Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Help mijn meterkast is een bende! Advies inrichting nieuwe

Pagina: 1
Acties:

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 14:43
Een paar maanden geleden een nieuw huis (bouwjaar 1960) gekocht. Na alle noodzakelijke verbouwingen ben ik nu toegekomen aan het vervangen van mijn groepenkast. Tot nu toe nog geen hele serieuze blik in geworpen, maar nu wordt het toch tijd om hier serieus mee aan de slag te gaan. Dat hier een beunhaas is bezig geweest was mij al duidelijk, maar is nu verder bevestigd.
Disclaimer: Ik heb een elektrotechnische achtergrond, een jaar gewerkt als elektricien (20 jaar geleden), in het verleden meerdere simpele groepenkastjes vervangen en "normale" elektrische werkzaamheden in huis doe ik gewoon zelf. Het is dus niet meer mijn dagelijkse werk, maar ik acht mezelf van voldoende kennis te beschikken om dit zelf uit te voeren.

Het idee: om bij Elektramat zelf een nieuwe groepenkast samen te stellen, voorbereid op toekomstige veranderingen. Op dit moment heb ik een 3-fase aansluiting 3 x 25A. Over 2 jaar zal er een elektrische auto komen (na verloop van huidige leasecontract) die ik graag 22 kW wil gaan laden (kabel 5x6mm2 en UTP heb ik tijdens de verbouwing alvast gelegd). Ook sluit ik niet uit dat ik in de toekomst over ga stappen op inductie koken en de plaatsing van een warmtepomp.

Ik was al druk bezig om een groepenkast samen te stellen. Zeker omdat Elektramat e.e.a. voorbedraad levert is dit geen mega klus. Immers, hoofdzekeringen er uit, oude kast er af, nieuwe kast er in, groepen netjes maken (nette buisinvoer) en de 4 aders vanuit de slimme meter aansluiten op de nieuwe hoofschakelaar.

Huidige situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehmq7SHS7BgVD-qgzRy8_tv8Uq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGThLbIdY7TKDBTHAbZ3JjzX.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist even de bestaande groepenkast goed bekeken en wat deksels verwijderd. Wat een bende!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l57Q9MT9T7fpfg82Os4gq9bUHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMJOq4JDzIm1yD2gPsWZ0Xlm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu komen er een aantal overwegingen en beslissingen die ik graag met jullie wil delen. Vooropgesteld; een tientje meer of minder maakt me niet uit. En ook vind ik het niet erg om nu al rekening te houden met toekomstige uitbreidingen. De eerste overweging is dat ik liever geen nieuwe draden trek, maar het liefst ook geen lasdozen boven de kast plaats om draden te verlengen. Nu heb ik sowieso een zwak voor Hager Vision en die hebben boven in de kast een mooie ruimte waarop ik een DIN-rail wil plaatsen met daarop klemmen zodat ik hopelijk de bestaande draden van de groepen hierop aan kan sluiten en vervolgens deze klemmen kan gebruiken om netjes de groepen aan te sluiten op de automaten. Op deze manier hoef ik geen nieuwe draden te trekken, en het is toegestaan om op deze manier toch een verbinding in de groepenkast zelf te maken.

Gewenste nieuwe situatie:
12 groepen (waarschijnlijk hoe ik er hiervan 2 als reserve)
1 x PV groep
1 x Krachtgroep elektrische auto (toekomst)
1 x Krachtgroep inductie kookplaat (toekomst)
1 x Krachtgroep warmtepomp (toekomst)

PV groep:
Op dit moment liggen er 15 stuks oude zonnepanelen met naar ik vermoed een vermogen van +- 250 Wp. Totaal 15x250= 3.750 Wp. Er hangt een (oude) omvormer van 4,4 kW 19A. Voor nu absoluut prima, ze werken en ik denk nog niet aan vervangen. Toch sluit ik niet uit dat hier in de toekomst nieuwe panelen komen >5 jaar. Deze zullen dan een hoger vermogen hebben. Het is nu echt glazenbol werk wanneer, hoeveel en wat ervoor terugkomt. Echter, nú kan ik er rekening mee houden. Laten we voor het gemak even uitgaan van 15 nieuwe panelen van 420 Wp, zeg 6300 Wp totaal.

Pv groep huidig en (verre toekomst)

Vraag 1: Welke PV groep kan ik nu het beste plaatsen, die werkt met mijn huidige set-up, maar rekening houdende met een toekomstige vervanging van de panelen. Ik dacht zelf aan rekening houden met een 5 kW omvormer. Let op, nu zit er een 16A C16 automaat.

Krachtgroep inductiekookplaat (toekomst)
Vraag 2: Voorlopig kook ik op gas, maar er zal ooit een nieuwe keuken komen met inductiekookplaat. Laten we even uitgaan van een flinke plaat met een vermogen van 11 kW. Ik zat te denken aan krachtgroep 16A, 3P+N met B kar. Doe ik hier goed aan?

Krachtgroep elektrische auto (toekomst):
Vraag 3: Ik wil graag klaar zijn voor 22 kW laden aan huis. Ik zat te denken aan krachtgroep 40A, 3P+N met B kar. Doe ik hier goed aan?

Krachtgroep warmtepomp (toekomst):

Net een nieuwe CV ketel, maar ik sluit niet uit in de toekomst hybride of volledig elektrisch te gaan. Ik zat te denken aan krachtgroep 16A, 3P+N met B kar. Doe ik hier goed aan?

Met een beetje schuiven ben ik tot onderstaande configuratie gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAKnlq967WG2i1BzFSgKnGe_U-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TonjNFyzaZdBcEjAF9R1RVLk.jpg?f=fotoalbum_large

Link naar configuratie
https://www.elektramat.nl...WE15RFN/?build=EARF2JP5NU

Ik heb gekozen voor een eigen indeling waarbij ik de 16A groepen heb verdeeld over links en rechts op zo e.e.a. boven makkelijker in te voeren. Mijn laadpaal kabel komt rechts onder in de MK binnen, vandaar de 40A groep helemaal rechts gehouden.

Zie ik iets over het hoofd, of heeft iemand andere ideeën?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op verzoek van TS een zetje richting Duurzaame energie en installaties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
Betreft de zonnepanelen. Nieuwe panelen zijn groter dan de oude. Dat kan zo 40cm langer zijn. Een op een panelen vervangen in dezelfde ruimte kan niet.

22kw AC laden klinkt leuk, er zijn echter alleen zeer specifieke modelen auto's die dat kunnen. Zelfs luxe auto's van meer dan 2 ton hebben een 11kW boordlader.

Er is ook weinig praktisch nut tenzij je elke dag meer dan 400km rijdt. Een tesla model S is in 10 uur vol met een 11kW lader https://ev-database.org/n.../Tesla-Model-S-Dual-Motor Dan kun je tussen 400 en 800km rijden afhankelijk van de omstandigheden (weer en snelweg)

Plus het vastrecht om de aansluiting naar 3x35A (of 10kW aan zonnepanelen en een loadbalancer voor overdag sneller laden) te brengen is meer dan €1000 per jaar hoger.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dubbeldanger schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:19:
Krachtgroep elektrische auto (toekomst):
Vraag 3: Ik wil graag klaar zijn voor 22 kW laden aan huis. Ik zat te denken aan krachtgroep 40A, 3P+N met B kar. Doe ik hier goed aan?
Nu salderen op de helling gaat wil je laden als de zon schijnt. Elke kWh die je 'uit balans' gaat laden is een dure kWh.

Dus met 5-6kW PV wil je qua laden echt niet naar 22kW.

Het tweede is, koop een automaat voor je lader als je de lader koopt. Je koopt nu op de 'gok' een automaat. Misschien vereist jouw lader dadelijk iets bijzonders of specifieks en kun je de huidige kracht groep automaat weg donderen.
In mijn kast zit een keurig afgedopte kamrails, bij het aanschaffen van mijn laadpaal koop ik direct de juiste erbij. Exact volgens de specificaties van de paal.

Daarnaast moet je niet zomaar gaan 'overraten' op automaten. Nu is 40A niet heel veel meer dan 32A, maar wel 25%. Een laadpaal is niet meer dan een slim stopcontact. Bij een fout gaat er dus ook 25% meer stroom door de laadkabel & in de boordlader van je auto.

• Dubbeldanger
Ricko1 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:10:
Betreft de zonnepanelen. Nieuwe panelen zijn groter dan de oude. Dat kan zo 40cm langer zijn. Een op een panelen vervangen in dezelfde ruimte kan niet.

22kw AC laden klinkt leuk, er zijn echter alleen zeer specifieke modelen auto's die dat kunnen. Zelfs luxe auto's van meer dan 2 ton hebben een 11kW boordlader.

Er is ook weinig praktisch nut tenzij je elke dag meer dan 400km rijdt. Een tesla model S is in 10 uur vol met een 11kW lader https://ev-database.org/n.../Tesla-Model-S-Dual-Motor Dan kun je tussen 400 en 800km rijden afhankelijk van de omstandigheden (weer en snelweg)

Plus het vastrecht om de aansluiting naar 3x35A (of 10kW aan zonnepanelen en een loadbalancer voor overdag sneller laden) is meer dan €1000 per jaar hoger.
Klopt, het is ook nog allemaal toekomstmuziek, ze liggen nu alle 15 op een plat dak op het zuiden. Als ik het nu opnieuw zou laten doen zou ik mijn orientatie sowieso wijzigen en wellicht minder panelen nemen. Voorlopig doe ik het "gratis"met wat er ligt :).

M.b.t. de lader; twee collega's hebben momenteel een Tesla Model Y met 22 kW thuislader, opzich is het zo gek nog niet. Maar wellicht is zoals je zegt 11 kW wel voldoende.

Vastrecht is inderdaad een dingetje, geloof echter dat ik deze kosten bij mijn werkgever kan neerleggen. Maargoed, wellicht toch maar voor 11 kW gaan, dat snelladen thuis is mijns inzien niet perse nodig.

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:11
Is handig om de kast ook een keer samen te stellen in de webshop van sandervunderink? Goede keus om niet voor de emat bami automaten te gaan.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-11 16:01
Dubbeldanger schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Klopt, het is ook nog allemaal toekomstmuziek, ze liggen nu alle 15 op een plat dak op het zuiden. Als ik het nu opnieuw zou laten doen zou ik mijn orientatie sowieso wijzigen en wellicht minder panelen nemen. Voorlopig doe ik het "gratis"met wat er ligt :).

M.b.t. de lader; twee collega's hebben momenteel een Tesla Model Y met 22 kW thuislader, opzich is het zo gek nog niet. Maar wellicht is zoals je zegt 11 kW wel voldoende.

Vastrecht is inderdaad een dingetje, geloof echter dat ik deze kosten bij mijn werkgever kan neerleggen. Maargoed, wellicht toch maar voor 11 kW gaan, dat snelladen thuis is mijns inzien niet perse nodig.
De collegas kunnen wel een 22kW lader hebben, die model Y gaat echt niet sneller dan 11kW hoor 😉

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Ik zou alle 1-fase met aardlek bovenaan op één rij monteren. Overzichtelijk en ook met kamrails intern mooi schoon te bedraden.
De 3-fase alamats onder ook op een rij, ook hier met kamrails aan elkaar te plaatsen.

Kookplaat kan standaard op 16A B-karakteristiek met 30mA.
Laadpaal pas plaatsen als je weet wat je nodig hebt.
Zonnepanelen eigenlijk ook, sommige omvormers hebben 300mA aardlek nodig, andere een B-karakteristiek aardlek vanwege de DC lekstromen. Nu kun je met een 1-fase alamat voor de zonnepanelen prima uit de voeten. Een C-karakteristiek lijkt mij in een huisinstallatie niet nodig, hooguit als je een draai- of freesbank in de schuur wil aansluiten.

Een laadpaal automaat heeft bij hoge belasting overigens wel baat bij een beetje ruimte links en rechts vanwege de warmte, dus 22kW gaat hem sowieso niet worden als die op een rij zit naast andere automaten.

Met vriendelijke groet, William

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:55
Warmtepompen hebben allemaal andere eisen aan de automaten. Van Viessmann met b-aardlek, 2 losse automaten en een 3P+N voor de noodverwarming.
Sommige andere is 1 of 2x B20A al genoeg. De handleiding zal het je tegen die tijd vertellen.
Paar leipold oid klemmen erin zodat je zulke zaken later makkelijk kan aftakken als de kammen niet toereikend zijn.
Mis eigenlijk al ruimte voor loadbalancer

[ Voor 24% gewijzigd door Dapdodo op 23-02-2024 21:27 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Trilliwilli schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:13:
Zonnepanelen eigenlijk ook, sommige omvormers hebben 300mA aardlek nodig, andere een B-karakteristiek aardlek vanwege de DC lekstromen.
Ik denk dat je hier Type B bedoelt?
Zeker iets om rekening mee te houden.

Veel fabrikanten hebben tegenwoordig een 6mA verklaring voor hun omvormers en kun je volstaan met het goedkopere Type A aardlekschakelaar.

Maar zo te lezen hangt er al een omvormer en is het de vraag of hiervoor een 6ma verklaring is afgegeven. Bij mijn oude omvormer (2017 opgeleverd met 285Wp panelen) was die er niet en had de omvormer dus eigenlijk achter een Type B aardlekschakelaar moeten zitten.
rookieblue schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:03:
Is handig om de kast ook een keer samen te stellen in de webshop van sandervunderink? Goede keus om niet voor de emat bami automaten te gaan.
Dit zou ik zeker doen. Stuur de plaatjes van de configuratie even per mail naar ze toe, zij kunnen de kast ook helemaal voor je op maat samenstellen.

[ Voor 19% gewijzigd door blackd op 23-02-2024 22:03 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:12
Heb je dan hoogdzekeringen al verzwaard?
Als je 3x25A hebt heeft een 40A automaat niet veel zin.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:05
Ik zou een kast pakken waar de automaten hoger in de kast zitten. Hager is voor renovatie niet handig, er zit geen din rail in dat bovenste invoerstuk.

Bv Eaton system55 of Medusa.

Ja gaat allemaal dingen gokken nu welke automaat je misschien nodig hebt. Zorgen voor een kast met voldoende ruimte, en die automaten gewoon weg laten., krachtaardlekautomaat b16 voor koken, die kan je wel plaatsen.

Je kan ook niet zomaar een zwaardere zekering voor de huidige pv groep pakken, die is nu niet voor niets met b16 afgezekerd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
blackd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je hier Type B bedoelt?
Zeker iets om rekening mee te houden.

Veel fabrikanten hebben tegenwoordig een 6mA verklaring voor hun omvormers en kun je volstaan met het goedkopere Type A aardlekschakelaar.

Maar zo te lezen hangt er al een omvormer en is het de vraag of hiervoor een 6ma verklaring is afgegeven. Bij mijn oude omvormer (2017 opgeleverd met 285Wp panelen) was die er niet en had de omvormer dus eigenlijk achter een Type B aardlekschakelaar moeten zitten.
Ja inderdaad type B aardlek, niet te verwarren met een B-karakteristiek zekering automaat.
Makrolon schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:37:
Ik zou een kast pakken waar de automaten hoger in de kast zitten. Hager is voor renovatie niet handig, er zit geen din rail in dat bovenste invoerstuk.

Bv Eaton system55 of Medusa.

Ja gaat allemaal dingen gokken nu welke automaat je misschien nodig hebt. Zorgen voor een kast met voldoende ruimte, en die automaten gewoon weg laten., krachtaardlekautomaat b16 voor koken, die kan je wel plaatsen.

Je kan ook niet zomaar een zwaardere zekering voor de huidige pv groep pakken, die is nu niet voor niets met b16 afgezekerd.
In een Hager Vision kan wel degelijk een DIN-rail in het invoerstuk worden geplaatst, en doordat de Vision zo’n groot invoerstuk heeft heb je ook lekker de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E8L9Y25FhlTFFi9j3N6T1BPNzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aXnlM5cNaDQ2LNIfECeeZvN1.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Trilliwilli op 24-02-2024 08:45 ]

Met vriendelijke groet, William

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:55
Mocht je de aansluiting wat compacter willen hebben, kan je nog een vkg55t pakken met de voorgeschreven lasdoppen die je dan netjes kan vastklemmen in de module.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 15:23
TheGhostInc schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Nu salderen op de helling gaat wil je laden als de zon schijnt. Elke kWh die je 'uit balans' gaat laden is een dure kWh.
Een uitzondering is natuurlijk wel als je een dynamisch energiecontract hebt: dan heb je 's zomers een paar uur waarin stroom heel goedkoop of zelfs gratis is. Als je dat goed kan benutten door altijd dan de elektrische auto te laden, dan heb je hele goedkope stroom.

Maar dan zul je denk ik wel aan load balancing moeten denken, en geen 3x35A aanvragen, vanwege het vastrecht. En als je auto geen 22kW ondersteunt, heb je er zoals gezegd niets aan.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:05
Trilliwilli schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Ja inderdaad type B aardlek, niet te verwarren met een B-karakteristiek zekering automaat.

[...]

In een Hager Vision kan wel degelijk een DIN-rail in het invoerstuk worden geplaatst, en doordat de Vision zo’n groot invoerstuk heeft heb je ook lekker de ruimte.

[Afbeelding]
Oh, dat wist ik niet. Toch zou ik alsnog liever de ruimte gebruiken voor een extra rij din rail waar componenten op kunnen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
als je er overdenkt om je zonnepanelen in de toekomst uit te breiden en je gaat voor een 1 fase omvormer (3-fase zou mijn voorkeur hebben) dan heb je een remautomaat nodig in je kast. Dan kom je al in de knoop met de beschikbare ruimte.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:53
marcop23 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:00:
[...]

Een uitzondering is natuurlijk wel als je een dynamisch energiecontract hebt: dan heb je 's zomers een paar uur waarin stroom heel goedkoop of zelfs gratis is. Als je dat goed kan benutten door altijd dan de elektrische auto te laden, dan heb je hele goedkope stroom.
Niet alleen in de zomer. Ook in de herfst en winter als het lekker waait is de stroom lekker goedkoop.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Dubbeldanger
Oke dus eigenlijk gewoon ruimte overlaten en nog niet de automaat voor de auto plaatsen. Neem aan dat die van de kookplaat en warmtepomp al wel vast kunnen? Hoe werkt het bij die webshop van sandervundervink, hebben die een configurator of alleen standaardmodellen?
Pagina: 1