Asus router RT-AX88u met MESH achter glasvezel KPN box 12?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasbaasBreda
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
Hallo allen,

Sinds deze week ook hier KPN glasvezel incl. de KPN box 12 geïnstalleerd.
Voornaamste reden van overstappen was veelal problematiek vanuit Ziggo, laten we het daarop houden.

Voorheen stond mijn Ziggo modem in bridge modus en dan mijn Asus RT-AX88u router met MESH dit over. Voornaamste reden voor de aanschaf destijds was een vorige woning waar veel prefab muren met staal in zat waardoor WIFI signaal slecht doorkwam. Met die gedachte dus een MESH netwerk verder te kunnen uitbreiden. Die enkele bleek echter voldoende.

Nu verhuisd naar een andere woning incl. groter oppervlak waarbij ik alsnog wil uitbreiden met een model van Asus op een strategische plek. Omdat het voorheen Ziggo met bridge en Asus net niet overal voldoende was. Maar daarnaast merk ik ook veel slechtere en langzamere signalen vanuit de KPN box, gemeten met speedtest etc.

KPN heeft een ONP geinstalleerd, daar zal ik natuurlijk niet aankomen. Maar kan ik zomaar de KPN box vervangen door de ASUS of mis ik dan gelijk het smart televisie kijken e.d. in het huis?

Is hierbij dan mogelijk een alternatief de KPN box in 'bridge' modus te zetten of lus ik gewoon 1 lan van KPN door naar WAN ASUS?

Last but not least, welke consequenties gaan dit hebben op de veiligheid van mijn netwerk?

Gr, KB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasbaasBreda
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
Schiet me net te binnen;

Zou het een mogelijkheid aan de KPN box een (POE) netgear switch te hangen, zodat ik daar in ieder geval voldoende LAN poorten heb. Om vervolgens vanuit de KPN box of de netgear switch de ASUS router elders als AP/repeater weg te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom zo hard MESH roepen? Mesh is niets anders dan wiireless backhaul, dus APs die met elkaar verbinden via WiFi ipv via draadje.

Dat kan nuttig zijn waar geen kabels mogelijk zijn en waar geen grote obstakels zijn. Vereiste is wel dat de AP's onderling goede verbinding hebben via WiFi. Als jij muren vol staal hebt, gaat dat niet het geval zijn en gaat mesh je niet helpen met je problemen.

Dat was in je oude woning, maar ook in je nieuwe woning zal te allen tijde netwerkbekabeling beter werken dan repeaters (waarmee je minstens de helft van je bandbreedte opoffert voor maximaal 50% uitbreiding van dekking). Met die switch AP('s) bedraad aansluiten is een veel beter idee.

Oslik blyat! Oslik!