Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wegwijs in domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-10 11:11
Pas op pensioen en aan het overwegen om voor onze zoon zijn nog te bouwen woning zelf de elektra te installeren. Ik heb dit voor onze woning en die van mijn twee broers ook gedaan zonder problemen, maar dat is zowat 30 jaar geleden en de school nog veel langer. Nu staat domotica op het wenslijstje dus ik probeer daar wat bij te leren. Maar ik kan maar geen allesomvattende praktische "handleiding" vinden hoe zo'n domoticasysteen in de praktijk geïnstalleerd wordt. Heel veel informatie maar zeer versnipperd. Uitleg en video's over hoe een schakelaar of stopcontact aan te sluiten ja maar geen volledige informatie. Het verhaal van de bos en de bomen, weet je. Ik heb 100 vragen maar daar ga ik jullie niet mee lastigvallen.
Ik ben op zoek naar goede informatie om aan de slag te gaan. Wie helpt me aan een goede link?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:25
Eerste vraag is, op welk systeem wil je het baseren?
Er zijn een aantal grote systemen die compatibel zijn met andere merken.
Afhankelijk hiervan kan je veel gerichter informatie zoeken.

* Als deze vraag moeilijk is denk aan deze vragen
- wat heb je al qua elektronixa, / smarthome
- wat wil je allemaal kunnen?
- heb je bepaalde eisen / voorkeuren.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 23-02-2024 23:58 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-11 08:23
Het meest flexibele, en tevens meest ingrijpende, is om alle lichtpunten en schakelaars individueel met vd draad naar een centrale plek te trekken. Dan kun je daar alles schakelen met een systeem naar keuze.

Als je dat niet wil zou ik sowieso diepere inbouw dozen gebruiken, zodat je daar een zwave of ander type schakelaar kunt plaatsen. En trek meteen ook de nul draad naar alle dozen; die heb je nodig bij veel inbouw spul.

• DigitalHombre
99ruud99 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:56:
Eerste vraag is, op welk systeem wil je het baseren?
Er zijn een aantal grote systemen die compatibel zijn met andere merken.
Afhankelijk hiervan kan je veel gerichter informatie zoeken.

* Als deze vraag moeilijk is denk aan deze vragen
- wat heb je al qua elektronixa, / smarthome
- wat wil je allemaal kunnen?
- heb je bepaalde eisen / voorkeuren.
De namen Niko en Qbus zijn al gevallen maar niets staat al vast.
Voornamelijk eerst besturing van alle lichtpunten, eventueel uitgebreid naar een aantal stopcontacten, mogelijk wasmachine en droogkast en besturing ventilatiesysteem.
Het gaat me vooral over de praktische uitvoering zoals kabels voor de schakelaars, doorlussen of iedere schakelaar apart naar de verdeelkast, hoe die verdeelkast netjes -en volgens keuringsnormen- opbouwen.

• DigitalHombre
balk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
Het meest flexibele, en tevens meest ingrijpende, is om alle lichtpunten en schakelaars individueel met vd draad naar een centrale plek te trekken. Dan kun je daar alles schakelen met een systeem naar keuze.

Als je dat niet wil zou ik sowieso diepere inbouw dozen gebruiken, zodat je daar een zwave of ander type schakelaar kunt plaatsen. En trek meteen ook de nul draad naar alle dozen; die heb je nodig bij veel inbouw spul.
Bedankt, dat is handige info. Ik neem aan dat die nuldraad dan weer verplicht in een aparte flexbuis wordt getrokken. De diepere inbouwdozen gebruik ik sowieso, dat werkt ook veel handiger.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:15
wel benieuwd waar je op uit gaat komen.
Ik heb zelf ook een beetje onderzoek gedaan en op dit forum is o.a. loxone wel intressant:
Loxone bedrade en draadloze smarthomes.
meer hobby sfeer is bv Shelly: [Shelly] Ervaringen & Discussie

Ik zoek zelf ook iets dat makkelijk aan home-assistant te koppelen is, wel stand-alone werkt (dus zelf kan reageren op schakelaar input),

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 19:35
balk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
Heb ik enkele jaren terug ook gedaan, ondertussen tot de vaststelling gekomen dat ik geen voorzieningen heb getroffen voor sensoren. Ik kan mijn verlichting wellicht relatief eenvoudig schakelen met een app maar echt "smart"' is dat niet. Het wordt pas smart met bvb. bewegingssensoren, hou hier dus ook rekening mee. Uiteraard kan je nog steeds draadloos gaan nadien maar als je nog moet (ver)bouwen zou ik zeker voor bekabeld gaan. Geen batterijen vervangen, stabieler, ...

Er zijn veel systemen op de markt. Eerste keuze is wat je allemaal wenst "smart" te maken (verlichting, alarm, deuren/poorten, deurbel, ... ). Dan kan je kiezen of je bekabeld of draadloos wil gaan, als je nog moet (ver)bouwen lijkt mij bekabeld een goede optie.
Dan kies je je "protocol", je hebt gesloten protocollen (waarvoor je bij hetzelfde merk moet blijven, dit heeft zijn voordelen maar ook wat nadelen), vb. van bekabelde zijn Loxone en Veldbus. Een open "protocol" is bvb. KNX, draadloos kan dit Z-wave of Zigbee zijn. Voor al deze heb je een hub(/gateway/bridge/...) nodig om deze op het netwerk te koppelen. Binnen de open protocollen kan je diverse merken vinden.
Persoonlijk zou ik wifi zoveel mogelijk vermijden (verbruikt meer stroom, vaak beperkt tot de 2,4Ghz, je wifi netwerk moet alle toestellen aan kunnen, je wachtwoord wijzigen wordt heel lastig, ... ).

Je kan ook voor verschillende systemen kiezen en deze koppelen met een centraal platform zoals Home Assistant of Domoticz om deze te laten samenwerken ipv. de native software van een bepaald merk, al is het daar vaak wat meer uitpluizen maar het voordeel is je dat meer automatisaties kan doen en meer integraties.

Succes!
Pagina: 1