Isoleren keramische tegelvloer overkapping (advies nodig)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-04 10:30
Goedemiddag,

op dit moment wordt de overkapping gebouwd in een loods. De overkapping is 9 meter breed en 3.5m diep.

De bedoeling is om sowieso de wanden en "plafond" extra te isoleren met pir platen van 5 a 7cm. Als ik de overkapping ooit helemaal wil afsluiten (middels dubbele beglazing en normale deuren ipv schuifwand), dan overweeg nu ook de vloer te isoleren, en daar zit nu de grootste uitdaging.

De overkapping zal rusten op opsluitbanden. Deze opsluitbanden zijn al geplaatst. De ondergrond - een behoorlijke zandlaag - is dus ook al aanwezig en aangedrild. We zitten in Brabant dus de grond is in die zin redelijk veilig tegen verzakkingen.

Maar nu komt het probleem. Ik heb uiteindelijk gekozen voor keramische tegels omdat ik niet echt nagedacht heb. Tegels kunnen niet meer terug en zijn 3 cm dik. De stratenmaker heeft alles voorzien, en plaatst zo'n 10cm zandcement laag waar uiteindelijk de tegels op komen te liggen. Dat wordt vervolgens gevoegd.

Als ik had geweten dat ik de vloer wilde isoleren, had ik wel voor hout gekozen wat een stuk makkelijker is te isoleren dan dit.

Nu geeft de hovenier aan dat er geen ruimte is voor isolatieplaten van 5cm, laat staan dikker. Een isolatieshop heeft bij mij aangegeven dat je boven op het zandbed het volgende kunt plaatsen (weet niet zeker meer of het de juiste volgorde is):

- zandbed + isolatiefolie + pir/eps platen + isolatiefolie + zandcement + keramische tegel.

Alleen hier is dus geen ruimte voor want de tegels moeten net iets onder de oplsuitbanden komen, en daar is dus ongeveer 14 cm ruimte (dus zandcement bed van 10cm + tegel van 3m, maakt 13cm).

Eventuele oplossing:

1. gaat extra geld kosten: huidige opsluitbanden eruit (760 euro inclusief plaatsing voor betaald) nieuwe, hogere opsluitbanden erin , die de extra isolatie laag kunnen opvangen van ongeveer 6 a 7cm.

2. de laag van 10cm zandcement waar de tegels op rusten verkleinen naar 5cm en stalen raster/mat in de zandcement voor versteviging erin zetten. zo heb ik ongeveer 5 a 6cm over voor de isolatielaag.

De hovenier geeft aan dat 10cm minimaal is wat hij nodig heeft om deze tegels goed vast te kunnen zetten en garantie kan geven op de stevigheid.

Nu vraag ik me af, is 10cm zandcement mix steviger dan 5cm zandcement met een stalen mat ?

Wat zouden jullie hier doen om toch die vloer geïsoleerd te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
zand eruit, gat dieper graven, zand er weer in en isolatie en tegels erin.
Ik zie het probleem niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
No Hands schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:16:
zand eruit, gat dieper graven, zand er weer in en isolatie en tegels erin.
Ik zie het probleem niet.
Dat is een optie die we hebben overwogen, maar is op dit moment een duurdere optie. Betekent dat alles opnieuw gedaan moet worden. Daarnaast zijn de voortuin en achtertuin (terras) al klaar en willen we zo min mogelijk de boel weer afbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15
je kunt het maar één keer goed doen, en dat is nu. Dan maar meer ongemak en meer kosten. Doe je het niet, dan ga je daar altijd spijt van krijgen. Been there, done that.

(en als je zo'n joekel van een overkapping plaatst, en aan keramische tegels en dubbele glazen schuifdeuren, hoe erg kan dan een meerprijs zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ga je stoken of verwarmen trouwens? Anders heeft die vloer isoleren ook niet bijster veel nut. Sowieso komt er geen vloerverwarming in ga ik vanuit dus uiteindelijk zal optrekkende koud de tegels wel bereiken.
Als je geen heel hoog grond water hebt hoef je ook voor optrekkend vocht niet bang te zijn want met 9x3,5 vang je aardig wat water af :p .
Oftewel, wat denk je ermee te winnen en waarom wil je het persé?

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
107mb schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:39:
je kunt het maar één keer goed doen, en dat is nu. Dan maar meer ongemak en meer kosten. Doe je het niet, dan ga je daar altijd spijt van krijgen. Been there, done that.

(en als je zo'n joekel van een overkapping plaatst, en aan keramische tegels en dubbele glazen schuifdeuren, hoe erg kan dan een meerprijs zijn)
Ik ben het helemaal met je eens. Alledrie de opties gaan extra geld kosten sowieso. Ik kijk alleen of wellicht optie 1 of 2 een optie zijn technisch gezien.

Optie 1: hogere opsluitbanden snap ik volkomen. die lost het probleem het simpelst op, ik krijg gelijk de cm's die ik nodig heb.

Optie 2: is het verkleinen van de zandcement laag van 10cm naar 5cm en dan verstevigen met een stalen raster.

Optie 3: is alles opnieuw uitgraven maar wel dezelfde opsluitbanden gebruiken. Dit is fysiek het meeste werk. Maar hoeft niet per se de duurste zijn.

Ik opt in deze liever voor optie 1 of 2. Optie 1 weet ik zeker dat gaat werken. Optie 2 heb ik geen verstand van, vandaar ook mijn post.

ikun je 10cm zandcement mengsel (en het is eigenlijk niet echt beton stort, maar een soort droge mengsel wat uiteindelijk hard wordt. heeft de hovenier ook bij mijn terras gedaan ) vervangen door 5cm zandcement + staal. om op die manier de ruimte te creëren voor de isolatie of is 5cm te weinig ongeacht het staal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
GeeMoney schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:42:
Ga je stoken of verwarmen trouwens? Anders heeft die vloer isoleren ook niet bijster veel nut. Sowieso komt er geen vloerverwarming in ga ik vanuit dus uiteindelijk zal optrekkende koud de tegels wel bereiken.
Als je geen heel hoog grond water hebt hoef je ook voor optrekkend vocht niet bang te zijn want met 9x3,5 vang je aardig wat water af :p .
Oftewel, wat denk je ermee te winnen en waarom wil je het persé?
ik wil het uiteindelijk kunnen verwarmen/stoken. Wat ik heel vaak lees en zie is dat men een half overkapping heeft, dubbelwandig met isolatie dak en wand. Dan denk ik bij mijzelf, wat heeft die isolatie dan voor zin, waartegen isoleer je als de overkapping half open is.

Wat ik uiteindelijk wil is de overkapping op den duur kunnen afsluiten en ik een klein beetje hoef te "stoken" zonder dat de warmte binnen 2 seconden verdwijnt.

edit: waarom ik het per se wil ? dit is een gevoel en ik hoop dat ik via het forum dit kan bevestigen danwel ontkrachten.

Ga ik heel veel warmte verliezen als ik de vloer niet isoleer terwijl de overkapping "hermetisch afgesloten is" en geïsoleerde wanden en plafonds heeft.

Ik heb altijd een idee gehad van ooit een keer een overkapping te hebben en daar ook te kunnen uitrusten, werken, eventueel een keer overnachten. Of als een keer familie en vrienden komen die willen crashen. In huis te weinig ruimte. Dat is een beetje waarom ik hier dus mee in mn maag zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Dalma op 24-02-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 18:04
Dalma schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:27:
[...]

Dat is een optie die we hebben overwogen, maar is op dit moment een duurdere optie. Betekent dat alles opnieuw gedaan moet worden. Daarnaast zijn de voortuin en achtertuin (terras) al klaar en willen we zo min mogelijk de boel weer afbreken.
In de tijd die je erover hebt lopen piekeren had je de helft van het zand er uit kunnen hebben. Niet lullig bedoeld maar zand uitgraven kan iedereen (mits je lichaam mee wil werken). Kost niets. Hooguit paar kratjes bier en een zak patat en frikandellen aan diegene die je willen helpen.

Je hoeft niets af te breken. Koopt een stuk dekzeil waar je het overtollige zand op gooit.

Of denk ik te simpel?

[ Voor 6% gewijzigd door JaMaaT op 24-02-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
JaMaaT schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:10:
[...]

In de tijd die je erover hebt lopen piekeren had je de helft van het zand er uit kunnen hebben. Niet lullig bedoeld maar zand uitgraven kan iedereen (mits je lichaam mee wil werken). Kost niets. Hooguit paar kratjes bier en een zak patat en frikandellen aan diegene die je willen helpen.

Je hoeft niets af te breken. Koopt een stuk dekzeil waar je het overtollige zand op gooit.

Of denk ik te simpel?
die opsluitbanden rusten op het zand, dat moet dan toch weer opnieuw gedaan worden ? Dus wat jij zegt is, net als de eerste reactie, zand eruit, opsluitbanden eruit gat dieper maken, zand opvullen, opsluitbanden weer plaatsen.

De reden dat ik dit liever niet doe (maar misschien kan het niet anders, vandaar mijn vragen over optie 1 en 2). is dat net de oprit is gemaakt, het terras in de achtertuin ook net gedaan is, de mini graaf machine door de tuin moet wat al een hels karwei was. Het is gewoon alsof je weer helemaal opnieuw begint. Dit terwijl we (door een fout van de aannemer die het niet wil erkennen) meer dan 40m3 aarde al uit die *^$#%^*%* tuin hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:39
Optie 3 is wat mij betreft de enige goede.
Optie 1: 5 cm beton is veel te weinig, ook met een wapeningsnet.
Optie 2: hogere opsluitbanden is een hogere vloer, sluit dat wel lekker aan?

Bovendien moet je eps gebruiken (ongevoelig voor vocht) en dan wil je eigenlijk minimaal 15cm geen 5cn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
lithoijen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:58:
Optie 3 is wat mij betreft de enige goede.
Optie 1: 5 cm beton is veel te weinig, ook met een wapeningsnet.
Optie 2: hogere opsluitbanden is een hogere vloer, sluit dat wel lekker aan?

Bovendien moet je eps gebruiken (ongevoelig voor vocht) en dan wil je eigenlijk minimaal 15cm geen 5cn
ok ik lees dit en dan denk ik het volgende: waarom zegt men dan bij keramische tegels van 3cm dat ze zo op een zandbed geplaatst kunnen worden, zonder nog extra een zandcement mix of wat voor extra laag dan ook.

Dit lees ik op verschillende sites. Wat gaat al dat extra zand + nog de zandcement laag extra doen. In het lounge gedeelte van de overkapping komt hooguit een loungeset en aan tafel met 4 stoelen .

Optie van de hogere opsluitbanden snap ik qua aansluiting. wordt lastig met de rest van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Dalma 80% van je warmte verdwijnt via je wanden en plafond (misschien nog wel meer). Een vloer isoleren zou zin hebben mits je de warmte van je vloer dus niet naar beneden wilt laten zakken. Je vloer ga je echter niet verwarmen maar alleen de ruimte zelf. Ik denk dat het qua comfort erg weinig gaat toevoegen eerlijk gezegd. Aangezien hij geïsoleerd of niet toch gewoon koud zal blijven aanvoelen zonder actieve verwarming in die vloer zelf.
Ik heb ook een overkapping staan met 5cm beton tegels gewoon ook op een goede zandlaag en wel alle wanden dubbelzijdig en plafond geïsoleerd en met een heater kan je er in de herfst of lente al zitten zodra het zonnetje schijnt. Echt vol in de winter zit ik er toch niet maar als je dat wel wilt zal je ook goed moeten kijken wat je met verwarming gaat doen want elektrisch loopt het al snel op ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
GeeMoney schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:20:
@Dalma 80% van je warmte verdwijnt via je wanden en plafond (misschien nog wel meer). Een vloer isoleren zou zin hebben mits je de warmte van je vloer dus niet naar beneden wilt laten zakken. Je vloer ga je echter niet verwarmen maar alleen de ruimte zelf. Ik denk dat het qua comfort erg weinig gaat toevoegen eerlijk gezegd. Aangezien hij geïsoleerd of niet toch gewoon koud zal blijven aanvoelen zonder actieve verwarming in die vloer zelf.
Ik heb ook een overkapping staan met 5cm beton tegels gewoon ook op een goede zandlaag en wel alle wanden dubbelzijdig en plafond geïsoleerd en met een heater kan je er in de herfst of lente al zitten zodra het zonnetje schijnt. Echt vol in de winter zit ik er toch niet maar als je dat wel wilt zal je ook goed moeten kijken wat je met verwarming gaat doen want elektrisch loopt het al snel op ben ik bang.
Hi GeeMoney! Tja dat is de reden dat ik ook twijfel. Stel voor dat ik er een palletkachel in zet. Alle wanden en plafond zijn geïsoleerd. Hoeveel is dan het verschil qua comfort (warmte vasthouden) waarbij de vloer wel of geen isolatie heeft. Vloer blijft inderdaad koud .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Waar ga je de ruimte voor gebruiken wanneer hij wel helemaal geïsoleerd zou zijn?

Edit... Wanneer de hoogte in gaan geen probleem is, weet niet welke opsluitbanden er zijn gebruikt? Kun je daar geen steen op metselen?

[ Voor 45% gewijzigd door JaMaaT op 24-02-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
JaMaaT schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:20:
Waar ga je de ruimte voor gebruiken wanneer hij wel helemaal geïsoleerd zou zijn?

Edit... Wanneer de hoogte in gaan geen probleem is, weet niet welke opsluitbanden er zijn gebruikt? Kun je daar geen steen op metselen?
voor zo nu en dan werkruimte en overnachting als familie vrienden komen. Misschien dat een kleine kachel voldoende zou zijn als alle wanden en plafond geïsoleerd zijn en is de vloer niet nodig. Het meeste verlies je natuurlijk op je ramen, plafond en wanden. Vloer zal zo'n 15% impact hebben.

Het zijn standaard opsluitbanden, weet zo de maat niet exact uit mn hoofd. ik denk 100x20x7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dalma schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:24:
[...]

die opsluitbanden rusten op het zand, dat moet dan toch weer opnieuw gedaan worden ? Dus wat jij zegt is, net als de eerste reactie, zand eruit, opsluitbanden eruit gat dieper maken, zand opvullen, opsluitbanden weer plaatsen.

De reden dat ik dit liever niet doe (maar misschien kan het niet anders, vandaar mijn vragen over optie 1 en 2). is dat net de oprit is gemaakt, het terras in de achtertuin ook net gedaan is, de mini graaf machine door de tuin moet wat al een hels karwei was. Het is gewoon alsof je weer helemaal opnieuw begint. Dit terwijl we (door een fout van de aannemer die het niet wil erkennen) meer dan 40m3 aarde al uit die *^$#%^*%* tuin hebben gehaald.
Heb je vrienden? 9 x 2,5m schep je er toch met een paar mannen even uit. Niks graafmachine. In de tijd dat je die graafmachine uitgeladen heb, rijplaatjes neergelegd hebt etc graaf je toch met de hand en wat kruiwagens even dat ding af.
Schep het zand aan de linkerkant eruit, graaf dat een schep dieper uit, verplaats je zand van rechts naar links en graaf recht suit, resterende zand erin, klaar. Paar kruiwagens extra zand erin, aftillen, banden erop, isolatie erin, straatwerk en gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalma
No Hands schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Heb je vrienden? 9 x 2,5m schep je er toch met een paar mannen even uit. Niks graafmachine. In de tijd dat je die graafmachine uitgeladen heb, rijplaatjes neergelegd hebt etc graaf je toch met de hand en wat kruiwagens even dat ding af.
Schep het zand aan de linkerkant eruit, graaf dat een schep dieper uit, verplaats je zand van rechts naar links en graaf recht suit, resterende zand erin, klaar. Paar kruiwagens extra zand erin, aftillen, banden erop, isolatie erin, straatwerk en gaan zitten.
een paar vrienden helaas. 1 zit in het buitenland op dit moment, ander 100km hier vanaf en die heeft het te druk om even langs te komen.

Ok even doorgaan op wat jij zegt.

linker gedeelte van die 9x3,5 is 1,5 x 3,5. Dit wordt een kleine schuur, heeft niet per se isolatie nodig. Het rechter gedeelte is 2.5x3.5 en zal de bbq ruimte worden, ook daar heb ik niet per se isolatie nodig in de vloer. Het belangrijkste is het middelste gedeelte. Dit is 6x3,5. Zou ik ook alleen dat gedeelte kunnen weggraven zonder dat ik teveel aan de opsluitbanden moet rommelen , dat scheelt een hoop en kan wellicht met 1 of 2 man gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dalma schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:16:
[...]

een paar vrienden helaas. 1 zit in het buitenland op dit moment, ander 100km hier vanaf en die heeft het te druk om even langs te komen.

Ok even doorgaan op wat jij zegt.

linker gedeelte van die 9x3,5 is 1,5 x 3,5. Dit wordt een kleine schuur, heeft niet per se isolatie nodig. Het rechter gedeelte is 2.5x3.5 en zal de bbq ruimte worden, ook daar heb ik niet per se isolatie nodig in de vloer. Het belangrijkste is het middelste gedeelte. Dit is 6x3,5. Zou ik ook alleen dat gedeelte kunnen weggraven zonder dat ik teveel aan de opsluitbanden moet rommelen , dat scheelt een hoop en kan wellicht met 1 of 2 man gedaan worden.
Vrienden kun je ook vervangen door buren, familie, collega's, teamleden, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
No Hands schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Vrienden kun je ook vervangen door buren, familie, collega's, teamleden, etc
ik snap wat je zegt, alleen ik had liever antwoord gehad op wat technisch mogelijk is met andere minder ingrijpende opties. Je hebt als eerste gereageerd en die optie staat, echter waar mijn vraag meer over ging is of en op wat voor manier(en) dit ook nog te realiseren is en nog belangrijker of er mensen zijn met ervaring of ideeën of het de moeite waard is, welke optie je dan ook selecteert, gelet op het warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Dalma schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:31:
[...]

voor zo nu en dan werkruimte en overnachting als familie vrienden komen. Misschien dat een kleine kachel voldoende zou zijn als alle wanden en plafond geïsoleerd zijn en is de vloer niet nodig. Het meeste verlies je natuurlijk op je ramen, plafond en wanden. Vloer zal zo'n 15% impact hebben.

Het zijn standaard opsluitbanden, weet zo de maat niet exact uit mn hoofd. ik denk 100x20x7.
Ik zou het lekker loslaten.

Het is of een bak geld er tegenaan gooien. Wat je begrijpelijk liever niet doet.
Of zelf aan het werk. Wat eigenlijk geen optie is.

Dan wordt het een lapmiddel.... Dan zou ik liever een goede vloer hebben. Dan maar wel keramisch die er heel netjes in is gemaakt.

Voor de problemen zoals werkplek of incidentele overnachting zou ik dan een andere oplossing kiezen. Denk aan een infrarood paneel ofzo. Wellicht kun je zelfs kijken wat kan met elektrische vloerverwarming.

Overnachten moet je van de grond af of op zo'n dun alu matje. Verder zou het geen probleem moeten zijn. Vooral als de rest eromheen wel kan verwarmen.
Pagina: 1