Rioolontluchting, wanneer nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:04
Wij hebben op de bovenverdieping een wc met wastafel gemaakt. De afvoer loopt via een 110 leiding via de meterkast omlaag en gaat daar naar buiten richting een 125 leiding waar ook de wc en badkamer op de benedenverdieping op zitten. Deze zit weer aangesloten op het persriool. Hemelwater is hier in het buitengebied helemaal apart en loost op de beek langs de weg.

Nu zit ik met de rioolontspanning van het riool vanaf de bovenverdieping. Is hier naast een beluchting ook altijd een ontluchting nodig? Met enkel een beluchting hoef ik namelijk niet door het dak, want dat zou nogal lastig zijn met eventuele stankoverlast aangezien de standleiding vlak bij een dakkapel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 17:02

pistole

Frutter

Ik ben niet zo thuis in de materie maar ik kan me goed voorstellen dat bij het gebruik van de WC in de badkamer de leiding naar de nieuwe aansluiting wordt leeggetrokken met mogelijke stank tot gevolg. Dat kan je volgens mij alleen oplossen met een standpijp?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik ben er (nog) niet zo in thuis, leiding werk staat voor over een maand of 6 op de planning. Was al wel een heel document van Dyka tegengekomen met uitleg: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
Die pijp door het dak zorgt er voor dat er altijd lucht in en uit de pijp kan. Hierdoor heb je minder last van gegorgel in de pijp en is de doorstroming van de pijp beter waardoor je uiteindelijk ook minder kans op verstopping hebt.

Is het 100% nodig? Nee er zijn genoeg huizen die dit niet hebben, en geen riool problemen. Echter wordt dit bij standaard nieuwbouw wel al jaren toegepast omdat het beter is dan zonder.

Enkel een beluchting doet wel wat, maar gaat doet minder dan een open pijp door het dak.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Bij onze boven-wc (badkamer zit beneden achter de keuken helaas) hebben de vorige bewoners gekozen om geen standpijp te plaatsen. Gevolg: na flinke regen, een douchebeurt van mn vriendin of het laten leeglopen van het bad rioollucht in de boven-wc.

Dus wanneer je de keuze hebt, lekker een standpijp plaatsen, of zorgen dat je boven-wc altijd goed geventileerd is.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
Zorg dat het pijpje door het dak (of de muur als dat beter uitkomt) ver genoeg van ramen ed zit, dan heb je er geen last van.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
Ik heb hem zelf door het dak maar ik heb ook een buurman die alleen een beluchter heeft geplaatst en die claimt nergens last van te hebben. Ik heb last van lekkage door het dak bij de standpijp |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-06 19:23
een goede ontluchter laat alleen lucht door en kan het niet terug vanuit het riool naar je huis. Dus zal je het riool niet ruiken.
In het verleden had ik ook geen ont- of beluchter, na een toilet bezoek boven gebeurde het wel eens dat het hele toilet leeggezogen werd en je klappen uit het riool hoorde (vanwege de onderdruk). Sinds het plaatsen van een beluchter op de 110 afvoerpijp geen problemen meer gehad en ook geen nare luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
BdK9001 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:33:
Bij onze boven-wc (badkamer zit beneden achter de keuken helaas) hebben de vorige bewoners gekozen om geen standpijp te plaatsen. Gevolg: na flinke regen, een douchebeurt van mn vriendin of het laten leeglopen van het bad rioollucht in de boven-wc.

Dus wanneer je de keuze hebt, lekker een standpijp plaatsen, of zorgen dat je boven-wc altijd goed geventileerd is.
Gek hoe je dan rioollucht ruikt door je wc. Dan klopt er toch meer niet want je hebt gewoon een syfon?
Hemelwater zit er bij ons sowieso niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door emot op 26-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
MijnCommentaar schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:39:
een goede ontluchter laat alleen lucht door en kan het niet terug vanuit het riool naar je huis. Dus zal je het riool niet ruiken.
In het verleden had ik ook geen ont- of beluchter, na een toilet bezoek boven gebeurde het wel eens dat het hele toilet leeggezogen werd en je klappen uit het riool hoorde (vanwege de onderdruk). Sinds het plaatsen van een beluchter op de 110 afvoerpijp geen problemen meer gehad en ook geen nare luchten.
Ja een beluchter wil ik ook plaatsen, ik vraag me dus af of een ontluchter nodig is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
@ de rest

Waar ik vandaan kom; om ver genoeg van een raam af te komen met de ontluchting, moet ik zo'n 10 meter horizontaal door het knieschot overbruggen (Ø90mm). Hierna kan ik via een ontluchtingspan naar buiten. Het probleem; dit is bijna 3m2 ongeïsoleerd oppervlakte binnen de verwarmde schil. Dit heb ik natuurlijk liever niet, vandaar dat ik niet door het dak wil gaan en enkel een beluchter wil plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:19
emot schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Gek hoe je dan rioollucht ruikt door je wc. Dan klopt er toch meer niet want je hebt gewoon een syfon?
Hemelwater zit er bij ons sowieso niet op.
De sifon wordt leeggezogen door de onderdruk in de leiding. gevolg: stank.

In de beschreven situatie is een beluchter voldoende. Ontluchten is noodzakelijk als het systeem zich kan vullen met hemelwater. Dan zitten de leidingen gevuld met lucht en die moet ergens heen. Als je geen ontluchting hebt, dan gaat de wc borrelen bij een stortbui.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een andersom-denkertje is om een beluchter toe te passen in de pijp van de wastafel. Die kan lucht naar binnen trekken wanneer nodig, maar laat geen vieze lucht naar buiten. Voor overdruk zou je dan vooral kijken naar een pijpje parallel aan die van de dakgoot. Buitenshuis en niet naast een raampje.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Was er in de oude situatie al een beluchtingspijp aanwezig? In principe hoeft je liggende 125 buis maar op 1 plek ontlucht te worden zodat er geen overdruk kan ontstaan. Maar je zegt ook dat je een eigen afgesloten rioolssyteem hebt naar een persriool, dus je hebt sowieso geen doen met de rest van het riool.

Dat je nu iets op de 1e verdieping hebt gemaakt wil niet zeggen dat je opeens een open verbinding naar buiten moet hebben. Ik zou een beluchter plaatsen en het lekker zo laten.
Pagina: 1