Snelheid bus aanpassen i.v.m. vrijstelling Code95

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:36
Allen,

Al enkele jaren ben ik vrijwilliger bij een club die toertochten met ouderwetse bussen organiseert. Zelf ben ik in bezit van rijbewijs D maar omdat ik (samen met diverse andere vrijwilligers) geen beroepschauffeur ben, heb ik geen Code95. Omdat we regelmatig rijden met reizigers die betalen voor een toertocht is Code95 wel verplicht.

Code95 is daarmee voor veel vrijwilligers een obstakel om zelf achter het stuur plaats nemen. Nu lezen wij dat voertuigen tot 45 km/u vrijstelling hebben. Alleen kan ik er met geen mogelijkheid achter komen, dat we dit via de RDW kunnen aanpassen. Het idee is om enkele bussen te 'knijpen' naar 45 km/u en dit te laten keuren bij de RDW. Onze bussen rijden in de regel altijd kleine toertochtjes, daarmee blijven we in de stad of buiten de stad bijna altijd op de parallelweg.

Nu bel ik vandaag de RDW en zeggen ze dat ze geen MMBS ombouw meer doen. Het kan aan mij liggen, maar een teruggekeurde bus is toch geen MMBS? Volgens mij kan die zijn eigen kenteken houden, moet je nog steeds een rijbewijs D hebben alleen vervalt de Code95 plicht.

Kenners hier die mijn verhaal kunnen bevestigen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niet een idee om code 95 te halen?

Krijg je misschien nog korting op wat pakketjes als vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Vorkie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:34:
Niet een idee om code 95 te halen?

Krijg je misschien nog korting op wat pakketjes als vereniging.
Is iets wat we ook in overweging gaan nemen, maar bij vrijwilligers is tijd ook vaak een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Als je m wil knijpen tot 45 dan maak je er toch een MMBS van? En vervalt het kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Barrycade schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:57:
Als je m wil knijpen tot 45 dan maak je er toch een MMBS van? En vervalt het kenteken.
Ja dat mag volgens mij niet meer. Vraag me af of dat sowieso ooit mocht voor gewone bussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 20:11
MMBS`en worden niet meer omgekeurd, ze komen er dus niet meer bij., tenminste niet anders dan dat ze nieuw uit de fabriek rollen als MMBS.

De tijd dat auto`s, vrachtwagens etc omgekeurd konden worden is niet meer. Daarnaast vraag ik mij af of ze een voertuig met zoveel zitplaatsen ooit wel als MMBS hadden willen keuren.
Pagina: 1