Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonumArs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Graag wil ik PC gamen ontdekken. heb nog geen game ervaring maar het lijkt me leuk om Call of duty en Farming simulator 22 te gaan spelen. Dus gevarieerd gamen.
Ook heb ik geen ervaring in pc bouwen. Maar lijkt me wel leuk om dat ook te gaan ontdekken.

De software kant van de PC build zie ik het 'minst' zitten, is dit te doen zonder enige ervaring? (of is het wat dat betreft beter om voor een prebuild te gaan?)

Wat mag het systeem gaan kosten?

Absoluut maximum is rond de 1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn huidige monitor is een Samsung [S24R350FHU] (deze wil ik eerst houden en eventueel in de toekomst over gaan op een 1440p game scherm)
Mijn muis die ik nu gebruik is de Logitech [M590] (is deze goed genoeg voor gamen?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb al een beetje rond zitten kijken en ik ben op deze samenstelling gekomen. (Wifi is belangrijk ivm geen netwerk kabel mogelijk)

Behuizing: CORSAIR 4000D AIRFLOW TEMPERED GLASS
Processor(CPU): AMD RYZEN 5 7600
Ram geheugen: G.SKILL FLARE X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
Moederbord: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI
Voeding: MSI MAG A750GL PCIE5
CPU koeler: GELID SOLUTIONS TRANQUILLO 5 BLACK EDITION
SSD: LEXAR NM790 2 TB
GPU: ASROCK RADEON RX 7800 XT STEEL LEGEND 16GB OC
Toetsenbord: nog geen idee

Met het bovenstaande kom ik uit op 1463 euro. (Azerty)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik denk liever AMD gezien de prijs/kwaliteit.

Bij het aanschaffen gaat mijn voorkeur uit naar Azerty ivm de goede verhalen die ik hoor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het liefst een moederbord met Wifi.
Het liefst een toekomstgerichte PC. (ATX)
En het liefst geen luidruchtige PC.
Het liefst een videokaart van AMD omdat mijn huidige monitor freesync ondersteund. (of geeft dat niet een meerwaarde?)

Ga je overklokken?

Nee niet de bedoeling, Daarvoor heb ik te weinig ervaring met PC's.

Wat verwacht je van ons?[i]

Goede tips zou ik erg op prijs stellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 09:00

joeri1

Cloud Engineer

Hi BonumArs,

Zo te zien heb je de 1440p configuratie van de laatste best buy guide gepakt. Dat lijkt mij een prima uitgangspunt. De corsair 4000D is een prima kast. Wel 'maar' 2 fans, al denk ik dat het met jouw configuratie voldoende moet zijn.

Als je geen ervaring hebt met het bouwen van PCs en installeren van software zou ik adviseren, Azerty in dit geval, de PC voor je te laten configureren. Dit brengt helaas wel extra kosten met zich mee, zie hier. Dit is exclusief Windows 11 licentie, die moet je er nog apart bij bestellen.

Wat betreft je muis is anders van persoon tot persoon. Ik ben ooit begonnen met een standaard toetsenbord en muis van Logitech. Ik zou gewoon gebruiken wat je hebt en met de tijd kijken wat beter bij je past.

EDIT: De reden dat ik je adviseer Azerty je PC te laten bouwen is meer zodat je wat makkelijker kunt binnen lopen in de wereld van PC gaming. Vroegah begon in ook met een pre-build en pas later ging ik upgraden en zelf bouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door joeri1 op 24-02-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lurvic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 13:19
als je het hardware gedeelte van het bouwen aan jezelf toevertrouwd is het software gedeelte eigenlijk appeltje eitje. Je maakt via de website van windows een windows installer usb stick door een bestandje te downloaden, stopt hem in je nieuwe pc, en klaar is kees. daarna is het simpelweg drivers updaten.

PC build ziet er prima uit, ik heb functioneel hetzelfde en die doet het helemaal prima op 1440p ultrawide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Pc zelf bouwen is niet moeilijk.
Software is tegenwoordig ook nogal recht toe recht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonumArs
Bedankt allemaal voor de reacties!

@joeri1 Ja ik ben idd uitgegaan van de laatste 1440p build, alleen her en der iets aangepast, maar zo te horen een goede keuze (qua pc build)? En wat zou jij aanbevelen als tegenhanger van de corsair 4000D?
Ik zal trouwens 'het laten bouwen door Azerty' in overweging nemen.

Ik denk het zelf in elkaar zetten moet me opzich ook wel lukken heb wel een technische achtergrond. (vooral de software was voor mij een beetje tricky) maar zo te horen is het redelijk recht toe recht aan

Zijn er nog specifiek punten waar ik op moet letten met hardware matig in elkaar sleutelen?
En krijg je alle kabels meegeleverd?
En met deze specifiek build, zijn er misschien aandachtspunten die ik over het hoofd zie?

En heeft iemand enige ervaring met freesync van AMD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

vooral de software was voor mij een beetje tricky
Vaak zijn de GPU en chipset drivers voldoende, check apparaat beheer/device manager in windows. Als een driver niet is geïnstalleerd zie je het daar vaak terug.
En wat zou jij aanbevelen als tegenhanger van de corsair 4000D?
Fractal Design Meshify
Zijn er nog specifiek punten waar ik op moet letten met hardware matig in elkaar sleutelen?
Vaak past het maar op één manier, bij twijfel niet forceren. Jay2cents heeft een build guide hier, zou goed te volgen moeten zijn. Wees voorzichtig met de CPU socket pins, je bent niet de eerste de deze per ongeluk beschadigt. Lees ook de handleiding van je moederbord rustig door, daar staat eigenlijk het meeste in.
En krijg je alle kabels meegeleverd?
Vaak wel, tenzij je meerdere SSDs/HDDs gaat installeren.
En met deze specifiek build, zijn er misschien aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
BIOS updaten, instellen XMP/EXPO, ReBAR aanzetten en opletten met tempered glass.
En heeft iemand enige ervaring met freesync van AMD?
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonumArs
Super bedankt voor alle tips! Ik ga het denk ik maar gewoon doen, en idd goed de handleidingen doornemen is altijd verstandig.

En over PC build zelf, is daar nog ruimte voor verbetering?
En is er 'eventueel' nog iets waarop te bezuinigen valt?

Over freesync vroeg ik mij af of het echt een effect heeft. Of dat ik net zo goed bijvoorbeeld een 4060 kan doen, waarbij de freesync niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Rtx voornamelijk pakken als je raytracing wilt, anders is amd meer voor zelfde geld.
Bovendien... 4060 = 7600 ongeveer, jij pakt vergelijkbaar met een 4070 - 470 super

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 24-02-2024 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

En over PC build zelf, is daar nog ruimte voor verbetering?
En is er 'eventueel' nog iets waarop te bezuinigen valt?
Tweakers heeft daar een hele goede build neergezet, ik zou niet weten wat je daaraan wilt veranderen.
Over freesync vroeg ik mij af of het echt een effect heeft. Of dat ik net zo goed bijvoorbeeld een 4060 kan doen, waarbij de freesync niet werkt.
Ben je bekend met vsync en wat het doet? Weet je wat screen tearing is? Het heeft namelijk zeker effect en ik heb spijt om dit moment dat ik geen AMD kaart heb voor mijn freesync monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BonumArs
Super bedankt weer voor de tips!

Ik heb even opgezocht wat het betekend, en als ik dat zo hoor is het idd beter om voor een AMD te gaan zodat ik mijn freesync van mijn huidige monitor kan gebruiken. Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Maar ik denk er nog even over na en dan ga ik zeer waarschijnlijk deze PC samenstelling aanschaffen. Mocht ik tzt problemen ondervinden met de software enzovoorts, dan weet ik dit topic te vinden :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 11:36
joeri1 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Tweakers heeft daar een hele goede build neergezet, ik zou niet weten wat je daaraan wilt veranderen.

[...]

Ben je bekend met vsync en wat het doet? Weet je wat screen tearing is? Het heeft namelijk zeker effect en ik heb spijt om dit moment dat ik geen AMD kaart heb voor mijn freesync monitor.
Nvidia ondersteunt tegenwoordig (al een paar jaar eigenlijk) ook freesync in de drivers. Maar het wordt alleen standaard aangezet voor door nvidia gevalideerde monitoren (vziw alleen de dure gaming monitoren). Je kan het echter ook gewoon zelf aanzetten in nvidia control panel. Als je monitor freesync heeft komt de optie beschikbaar. Ik weet ff niet meer precies waar 't staat (al een paar jaar geen nvidia meer) maar Google is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

Vandaahl666 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Nvidia ondersteunt tegenwoordig (al een paar jaar eigenlijk) ook freesync in de drivers. Maar het wordt alleen standaard aangezet voor door nvidia gevalideerde monitoren (vziw alleen de dure gaming monitoren). Je kan het echter ook gewoon zelf aanzetten in nvidia control panel. Als je monitor freesync heeft komt de optie beschikbaar. Ik weet ff niet meer precies waar 't staat (al een paar jaar geen nvidia meer) maar Google is je vriend.
Klopt, werkte alleen niet goed met mijn scherm, ook geen officiële ondersteuning vanuit Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 11:36
joeri1 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Klopt, werkte alleen niet goed met mijn scherm, ook geen officiële ondersteuning vanuit Nvidia.
Ah jammer! Veelal werkt het wel, maar het is niet gegarandeerd idd
Pagina: 1