Vervangen Asus Maximus X Hero

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubble_u
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-03 09:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik was een zware gamer, door het gezinsleven is dat gestopt, maar het komt nu langzaam terug op gang.
Kleine videobewerkingen zullen ook wel eens gebeuren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens in de middenklasse, tot iets hoger. Geen high end meer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hieronder

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus + Intel

Ga je overklokken?
Als ik er ooit de tijd en de kennis voor terug vind, doe ik dat wel.

Een tiental jaar terug heb ik mijn desktop in elkaar gestoken met volgende, belangrijkste onderdelen:

Asus Maximus Hero X
Intel 8700K (watergekoeld)
2x Nvidia GTX 1080 (met SLI) (watergekoeld)
Corsair Dominator Platinum 4x 8GB - CMD32GX4M4B3200C16

Mijn moederbord heeft het nu helaas opgegeven.

Maximus Hero X is absoluut niet meer te verkrijgen. Tenzij jullie beter weten?
Een gelijkaardig vind ik ook niet direct terug, klopt?

Dankzij een medetweaker ben ik op dit gestoten: v&a aangeboden: ASUS ROG Strix Z390-F Gaming
Dit moederbord past bij alle beschreven onderdelen, toch?

Mocht bovenstaande geen optie zijn, moet ik op zoek naar een recenter moederbord en CPU.

Hieronder denk ik een nieuw gevonden te hebben dat bij de GPUs en DDR4 RAM past
ROG strix B760
Klopt dit?

Hebben jullie andere ideën?

Ik heb sinds toen de pc componenten markt niet meer gevolgd.
Ik ben niet meer thuis op deze markt, en ik wil niks kopen dat niet past

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:36
Het Asus Maximus Hero X moederbord is een Z390 moederbord voor een LGA1151 socket. Het B760 moederbord is een recent moederbord met ondersteuning voor DDR4, maar gebruikt een LGA1700 socket. Daar past geen 8700K cpu in. Met een B760 moederbord kun je ook niet overklokken.
Het formaat van LG1700 is ook gewijzigd, waardoor je cpu-koeler/waterblok ook niet meer past. Sommige fabrikanten bieden wel een bracket aan om een oude cpu-koeler toch op een nieuw moederbord te kunnen monteren.

PS: Er zijn mij ook geen LGA1700 of AM5 (AMD) moederborden bekent die nog SLI ondersteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door Woezik op 24-02-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubble_u
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-03 09:14
De Z390-F, die hier tweedehands wordt aangeboden, is geloof ik wel een correcte vervanger, die past bij mijn oude CPU, GPUs en RAM?

Moest het toch het B760 moederbord worden, weet ik dat een nieuwe CPU nodig is, met nieuwe koeling.

Wat voor gevolgen heeft het om geen SLI ondersteuning meer te hebben? Dat mijn twee GraKa's enkel nog apart functioneren? Ik veronderstel dat meerdere schermen gebruiken geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:36
Ik heb nog twee Z690 moederborden kunnen vinden met SLI ondersteuning, maar beide hebben 4x DDR5: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1760432;1760430/.
Bij gebruik van een Intel 13e of 14e generatie cpu heb je ongetwijfeld ook een bios update nodig.
PS: Z690 is uitgekomen bij Intel 12e generatie, inmiddels zijn de recentste overklokbare moederborden Z790.
Er zijn ook (dure)AM5 X670E moederborden die Crossfire ondersteunen met PCIe5.0 x8/x8, dat zou ook prima zijn. "Using multiple graphics cards in SLI or Crossfire is a great way to find out just how good it gets. MSI GAMING graphics cards fully support multi GPU technologies. * Possibilities may vary depending on what is supported per model." https://nl.msi.com/Graphi...rce-GTX-1080-GAMING-X-8G/

SLI/Crossfire werd slecht ondersteunt door gaming ontwikkelaars, waardoor de winst ook wisselvallig was.
Zonder SLI werken de videokaarten inderdaad apart. De 16 lanes worden echter niet evenredig verdeeld, zodat ze beide 8 lanes behouden, zoals bij SLI. Het onderste slot heeft vaak maar 1 of 4 lanes, waardoor je fors inlevert op prestaties en de tweede videokaart niets meer toevoegt.
Waarschijnlijk game je niet op twee schermen tegelijk, maar heb je op de tweede monitor een statisch scherm open staan. De GTX1080 heeft voldoende aansluitingen om twee monitoren aan te sluiten. Ik zou echter één monitor voor office taken aansluiten op het I/O-panel en daar de interne gpu voor gebruiken. De gaming monitor zou ik aansluiten op de videokaart. Waarschijnlijk bespaar je dan wat aan overhead/memory, waardoor je iets betere gaming prestaties behoud.