Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricco02
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-04 20:05
Mijn vraag
Ik heb nu een Ubiquiti Switch en een Unifi AP. Nu heb ik de switch aangesloten aan de Experiabox van KPN. Mijn vraag is of ik niet gewoon die Experiabox er tussen uit kan halen en vervolgens alles via de switch te laten lopen? Inclusief KPN TV? Ik heb het gevoel alsof het KPN TV kastje de experiabox nodig heeft maar dat weet ik niet zeker.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubiquiti Switch
Ubiquiti AP
KPN Experiabox 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, ik wil eerst van tevoren even wat advies horen en of wat ik denk wel mogelijk is voordat ik thuis ben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je kunt prima een eigen router gebruiken in plaats van de Experiabox, maar je hebt dus wel een geschikt router nodig vooral voor IPTV van KPN (via multicast). Alleen een switch kan dus niet.
Voor Ubiquiti kun je voldoende vinden in de volgende topics:
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
IPTV on UniFi OS
Eigen apparaat instellen

[ Voor 9% gewijzigd door Flitzer op 23-02-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03

Snoes

marcel

Moet je voor Android tv+ kastjes ook een vlan instellen, is dat gelijk aan iptv ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Een switch (laag 2) is geen router (laag 3) en zonder router krijg je geen verbinding met de buitenwereld voor meer dan 1 apparaat. Ook wil je lijkt me dat je meer dan 1 IP adres kunt gebruiken voor je apparaten op je netwerk, daar heb je DHCP voor nodig, dat draait ook op je router :)

KPN ondersteunt nu ook Unicast TV op de nieuwe android boxen, dan is niet meer per se IGMP nodig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
Dat kan zeker, hier staat beschreven hoe dit te doen met een USG:

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth

Hier met een Dreammachine:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:19
Je moet een router hebben, dan kan het. Ik ben van Ziggo naar KPN glas gegaan en heb mijn USG 3p gebruikt hiervoor en dat werkt prima. Inclusief televisie. Enige is dat ik een kastje nodig had voor de telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:47
Ja zeker, hier ook een usg in gebruik. Werkt zonder veel gedoe, alleen even pppoe instelling doen. Tv doe ik niet via kpn.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:35:
KPN ondersteunt nu ook Unicast TV op de nieuwe android boxen, dan is niet meer per se IGMP nodig.
Dan krijg je dus wel een lagere bitrate dus slechtere beeldkwaliteit (7.2 vs 14.2 Mbps). Streven naar slechter beeld lijkt me geen goed uitgangspunt bij het kiezen van apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Flitzer schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:28:
[...]

Dan krijg je dus wel een lagere bitrate dus slechtere beeldkwaliteit (7.2 vs 14.2 Mbps). Streven naar slechter beeld lijkt me geen goed uitgangspunt bij het kiezen van apparatuur.
Er zijn maar een paar zenders 14Mbps dus zó erg is het dan ook weer niet.
Maar ja, consessies moet je eenmaal doen met sommige apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
@timenator en @ymoona
Een usg en een dreammachine zijn beiden routers.
En wat TS wil kan dus echt niet, hij heeft een router nodig en kan niet volstaan met een switch.

En zowel een usg als een dreammachine zijn veel slechtere routers dan die Experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:47
@Ben(V) klopt, met een alleen een switch red je het niet. Maar een usg koop je al voor een paar tientjes op v en a. Je laatste stelling ga ik niet op in, dat zou het topic volledig ontsporen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Tja en voor de Experiabox heeft hij al betaald via zijn abbo dus op z'n minst het goedkoopst.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
WiFi uit zetten op experiabox en dat door de Ubiquiti AP laten doen. Ubiquoti switch voor bekabelde verbindingen. Doen ze allemaal waar ze goed in zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ymoona schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:22:
@Ben(V) klopt, met een alleen een switch red je het niet. Maar een usg koop je al voor een paar tientjes op v en a. Je laatste stelling ga ik niet op in, dat zou het topic volledig ontsporen.
Zonde om nog een euro in end-of-life apparatuur als een USG te steken. Wordt niet meer gemaakt en is niet geschikt voot gigabit en verder incl. alle functionaliteit ingeschakeld. Dan ben je echt beter af met een Experiabox.

Ubiquiti heeft nu veel beter producten voor de markt die de USG ooit had, ook rond de €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricco02
k-janssen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:22:
WiFi uit zetten op experiabox en dat door de Ubiquiti AP laten doen. Ubiquoti switch voor bekabelde verbindingen. Doen ze allemaal waar ze goed in zijn.
Dan krijg je het probleem dat iTV niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricco02
Ben(V) schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:08:
@timenator en @ymoona
Een usg en een dreammachine zijn beiden routers.
En wat TS wil kan dus echt niet, hij heeft een router nodig en kan niet volstaan met een switch.

En zowel een usg als een dreammachine zijn veel slechtere routers dan die Experiabox.
Gaat mij meer om de belabberende ZTE software te vervangen. Ik zat er al over na te denken om een USG te halen. Dus ik denk dat dat in dit geval dan de volgende stap word. Echter moet ik dan ook IGMP support hebben voor KPN TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12
@Ricco02 zit je op glas? of op DSL?

Volgens mij zijn je opties bij DSL erg beperkt, omdat er niet veel modems zijn met DSL ondersteuning.
Ik ken eigenlijk alleen de FritzBox.

Met glas heb je meer opties, maar IPTV vereist dan wel wat extra configuratie om aan de praat te krijgen.

Waarom wil je van de Experiabox af?
Wat zijn je problemen met de Experiabox?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricco02
GarBaGe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:23:
@Ricco02 zit je op glas? of op DSL?

Volgens mij zijn je opties bij DSL erg beperkt, omdat er niet veel modems zijn met DSL ondersteuning.
Ik ken eigenlijk alleen de FritzBox.

Met glas heb je meer opties, maar IPTV vereist dan wel wat extra configuratie om aan de praat te krijgen.

Waarom wil je van de Experiabox af?
Wat zijn je problemen met de Experiabox?
Nee ik zit op glas. Ik had dit niet vermeld omdat ik er wel vanuit ging dat mensen standaard tegenwoordig op glas zitten.

Ik ben niet zo'n fan van de ZTE software die erop draait (ook vanwege china, maar dat is beetje offtopic dus daar laat ik het bij). De experiabox is een hardstikke goeie router op zichzelf als een bruikleen router. Alleen werkt de ZTE software erop wat belabbert naar mijn mening.

Eventueel is de Unifi Cloud Gateway Ultra niet een goeie vervanger? Vind de prijs erg meevallen voor wat het kan en ik heb nu toch nog geen cloud key wat er bij de Unifi Cloud Gateway Ultra standaard in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Ricco02 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van de ZTE software die erop draait (ook vanwege china, maar dat is beetje offtopic dus daar laat ik het bij). De experiabox is een hardstikke goeie router op zichzelf als een bruikleen router. Alleen werkt de ZTE software erop wat belabbert naar mijn mening.
...
Wat wil je dan allemaal doen met de ZTE software op de Experiabox?
Als je de Experiabox "as-is" gebruikt, maakt het toch niet uit welke software erop zit en hoe goed/slecht die software werkt?
De meeste consumenten zullen waarschijnlijk nooit inloggen op hun Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Ricco02 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Dan krijg je het probleem dat iTV niet werkt.
Uit mijn hoofd heb je vlan 4 nodig voor TV, als je een uplink maakt naar de experiabox met "data" untagged en ook nog een tagged vlan 4 voor TV aan de uplink dan zou ik verwachten dat het werkt mits je vanaf de switch hetzelfde doet naar STB's. Naar verwachting doet je exeriabox iets met een DHCP option's waarin het TV vlan benoemd wordt en dus is het van belang dat je het juiste vlan ID blijft gebruiken.

Alle andere clients aan de switch zijn niet geinteresseerd in het TV vlan en doen daar dan ook niets mee als ze dat al kunnen.
Zelf zou ik er voor kiezen het TV vlan alleen aan te bieden op de STB aansluitingen in een poging om zo eventuele bandbreedte problemen te voorkomen voor het geval je IGMP snooping niet helemaal doet wat je verwacht.
Mocht dit allemaal niet werken dan kan je altijd nog je STB's direct op je experiabox aansluiten en de rest van je (bekabelde) clients op de switch.

Nu lees ik net je reactie op: GarBaGe
Als het je er om te doen is wat anders te gebruiken dan de experiabox, kijk dan eens op: https://netwerkje.com of op https://www.eigenrouter.nl daar worden oplossingen geboden voor mensen die van hun provider router af willen.

Als je nog altijd met de oude STB's van KPN werkt dan is het ook nog maar de vraag hoe lang dat zo blijft, voor nieuwe contracten (en mogelijk ook verlenging) wordt er een androidTV oplossing geboden door KPN en die werkt naar mijn weten niet met een TV vlan.

[ Voor 27% gewijzigd door k-janssen op 26-02-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Als @Ricco02 DNS functionaliteit mist in de Experiabox, kan ik je vertellen dat deze functionaliteit OOK niet aanwezig is in de Unifi apparaten van Ubiquiti.
Maar dan wel weer in de Edge series van Ubiquiti. Alleen die is op sterven na dood.... zou ik niet zo snel aanraden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Ik heb blijkbaar (al een paar keer) over DNS problemen heen gelezen en zie het DNS probleem dus niet.

zoals ik het topic lees is de vraag: kan ik de experiabox weg halen? antwoord: alleen als je er iets voor terug zet want een switch is is niet echt een OSI laag 3 apparaat (uitzonderingen daargelaten) en dus was mijn reactie:
gebruik de experiabox alleen als router en de rest waar het voor bedoeld is.
Pagina: 1