Deur plaatsen met brede muuropening (in huurhuis)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik wil een deur plaatsen in een (te) brede muuropening en ben op zoek naar advies over de meest simpele doch relatief nette manier om de opening te verkleinen...

Het is een tijdelijke oplossing (2 jaar) want daarna moet ik de deur weer verwijderen als ik het huis verlaat.

Opzich kom ik er wel uit met een deurkozijn plaatsen en afwerken, echter qua verkleinen van de opening lees ik het meeste: bijmetselen. Maar dat is in mijn situatie (volgens mij) helemaal geen optie...

Heeft iemand hier wellicht een goed advies? Elk tip wordt zeer gewaardeerd!

De deur wordt een standaardmaat, ongeveer 90cm. De opening is 150cm breed, 13cm diep en 210cm hoog.

Onderkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rjpp7H0UMiTYtT-fN5VpsB11dQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXxKcCc617xgq6KYAnQbKrrv.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwqFvju-Xe02uyUq_zyHYavscX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVD6KW69htwA7lI7ScMTdiIN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 17:05
Houten frame tegen de muur aan schroeven, verkleinen tot de gewenste deuropening afwerken met gipsplaat en dan een kozijn erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:59
Precies bovenstaande - mag je boren in muren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Ik mag wel boren in muren, maar niet teveel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24

Roozzz

Plus ultra

Ik denk aan de briljante foto's ( :+) te zien dat het een binnendeur is? Dan is het eenvoudigweg wat @tweakG5 al schrijft, eventueel met een zijlicht naast dat deur als je dat mooi vind. Er zijn zeg maar een paar 100.000 woningen in Nederland met deze constructie :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24

Roozzz

Plus ultra

Ik zou wel even met de verhuurder overleggen. Dit is een stuk mooier permanent te maken dan tijdelijk.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Haha ja ik ben geen fotograaf. Het maakt niet zo uit hoe het er uit ziet, beetje redelijk is prima maar het is vooral functioneel en tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Ja wellicht al vraag ik me af of de verhuurder nog geld wil stoppen in de woning... Alhoewel, de badkamer is ook na 20 jaar wel eens toe aan "iets"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
gewoon een houten lat in het gat en daar je deur op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zou een dik gordijn ook kunnen volstaan? Minder gedoe, minder boren en veel makkelijker te verwijderen. Als het toch tijdelijk is...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ropstah
Nee een gordijn werkt niet, daar trapt m'n anderhalf jaar oude kopie niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
ropstah schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:52:
Nee een gordijn werkt niet, daar trapt m'n anderhalf jaar oude kopie niet in...
als dat t is kun je toch makkelijker zelf een deur maken die 1,5m breed is? lat op de opening schroeven, scharnieren er op en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Nvm anderhalf meter is wel ent wat te breed daarvoor :)

[ Voor 85% gewijzigd door Caelorum op 25-02-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 09:25

Just_I

What did you just say?

Als het enkel is voor de doorgang van de kleine te blokkeren is, is een traphekje geen oplossing? Er zijn variant die oprolbaar zijn of uitbreidbaar. Of een haard hekje kan wellicht ook.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hangdeur/schuifdeur/loftdeur ervoor hangen? Eventueel 2 van 80 of zo? Ben je met een paar gaatjes boren voor de rail klaar.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Schuifdeur is nog wel een optie. Het moet wel een beetje isoleren ivm focus e.d. dus een traphekje werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ropstah
Al bedenk ik me net dat schuiven over anderhalve meter niet echt een ruime doorgang biedt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Dan zal je met 3 delen moeten werken inderdaad. En eventueel vastmaken aan elkaar met een breed koorts (zoals spanband) zodat ze als een geheel uitgetrokken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:05
Wat zit er achter die doorgang? Hoe vaak per dag moet je daar zijn? Gordijn met een traphekje daarachter is de eenvoudigste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ropstah
Klein halletje en de voordeur zit daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:52
Vouwdeur 1.5 mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ropstah schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:16:
Opzich kom ik er wel uit met een deurkozijn plaatsen en afwerken, echter qua verkleinen van de opening lees ik het meeste: bijmetselen. Maar dat is in mijn situatie (volgens mij) helemaal geen optie...
Cellenbeton in een profiel lijkt mij eigenlijk juist wél de beste optie. Ja, je zult in de bestaande wand moeten verankeren op een paar hoogtes. Maar als je over twee jaar vertrekt, smeer je de gaten netjes dicht met een goede vuller, haal je er desnoods nog een verfroller langs en niemand die het nog ziet.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
Maak een gipsplaat wandje met metalstud of hout. Dat is de volwaardigste oplossing die je nog kunt verwijderen. Genoeg tutorials online, ook met deur erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie een boel moeilijke constructies voorbij komen.

Het gaat om een oplossing voor plusminus 2 jaar, dat hoeft dus niet zo ingewikkeld te worden.

Even een snelle tekening gemaakt, puur voor het beeld van mijn idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFJeLimyd4mNqBeeoqzWZd3LPFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjplEqGfoKI032WkbY3BWffk.png?f=fotoalbum_large
Links de deur. Ik heb het kozijn niet getekend maar dat valt binnen dat oranje vlak.
Rechts, ter opvulling van de lege ruimte, een paar horizontale balken op vloer en plafond, hoeven niet geschroefd te worden, die je goed klem zet met 2 verticale balken. Daar tussenin maak je een kleine verdeling zodat je er een gipsplaatje overheen kunt zetten. Zo word het tochtdicht en heb je een wandje.

De dikte van het kozijn en het zijlicht kun je voor het mooie op dezelfde breedte doen als het houtwerk nu min 2 keer de dikte van je gipsplaat. Zo sluit het gips mooi aan bij de bestaande aftimmering. Likje verf er op en klaar.

Het kozijn waar de deur in zit moet ook goed klem zitten tussen vloer en bestaande aftimmering. Doe je de boel goed strak en sla je niet als een malloot met de deuren dan is het best wel 2 jaar uit te houden met zo'n constructie. Na de tijd is het zo weer te verwijderen zonder schroef- of boorgaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
ropstah schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:16:
Het is een tijdelijke oplossing (2 jaar) want daarna moet ik de deur weer verwijderen als ik het huis verlaat.
Of je vraagt gewoon je verhuurder om toestemming voor een wat definitievere oplossing van deze zelfaangebrachte voorziening (ZAV). Zie art. 7:215 lid 1, 2 en 6 BW (ik heb onderstreept):
1 De huurder is niet bevoegd de inrichting of gedaante van het gehuurde geheel of gedeeltelijk te veranderen dan na schriftelijke toestemming van de verhuurder, tenzij het gaat om veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten kunnen worden ongedaan gemaakt en verwijderd.
2 Indien het de huur van woonruimte betreft, verleent de verhuurder binnen acht weken de toestemming in ieder geval, indien de voorgenomen veranderingen de verhuurbaarheid van het gehuurde niet schaden, dan wel niet leiden tot een waardedaling van het gehuurde.
6 Van de voorgaande leden kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken, tenzij het de buitenzijde van gehuurde woonruimte betreft.
Je verhuurder kan gezien lid 2 niet weigeren, tenzij de verhuurbaarheid van de huurwoning wordt geschaad of de waarde van de huurwoning erdoor zou dalen. Als je geen toestemming krijgt, kun je altijd nog een oplossing bedenken die valt onder de standaard uitzondering onder lid 1 (veranderingen en toevoegingen die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten kunnen worden ongedaan gemaakt en verwijderd).

Het voordeel van toestemming is tweeledig:

- je hoeft de verandering niet ongedaan te maken (art. 7:224 lid 2 BW en art. 7:242 lid 2 BW)
- de oplossing hoeft niet of minder tijdelijk te zijn en is mogelijk veel prettiger in gebruik

Overigens moet je opletten of je voor je huidige 'tijdelijke' ZAV niet sowieso toestemming nodig is, maar dat is wat lastig inschatten. Ga ook in je contract na of je e.e.a. weer mag verwijderen bij einde huur, want art. 7:216 lid 1 BW is van regelend recht. Als dat recht niet wordt uitgesloten is de keuze dus aan jou om een ZAV die je met toestemming plaatst weer te verwijderen of niet.

Risico van toestemming vragen is dan weer dat je verhuurder 'nee' zegt en dan moet je mogelijk procederen. Maar weigeren is voor de verhuurder wel een vrij groot risico, want een rechter moet de ZAV toestaan als de uitzonderingen in lid 2 niet van toepassing zijn. Zie art. 7:215 lid 4 BW:
4 De rechter wijst de vordering in ieder geval toe, indien de verhuurder op grond van lid 2 toestemming had behoren te geven. In andere gevallen wijst hij de vordering slechts toe, indien de veranderingen noodzakelijk zijn voor een doelmatig gebruik van het gehuurde door de huurder of het woongenot verhogen en geen zwaarwichtige bezwaren aan de zijde van de verhuurder zich tegen het aanbrengen daarvan verzetten.
Een rechtszaak verliest de verhuurder dus vrij waarschijnlijk als de weigering nergens op sloeg. Je mag vorderen dat de verhuurder de kosten van een ZAV vergoedt als de ZAV niet ongedaan kan worden bij einde huurovereenkomst, maar rechters kennen die vergoeding meestal niet toe.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1