Samen stelling 4k game P.C budget 2K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-10 19:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4K gamen. Ik heb een 77 inch Sony OLED TV waar ik graag 4k op wil gamen. Daar naast heb ik op mijn workstation een 1440p monitor waar bij ik liever op mijn bureau stoel zit met muis en toetsenbord dan op mijn bank met mijn controller (XBOX en PS5).

Ik wil graag single player games spelen. Denk aan Assassins creed series. God of war, Hades, Hogwards. Daarbij wil ik ook wat multiplayer games spelen zoals: LOL, Helldivers 2, Deeprock Galatic, Remnamt 2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro. Maar dit komt door dat ik wat componenten mee neem zie hier onder. Het mag wat meer kosten dan dit. Maar dat moet wel met een goede reden uiteraard.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja mijn P.C kast, M.2 die nog nieuw in de doos zit en mijn video kaart.

Beeldschermen, Toestenbord, Muis, Windows key en headset heb ik al

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G€ 939,90€ 939,90
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 123,77€ 123,77
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.222,67

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor nu zoek ik P.C waar mee ik lekker 4k kan gamen boven de 60 FPS. Ik heb nodig een MB, CPU, RAM, PSU

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd gewerkt met INTEL. maar nu ik zie dat AMD 5 zeer goed is, lijkt het een prima moment om over te stappen naar AMD. Dit komt grotendeels door de 4K desktop build van tweakers in 2023

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zeer simpel. Het systeem moet stil zijn en geen licht geven. Daarom heb ik gekozen voor componenten die stil zijn. vind jij een component die nog stiller is? of in het algemeen beter is, laat het dan gerust weten. RGB met 30 fans en 4 watercooling loeps, heb ik allemaal niet nodig

Ga je overklokken?
Voor nu geen plannen voor, misschien doe ik aan overklokken als het niet te veel herrie maakt

Wat verwacht je van ons?
- Past dit systeem wat ik wil maken wel?
- Zijn er geen domme bottlenecks die ik over het hoofd zie?
- Moet ik een andere kast nemen? Zo ja welke? Dat dan wel graag in de zelfde stijl als de Fracel define R5. Ik hou van stilt en geen onnodige poespas en lampjes.
- Is mijn voeding goed genoeg? kan die nog stiller?
- Is mijn cpu koeler wel goed genoeg en stil genoeg?

Mocht ik dingen zijn vergeten laat dat dan aub weten dan zal ik deze thread gelijk aanpassen.

Alvast bedankt!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 355,-€ 355,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 192,-€ 192,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 159,75€ 159,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,55

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 07:38
Een 7800X3D is voor competitief 1080p of 1440p gamen. Niet voor 4k gamen. Dan volstaat een 7600 net zo goed.

Voeding is te duur. De uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart bij reichelt is een goede voeding voor dit budget.

• TheDutchRitual
Djarune schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:19:
Een 7800X3D is voor competitief 1080p of 1440p gamen. Niet voor 4k gamen. Dan volstaat een 7600 net zo goed.

Voeding is te duur. De uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart bij reichelt is een goede voeding voor dit budget.
Je bedoelt deze CPU? Ik game hier ook 4K op. Gaat dat niet voor te veel problemen zorgen?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 199,-

Over je voeding. Ik dacht dat ik juist een grote voeding moet hebben om dingen zoals Coil whining te voorkomen.

• Djarune
TheDutchRitual schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Je bedoelt deze CPU? Ik game hier ook 4K op. Gaat dat niet voor te veel problemen zorgen?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 199,-
Ja die. Lees je in in game resolutie vs CPU / GPU balans.

Zie bijvoorbeeld Techpowerup AMD Ryzen 7 7800X3D Review - Game Tests 4K. Dat scheelt slechts 6% voor een prijsverschil van ongeveer 155 euro. Het verschil tussen de 4070 Ti en 4070 Ti Super is al 10%.
Over je voeding. Ik dacht dat ik juist een grote voeding moet hebben om dingen zoals Coil whining te voorkomen.
Coilwhine heeft niets met vermogen te maken. De Thermaltake presteert relatief zelfs nipt beter dan de momenteel dure Corsair.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3WsEkbm79a2GLPx4QOrTmbMt8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFcFrUOoxK2Vge8rPg0JIpjq.jpg?f=user_large
Bron: HWbusters Overall Performance 230V, higher is better

• TheDutchRitual
Djarune schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Ja die. Lees je in in game resolutie vs CPU / GPU balans.

Zie bijvoorbeeld Techpowerup AMD Ryzen 7 7800X3D Review - Game Tests 4K. Dat scheelt slechts 6% voor een prijsverschil van ongeveer 155 euro. Het verschil tussen de 4070 Ti en 4070 Ti Super is al 10%.

[...]

Coilwhine heeft niets met vermogen te maken. De Thermaltake presteert relatief zelfs nipt beter dan de momenteel dure Corsair.
[Afbeelding]
Bron: HWbusters Overall Performance 230V, higher is better
Zeer bedankt ik ga voor de Thermaltake voeding sheelt weer wat euro's! Bedankt voor de uitleg nu snap ik dat ook!

Over de CPU twijfel ik niet een beetje. Wat jij zegt en wat de bestbuy desktop van tweakers zegt is compleet anders, en raak ik een beetje onzeker naar wie ik moet luisteren. Dit is niks tegen jouw persoonlijk. kan uitleggen waarom ik voor de 7600 ipv de 7800X3D.

Ik ben zeer dankbaar voor je hulp!

review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een betere gpu geeft meer fps op 4k, dan de cpu.
Kijk ook eens naar AMD eo 4070Ti Super. Edit: gpu heb je al.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 23-02-2024 22:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheDutchRitual schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Zeer bedankt ik ga voor de Thermaltake voeding sheelt weer wat euro's! Bedankt voor de uitleg nu snap ik dat ook!

Over de CPU twijfel ik niet een beetje. Wat jij zegt en wat de bestbuy desktop van tweakers zegt is compleet anders, en raak ik een beetje onzeker naar wie ik moet luisteren. Dit is niks tegen jouw persoonlijk. kan uitleggen waarom ik voor de 7600 ipv de 7800X3D.

Op 4k ben je primair GPU beperkt (het is niet heel veel zwaarder voor je CPU of het nu 1080p of 4k is, maar voor je GPU wel enorm verschil). En dus maakt een snellere CPU niet zoveel uit.

Waarom wordt die dan wel aangeraden? Omdat als de rest van de PC toch duur is, dan kan dat beetje voor de CPU er ook wel bij, en dan kan je die langer gebruiken als je in de toekomst nieuwe GPU koopt. En als het gaat om de 1080p game PC bedoelen ze gewoon een goedkopere PC, wat vaak hand in hand zal gaan met lagere resolutie scherm.

Meeste FPS voor je geld krijg je met die 7600. Maar als je het relatief beetje extra ervoor over hebt, kan je PC langer mee met de 7800X3D.

• TheDutchRitual
Sissors schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Op 4k ben je primair GPU beperkt (het is niet heel veel zwaarder voor je CPU of het nu 1080p of 4k is, maar voor je GPU wel enorm verschil). En dus maakt een snellere CPU niet zoveel uit.

Waarom wordt die dan wel aangeraden? Omdat als de rest van de PC toch duur is, dan kan dat beetje voor de CPU er ook wel bij, en dan kan je die langer gebruiken als je in de toekomst nieuwe GPU koopt. En als het gaat om de 1080p game PC bedoelen ze gewoon een goedkopere PC, wat vaak hand in hand zal gaan met lagere resolutie scherm.

Meeste FPS voor je geld krijg je met die 7600. Maar als je het relatief beetje extra ervoor over hebt, kan je PC langer mee met de 7800X3D.
Ik snap hem volledig. bedankt voor je uitleg! Ik ga voor de 7600. als het ooit een bottleneck word vervang ik hem wel.

bedankt voor je hulp!

• Djarune
TheDutchRitual schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Die BBG is gemaakt door users. Als het de BBG Hi-end 1440p game systeem had geheten was ik er mee eens. Voor 4k is de 7800x3d niet heel nuttig. Ik snap wel dat ie erin gezet is vanwege het hoge budget wat @Sissors al aangaf. Een betere kaart dan de RX7900XTX in die tijd was gelijk heel prijzig. Dan liever de CPU een upgrade geven of de RAM snelheid etc.

Anandtech legt het trouwens heel mooi uit:
AMD Ryzen 7 7800X3D Review: A Simpler Slice of V-Cache For Gaming - Performance: 4K
Vooral het laatste stukje:
In summary, while the Ryzen 7 7800X3D still performs well at 4K resolutions, it doesn't have as much of an advantage as it does at lower resolutions, and the graphics card has a bigger impact on overall performance. Our testing suggests that a premium graphics card is essential for achieving good framerates at 4K, regardless of your CPU.
Pagina: 1