Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik de flow van mijn vloerverwarming verdeler moet instellen. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Toelichting
Ik heb een warmtepomp met op de BG vloerverwarming. Een van de groepen heeft een wat lagere retour-temperatuur als de andere groepen. Om dit te corrigeren wil ik de flow aanpassen van deze groep.

De vloerverwarming is middels een Multitherm KLT verdeler opgesplitst in 6 groepen. Volgens de documentatie (1 A4-tje) heeft de verdeler "regelbare flowmeters". Na wat googlen heb ik gevonden dat bij de meeste flowmeters je de flow kan veranderen door aan het plastic buisje te draaien (na het verwijderen van een rood kapje). Bij mijn verdeler is echter niet een rood kapje aanwezig. Over de gehele flowmeter zat een zwarte kap, na die verwijderd te hebben ziet het eruit als op onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N568In3SMytSuZO4PE20r2INVvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rejUNK55oHpG3K3Bb26tYgA2.png?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt/gedacht dat door het draaien aan het plastic buisje, ik de flow zou kunnen instellen. Maar met handkracht kan ik met geen mogelijkheid aan de flowmeter draaien.

Vraag
Hoe kan ik de flow aanpassen.
- Toch te draaien aan de doorzichtig plastic flowmeter (rode pijl)?
- Door te draaien aan de "moer" net onder de flowmeter (groene pijl)?
- Door te draaien aan de groepsafsluiter (witte knop) (blauwe pijl)

De witte knop van de groepsafsluiter kan er overigens ook in zijn geheel af, door aan de onderste helft van de witte knop te draaien. Daaronder kan ik evt ook nog iets aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXYVHAfWuczFEKcRlKlHhk27utU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9NI5YhAkvUDNUUOjX6c1PSE.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Beste antwoord (via s441558 op 24-02-2024 14:14)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je draait aan het kunstof. bovenop zit een iets andere vorm daar kan je meestal een reguliere maat doppenset op zetten. anders is een combinatietang je vriend of ga even naar de lokale warmteservice. die hebben nog wel eens wat liggen.

als het al een poos zo zit zal het wel redelijk vastzitten.

als je de messing moer losdraait draai je de hele flowmeter eruit. ditto voor bovenop...

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 14:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

flow instellen doe je met de flowmeters. de witte kapjes zijn om de aan of uit te zetten of die kan je vervangen met motortjes. de kapjes is gewoon een fabriek-af ding.

en meer flow is meer beter. dus begin met alles open te zetten en draai dan de groepen verder dicht die verschil tonen tot ze allemaal gelijk aangeven. dat zal betekenen dat je de korte groepen wat zal moeten knijpen om de langere groepen meer water te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 13:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Ja, dat dacht ik al, maar de vraag blijft dan, hoe draai ik aan de flowmeter?
- Toch te draaien aan de doorzichtig plastic flowmeter (rode pijl)?
- Door te draaien aan de "moer" net onder de flowmeter (groene pijl)?

Zoals gezegd kan ik met de hand niet aan het doorzichtige plastic draaien voor mijn gevoel. Ben bang als ik er een tang op zet, ik alles kapot draai.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je draait aan het kunstof. bovenop zit een iets andere vorm daar kan je meestal een reguliere maat doppenset op zetten. anders is een combinatietang je vriend of ga even naar de lokale warmteservice. die hebben nog wel eens wat liggen.

als het al een poos zo zit zal het wel redelijk vastzitten.

als je de messing moer losdraait draai je de hele flowmeter eruit. ditto voor bovenop...

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Bedankt, zat inderdaad behoorlijk vast, maar met een waterpomptang ging het wel makkelijk. Omdat het met de hand niet ging, was ik bang dat ik wat verkeerd deed. Vandaar mijn dubbelcheck. Maar het werkt, ik kan er inderdaad aan draaien met een tang.