Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-06 16:10
Ik heb vorig jaar het volgende gekocht:

Legion Pro 5 16 met de specs:
* RTX 4070
* Intel® Core™ i7-13700HX
* 16gb RAM

Ik speel games zoals Diablo 4...Last Epoch etc. Dus geen tripple A games maar low\medium eisende games.

Ik krijg in deze games lage FPS rond de 40/60 zodra ik bezig ben met gamen. Als er niks gebeurd ingame(in town \ hub area ofzo) dan heb ik wel 80 tot 90 FPS.

Volgende zaken getroubleshoot:
1-) Windows 11 is up to date (clean format)
2-) Windows 10 ook geprobeerd (clean format)
3-) Drivers van NVIDIA & Lenovo zijn up to date
4-) Nvdia controle panel , Nvidia expierence & in Windows de specifieke game op "performance mode" gezet
5-) Games ook op low quality gezet en dan krijg ik max 10 FPS erbij. Dus max 60/70.
6-) Gespeeld met de instellingen van Nvidia...Lenovo vantage maar niks helpt
7-) Er draait verder niks op de achtergrond in Windows
8 -) Volgens taskmanager word de CPU circa 15% belast & de GPU 90/95% tijdens gamen
9-) Door Lenovo support alle hardware laten checken & meerdere onderdelen laten vervangen
10-) Gehele laptop defect? Ik heb van Lenovo een splinter nieuwe laptop gekregen en heb hetzelfde probleem
11-) Native 2560x1600 resolutie lager gezet...gewoon full hd getest ik krijg dan paar FPS er maar bij.

Waar ligt het probleem nou precies?

Deze laptop heeft mij 2400 euro gekost en kan niet eens low\medium tier games spelen.
Ik speel ook nooit tripple A. Dus heb een bewuste keuze voor een 4070 gemaakt. Alhoewel een 4060 ook genoeg moet zijn.

Hebben jullie nog tips? :(
Ik ben geen FPS freak maar de 40/60 FPS voelt enorm traag. Hierdoor vind ik gamen niks meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 19:34
Wat zijn de temperaturen van de cpu/gpu tijdens gamen?

En speel je met of zonder aangesloten op stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
FunFair schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:39:
Wat zijn de temperaturen van de cpu/gpu tijdens gamen?

En speel je met of zonder aangesloten op stroom?
Altijd aangesloten op stroom.

Temperatuur word hooguit 90 graden. Dit had ik ook gecheckt maar de temps zouden normaal moeten zijn (als ik me goed herinner, ik zal vanavond opnieuw controleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Schakelt de laptop wel op tijd qua GPU? :) Ik begrijp daarnaast ook niet helemaal wat wel/niet triple A uitmaakt voor de prestaties, truth be told. Het is niet dat non-triple A games opeens andere eisen stellen aan de hardware of zo? Is de bios ook up to date? :)

[ Voor 75% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:38
90 graden is hij aan het omlaag clocken bij een laptop @Atsiz , dus je laptop wordt te warm.
(hij wilt normaal niet boven 90* komen, dus als je op 90 zit, is hij aan het remmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
CH4OS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:41:
Schakelt de laptop wel op tijd qua GPU? :) Ik begrijp daarnaast ook niet helemaal wat wel/niet triple A uitmaakt voor de prestaties, truth be told. Het is niet dat non-triple A games opeens andere eisen stellen aan de hardware of zo? Is de bios ook up to date? :)
Wat bedoel je precies met “schakelt de laptop wel op tijd qua GPU?”.
Eenmaal ingame zie ik via de taskmanager dat de GPU wel in gebruik is. Word warmer, maakt meer lawaai & usage gaat tot circa 90%.

En voor tripple A games dacht ik dat de hardware requirements hoger zijn dus ook hoe de game draait en vloeibaar aanvoelt qua FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:02:
Wat bedoel je precies met “schakelt de laptop wel op tijd qua GPU?”.
Omdat de laptop een Intel CPU heeft, heeft het ook een eigen iGPU (integrated GPU) aan boord. Het kan nog best eens zijn, dat die videokaart aan het werk wordt gezet in plaats van de RTX 4070M.
Eenmaal ingame zie ik via de taskmanager dat de GPU wel in gebruik is. Word warmer, maakt meer lawaai & usage gaat tot circa 90%.
En van welke GPU is dat, weet je dat exact? :)
En voor tripple A games dacht ik dat de hardware requirements hoger zijn dus ook hoe de game draait en vloeibaar aanvoelt qua FPS.
Zit weinig verschil meer in hoor, men probeert altijd eea te optimaliseren, triple A game of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
CH4OS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Omdat de laptop een Intel CPU heeft, heeft het ook een eigen iGPU (integrated GPU) aan boord. Het kan nog best eens zijn, dat die videokaart aan het werk wordt gezet in plaats van de RTX 4070M.

[...]
En van welke GPU is dat, weet je dat exact? :)

[...]
Zit weinig verschil meer in hoor, men probeert altijd eea te optimaliseren, triple A game of niet.
Volgens de taskmanager word de Rtx 4070 aan het werk gezet. Ook volgens nvidia panelen “dedicated” kaart geselecteerd.

Wellicht is het interessant om de “integrated” kaart uit te schakelen? Als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb je alle drivers van de officiële website gedownload van Lenovo.
*Dus je persoonlijke laptop pagina die op jou serienummer is aangesloten.

Het gekke is als je nieuwere drivers installeer voor bv AMD/Intel/Nvidia van de fabrikant krijg je conflicten.
Zelf deze issue ook meegemaakt met Legion laptop maandje terug. (Reinstall win11)
Waardoor het systeem slecht kon schakelen met IGPU/GPU

En staat in "Lenovo Vantage" de setting Hybrid Mode op on?

Om welke type Lenovo gaat het trouwens om?

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:48
99ruud99 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:44:
90 graden is hij aan het omlaag clocken bij een laptop @Atsiz , dus je laptop wordt te warm.
(hij wilt normaal niet boven 90* komen, dus als je op 90 zit, is hij aan het remmen)
Dit hoeft niet hoor,mijn 5800h bv blijft zelfs op 100c nog gewoon door boosten.
De intel gaat tot 100c,dus ook die hoeft niet perse te throttlen,kan je ook checken met bv het programma hwi.info op de achetrgrond,of die thermisch throttled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
PatRamon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:22:
Heb je alle drivers van de officiële website gedownload van Lenovo.
*Dus je persoonlijke laptop pagina die op jou serienummer is aangesloten.

Het gekke is als je nieuwere drivers installeer voor bv AMD/Intel/Nvidia van de fabrikant krijg je conflicten.
Zelf deze issue ook meegemaakt met Legion laptop maandje terug. (Reinstall win11)
Waardoor het systeem slecht kon schakelen met IGPU/GPU

En staat in "Lenovo Vantage" de setting Hybrid Mode op on?

Om welke type Lenovo gaat het trouwens om?
Drivers rechtstreeks vanuit de Lenovo site ja & Vantage

Ook de verschillende modes geprobeerd via Vantage ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:49:
[...]

hoe warm worden zowel de gpu als cpu ingame?

kan je bv checken met msi afterburner mey OSD aan

Als ik google op deze laptop met die 4070 en i7 dan komt het nog wel eens voor dat die te warm word

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 24-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai gewoon eens een benchmark om te zien of dat klopt met wat de laptop zou moeten doen. De 3DMark score kan prima aangeven of het ding doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:49:
[...]
Dit kun je mooi uitsluiten dat het goed moet zijn, denk dat je ook van de website van de fabrikant hebt geprobeerd.
Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:32:
9-) Door Lenovo support alle hardware laten checken & meerdere onderdelen laten vervangen
De redenen om dit op te sturen voor RMA, en wat hebben ze vervangen weet je dat?

/////
Je bezit een RTX4070 kaart maar hoeft niet per se dit type te zijn, kan ook een enorm geknepen model zijn.
Of het nog bij de RTX-40 serie is durf ik hier nu niet met 100% te vermelden (Bronnen)
Weet wel dat het met de RTX-30 serie was:
nieuws: Nvidia RTX 30-gpu's voor laptops hebben 28 verschillende configuraties

/////
Heb je ook bij Diablo4 met DLSS geschakeld?
En wederom weten wij niet om welk type laptop dit gaat, heb je het type nummer maakt het veel makkelijker!
Ook voor je zelf kun je veel meer vinden online en wellicht prestaties van mede gebruikers.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
PatRamon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Dit kun je mooi uitsluiten dat het goed moet zijn, denk dat je ook van de website van de fabrikant hebt geprobeerd.

[...]

De redenen om dit op te sturen voor RMA, en wat hebben ze vervangen weet je dat?

/////
Je bezit een RTX4070 kaart maar hoeft niet per se dit type te zijn, kan ook een enorm geknepen model zijn.
Of het nog bij de RTX-40 serie is durf ik hier nu niet met 100% te vermelden (Bronnen)
Weet wel dat het met de RTX-30 serie was:
nieuws: Nvidia RTX 30-gpu's voor laptops hebben 28 verschillende configuraties

/////
Heb je ook bij Diablo4 met DLSS geschakeld?
En wederom weten wij niet om welk type laptop dit gaat, heb je het type nummer maakt het veel makkelijker!
Ook voor je zelf kun je veel meer vinden online en wellicht prestaties van mede gebruikers.
Legion Pro 5 16

staat toch echt in de openings post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BIOS ook helemaal bijgewerkt? Hij zou met die cpu en gpu toch beter moeten presteren en ik vermoed ook dat die te warm wordt.

90 graden is hoe dan ook veel. Kijk anders eens in de bios hoe de koeling is ingesteld en of er wat tools zijn die dit regelen.

En inderdaad geef even het hele serienummer / modelnummer. Er zijn namelijk heel veel varianten van de Legio pro 5 16.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Misschien erg voor de hand liggend .... Worden de ventilator openingen niet geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:13

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Onderhoudsbeurt geven. Fans verwijderen, heatsinks eraf, alle stof overal weg en nieuwe koelpasta. 95% kans dat hij weer als nieuw is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SKIKK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:12:
Onderhoudsbeurt geven. Fans verwijderen, heatsinks eraf, alle stof overal weg en nieuwe koelpasta. 95% kans dat hij weer als nieuw is.
Geen idee hoe jij die 5% inschat. Het probleem is er vanaf het begin en het ding is een paar maanden oud. Daarbij komt ook nog dat een andere het ook had. Stof en oude koelpasta is een probleem van jaren, niet maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 02:15
Ik heb mijn laptop altijd op een laptopkoeler liggen, wanneer ik hem gebruik om te gamen. Ook toen ik laptops met wat snellere GPU's (voor die tijd) had, merkte ik dat dat vaak wel hielp om wat soepeler te gamen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een 4070 in een laptop is niet veel sneller dan een 4060 in een laptop. De beiden hebben 8GB VRAM en 128bit geheugenbus. Verwacht niet desktop GPU-performance.

100+ fps op 1440p ultra in Diablo 4 moet wel kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpYWcLrFbzZobEHupy5EgJHZhpE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sw4nufrxL7MGAsY6dIszRhNf.jpg?f=user_large
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.675690.0.html

113 fps mediaan is 5% sneller dan 107,7 fps met een 4060.
freaky35 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:08:
Legion Pro 5 16

staat toch echt in de openings post
Een familie van laptops is geen exacte type.

Op basis van de CPU en GPU heb ik het type kunnen achterhalen: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8

Dikke adapters voor grotere vermogens:
230W slim tip (3-pin) AC adapter, 100-240V, 50-60Hz
300W slim tip (3-pin) AC adapter, 100-240V, 50-60Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
SKIKK schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:12:
Ligt niet aan stof.

Is van binnen .

Ik heb ook een nieuwe laptop gekregen van Lenovo en heb daar hetzelfde issue mee (geheel nieuw exemplaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-06 19:27

J8S

Stomme opmerking wellicht maar heb je echt die laptop nodig? Voor die 2400 euro koop je ook een leuke(re) gamepc en een laptop om een beetje mee te browsen en tekstverwerken.

Edit: Ik zie dat je 'm vorig jaar al gekocht hebt, dan zul je het er nog wel even mee moeten doen. Kun je tijdens het gamen je GPU clockspeeds loggen? Dan kun je kijken of je GPU throttled en of dat het probleem is.

[ Voor 38% gewijzigd door J8S op 24-02-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
tweakduke schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:09:
BIOS ook helemaal bijgewerkt? Hij zou met die cpu en gpu toch beter moeten presteren en ik vermoed ook dat die te warm wordt.

90 graden is hoe dan ook veel. Kijk anders eens in de bios hoe de koeling is ingesteld en of er wat tools zijn die dit regelen.

En inderdaad geef even het hele serienummer / modelnummer. Er zijn namelijk heel veel varianten van de Legio pro 5 16.
BIOS is up to date. Daar heb ik (en Lenovo support) ook mee gespeeld.

Type: Legion Pro 5 16
Serienummer: <<<afgeschermd>>>

Gehele specs:

Processor - Intel® Core™ i7-13700HX-processor van de 13e generatie (E-cores tot 3,70 GHz en P-cores tot 5,00 GHz)
Operating System - Geen
Operating System Language - Geen taal van besturingssysteem
Memory - 16 GB (2 x 8 GB) SO-DIMM DDR5 4800MHz
First Solid State Drive - 512 GB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4, TLC
Type beeldscherm - 16" WQXGA (2560 x 1600), IPS, ontspiegeld, geen touch, HDR 400, 100% sRGB, 500 nits, 240 Hz
Graphic Card - NVIDIA GeForce® RTX™ 4070, 8 GB, GDDR6
Camera - FHD-camera met dubbele microfoon
Color - Onyx Grey
Surface Treatment - Anodisatie
Toetsenbord - Toetsenbord met RGB-achtergrondverlichting met 4 zones, zwart, Engels (EU)
Wireless - Wi-Fi 6E 11AX (2x2) & Bluetooth® 5.1
Chipset - HM770
Palmrest - PC/ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCR71C5TutzBlte0TRlCQUVmY18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2gmNzpMGqMJomW845jEldkT.png?f=fotoalbum_large

Zojuist getest 75 / 80 graden word het. En alles word wel gebruikt. Zie schermafdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat ik kan aanraden is, MSI Afterburner (die zal RTSS Rivatuner Statistics Server installeren) installeren en OSD instellen om in-game te checken of de GPU en VRAM clocks omhoog gaan of tegen een veel te lage limiet zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjZlp9t7ceYwv1V9XLXBUWdCWc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5mZUIClKRdoYAaxEhZTnLzQ.jpg?f=user_large

Mijn ervaring is met een Lenovo Ideapad 7840HS en geïntegreerde 780M graphics. Het had tegenvallende fps in Fortnite en kwam door GPU clock op 800MHz. In AMD Adrenalin juiste profiel/settings ingesteld om Fortnite op 60+ fps te laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 24-02-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:37:
[Afbeelding]

Zojuist getest 75 / 80 graden word het. En alles word wel gebruikt. Zie schermafdruk.
Dit ziet er allemaal wel prima uit. RAM en VRAM zou misschien nog een probleem kunnen zijn. Niet dat het nu op dit plaatje zichtbaar is, maar beide zouden misschien ergens wel richting de max kunnen gaan. Je gebruikt sowieso ook flink veel RAM. Ik kom nooit richting de 14GB met gamen op veel hogere instellingen met snellere hardware. 13.4GB in gebruik is aardig wat. Mocht het de max aanraken krijg je flinke framedrops. Verder nog 8GB VRAM wat ook niet heel veel meer is tegenwoordig op 1440p. Misschien even kijken of er iets tegen de limiet aanloopt als je framedrops hebt.

Verder dus even testen of de CPU en GPU wel doen wat ze moeten doen door te testen met 3DMark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
PilatuS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:45:
[...]

Dit ziet er allemaal wel prima uit. RAM en VRAM zou misschien nog een probleem kunnen zijn. Niet dat het nu op dit plaatje zichtbaar is, maar beide zouden misschien ergens wel richting de max kunnen gaan. Je gebruikt sowieso ook flink veel RAM. Ik kom nooit richting de 14GB met gamen op veel hogere instellingen met snellere hardware. 13.4GB in gebruik is aardig wat. Mocht het de max aanraken krijg je flinke framedrops. Verder nog 8GB VRAM wat ook niet heel veel meer is tegenwoordig op 1440p. Misschien even kijken of er iets tegen de limiet aanloopt als je framedrops hebt.

Verder dus even testen of de CPU en GPU wel doen wat ze moeten doen door te testen met 3DMark.
Hoe kan ik dit exact doen? Want wat jij zegt lijkt me logisch. Zo kan ik de oorzaak wel achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
serie nummer,zou ik trouwens weg halen,die hoeft niemand te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:54:
[...]

Hoe kan ik dit exact doen? Want wat jij zegt lijkt me logisch. Zo kan ik de oorzaak wel achterhalen.
Wat rapture zegt werkt prima. Je kan dan terwijl je speelt zien wat alles doet. Loopt er iets op de max, dan heb je daar een probleem. De GPU zelf mag gewoon op 100% lopen, da's juist goed. Alleen RAM en VRAM wil je niet op de max hebben want dat geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 21:06
Hier zal je waarschijnlijk al naar gekeken hebben, maar wat voor kleur heeft je aan-uitknop?
Als die blauw is dan draait je laptop in silent mode en dat scheelt behoorlijk veel FPS. Met FN+Q kan je dit wisselen naar Auto en Performance mode. Ik ga ervan uit dat je je laptop ook hoort blazen wanneer je een game speelt?

Ik heb dezelfde soort laptop ook vorig jaar gekocht, maar dan met 32GB RAM en heb met geen enkele game problemen. In het overzicht zag je ook al dat Diablo IV gewoon op 100+ FPS moet kunnen draaien. Dat je dus met 2 dezelfde laptops hetzelfde probleem hebt is wel bijzonder.

[ Voor 6% gewijzigd door PMast op 25-02-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
PMast schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:07:
Hier zal je waarschijnlijk al naar gekeken hebben, maar wat voor kleur heeft je aan-uitknop?
Als die blauw is dan draait je laptop in silent mode en dat scheelt behoorlijk veel FPS. Met FN+Q kan je dit wisselen naar Auto en Performance mode. Ik ga ervan uit dat je je laptop ook hoort blazen wanneer je een game speelt?

Ik heb dezelfde soort laptop ook vorig jaar gekocht, maar dan met 32GB RAM en heb met geen enkele game problemen. In het overzicht zag je ook al dat Diablo IV gewoon op 100+ FPS moet kunnen draaien. Dat je dus met 2 dezelfde laptops hetzelfde probleem hebt is wel bijzonder.
Zowel rood als blauw geprobeerd. In performance mode maakt de laptop veel meer lawaai en draait het wat koeler. Maar ik zie niet echt een FPS boost.

13gb van de 16gb is gebruik, dus dat zou ook niet echt de issue moeten zijn? Anders had ik wel een extra RAM erin willen duwen.

Het enige wat opvalt is dat de GPU (RTX 4070) op 90/100% draait volgens task manager.

Geen idee wat ik daarmee zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Atsiz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:23:
[...]
Zowel rood als blauw geprobeerd. In performance mode maakt de laptop veel meer lawaai en draait het wat koeler. Maar ik zie niet echt een FPS boost.

13gb van de 16gb is gebruik, dus dat zou ook niet echt de issue moeten zijn? Anders had ik wel een extra RAM erin willen duwen.

Het enige wat opvalt is dat de GPU (RTX 4070) op 90/100% draait volgens task manager.

Er is een verschil tussen 100% load op een GPU die op een fractie van de normale boost clock draait en dezelfde GPU die op een normale boost clock draait.

De ventilatoren moeten uiteraard blazen alsof het opstijgt. Dan heb je de koeling, voldoende lage temperatuur en nu nog de clocks in-game checken zoals eindje hoger gepost is.

Naast voor deze troubleshooting is het ook goed om haperingen, stotteren,... tijdens het gamen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:12

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
PilatuS schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Geen idee hoe jij die 5% inschat. Het probleem is er vanaf het begin en het ding is een paar maanden oud. Daarbij komt ook nog dat een andere het ook had. Stof en oude koelpasta is een probleem van jaren, niet maanden.
Bij sommige gebruikers kan het snel gaan, als je hem veel op een dekbed gebruikt bijvoorbeeld, maar dat hij pas paar maanden oud is had ik even gemist. #meaculpa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Atsiz schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Dat is op zich goed,dus je de gpu functioneerd wel ok.
Echter waar je het in zou kunnen zoeken is settings in games.
En settiings kunnen heel veel doen.

Verder kan je met een laptop doormidden van bv een undervolt van gpu en of cpu ook het nodige winnen
hitte is eigenlijk het grootste probleem vaak van die dingen.Ook met mijn
Lenovo legion pro 5 met 3070 en 5800h.

Maar ik merk als ik bv de gpu undervolt dat die veel stiller is en ook net wat betere perforamnce geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Atsiz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:53:
[...]

Ligt niet aan stof.

Is van binnen .

Ik heb ook een nieuwe laptop gekregen van Lenovo en heb daar hetzelfde issue mee (geheel nieuw exemplaar).
Welk model is het exact? Draai anders eens een userbenchmark.com zodat jouw device kan vergelijken met andere gebruikers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Heel raar. Als je in Windows power options en Nvidia graphics options alles max performance zet, maakt dit verschil? Je kan ook proberen om je maximum processor state in windows power options op 99% te zetten om te kijken of je meer FPS krijgt.

Anders even naar de BIOS gaan en de batterij disablen via "Disable Battery", adapter unpluggen en paar x power button indrukken, adapter aansluiten en kijken of het nu wel werkt. Als het nu wel werkt is het een bug in de firmware van Lenovo waar de GPU in low power state blijft hangen.

Ik zou sowieso je geld terug vragen en voor een ander merk gaan dan Lenovo, alles wat niet zakelijk is van Lenovo is pure Chinese troep.

edit: zie ook hier https://forums.tomshardwa...en.3734892/#post-22518769

[ Voor 25% gewijzigd door BroWohsEdis op 26-02-2024 22:38 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 21:57
Hier iemand die een Lenovo Legion heeft met een 5800H Ryzen en een 3060 met 6GB geheugen.
Mijn Diablo 4 draait op Ultra met alles aan op FHD resolutie op 125fps steady, geen drops of wat dan ook.
Pagina: 1