeer niet zovaak een nieuwe DomU dus is het niet zo handig om een ISO storage repository aan te leggen met ISO's die al snel verouderen.
Scheelt toch weer opslag als ik de deb's direct van het net kan plukken en laten installeren.
En ik kan OS updates overslaan want alles is al up to date OOTB.
De snelle Internet verbinding is tegenwoordig ook geen drempel meer.
Ik dacht de laatste keer dat ik een minbase Debian aanmaakte was dit onder de 10 minuten geklaart ... ik dacht zelfs onder de 5 minuten maar dat weet ik niet zeker meer.
Het had langer geduurd als ik de netinstall ISO eerst had moeten downen en de DomU met deze laten installeren via console.

Als ik zo ff snel lees wat cloud-init inhoud dan lijkt dit een volledig ingerichte disk image te zijn als source met een gebruiker template/config eroverheen op moment van deployment ... of zit ik er naast?

EDIT: Ow ps, debootstrap is geen onderdeel van xen-tools maar een lostaande package in Debian:
$ apt show debootstrap
[..]
Description: Bootstrap a basic Debian system
 debootstrap is used to create a Debian base system from scratch,
 without requiring the availability of dpkg or apt. It does this by
 downloading .deb files from a mirror site, and carefully unpacking them
 into a directory which can eventually be chrooted into.

Het is andersom, debootstrap is een afhankelijkheid voor xen-tools:
$ apt --installed rdepends debootstrap
debootstrap
Reverse Depends:
  Recommends: xen-tools (>= 1.0.117~)
 |Depends: xen-tools

En ik geloof dat er meerder distro's zijn die zich laten bootstrappen.
Dit is niet Debian specifiek.

[ Voor 31% gewijzigd door deHakkelaar op 25-02-2024 01:11 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb laatst ook weer even gespeeld met XCP-ng en XO en op hoofdlijnen is het echt prima.

Jaren geleden ook met regelmaat gewerkt met XenServer toen ‘t nog gratis was en de Windows beheertool uit de community die eigenlijk de omgekatte XenServer beheerconsold is werkt ook prima met XCP-ng.

Enige waar ze aan moeten werken is PCIe passthrough, dat alles via CLI moet is niet heel intuïtief gezien dit met Proxmox (naast een paar kleine config tweaks) en ESXi via de UI kan. Als dat er ook in zit dan is het helemaal homelab vriendelijk en zou ik het overwegen over Proxmox dat veel vrijheid geeft maar nog altijd hobby-bob aanvoelt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tMb
deHakkelaar schreef op zondag 25 februari 2024 @ 01:01:
Als ik zo ff snel lees wat cloud-init inhoud dan lijkt dit een volledig ingerichte disk image te zijn als source met een gebruiker template/config eroverheen op moment van deployment ... of zit ik er naast?
Ja klopt. Cloud-init helpt met customizen van een image voor een specifieke VM. Zoals hostname, ssh-keys en netwerkinstellingen. Je kunt bij veel Linux distributies wel een cloud image downloaden, die je dan met cloud-init op maat kunt maken voor je VM.

Ik denk dat debootstrap beter vergelijkbaar is met Packer.io, maar met beiden heb ik geen ervaring.
En ik geloof dat er meerder distro's zijn die zich laten bootstrappen.
Dit is niet Debian specifiek.
Ik bedoelde dat de tool debootstrap niet standaard beschikbaar is op CentOS, waar XCP-ng op is gebaseerd. Je kunt het wel installeren lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
nelizmastr schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:31:
Enige waar ze aan moeten werken is PCIe passthrough, dat alles via CLI moet is niet heel intuïtief ...
Wat wil je allemaal met passtrough gaan doen?
Het enige wat ik kan bedenken is m'n fysieke NIC's naar een firewall/routing/NAT stub domein te schieten.
Dat zal dan een eenmalige handeling zijn via shell.
CLI is voor Windhoos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@tMb , packer.io is denk ik iets te veel van het goede voor mijn doeleinde.
Ik denk dat ik zelf ff eerst moet gaan graven ofdat het makkelijk is om het met deboostrap onder CentOS te doen.
Tis alweer een poosje geleden dat ik met een RPM gebasseerde disto heb gewerkt.
Geloof dat de laatste was met CentOS/RH 6 voor m'n werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow voor diegene die niet zo bedreven zijn met Xen terminologie,
VM's of gasten worden domeinen genoemd.
Je hebt het privileged domain: dom0 welke je gebruikt om de hypervisor te beheren en resources te delen met de andere domeinen.
En alle andere domeinen worden unprivileged domains genoemd: domU omdat ze de hypervisor niet kunnen beheren/sturen.
dehakkelaar@xen02:~$ sudo xl list
Name                                        ID   Mem VCPUs      State   Time(s)
Domain-0                                     0 22076     4     r-----  473211.6
gam02                                        6  4096     2     -b----  963404.0
ph6b                                         9  1024     2     -b----  166812.3
hak01                                       19  4096     2     -b----    2151.7

[ Voor 38% gewijzigd door deHakkelaar op 25-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motwho
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05 22:29
Oh! Fantastisch dit topic ga ik volgenn
ESXi voor thuis, met oude hardware altijd al beetje gedoe. En dan moet je nog weer apart iets voor je VM backups regelen..
Na wat ervaringen opdoen met XCP- ng en daarna ProxMox ben ik toch naar XCP-ng teruggegaan.
Niet dat ProxMox slecht is.

Maar Xen en XCP-ng zijn naar mijn idee dichter bij de vmware kwaliteit en robuustheid.
Heb alleen nog wat moeite om het netwerken in mn hoofd goed te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door motwho op 26-02-2024 23:03 . Reden: Typo’s.. alweer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
motwho schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:11:
Heb alleen nog wat moeite om het netwerken in mn hoofd goed te krijgen.
Ik weet niet hoe XCP-ng het doet maar het zal wel niet veel verschillen met hoe ik het doe.
Een hele simpele is een bridge aanmaken (bv xenbr0) met je fysieke interface (bv eth0) als slave:
dehakkelaar@xen02:~$ cat /etc/network/interfaces
[..]
# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet manual
[..]
# Xen bridge
auto xenbr0
iface xenbr0 inet static
        bridge_ports eth0
        address 10.0.0.6
        netmask 255.255.255.0
        network 10.0.0.0
        broadcast 10.0.0.255
        gateway 10.0.0.1

En je domein(en) eraan hangen/een slave maken vd bridge:
dehakkelaar@xen02:~$ cat /etc/xen/hak01.cfg
[..]
#
#  Hostname
#
name        = 'hak01'
[..]
#
#  Networking
#
dhcp        = 'dhcp'
vif         = [ 'mac=00:16:3E:XX:XX:XX,bridge=xenbr0' ]

Drie domeinen met drie backend vif's:
dehakkelaar@xen02:~$ sudo brctl show
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
xenbr0          8000.xxxxxxxxxxxx       no              eth0
                                                        vif19.0
                                                        vif6.0
                                                        vif9.0

dehakkelaar@xen02:~$ ip -br link show master xenbr0
eth0             UP             54:b2:03:XX:XX:XX <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP>
vif6.0           UP             fe:ff:ff:ff:ff:ff <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP>
vif9.0           UP             fe:ff:ff:ff:ff:ff <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP>
vif19.0          UP             fe:ff:ff:ff:ff:ff <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP>

dehakkelaar@xen02:~$ ip -br addr show scope global
eth0             UP
xenbr0           UP             10.0.0.6/24
vif6.0           UP
vif9.0           UP
vif19.0          UP

dehakkelaar@xen02:~$ sudo xl domname 19
hak01

[ Voor 18% gewijzigd door deHakkelaar op 27-02-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motwho
Ja dat is wel hetzelfde. Pif en vif. Ik heb alleen die visuele vswitches en nics van esxi op mn netvlies waar ik maar niet afkom. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Pif als in physical?

Ik ontdek net:
XCP-ng is using Open vSwitch as its core, and supports various features from it.
https://xcp-ng.org/docs/networking.html

Voor de vlanners ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tMb
Ik heb een beginnetje gemaakt met een lijst van XCP-ng/Xen termen in de startpost. Handig om zoals @deHakkelaar zegt Xen terminologie uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motwho
Yep. P van physical en de V van virtual.
Makkelijke logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ja ik kwam erachter toen ik een RTFM deed ;)
En @tMb heeft inmiddels de OP aangevuld _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tMb
Gisterenavond gespeeld met passthrough van een USB device (Conbee II Zigbee) naar een virtual machine (Home Assistant). Dat moet inderdaad via de CLI. Minder makkelijk dan ESXi.

Er is best veel over gedocumenteerd, al duurde het even voor het lukte. Dat kwam omdat XCP-ng met een usb-policy werkt waar bepaalde klassen USB-apparaten uitgefilterd worden. Blijkbaar was de Zigbee-stick er daar een van waardoor hij niet toonde in het lijstje met beschikbare apparaten.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mooie TS, ik was / ben een beetje aan het rondneuzen voor een nieuwe thuisserver, en had al rond gekeken bij unraid (waar ik wat ervaring mee heb) en ook bij proxmox (ziet er ook leuk uit) en toen zag ik dit. en iets viel me wel meteen op.

de management interface draait op een vm op deze server, nu is dat op zich niet zo raar, bij unraid or truenas draaien de management interfaces ook gewoon op de host, maar hier draait het IN de hypervisor die je moet beheren.

dan wordt er wel gezegd dat je het ook elders extern zou kunnen draaien maar dan vraag ik me toch af of er bijvoorbeeld al iemand is geweest die het op een raspberrypi heeft geprobeerd. bijvoorbeeld de pi 3b - zou je dit werkend kunnen krijgen op een pi van <40 euro> en 2 (of meer) nucjes dan wordt het ineens wel heel leuk spelen met je eigen thuisclustertje.

voor mijn use-case totaal overkill maar wellicht een leuk scenario om eens een guide voor te maken voor wie wel echt aan de hobby wil.

• motwho
de management interface draait op een vm op deze server, nu is dat op zich niet zo raar, bij unraid or truenas draaien de management interfaces ook gewoon op de host, maar hier draait het IN de hypervisor die je moet beheren.
Het is niet echt een management interface zoals je bijv. een esxi host kan managen. Je kan het beter zien als een vCenter. XO. Die kan praten met Xen de hypervisor laag en de opdrachten doen.
Ze zijn nu een management interface aan het ontwikkelen dat je naar ip-adres van een host kan en daar wat simpele taken doen. Xo-lite. Die heb ik al geprobeerd en dat werkte prima.

vCenter zelf is ook een VM of appliance die op een van de host draait.

• tMb
i-chat schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:02:
dan vraag ik me toch af of er bijvoorbeeld al iemand is geweest die het op een raspberrypi heeft geprobeerd. bijvoorbeeld de pi 3b - zou je dit werkend kunnen krijgen op een pi van <40 euro> en 2 (of meer) nucjes dan wordt het ineens wel heel leuk spelen met je eigen thuisclustertje.
Ik dacht te lezen dat het mogelijk is om XO op ARM te draaien, maar blijkbaar zijn er wat problemen:
Note - Feb 2024 - Containers still don't build on ARM as of early 2024. Those looking to run the latest XO on an ARM device should try Binfmt emulation.
Bron

• deHakkelaar
i-chat schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:02:
dan wordt er wel gezegd dat je het ook elders extern zou kunnen draaien maar dan vraag ik me toch af of er bijvoorbeeld al iemand is geweest die het op een raspberrypi heeft geprobeerd. bijvoorbeeld de pi 3b - zou je dit werkend kunnen krijgen op een pi van <40 euro> en 2 (of meer) nucjes dan wordt het ineens wel heel leuk spelen met je eigen thuisclustertje.
Ik heb m'n berichtje verplaats naar onder want is daar beter gepast ;)
deHakkelaar in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"

[ Voor 58% gewijzigd door deHakkelaar op 01-03-2024 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:48
Het viel me op dat Proxmox best wat zuiniger is, de reden hiervoor is dat de cpu in XCP-ng standaard op performance staat ingesteld, https://wiki.xenproject.org/wiki/Xen_power_management, geeft uitleg om dat de veranderen.
Helaas is dat na een update van 8.2 naar 8.3 weer verdwenen en slurpt de CPU er weer lustig op los.

Om te testen, (reboot om weer ongedaan te maken) ,Laat de CPU het een paar watt rustiger aan doen.

code:
1
 xenpm set-scaling-governor ondemand

Als alles goed gaat,

code:
1
 /opt/xensource/libexec/xen-cmdline --set-xen cpufreq=xen:ondemand

Dit overleeft een reboot maar geen update. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door tuxie6 op 30-08-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:48
Net als bij Esxi is het soms nodig om een usbdevice te White listen.

Dit staat bij XCP-NG in /etc/xensource/usb-policy.conf

Kijk met
code:
1
lsusb
wat het ID is.
bij mij gaat het om 2 usb dongels die ik graag in passthrough wilde hebben.

Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 006: ID 05e3:0610 Genesys Logic, Inc. 4-port hub
Bus 001 Device 005: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
Bus 001 Device 004: ID 1cf1:0030 Dresden Elektronik
Bus 001 Device 003: ID 0451:16a8 Texas Instruments, Inc.
Bus 001 Device 002: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter zigbee2mqtt
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Voeg de ID toe aan /etc/xensource/usb-policy.conf
hieronder mijn configuratie file

Ik heb deze 2 zigbee devices toegevoegd.
ALLOW:vid=1cf1 pid=0030 # Dresden Elektronik
ALLOW:vid=0451 pid=16a8 # zigbee2mqtt

# When you change this file, run 'xe pusb-scan' to confirm
# the file can be parsed correctly.
#
# Syntax is an ordered list of case insensitive rules where # is line comment
# and each rule is (ALLOW | DENY) : ( match )*
# and each match is (class|subclass|prot|vid|pid|rel) = hex-number
# Maximum hex value for class/subclass/prot is FF, and for vid/pid/rel is FFFF
#
# USB Hubs (class 09) are always denied, independently of the rules in this file
ALLOW:vid=1cf1 pid=0030 # Dresden Elektronik
ALLOW:vid=0451 pid=16a8 # zigbee2mqtt
DENY: vid=17e9 # All DisplayLink USB displays
DENY: class=02 # Communications and CDC-Control
ALLOW:vid=056a pid=0315 class=03 # Wacom Intuos tablet
ALLOW:vid=056a pid=0314 class=03 # Wacom Intuos tablet
ALLOW:vid=056a pid=00fb class=03 # Wacom DTU tablet
DENY: class=03 subclass=01 prot=01 # HID Boot keyboards
DENY: class=03 subclass=01 prot=02 # HID Boot mice
DENY: class=0a # CDC-Data
DENY: class=0b # Smartcard
DENY: class=e0 # Wireless controller
DENY: class=ef subclass=04 # Miscellaneous network devices
ALLOW: # Otherwise allow everything else

Je kan met
code:
1
xe pusb-list
controleren of je de toegevoegde devices nu in je lijst hebt staan.

Als bovenstaande werkt is het mogelijk om in Xen Orchestra in de advancedtab van de betrefende VM een VUSBs toe te voegen.
Pagina: 1