balk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:05:
Het meest flexibele, en tevens meest ingrijpende, is om alle lichtpunten en schakelaars individueel met vd draad naar een centrale plek te trekken. Dan kun je daar alles schakelen met een systeem naar keuze.
Heb ik enkele jaren terug ook gedaan, ondertussen tot de vaststelling gekomen dat ik geen voorzieningen heb getroffen voor sensoren. Ik kan mijn verlichting wellicht relatief eenvoudig schakelen met een app maar echt "smart"' is dat niet. Het wordt pas smart met bvb. bewegingssensoren, hou hier dus ook rekening mee. Uiteraard kan je nog steeds draadloos gaan nadien maar als je nog moet (ver)bouwen zou ik zeker voor bekabeld gaan. Geen batterijen vervangen, stabieler, ...
Er zijn veel systemen op de markt. Eerste keuze is wat je allemaal wenst "smart" te maken (verlichting, alarm, deuren/poorten, deurbel, ... ). Dan kan je kiezen of je bekabeld of draadloos wil gaan, als je nog moet (ver)bouwen lijkt mij bekabeld een goede optie.
Dan kies je je "protocol", je hebt gesloten protocollen (waarvoor je bij hetzelfde merk moet blijven, dit heeft zijn voordelen maar ook wat nadelen), vb. van bekabelde zijn Loxone en Veldbus. Een open "protocol" is bvb. KNX, draadloos kan dit Z-wave of Zigbee zijn. Voor al deze heb je een hub(/gateway/bridge/...) nodig om deze op het netwerk te koppelen. Binnen de open protocollen kan je diverse merken vinden.
Persoonlijk zou ik wifi zoveel mogelijk vermijden (verbruikt meer stroom, vaak beperkt tot de 2,4Ghz, je wifi netwerk moet alle toestellen aan kunnen, je wachtwoord wijzigen wordt heel lastig, ... ).
Je kan ook voor verschillende systemen kiezen en deze koppelen met een centraal platform zoals Home Assistant of Domoticz om deze te laten samenwerken ipv. de native software van een bepaald merk, al is het daar vaak wat meer uitpluizen maar het voordeel is je dat meer automatisaties kan doen en meer integraties.
Succes!