Stilzwijgende verlenging hosting na 400% prijsverhoging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
Samenvatting van mijn vraag
Ik neem een eenvoudig hostingpakket af. Hostingprovider verandert productaanbod, maakt het eenvoudigste pakket 400% duurder, zet mij om naar dat pakket en verwacht op basis van stilzwijgende verlenging volledige jaarbetaling. Moet ik betalen?

Relevante informatie
  • In 2021 bestelde ik een hostingpakket voor €0,45 per maand ex btw. Dit wordt in abonnementsvorm aan mij geleverd.
  • Ik neem dit pakket af als particuliere klant (consument) en gebruik het als zodanig.
  • De op het moment van afsluiten geldende algemene voorwaarden kan ik niet terugvinden. De huidige voorwaarden stellen dat "indien de overeenkomst een abonnement betreft, hostingprovider gerechtigd [is] de gehanteerde tarieven op elk moment te wijzigen".
  • Het abonnement heb ik met beperkte prijsverhogingen (tientallen, niet honderden procenten) tot de dag van vandaag aangehouden.
  • Ik heb (denk ik, bij gebrek aan actieve herinnering) toestemming gegeven dit abonnement automatisch te laten verlengen.
  • Op 27 november 2023 stuurde de provider mij een mail met de titel "Wijzigingen productassortiment 2024". Hierin werd toegelicht dat het pakket dat ik afnam vervalt, en wordt vervangen door een nieuw pakket dat 4x zo duur is als het oude. Sommige eigenschappen van dit nieuwe pakket betekenen een verbetering ten opzichte van het oude, sommige een verslechtering. Voor mijn gebruik zijn noch de verbeteringen, noch de verslechteringen relevant. Dit constateer ik pas maanden later, naar aanleiding van een in februari 2024 ontvangen factuur (zie hieronder), want:
  • Op moment van ontvangst heb ik de link tussen mijn abonnement en de inhoud van de mail niet gelegd, en die dus niet met aandacht bekeken. Dat was waarschijnlijk anders geweest als titel en inhoud duidelijker hadden gemaakt dat een en ander substantiële gevolgen zou hebben voor (de prijs van) mijn abonnement.
  • Op 17 februari j.l. ontving ik een e-mail met de mededeling dat men geprobeerd heeft de betaling voor verlenging van mijn hostingabonnement automatisch af te schrijven, maar dat dit mislukt is. Verzoek was daarom een factuur te betalen voor verlenging met een (1) jaar voor €28,89.
  • Ik nam contact op met de klantenservice om navraag te doen over het factuurbedrag dat ik niet herkende (de link met bovenstaande mail had ik nog steeds niet gelegd). Men gaf aan dat de prijzen verhoogd zijn en verwees daarbij naar de e-mail van november 2023.
  • Bij deze voorwaarden wil ik de dienst niet langer afnemen. Ik gaf daarom in een reactie aan de klantenservice aan dat ik geen interesse heb in voortzetting van de overeenkomst. Ik stelde voor het abonnement per direct te beëindigen, de openstaande factuur te laten vervallen en een nieuwe factuur op te maken voor de dagen sinds het aflopen van de vorige betaalperiode (16 februari) tot de dag van beëindiging, waarbij ik voor het afnemen van de dienst naar rato van de nieuwe tarieven (€1,99 per maand ex btw) zal betalen.
  • Dit voorstel werd niet geaccepteerd.
Probleem is niet het betalen van het openstaande factuurbedrag. Wel de handelspraktijken van deze hostingprovider. Men stuurt eenmalig een (wat mij betreft) verhullende e-mail vol marketinggeronk waarin prijsinformatie achter links is verstopt, verwacht dat ontvangers die uitspellen en zet ze, als dit niet doen en hun conclusies trekken, eenvoudigweg over naar een pakket dat 4x zo duur is. Vervolgens verwacht men op basis van de bijbehorende prijzen een volledige jaarbetaling. Een wat mij betreft redelijke oplossing wordt ten slotte niet geaccepteerd.

Ik snap ook wel dat ik voor minder dan een halve euro per maand niet veel kan verwachten, maar als het niet uit kan, had men wat mij betreft dit pakket in de eerste plaats niet moeten aanbieden. Ik begrijp bovendien dat een bedrijf z'n dienstverlenging moet kunnen aanpassen, en dat sommige klanten er belang bij hebben dat het verlenen van die dienst na die aanpassing niet 'zomaar' eindigt.

De vraag of het standpunt van de hostingprovider redelijk is, kan ik voor mezelf beantwoorden. De vraag die ik na (niet gevonden) zoeken naar vergelijkbare casussen heb, is echter wat ik de provider de jure schuldig ben:
  • Niets?
  • Een betaling van een maand volgens de nieuwe tarieven (Wet van Dam)?
  • Toch de volledige jaarbetaling?
  • Of iets anders..?

[ Voor 6% gewijzigd door undisclosed op 25-02-2024 08:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wet van Dam geldt gewoon, dus je hebt 30 dagen opzegtermijn en de rest mogen ze niet meer in rekening brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
undisclosed schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:44:
Samenvatting van mijn vraag
Ik neem een eenvoudig hostingpakket af.
Als consument? Dus buiten bedrijfs- of beroepsactiviteit?

Zo ja: wat staat er in de overeenkomst over (prijs)wijzigingen? Het gaat om de letterlijke tekst. Die tekst kan zowel in het contract staan, maar ook in de algemene voorwaarden (AV). Soms staat er zowel in het contract als in de AV een (prijs)wijzigingsbeding.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
in de TS word gesproken over '" €0,45 per maand ex btw.", het lijkt dus zakelijk te zijn. Als het inderdaad zakelijk is geld consumenten recht niet. De regels die dan gelden weet ik niet, maar de "wet van Dam" is afaik alleen van toepassing op consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:35
_JGC_ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:59:
Wet van Dam geldt gewoon, dus je hebt 30 dagen opzegtermijn en de rest mogen ze niet meer in rekening brengen.
Bij webhosting kan het wat anders liggen, volgens mij. Als de provider bijvoorbeeld als onderdeel van je abonnement ook de domeinnaamregistratie verlengt, mogen ze die kosten in rekening brengen, ook als je een dag daarna opzegt. Alleen de daadwerkelijke hostingdienst is dan per maand opzegbaar. Dus ook goed om even te weten wat TS exact bij ze afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
_JGC_ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:59:
Dat helpt al. Financieel is een maandje betalen tegen nieuwe tarieven uiteraard te overzien. Maar de vraag achter mijn vraag is vanwege de kleine bedragen misschien meer hypothetisch van aard. Stel: een aanbieder van TV- en internetabonnementen stuurt een 'vage' e-mail aan alle klanten over een 'gewijzigd' productaanbod. Daaruit blijkt dat iedereen 1000% van de oude tarieven gaat betalen. Dat accepteert natuurlijk niemand, maar 90% van de ontvangers leest de mail niet goed. Kan de aanbieder nu zomaar bij die 90% één maand (daarna zeggen ze uiteraard op) een tien keer zo hoge maandfactuur innen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:35
canonball schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:09:
in de TS word gesproken over '" €0,45 per maand ex btw.", het lijkt dus zakelijk te zijn. Als het inderdaad zakelijk is geld consumenten recht niet. De regels die dan gelden weet ik niet, maar de "wet van Dam" is afaik alleen van toepassing op consumenten.
Er staat ook:
Ik neem dit pakket af als particuliere klant (consument) en gebruik het als zodanig
Kan prima zijn dat de provider mikt op zakelijke klanten en standaard het btw-schuifje uit heeft staan danwel ex btw prijzen noemt in de advertentiebanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Real schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Als consument? Dus buiten bedrijfs- of beroepsactiviteit?

Zo ja: wat staat er in de overeenkomst over (prijs)wijzigingen? Het gaat om de letterlijke tekst. Die tekst kan zowel in het contract staan, maar ook in de algemene voorwaarden (AV). Soms staat er zowel in het contract als in de AV een (prijs)wijzigingsbeding.
De letterlijke tekst heb ik (buiten de wijzigingen in vierkante haken voor woordvolgorde) in de startpost opgenomen. Ik heb bij afsluiten alleen een factuur ontvangen. Daarin zijn geen aanvullende voorwaarden beschreven.
canonball schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:09:
Ik kan niet bepalen hoe de provider z'n diensten aanbiedt. Zij adverteren (ook) zonder btw. Ten overvloede: ik gebruik de hosting niet zakelijk en ben de overeenkomst aangegaan met intentie van persoonlijk gebruik.

[ Voor 30% gewijzigd door undisclosed op 24-02-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Compuchip87 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Bij webhosting kan het wat anders liggen, volgens mij. Als de provider bijvoorbeeld als onderdeel van je abonnement ook de domeinnaamregistratie verlengt, mogen ze die kosten in rekening brengen, ook als je een dag daarna opzegt. Alleen de daadwerkelijke hostingdienst is dan per maand opzegbaar. Dus ook goed om even te weten wat TS exact bij ze afneemt.
Bij dezelfde partij heb ik ook een domeinregistratie lopen, maar het moment van registratie daarvan en de facturering staat los van het hostingpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
nvm staat er zie ik

[ Voor 93% gewijzigd door Real op 24-02-2024 20:18 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:03
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 92% gewijzigd door Yorinn op 24-02-2024 22:41 ]

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• undisclosed
Update: de hostingprovider heeft 'uit coulance' de rekening teruggetrokken en mij het abonnement alsnog per direct laten beëindigen. Netjes, mag gezegd.

Eind goed, al goed dus.
Pagina: 1