2e externe scherm op macbook pro 14 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:18
Heb een Macbook pro 14 inch m3(MacBook Pro 14-inch M3 8-core CPU 10-core GPU 8GB) en probeer deze aan te sluiten op 2 LG 27UP85NP-W monitoren.

Beide aangesloten op de 2 USB-C / thunderbold aansluitingen.

De eerste extra monitor werkt maar de andere niet, scherm herkend wel wat er iets is aangesloten maar op de macbook zie ik hem niet. Ook niet via de options toets lang ingedrukt houden bij de beeldscherm settings.

Heb ook geprobeerd 2e externe scherm met HDMI aan te sluiten, alsook macbook met stroom aangesloten, beide geen resultaat. Zet ik het ene beeldscherm uit, dan springt de andere wel aan.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe ik het wel werkend krijgt? Volgens de specs moet je op een 14 inch macbook pro m3 meerdere externe schermen kunnen aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Nenoki op 24-02-2024 19:16 ]

Beste antwoord (via Nenoki op 29-02-2024 12:33)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Voor zover ik kan zien, is aansluiten van meer dan één extern beeldscherm voorbehouden aan de modellen met een M3 Pro of M3 Max CPU. Je benoemt zelf dat je het model met de 'reguliere' M3 CPU hebt, daarvoor geldt volgens Apple's support pagina inderdaad een beperking van één extern scherm:

https://support.apple.com/nl-nl/HT213503#2023-m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
Bedankt voor de informatie, het is inderdaad een standaard M3 model.

Na even verder zoeken zie ik wel mogelijkheden met een adapter als deze.
https://www.startech.com/...eoadapters/109b-usbc-hdmi

Wellicht zijn er nog andere opties? Op zich geen probleem om deze te kopen maar is wel aan de prijs. Als er nog iets goedkoper zou zijn wat net zo goed is dan is dat natuurlijk ook goed. Mocht iemand nog een tip hebben welke videoadapter ik zou moeten nemen, laat het even weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 20:32

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Met Displaylink (software) en een dock/hub die DisplayLink ondersteunt kun je het voor elkaar krijgen.
(Degene die jij noemt maakt ook gebruik van DisplayLink)

Je kan zoeken naar DisplayLink compatible docks/hubs.

Ik ken de Dell UD22, maar er zijn er meer

[ Voor 24% gewijzigd door kaassouffle op 25-02-2024 16:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Alle basis M-chips zijn beperkt tot één scherm via de geïntegreerde videochip. Alleen Pro, Max en Ultra kunnen meer schermen aan. Onnodige segmentatie. DisplayLink werkt prima op macOS gelukkig, maar die docks zijn wel wat duurder.

Het is dat of je Mac terugbrengen en omruilen voor een Pro model :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:20
Zelf werk ik met een MacBook Air M1, heb een HP USB-C\A Universal Dock G2 en kan hiermee icm Displaylink, 2 4K monitoren aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nenoki
Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels deze gekocht:

M-Teck Portable Displaylink Dock met 2 x HDMI + 1 x
DP + Ethernet + Audio + 2 x USB-A + 1 x USB-C

Werkt perfect met de displaylink software!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Hier komt een software update voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

m_a_rnix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:28:
Hier komt een software update voor...
Vrij lastig om software te updaten om een hardwarebeperking op te heffen lijkt me.

Heb je een bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
nelizmastr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Vrij lastig om software te updaten om een hardwarebeperking op te heffen lijkt me.

Heb je een bron?
U vraagt: https://sixcolors.com/pos...iew-more-of-a-good-thing/
In any event, this is a big expansion of the functionality of the MacBook Air for a certain class of users. Apple silicon laptops make great desktop computers when tethered to an external display, and now users don’t have to buy a MacBook Pro to get that functionality. (The base M3 MacBook Pro, which strangely shipped without support for a second external display, will receive a software update later this year to bring it to parity with the M3 MacBook Air.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk aan :)

Jammer dat het alleen voor M3 is, maar desalniettemin goed nieuws. Wel goed om de kleine kanttekening te behouden dat het beide USB4 poorten kost, maar dat terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:45

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hmmm, dat is één website met een anekdotische opmerking. Ik heb er helaas nog geen officiële bron van kunnen vinden.

In de huidige macOS-beta's zit het in ieder geval niet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:23
Ze geven wel aan dat dit alleen werkt als de laptop in clamshell-mode is. Dus uiteindelijk is het nog steeds maximaal 2 monitors, maar maakt het nu niet langer uit of het een combinatie van 1 externe + 1 interne of 2 externe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dat gaat over iets anders; ze gaan het scherm correct uitschakelen wanneer deze is dichtgeklapt zodat die display clock vrij komt.

De beperking zit in het aantal clocks (die je één per monitor nodig hebt). De meeste Windows laptops hebben die tegenwoordig drie, zodat je drie externe schermen kunt aansluiten met je laptop dichtgeklapt of twee externe schermen met je laptop open.
Apple Silicon heeft er standaard maar twee; eentje voor het ingebouwde scherm en eentje voor een tweede scherm, maar geen derde scherm. Blijkbaar blijft het ingebouwde scherm er dus eentje gebruiken ook wanneer het scherm uit staat, dat is wat ze gaan oplossen.

Een dock of adapter met een DisplayLink chip werkt daar omheen door het beeldsignaal over USB naar de DisplayLink chip te sturen, voordeel is dat je geen monitor click nodig hebt, nadeel is dat je daarbij met compressie zit en dat het CPU-only is. Je zult dan bij een groot scherm of meerdere schermen pixelachtig beeld krijgen als de CPU het even zwaar heeft met andere dingen, en andersom zorgt het ook gewoon voor wat constante CPU load. Voor een paar 27" schermpjes is het prima, maar je wil daar niet twee 5K schermen op aansluiten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Hmmm, dat is één website met een anekdotische opmerking. Ik heb er helaas nog geen officiële bron van kunnen vinden.

In de huidige macOS-beta's zit het in ieder geval niet.
Jason Snell is één van dé autoriteiten als het om Apple gaat en Apple heeft dit volgens mij aan 9to5Mac bevestigd: https://9to5mac.com/2024/...ro-multi-display-support/
Pagina: 1