Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
Geachte lezer,

Ik heb al enige tijd 5 routers van Huawei draaien in een seamless wifi (star topology) bedraad netwerk. (Meterkast, direct naast modem, 1e verdieping, 2e verdieping, garage en achtertuin)
Dit werkt perfect, behalve dat om de zoveel tijd de verbinding (deels) wegvalt.
Er zijn dan een aantal mogelijke scenario's:

1)De verbinding hersteld zichzelf, dit is vannacht zo geweest. Mijn NAS heeft er c.a. 4uur uitgelegen, dit kan ik zien aan de mails die de NAS stuurt met de tijden.

2)De hoofdrouter blijft actief maar de overige 4 liggen eruit. Dit blijft zo tot ik zowel modem als hoofdrouter een reset geef.

3)Alle wifi verbindingen liggen eruit en ik moet zowel modem als hoofdrouter resetten. (Het kan hier zijn dat het zichzelf na uren/dagen wel zou herstellen maar dan heb ik verbinding nodig en reset ik dus zelf).

Bovenstaande scenario's kunnen dagelijks voorkomen, soms zit er een week tussen, er is geen zinnig woord over te zeggen.

De routers zijn van Huawei.
4x een AX3 pro en 1x een WS5200. 1 van de AX3's is de hoofdrouter.
De rest is verbonden middels Link+ en zo fungeren de overige routers bij mijn weten als accespoints.
Ziggo modem staat in bridge modus.
Alle routers in huis zijn verbonden middels switches, dus niet direct aan de hoofdrouter.

En omdat dit dus random gebeurd krijg ik de vinger er niet achter.

Ziggo geeft aan dat het niet het modem is dat eruit ligt, ze hebben de logs uitgelezen en dat wil ik ook wel geloven aangezien soms de hoofdrouter actief blijft.

Ik heb zojuist een jongen van Studentaanhuis langs gehad maar die heeft hier niet de expertise voor.

Ik heb inmiddels meerdere nieuwe sets routers geprobeerd in een mesh setup maar draadloos werkt hier gewoon niet goed. Waarschijnlijk te goed geïsoleerd.
Ik heb nog geen vergelijkbare set gevonden/getest die als star topology kan fungeren.
Het meeste is daisy chain en daar heb ik ook geen mogelijkheid toe, maar in principe is de huidige set prima qua dekking en snelheid dus ik hoop dat ik geen andere set nodig heb.

Kan dit te maken hebben met een ipconflict? Zo ja, hoe spoor ik dat op?
Behalve mijn NAS en camera's/NVR heb ik geen vaste ip-adressen.

Kan iemand mij de juiste kant op sturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Maak eens een tekening & zet daar de exacte apparaten bij.

Vijf routers klinkt als overkill, bedoel je accespoints?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:35:
Maak eens een tekening & zet daar de exacte apparaten bij.

Vijf routers klinkt als overkill, bedoel je accespoints?
Het zijn routers maar volgens mij zodra ze in Link+ modus staan worden het accespoints.
Bij inloggen in die 4 achterliggende Huawei's zijn ook veel opties uitgegrijsd waardoor ze alleen als doorgeefluik fungeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sRLSVjJG153oBNEiNnSfXmjn6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Melp8zQ9g7NHR8ogprZjiQg8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Iemand...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
behalve dat om de zoveel tijd de verbinding (deels) wegvalt.
Wat bedoel je met 'wegvalt'? Je NAS had 4 uur geen verbinding met internet. Maar was de NAS zelf wel bereikbaar binnen de LAN? Hebben je camera's nog verbinding met de NVR?
Wat bedoel je met 'deels'?

Als het interne netwerk nog werkt, zit het probleem in de uplink. Heb je nog een router op de plank liggen? Wat gebeurt er als je gedurende zo'n storing de AX3-pro van de modem loshaalt, en daar dan die extra (voorgeconfigureerde uiteraard) router aanhangt?
(En controleer even of je überhaubt daar on the fly een andere router aan kunt hangen. Misschien pikt de modem dat niet.)

[ Voor 10% gewijzigd door Mijzelf op 03-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Statische IPs toewijzen aan de overige routers?

klinkt als een ip conflict. en hoe zit je met je ranges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Mijzelf schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Wat bedoel je met 'wegvalt'? Je NAS had 4 uur geen verbinding met internet. Maar was de NAS zelf wel bereikbaar binnen de LAN? Hebben je camera's nog verbinding met de NVR?
Wat bedoel je met 'deels'?

Als het interne netwerk nog werkt, zit het probleem in de uplink. Heb je nog een router op de plank liggen? Wat gebeurt er als je gedurende zo'n storing de AX3-pro van de modem loshaalt, en daar dan die extra (voorgeconfigureerde uiteraard) router aanhangt?
(En controleer even of je überhaubt daar on the fly een andere router aan kunt hangen. Misschien pikt de modem dat niet.)
Met wegvallen bedoel ik dat meerdere apparaten geen verbinding meer hebben in huis. Ik krijg pushmeldingen op mijn telefoon zodra mijn alarmsysteem offline gaat, dit geldt idem voor mijn NAS.

Alle routers zitten ''los'' in het netwerk aangesloten op switches en draaien puur alleen voor wifi bereik.

Het komt voor dat de hoofdrouter nog gewoon actief is en andere routers offline zijn gegaan. Tegelijkertijd gaan de NAS en alarm offline, deze zijn bedraad. Camera's houden verbinding met de NVR.

Het kan ook voorkomen dat wifi apparaten aangesloten op de hoofdrouter ineens geen verbinding meer hebben, dan zie ik mijn google nest offline staan of bijvoorbeeld stopt mijn ziggo app als ik tv kijk (bedraad).
SuPaToLL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:28:
Statische IPs toewijzen aan de overige routers?

klinkt als een ip conflict. en hoe zit je met je ranges?
Ik zou wel willen maar die opties hebben die routers niet. Ze staan in Link+ modus en fungeren bij mijn weten alleen nog puur als accespoints. Die instellingen worden automatisch gegenereerd zodra ze elkaar gevonden hebben.

Ik denk zelf ook iets van een ipconflict maar ik krijg dat dus niet boven water. Is er een manier om dat op te sporen op het moment dat e.e.a. er weer uit ligt?

De range is tussen 2 & 254 en terwijl ik dit aan typen ben zie ik een mogelijkheid om alle routers die eraan gekoppeld zijn statisch te maken! Ok, top, kijken of dit iets doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Advanced IP Scanner zou een optie kunnen zijn.

Meerdere routers in 1 netwerk is normaliter totaal overbodig en geeft meer problemen dan oplossingen.

Switches en APs is de way to go in zo'n situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
SuPaToLL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:14:
Advanced IP Scanner zou een optie kunnen zijn.

Meerdere routers in 1 netwerk is normaliter totaal overbodig en geeft meer problemen dan oplossingen.

Switches en APs is de way to go in zo'n situatie :)
Thnx

Ik snap dat meerdere routers geen slim idee is maar ik heb deze sets juist aangeschaft omdat ze als AP kunnen fungeren met seamless wifi en voor een zeer aantrekkelijke prijs destijds.
En, zolang het werkt, werkt het ook perfect.

Ik heb de app gedownload en dit geeft inderdaad een mooi overzicht.
Ben nog niet eruit wat ik er allemaal mee kan maar er is 1 ding dat me opvalt;

Ik kan dus alle aangesloten ax3 pro's zelf al uit een pulldown menu selecteren om ze statisch te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPQ-0m5exDWeu-1h-HbO8VeiSXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVU5OBSV90y1vuKdLTkHLg68.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is die onderste, ESP_C7D278. Dit blijkt een 2,4Ghz wifi apparaat te zijn maar ik weet niet welke.
In die IP scanner kon ik na toevoegen als statisch apparaat zien dat het van Espressive.inc is en dat ik daar meerdere apparaten kennelijk van heb.
Maar waarom deze dan al is te selecteren als enige in de statische apparatenlijst is mij een raadsel..
Heb hem voor de zekerheid even toegevoegd als statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Helaas,

Ondanks de aanpassingen om al die AX3 pro's statisch te maken vanmorgen weer offline meldingen. Ik was aan het werk dus kon niet zien in hoe verre maar de welbekende offline meldingen van het alarm en de NAS kwamen door. Dit keer slechts 17 minuten maar toch.
Kan ik met die IP scanner achteraf nog iets nakijken? Zal wel niet maar echt geen idee hoe ik dit ga tackelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:33
Waar zit je NAS en camera's op ... dezelfde switch? gooit die niet gewoon roet in het eten door een defect of configuratie mits van toepassing.
Pagina: 1