6700 XT - screen tearing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 18:35
Beste Tweakers,

Recent heb ik een nieuwe built laten bouwen en helaas merk ik wat screen tearing tijdens het spelen van games, o.a. Skyrim en The Witcher 3. Het is niet extreem maar het is wel aanwezig.

Ik moet ook vermelden dat ik de built zonder mijn 6700 XT gebouwd is aangezien ik deze zelf in huis had. Misschien dat dit dingen had kunnen voorkomen... dat terzijde.

Ik heb een Dell UltraSharp U2719D monitor, niet per se speciaal gaming. HDMI aansluiting naar de GPU
  • 6700 XT
  • Ryzen 5 5600x
  • b550 Aorus elite AX
Dingen die ik al gedaan heb:
  • Windows game modes uit / aan.
  • Kaart opnieuw geïnstalleerd.
  • Drivers opnieuw geïnstalleerd.
  • Lopen spelen met Freesync en verversing settings in AMD Software Adrenalin.
Ik had de 6700 XT ook in mijn vorige built en daar had ik dit probleem niet. Ik probeerde het met screenshots vast te leggen maar dan laat hij de screen tearing niet zien. Verder is de performance van de kaart prima.

Graag hulp en/of advies!

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 23-02-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Tearing is geen defect, niet in software en niet in hardware. Het betekent dat je videokaart meer frames genereert dan je beeldscherm kan weergeven. Tijd om vsync of freesync in te schakelen of een scherm met hogere refresh aan te schaffen :)

(Of inderdaad alle games een fps cap geven van 60)

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 24-02-2024 08:00 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Herkenbaar.

Zelf heb ik laatst ook een leuke nieuwe pc in elkaar gezet met een 7800xt. En toen bleek mijn 1440p 75Hz (freesync) monitor ook niet meer te voldoen. Stuk beter/opgelost nu met een 165Hz scherm.

Voelde wel een beetje als de volgende rib uit mijn lijf maar het oude scherm heeft een goede bestemming gevonden en het zou toch wel zonde zijn om al die gpu power te laten versloffen. :p

Als je geen nieuw scherm wil (die Dell is nml ook best mooi) dan kun je misschien nog de fps cappen met Adrenalin of in-game, tot het punt waarop tearing niet echt meer een issue is.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Dan moet je de framerate cappen naar het maximum wat je monitor kan weergeven. Het is al gezegd, maar dit kan dus met Vsync. Het gebeurd in oude games, Vsync cap naar 60 is dus de oplossing.

Een 2e monitor neerzetten met high refreshrate kan ook een oplossing zijn, eventueel verticaal kantelbaar of aan de muur hangen.

Ik zou wel voor IPS gaan als je high refreshrate overweegt, ervanuitgaande dat je hem niet meeneemt naar je werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 10:15
Uitgebreide synchronisatie aanzetten in amd
Software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 18:35
nelizmastr schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:25:
Tearing is geen defect, niet in software en niet in hardware. Het betekent dat je videokaart meer frames genereert dan je beeldscherm kan weergeven. Tijd om vsync of freesync in te schakelen of een scherm met hogere refresh aan te schaffen :)

(Of inderdaad alle games een fps cap geven van 60)
Top dat het in ieder geval gene defect of iets is! Ik zit al te stoeien met vsync en freesync settings. Mijn monitor kan max 60, en ik zag dat The Witcher 3 zo'n 120 fps haalde.
zwippie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:53:
Herkenbaar.

Zelf heb ik laatst ook een leuke nieuwe pc in elkaar gezet met een 7800xt. En toen bleek mijn 1440p 75Hz (freesync) monitor ook niet meer te voldoen. Stuk beter/opgelost nu met een 165Hz scherm.

Voelde wel een beetje als de volgende rib uit mijn lijf maar het oude scherm heeft een goede bestemming gevonden en het zou toch wel zonde zijn om al die gpu power te laten versloffen. :p

Als je geen nieuw scherm wil (die Dell is nml ook best mooi) dan kun je misschien nog de fps cappen met Adrenalin of in-game, tot het punt waarop tearing niet echt meer een issue is.
Ja thanks! Mijn huidige monitor is nog steeds prima maar ik loop hier wel tegen een muur aan. Ik ga liever even settings aanpassen in de AMD software.

Dit heb ik nu bij de settings van TW3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MKLLmmhbIFLB7rsQ0aCzPk_Mcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0wCXBj6dHSrJ0Zalb8XTpN0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Westland1940 op 24-02-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Klippy

Still Game

Het is leuk dat je FreeSync aanzet, maar je scherm heeft geen ondersteuning voor FreeSync, tenmiste volgens Tweakers specs.
En het is maar een 60Hz scherm, dus dan is je beste optie om in het spel zelf VSync aan te zetten, dan komt het goed.

Overigens apart dat je FreeSync kán aanzetten op een scherm dat er niks mee kan. Je kan ook kijken of je een VSync optie krijgt wanneer je FreeSync uitzet (ben niet zo bekend met de AMD software).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Pagina: 1