Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn vraag
...
Hoi allen. Mijn vloerverwarming doet vreemd. Wij hebbben een flinke lap oppervlak fie verwarmd moet, voordat we en warmtepomp hadden zoals nu konden we de vloerverearming niet gebruiken ivm hoge gasprijzen. Heeft aardig lang stilgelegen. Af en toe aangezet , nu met warmtepomp vol aan. Warmt heerlijk op maar op een moment stopt ie er mee. Gisteren gaan slapen met 18,5, opwarmend tot 20, vanochtend bij naar beneden komen gezakt tot 16 graden. Nergens angezeten. Aanvoerbuis water is heet, andere koud. Kan dit aan de instellingen van de pomp liggen? Tips? Merci!
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
..pomp harder gezet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x7egCjABAtacnF7gLOsS1f5epY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXa3YZ60AsdB4Tq4prVTJHEB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5bzvttkncnH-f2dSp1e-2ik0fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v035NQD53eBRI7ZEXdT0en9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnq8Wvo8rArDsDZ31ve0i88TfaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aeheuf1yXEpTOF5BG9maEp4.jpg?f=fotoalbum_large.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
P.s, en weet iemand de beste stand voor die pomp? Dat is eigenlijk nog nooit normaal uitgelegd bedenk ik mij net. Zoals op foto te zien zijn er 2 mogelijkheden. Ik heb geen idee. Zijn ooit ingesteld maar niet veel mee gedaan tot nu. Merci!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dit ook niet vreemd dat het niet werkt. als de warmte niet de vloer in kan komen zal het nooit veel doen.

je leidingwerk is te dun voor de hoeveelheid groepen en het feit dat er nog steeds een thermostaat en voetventiel zit en je hebt nog steeds een verdeler met pomp geeft al 100% aan dat dit geinstalleerd is door een gasketelboer die niet weet waar die mee bezig was.

voetventiel en thermostaat weg en de pomp eruit en de verdeler ombouwen (of vervangen) naar pomploos.

je kan voor nu even kijken of je verdeler een instelbare bypass heeft en die helemaal dichtdraaien. dat zal wel geluid geven maar dat is dan even niet anders tot dit gefixt is.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 09:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:32:
Mijn vraag
...
Hoi allen. Mijn vloerverwarming doet vreemd. Wij hebbben een flinke lap oppervlak fie verwarmd moet, voordat we en warmtepomp hadden zoals nu konden we de vloerverearming niet gebruiken ivm hoge gasprijzen. Heeft aardig lang stilgelegen. Af en toe aangezet , nu met warmtepomp vol aan. Warmt heerlijk op maar op een moment stopt ie er mee. Gisteren gaan slapen met 18,5, opwarmend tot 20, vanochtend bij naar beneden komen gezakt tot 16 graden. Nergens angezeten. Aanvoerbuis water is heet, andere koud. Kan dit aan de instellingen van de pomp liggen? Tips? Merci!
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
..pomp harder gezet. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Heb je alleen nog maar een warmtepomp?
Of heb je er nog een ketel naast?

In dat eerste geval moet je de verdeler aan laten passen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Sjesus, dank. Dit is door de aannemer geplaatst ooit, fijn dit. Er is ook nog een ketel aanwezig ja . ☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:48:
Sjesus, dank. Dit is door de aannemer geplaatst ooit, fijn dit. Er is ook nog een ketel aanwezig ja . ☹️
wat doet die ketel nu nog dan?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Die ketel is er alleen nog voor douchen, koken en tapwater

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:50:
Die ketel is er alleen nog voor douchen, koken en tapwater
dan moet het echt aangepast worden. dit is 100% verkeerd voor een warmtepomp. je moet een pomploze verdeler hebben en dikkere leidingen. door een verdeler als dit gaat makkelijk 30L/min met een warmtepomp. dat gaat niet door die leidingen en al helemaal niet als er een thermostaat en voetventiel tussen zit.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Waar vind ik die verdeler? Ik ga ze aanklagen die idioten. Beetje te laat mee vrees is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:53:
Waar vind ik die verdeler? Ik ga ze aanklagen die idioten. Beetje te laat mee vrees is
dat is waar je de fotos van hebt gemaakt.

voor 14 groepen heb je echt 32mm aanvoer nodig...

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Pfff dank. Ik ga ze dichtdraaien. We zijn gewoon genaaid dus😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Wat doet het als ik al die verdelers dichtdraai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Nu is alles wel heet, aanvoer-en afvoerbuis zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:01:
Wat doet het als ik al die verdelers dichtdraai?
dan gaat er helemaal niks meer door.

al die knoppen zijn niet het probleem, die thermostaat en het kraantje ernaast zijn voor nu even het grootste probleem. die moeten eruit en de verdeler moet aangepast worden naar pomploos en als dat niet kan moet die vervangen worden.

en het moet ook niet heet zijn. het is vleorverwarming dus 30 a 35 graden is echt wel de max. als je warmtepomp hoger staat is dat zoizo niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Merci. Ik ga een giede installateur regelen. Ellende. Nu wordt alles wel loeiheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Staat er ergens iets van een merk/type op de verdeler? Meestal zijn dit soort kunststof segment verdelers makkelijk om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvcsMuhlfoKBST7-0GofzsKXuXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYCJZsrbBe6U8IDLDRIx0hKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Zoiezo gek. Net alles dichtgedraaid, beide buizen heet. In draai alles weer een kwart open, hoor je opens t ater door de buizen, buis weer koud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:10:
Merci. Ik ga een giede installateur regelen. Ellende. Nu wordt alles wel loeiheet.
duik ook even in het lucht/water warmtepomp topic en lees even door op hoe dit hele verhaal in elkaar hoort te zitten. dat zal een stuk helpen. als je leiding loeiheet word is er zoizo al dingen verkeerd.

als de retour ook heet word is er ook geen warmte afgifte dus let goed op waar je aan het draaien bent. alles moet open en zoveel mogelijk liters doorlaten.

50 graden in/uit een warmtepomp voor vloerverwarming is echt niet goed. zet je warmtepomp lager! begin maar eens op 35 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Ik he de thermostaat van de vloerverwarming lager gezet. Nu is t niet meer loeiheet. Warmtepomp staat er net 1 dag, ga ik niet aanzitten. Wordt rondje bellen maandag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Het maakt niet uit of ik nog iets doe met dat draaiknopje? Met die standen 1-3-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
flippy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:17:
[...]

duik ook even in het lucht/water warmtepomp topic en lees even door op hoe dit hele verhaal in elkaar hoort te zitten. dat zal een stuk helpen. als je leiding loeiheet word is er zoizo al dingen verkeerd.

als de retour ook heet word is er ook geen warmte afgifte dus let goed op waar je aan het draaien bent. alles moet open en zoveel mogelijk liters doorlaten.

50 graden in/uit een warmtepomp voor vloerverwarming is echt niet goed. zet je warmtepomp lager! begin maar eens op 35 graden.
Ik ga t topic opzoeken, merci

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die pomp moet voorlopig maximaal tot die word weggehaald.

de leiding tussen de warmtepomp en de verdeler moet veel groter. daar kan niet voldoende water doorheen voor zoveel groepen. als de verdeler niet aangepast kan worden naar grotere aansluitingen (minimaal 1" binnenmaat) moet de verdeker vervangen worden door een fabriek af pomploze verdeler met passende maat aanlsutiingen.

begin svp nu eerst met de warmtepomp temperatuur verlagen. deze hoge temperatuur kost je ook flink centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Dank. Ik moet even navragen hoe dat moet🤣. Staat er net sinds gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnq8Wvo8rArDsDZ31ve0i88TfaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aeheuf1yXEpTOF5BG9maEp4.jpg?f=fotoalbum_large
En moet deze dan linksom of rechtsom , op stand 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:25
Welke warmtepomp heb je eigenlijk?
Wat is je m2 vloer?
Even kijken of de WP geschikt is voor het vermogen.
(Die verdeler moet helaas vervangen worden inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:55:
[...]

dat is waar je de fotos van hebt gemaakt.

voor 14 groepen heb je echt 32mm aanvoer nodig...
Is daar iets van een vuistregel voor?

Heb nu 10 groepen op 20mm zitten. Niet ideaal, maar het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
MikeyMan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Ongeveer 2 l/min per groep.
Voor 10 gr is dat 20l/min
Dat is 70x20xdeltaT5 = 7 kw
Is bijna 2 m/s op pex 20 met een weerstand van 1kpa per meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:33:
[...]

dat zal betekenen dat het water er met mach 6 door de leidingen heen moet wil je nog eens beetje leuke delta t halen. en je pomp zal natuurlijk flink lopen stampen om genoeg liters door dat rietje te duwen. je watersnelheid zal grofweg 2x zo hoog zijn dan wat is "toegestaan".

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 24-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnq8Wvo8rArDsDZ31ve0i88TfaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aeheuf1yXEpTOF5BG9maEp4.jpg?f=fotoalbum_large
Technician- schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:33:
Wat is je m2 vloer?
Technician- schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:33:
Wat is je m2 vloer?
120m2 vloer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Q_eQ-S3K6Y_Xm8GXErzcCoVQfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9NJVa0m3knBaepMa5ufqGrw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cIqmUc9izdsa8Fr0E9dlmKh_SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJkq6mIGL72yx3mWySuDwYig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Toch bizar, er is met geen woord over de vloerverwarming gerept bij installeren. Werd eloof ik gewokn goed bevonden zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:37:
[...]

dat zal betekenen dat het water er met mach 6 door de leidingen heen moet wil je nog eens beetje leuke delta t halen. en je pomp zal natuurlijk flink lopen stampen om genoeg liters door dat rietje te duwen. je watersnelheid zal grofweg 2x zo hoog zijn dan wat is "toegestaan".
4150 rpm zie ik.

Komt op 32L/min. Wel met drie verdiepingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:48:
[Afbeelding]
[...]

[...]

120m2 vloer.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een hybride toch van Remeha?
Hoe is het binnendeel aangesloten op de cv

Ik heb nog slechter nieuws, deze WP is niet geschikt voor de hoeveelheid vloerverwarming en de grote van je huis.
De pomp cv zijdig in dit binnendeel doet 16l/min bij 6 kw. Jij hebt een 9kw nodig met een pomp die een 30 l/min haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80wpsVfyTWU7BP9hpyu5hLvONGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJIXoPRiV5r2pTxwBmF4vguv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMpw1BYzbBSwTibCjdX4fzAJWZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8er0GxEOMwZxucWjyvb94TUV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
ik wil graag het leidingwerk zien wat onder de binnenunit zit/ik wil graag het leidingwerk bij de cv ketel zien.
verder zit er op je vloerverwarmings verdeler rechts nog een extra inregelkraan ? kan je de instalatateur nog wat mee laten spelen. (maar als je erin verdiept is dat ook wel zelf te doen. even goed inlezen hoe en wat)
verder is dit wel een missers van een een installatie. wp te klein, te groot huis waardoor je ketel vaak bij moet springen. je zal wel een flink deel besparen op gas maar het veel meer kunnen zijn. als er wat beter was nagedacht. hier in deze kwestie was het eigenlijk wel zinvol geweest om een losse warmte pomp te plaatsen voor de benedenverdieping. geen mengverdeler nodig/na omdat er voor hybride is gekozen wel een mengverdeler nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 24-02-2024 11:08 . Reden: extra info toegevoegt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

miciel schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
geen mengverdeler nodig/na omdat er voor hybride is gekozen wel een mengverdeler nodig.
ook dan was geen mengverdeler nodig. je kan gewoon de cv instellen op 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXIAiaTOQyI_OjeGX9c4m3bDkTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNMf31G7KNLXitTMi7eagCPc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZZZK7yEkMDKgQT_edz5zt871Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSYXwnV1TAh1CxitFWOmkO3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uA0Qd9FG6KyADWS94ikbmgOWeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njBiRieVOnvOIMIJQOYEi1mR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
De vloerverwarming ligt alleen beneden. Boven radiatoren op de ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
miciel schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
ik wil graag het leidingwerk zien wat onder de binnenunit zit/ik wil graag het leidingwerk bij de cv ketel zien.
verder zit er op je vloerverwarmings verdeler rechts nog een extra inregelkraan ? kan je de instalatateur nog wat mee laten spelen. (maar als je erin verdiept is dat ook wel zelf te doen. even goed inlezen hoe en wat)
verder is dit wel een missers van een een installatie. wp te klein, te groot huis waardoor je ketel vaak bij moet springen. je zal wel een flink deel besparen op gas maar het veel meer kunnen zijn. als er wat beter was nagedacht. hier in deze kwestie was het eigenlijk wel zinvol geweest om een losse warmte pomp te plaatsen voor de benedenverdieping. geen mengverdeler nodig/na omdat er voor hybride is gekozen wel een mengverdeler nodig.
TS gaf aan dat ketel alleen nog SWW doet.

Als de ketel ook verwarming doet, moet de verdeler voorlopig wel zo blijven. Of je moet bij de ketel al een WAR gestuurd mengklep plaatsen, maar dan word ‘t hopeloos complex.
Zoals @flippy zegt kun je de keteltemp wel omlaag zetten, maar dan heb je ineens giga afgifte wat t comfort ook niet ten goede komt.

Beste gewoon grote monblock voor verwarming en ketel alleen SWW laten doen, of gas volledig opruimen en een (WPB-)boiler erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wel geheel volgens het remeha schema het 10 liter buffervat ertussen...

Ik heb eind vorig jaar ergens een remha hybride van 4Kw geplaatst.

Alleen vloerverwarming.
Dus buffervat aan de kant gegooit.
De bypass die ik hier niet zie maar ook standaard in dat schema staat aan de kant gegooit.
Vloerverwarming pomp weg thermostaat weg voetventiel weg
Ketel op 38 graden voor als de buitenunit het niet trekt met het defrost weer in Nederland.

Die hebben het de hele winter prima gered en geen klachten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Ik ga ze wel de hemd van het ljf vragen maandag. Ik word hier toch pissig van. Lijkt wel niks te kloppen, godsvermogen kwijt en nog gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:03
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:31:
[Afbeelding]
Ik denk dat ie nu dicht is? Maar wat een prutsers. Pomploos en max. 35 graden aanvoer. Vraag meteen om automatische ontluchters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:31:
Ik ga ze wel de hemd van het ljf vragen maandag. Ik word hier toch pissig van. Lijkt wel niks te kloppen, godsvermogen kwijt en nog gezeik.
Ik denk dat het op zich wel geïnstalleerd is volgens de voorschriften van remeha.
Dus tot een bepaalde buitentemperatuur red hij het met de wp en als je dan niet meer genoeg vermogen door die pijpjes kunt krijgen moet de ketel het over nemen met een hogere watertemperatuur.

Daar valt een heel hoop in te stellen en te regelen met dat apparaat dus daar zit vast nog winst qua comfort.

Voor efficiënt was je beter af geweest met een monoblock rechtreeks op je vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 20:01
flippy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:09:
[...]

ook dan was geen mengverdeler nodig. je kan gewoon de cv instellen op 35 graden.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:12:
[...]

TS gaf aan dat ketel alleen nog SWW doet.

Als de ketel ook verwarming doet, moet de verdeler voorlopig wel zo blijven. Of je moet bij de ketel al een WAR gestuurd mengklep plaatsen, maar dan word ‘t hopeloos complex.
Zoals @flippy zegt kun je de keteltemp wel omlaag zetten, maar dan heb je ineens giga afgifte wat t comfort ook niet ten goede komt.

Beste gewoon grote monblock voor verwarming en ketel alleen SWW laten doen, of gas volledig opruimen en een (WPB-)boiler erbij.
dat heb ik ook gelezen: dat de ketel alleen nog sww doet maar de foto,s laten een hybride installatie zien. waarbij de ketel dus bijspringt als de kamertemp niet binnen een bepaalde tijd wordt gehaalt. of als de kamerthermostaat een grotere warmte vraag genereert. eigenlijk moet de ketel dus gewoon erbij springen.
verklaart ook gelijk waarom er maar zo,n klein warmtepompje is geplaatst voor zo,n grote vloer/groot huis.

opzich kan je de keteltemp omlaag zetten naar 35 graden en een pomploze verdeler erin. dit kan bij redelijk wat woningen ook met radiatoren boven. als er genoeg staal hangt wordt het vanzelf wel een keertje warm.
maar er zijn ook woningen die niet met zulke lage temp warm krijgt die moet je zeg maar wel met 50 graden water 'moet 'verwarmen. (ouderen woningen met weinig isolatie/weinig radiatoren/onvoldoende afgifte etc)
dit is helaas een installatie welke bedoelt is om op te lopen kwa temperatuur. maar zoals @flippy erop kijkt om er een volwaardig laag temperatuur verwarming van te maken is ook nog helemaal niet zo gek bedacht.

@leasebeth wil je aub de vulslang verwijderen ? je bent niet verzekerd bij waterschade als deze klapt.
(na klappen deze niet zo slang als die andere maar een gewaarschuwdt mens telt voor twee)
(en dopje op je vulpunt monteren tegen eventueel nalekken)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Ik denk dat het op zich wel geïnstalleerd is volgens de voorschriften van remeha.
Dus tot een bepaalde buitentemperatuur red hij het met de wp en als je dan niet meer genoeg vermogen door die pijpjes kunt krijgen moet de ketel het over nemen met een hogere watertemperatuur.

Daar valt een heel hoop in te stellen en te regelen met dat apparaat dus daar zit vast nog winst qua comfort.

Voor efficiënt was je beter af geweest met een monoblock rechtreeks op je vloerverwarming.
Waarom een monobloc een split hydroblok doet precies hetzelfde. Maar groter vermogen met een pomp die de hele installatie doet kan voorzien was beter.

TS denkt dat de WP nu de cv doet maar het is een hybride die max 70% van de tijd op WP zou moeten kunnen werken.
Denk wel dat de interne pomp van de Elga tekort komt voor de grote installatie.
Deze installateur is niet echt goed op de hoogte.
Heeft eea wel netjes aangeslote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 20:50

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Technician- schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Waarom een monobloc een split hydroblok doet precies hetzelfde. Maar groter vermogen met een pomp die de hele installatie doet kan voorzien was beter.

TS denkt dat de WP nu de cv doet maar het is een hybride die max 70% van de tijd op WP zou moeten kunnen werken.
Pomp van de Elga kan makkelijk fors hoger. De CV staat duidelijk te hoog en is in staat momenteel veel te hoge temperatuur in de installatie te leveren. Daarnaast kan de Elga nog tot in detail worden afgesteld, zodat eea beter met elkaar samenwerkt.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Het is idd netjes gemaakt.

Maar ik had met zoveel vloerverwarming toch geen hybride voorgesteld.

Voor zover ik begrijp heeft de ts alles nieuw dan was de stap naar all electric leuker geweest.

En dan had het inderdaad ook een split mogen zijn mijn persoonlijke voorkeur is monoblock in de tuin maar dat is meer omdat ik geen F gassen mag doen.
Bij een split moet ik er iemand bij halen voor dat stukje dus dan roep ik al gauw monoblock O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:13:
Voor zover ik begrijp heeft de ts alles nieuw dan was de stap naar all electric leuker geweest.
En goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
miciel schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:00:
[...]

[...]
dat heb ik ook gelezen: dat de ketel alleen nog sww doet maar de foto,s laten een hybride installatie zien. waarbij de ketel dus bijspringt als de kamertemp niet binnen een bepaalde tijd wordt gehaalt. of als de kamerthermostaat een grotere warmte vraag genereert. eigenlijk moet de ketel dus gewoon erbij springen.
verklaart ook gelijk waarom er maar zo,n klein warmtepompje is geplaatst voor zo,n grote vloer/groot huis.

opzich kan je de keteltemp omlaag zetten naar 35 graden en een pomploze verdeler erin. dit kan bij redelijk wat woningen ook met radiatoren boven. als er genoeg staal hangt wordt het vanzelf wel een keertje warm.
maar er zijn ook woningen die niet met zulke lage temp warm krijgt die moet je zeg maar wel met 50 graden water 'moet 'verwarmen. (ouderen woningen met weinig isolatie/weinig radiatoren/onvoldoende afgifte etc)
dit is helaas een installatie welke bedoelt is om op te lopen kwa temperatuur. maar zoals @flippy erop kijkt om er een volwaardig laag temperatuur verwarming van te maken is ook nog helemaal niet zo gek bedacht.

@leasebeth wil je aub de vulslang verwijderen ? je bent niet verzekerd bij waterschade als deze klapt.
(na klappen deze niet zo slang als die andere maar een gewaarschuwdt mens telt voor twee)

Vulslang? Welke is dat? Ik heb niks gevuld lately. 2 weken terug cv-ketel water aangevuld maar die slang ligt in de badkamer.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de blauwe slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Oh zie t nu. Die hebben ze zelf laten zitten, die vulslang ze komen donderdag voor de zonnepanelen, ik ga ze wel aan t werk zetten. Ik vind dit wel heel bizar dat alles bet geïnstalleerd is en er niets goed lijkt te zijn. Dat is toch idioot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Sorry, telefoon beetje stuk ik typ gek. Die slang hebben ze zelf zo laten zitten dus. Ben nu niet thuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

welkom in de wereld van gasketelinstallateur die ineens zelfbenoemd warmtepompexpert zijn geworden -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
miciel schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:00:
[...]

[...]

.
Radiatoren boven boosten, dan is afgifte ook in orde bij lage watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
flippy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:40:
[...]

welkom in de wereld van gasketelinstallateur die ineens zelfbenoemd warmtepompexpert zijn geworden -O-
Sja. Je wordt al gauw genaaid geloof ik als je zelf niet van wanten weet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03

Jan2023

KISS

Dit is geen kwestie van genaaid worden.

Je hebt gewoon te maken met een installateur die waarschijnlijk enige bijscholing heeft gehad en nu hybride warmtepompen installeerd.

Hier op tweakers zit gewoon meer kennis op dit gebied.
;)

En ja , met 120 m2 vloerverwarming bezit je het perfecte afgifte systeem voor een all elektric warmtepomp , en dan bv een monoblock die met zo kort en dik mogelijke leidingen op een pomploze verdeler zit.

Maar leg dat maar eens uit.

Zoiets krijg je dan zonder toegevoegde meuk :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMnBTwSyGRYCiPnMK8_tU4L-2cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6XbzbSU3xEXJFSPMMEM16ho.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Jan2023 op 24-02-2024 17:06 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat hoeft niemand uit te leggen, dat hoort deze expert te weten die je inhuurt daarvoor. dus men is wel genaait want de installateur heeft dus overduidelijk niet de "talenten" die hij behoorde te hebben voor deze werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:01:
dat hoeft niemand uit te leggen, dat hoort deze expert te weten die je inhuurt daarvoor. dus men is wel genaait want de installateur heeft dus overduidelijk niet de "talenten" die hij behoorde te hebben voor deze werkzaamheden.
Dat hij/zij tekort schiet is duidelijk ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:36:
Oh zie t nu. Die hebben ze zelf laten zitten, die vulslang ze komen donderdag voor de zonnepanelen, ik ga ze wel aan t werk zetten. Ik vind dit wel heel bizar dat alles bet geïnstalleerd is en er niets goed lijkt te zijn. Dat is toch idioot
Nou ja. De installateur zal bij Remeha een instructie en advies hebben gekregen en gezien hoe dit is aangesloten is precies het advies van Remeha gevolgd, de installateur zal zich van geen kwaad bewust zijn. Hij heeft het immers aangesloten zoals voorgeschreven en nog netjes ook.

Weet hoe Remeha een beetje acteert en die laten zich leiden door de radiatoren boven, dat noemen ze hoge temperatuur en daarom veranderen ze de vloerverdeler ook niet. Dat is het oude CV denken.

Als de installateur een echt goed advies had gedaan wist je dat je maar een halve warmtepomp had nu, dat had hij duidelijk uitgelegd (en daarna beter ingeregeld)

Maar wat hij had moeten doen is adviseren om boven iets minder warmte te accepteren, of vragen of dit uitmaakt (meestal niet).

En dan adviseren om de hele installatie op lage temp tevoorzien met een warmtepomp van ong 9KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Het maakt nij inderdaad niet uit of er iets minder warmte boven komt. Ik ga zo bellen en een heleboel dingen vragen want all-electric is nogal wat anders dan dit inderdaad. Er komen nog zonnepanelen ook bij donderdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:48:
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:53:
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:56:
Pfff dank. Ik ga ze dichtdraaien. We zijn gewoon genaaid dus😬
leasebeth schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:31:
Ik begrijp dat je boos en teleurgesteld bent.
Die verdeler zat er dus al langer voor de warmtepomp geplaatst is?
Hebben ze daarna de installatie aangepast?
Ik neem aan dat je een offerte hebt gekregen om eea uit te voeren of heb je ze carte blanche gegeven?

Ik zou wel die foto met die bedrijfsnaam even blurren, als iemand dat bedrijf op dit topic attendeert gaat het zeker niet makkelijk worden om dan nog lekker te kunnen communiceren gezien je uitspraken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:43
edsandje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:48:
...

Ik neem aan dat je een offerte hebt gekregen om eea uit te voeren of heb je ze carte blanche gegeven?

...
Als je naar alle foto's kijkt, zijn er zelfs twee verdelers: een mengverdeler met 14 groepen en een gewone verdeler (zonder pomp) met 4 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

edsandje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:48:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik begrijp dat je boos en teleurgesteld bent.

Ik zou wel die foto met die bedrijfsnaam even blurren, als iemand dat bedrijf op dit topic attendeert gaat het zeker niet makkelijk worden om dan nog lekker te kunnen communiceren gezien je uitspraken.
Is geen kleintje die installateur
Alweer 400+ warmtepompen geplaatst.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:01
arpeggio schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:33:
[...]

Als je naar alle foto's kijkt, zijn er zelfs twee verdelers: een mengverdeler met 14 groepen en een gewone verdeler (zonder pomp) met 4 groepen.
die 4 groepen is waarschijnlijk de verdeler van boven voor 4 radiatoren..... standaard verdelers van hoofdleiding richting meerdere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
leasebeth schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:32:
Het maakt nij inderdaad niet uit of er iets minder warmte boven komt. Ik ga zo bellen en een heleboel dingen vragen want all-electric is nogal wat anders dan dit inderdaad. Er komen nog zonnepanelen ook bij donderdag.
Kun je nog iets terugkoppelen over hoe dit is afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Technician- op 04-06-2024 18:12 ]

Pagina: 1