Bestaande schakelaar gebruiken voor andere lamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri_MB
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 12:45
Ik ben recent verhuisd en we hebben aardig wat verbouwd. Nu hebben we de situatie dat we met een traditionele schakelaar de lamp boven de keuken schakelen. Daar willen we eigenlijk de lamp van de eettafel ook aan hangen, maar daar loopt geen schakeldraad naar toe en er is ook geen mogelijkheid die te trekken. Ik kan een heleboel vinden over draadloze schakelaars en receivers, zoals bijvoorbeeld KAKU. Maar ik krijg echt jeuk van die pulsdrukkers, ik vind ze vreselijk. Ik wil dus eigenlijk gewoon dezelfde schakelaar gebruiken die er al zit.
Het doosje is vrij diep, dus ruimte genoeg voor een transmittertje, maar ik kan eerlijk gezegd gewoon niet vinden of deze wens wel bestaat.

Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Yuri_MB op 24-02-2024 20:39)

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je zou de lampen kunnen vervangen door Philips Hue lampen. De bestaande schakelaar verbind je dan met de Hue Wall Switch. Je kan dan beide lampen met dezelfde schakelaar schakelen (en evt. doe je hetzelfde met de andere schakelaar). Ik schakel zo met één (bestaande) schakelaar mijn hele eet-, woonkamer en keuken in één keer aan of uit. Het licht (hoe gedimd en welke tint) is ook afhankelijk van tijd.

Wall Switch van Hue werkt goed en is eenvoudig te plaatsen, werkt gewoon met je bestaande schakelaar. Kwestie van draden van de lamp in Wago-klem en Hue module in de plaats daarvan op de schakelaar aansluiten. Wel betekent dit dat je ook een Hue Bridge nodig hebt, maar eenmaal
ingesteld kan je in principe de lampen met de bestaande schakelaar bedienen.

Overigens kan je het met Hue zo gek maken als je wilt, hier wordt de tuinverlichting bijvoorbeeld automatisch met de zonsondergang geschakeld, toilet, hal en overloop werken met bewegingssensor (al > jaar geen lichtknopje meer aangeraakt in die ruimtes), en als de laatste persoon hier in bed ligt zetten we met een druk op de Hue Smart knop alle lampen (en apparatuur op kantoor) in huis uit. Maar goed, dat is misschien wat overkill voor je vraag ;-)

[ Voor 54% gewijzigd door DarkFly op 24-02-2024 23:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:18
Dus er hangt al een lamp boven de eettafel met de schakelaar daarvan ergens anders?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Je zou de lampen kunnen vervangen door Philips Hue lampen. De bestaande schakelaar verbind je dan met de Hue Wall Switch. Je kan dan beide lampen met dezelfde schakelaar schakelen (en evt. doe je hetzelfde met de andere schakelaar). Ik schakel zo met één (bestaande) schakelaar mijn hele eet-, woonkamer en keuken in één keer aan of uit. Het licht (hoe gedimd en welke tint) is ook afhankelijk van tijd.

Wall Switch van Hue werkt goed en is eenvoudig te plaatsen, werkt gewoon met je bestaande schakelaar. Kwestie van draden van de lamp in Wago-klem en Hue module in de plaats daarvan op de schakelaar aansluiten. Wel betekent dit dat je ook een Hue Bridge nodig hebt, maar eenmaal

Overigens kan je het met Hue zo gek maken als je wilt, hier wordt de tuinverlichting bijvoorbeeld automatisch met de zonsondergang geschakeld, toilet, hal en overloop werken met bewegingssensor (al > jaar geen lichtknopje meer aangeraakt in die ruimtes), en als de laatste persoon hier in bed ligt zetten we met een druk op de Hue Smart knop alle lampen (en apparatuur op kantoor) in huis uit. Maar goed, dat is misschien wat overkill voor je vraag ;-)

[ Voor 54% gewijzigd door DarkFly op 24-02-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri_MB
Yaksa schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:19:
Dus er hangt al een lamp boven de eettafel met de schakelaar daarvan ergens anders?
Nee, er is een fout gemaakt bij het draden trekken. Er loopt geen schakeldraad naartoe, alleen fase, nul en aarde. En de draad loopt door een ander doosje dat is dichtgesmeerd, dus nieuwe kabels trekken zijn geen optie helaas. De schakelaar is nu de lamp losdraaien en vastdraaien … :(
DarkFly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:25:
Je zou de lampen kunnen vervangen door Philips Hue lampen. De bestaande schakelaar verbind je dan met de [code]Hue Wall Switch[/code]. Je kan dan beide lampen met dezelfde schakelaar schakelen (en evt. die je hetzelfde met de andere schakelaar). Ik schakel zo met één (bestaande) schakelaar mijn hele eet-, woonkamer en keuken in één keer aan of uit. Het licht (hoe gedimd en welke tint) is ook afhankelijk van tijd.

Overigens kan je het met Hue zo gek maken als je wilt, hier wordt de tuinverlichting bijvoorbeeld automatisch met de zonsondergang geschakeld, toilet, hal en overloop werken met bewegingssensor (al > jaar geen lichtknopje meer aangeraakt in die ruimtes), etc.
Nou, klinkt eigenlijk als precies wat ik wil! Ik heb de bridge al, maar ik vind het overal zo onduidelijk hoe het dan moet werken. Ik wil gewoon mijn Kopp Paris blijven gebruiken, zou fantastisch zijn als dat kan!

[ Voor 60% gewijzigd door Yuri_MB op 24-02-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Yuri_MB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:31:
[...]

Nee, er is een fout gemaakt bij het draden trekken. Er loopt geen schakeldraad naartoe, alleen fase, nul en aarde. En de draad loopt door een ander doosje dat is dichtgesmeerd, dus nieuwe kabels trekken zijn geen optie helaas. De schakelaar is nu de lamp losdraaien en vastdraaien … :(
Er zit dus altijd stroom op? Dan is Philips Hue (of alternatief) de oplossing, daar is het eigenlijk juist niet de bedoeling dat je de lamp stroomloos maakt.

Overigens heb ik voordat we Hue hadden diverse (goedkopere) alternatieven geprobeerd (oa IKEA Tradfi). Hue is een van de duurdere opties in het slimme lampen segment, maar vind ik persoonlijk wel het beste werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:28
Je kan een Shelly relais (1 plus bijvoorbeeld) achter de bestaande schakelaar plaatsen, en met een programma als home assistant de input van de schakelaar gebruiken om de andere (slimme) lamp aan te zetten. Ik zal zo is even kijken om een tekeningetje te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yuri_MB
DarkFly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Er zit dus altijd stroom op? Dan is Philips Hue (of alternatief) de oplossing, daar is het eigenlijk juist niet de bedoeling dat je de lamp stroomloos maakt.

Overigens heb ik voordat we Hue hadden diverse (goedkopere) alternatieven geprobeerd (oa IKEA Tradfi). Hue is een van de duurdere opties in het slimme lampen segment, maar vind ik persoonlijk wel het beste werken.
Ik heb ook tradfris, maar ga nu gewoon voor echte hues ook. Super dat dit een oplossing lijkt! Ik ga het proberen, dank voor de snelle reacties allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:28
Als je al de hue bridge gebruikt is die andere oplossing beter denk ik. Een voordeel als je het op deze manier doet is dat je niet aan 1 systeem vast zit, een nadeel is dat het waarschijnlijk meer moeite kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7fVf_yIu_ngp-7StSHqNO6UUII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7GodyUAAdVBNBIniW75aUEk.png?f=fotoalbum_large

Als jij of iemand anders er alsnog gebruik van kan maken is dat natuurlijk altijd fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yuri_MB
Sambaltegelkaas schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:13:
Als je al de hue bridge gebruikt is die andere oplossing beter denk ik. Een voordeel als je het op deze manier doet is dat je niet aan 1 systeem vast zit, een nadeel is dat het waarschijnlijk meer moeite kost.

[Afbeelding]

Als jij of iemand anders er alsnog gebruik van kan maken is dat natuurlijk altijd fijn :)
Ja zeker, thanks! Sowieso ook leuk om een shelly oplossing te zien. Thanks!
Pagina: 1