Financieel advies woning verkopen en huren

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090624

Topicstarter
Deze topic kan als gesloten worden beschouwd.

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 2090624 op 23-02-2024 18:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 15:39
Niet een antwoord op je vraag, maar let op met het verhuren van je huis als je nog een hypotheek hebt.
Meestal is verhuur niet toegestaan.

Zag laatst op TV bij kassa oid dat een echtpaar uit hun huis gezet werd, dat door de bank geveild werd, omdat ze dit deden.

(Een huis is minder waard als er huurders in zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Maar als ik mijn huis verkoop verdwijnt dit spaargeld door belastingen als sneeuw voor de zon
Kan je dit toelichten? Ik neem aan dat je het dan hebt over het positieve resultaat na verkoop en inlossen hypotheek. Waarom zou dit geld als sneeuw voor de zon verdwijnen aan belastingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Men-O goede tip! Dan weet ik dat dat nog lastiger is dan gedacht.

We Are Borg het klopt dat ik het over het restbedrag heb. Dit komt boven de 57.000 uit en dan ga je hierover belasting betalen. Ik dacht zelf dat dit enkele honderden euro's per jaar is (wat ik veel geld vind) maar sprak laatst iemand die zei dat het het om duizenden euro's gaat. Ik heb er totaal geen verstand van verder dus geen idee. Enkele honderden euro's per jaar is echt veel geld maar het zou in ieder geval een mogelijke tijdelijke optie voor overbrugging zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 2090624 op 23-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:13
Eigenlijk geef je je antwoordt al door je bericht heen, je kan op dit moment niet zoveel omdat je verdien vermogen niet stabiel of niet aanwezig is. Als optie om positief te blijven: Je kan wel je huis verkopen en dan bij verhuurders langs gaan met een flinke borgstelling omdat je inkomen niet toereikend is, dat zou opzich wel kunnen maar of je daar zo vrolijk van wordt.

Kan ze niet bij jou intrekken in je huidige huis? Dat lijkt mij het makkelijkste en als de inkomsten van beide kanten op volle sterkte is, weer verhuizen.

Overigens misschien nog een aardig weetje, bepaalde ziektewet uitkeringen komen wel in aanmerking voor een hypotheek. Waar de hypotheekverstrekker naar kijkt is de duurzaamheid van je inkomen en of die 'duurzaam is'.

Zie bijvoorbeeld de volgende tekst van een acceptatiebeleid van het een verstrekker:

Bij de bepaling van het toetsinkomen kan inkomen van blijvende sociale
uitkeringen meetellen. ‘Blijvend’ wil zeggen dat er een toekenningsbesluit
of schriftelijke verklaring moet zijn waarin staat dat het recht op uitkering
voor een niet-beperkte periode geldt. WAO en WAZ mogen als blijvende
uitkeringen worden beschouwd, ongeacht de aanvangsdatum. Meer informatie hierover staat op www.nhg.nl.
WW, wachtgeld, bijstand Inkomen uit uitsluitend WW, wachtgeld, ziektewet of bijstand telt niet
mee bij de berekening van het toetsinkomen.

[ Voor 66% gewijzigd door wm1234 op 23-02-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 2090624 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:23:
We Are Borg het klopt dat ik het over het restbedrag heb. Dit komt boven de 57.000 uit en dan ga je hierover belasting betalen. Ik dacht zelf dat dit enkele honderden euro's per jaar is (wat ik veel geld vind) maar sprak laatst iemand die zei dat het het om duizenden euro's gaat. Ik heb er totaal geen verstand van verder dus geen idee. Enkele honderden euro's per jaar is echt veel geld maar het zou in ieder geval een mogelijke tijdelijke optie voor overbrugging zijn.
Wellicht dan toch iets meer lezen over box 3 belasting (want daar gaat het hier over). Een belangrijk aspect hiervan is dat enkel het gedeelte dat boven de vrijgestelde hoeveelheid uitkomt belast wordt. Dus als je €58.000 zou hebben, betaal je slechts belasting over €1.000. Hoe hoog de belastingaanslag zal worden hangt dus sterk af van hoe ver je boven de vrijstellingsgrens zit.

Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling dat dat geld enkel op een gewone betaalrekening blijft staan, waar er geen rente over wordt betaald. Dat geld zet je op een spaarrekening, in termijndeposito's, beleggingen of een combinatie hiervan. Dit levert vervolgens ook weer rendement op.

Het idee van de box 3 belasting is dat het te betalen bedrag een deel van het behaalde rendement zou moeten zijn. Door de manier van berekenen komt dit niet altijd zo uit, maar als je een beetje verstandig met het geld om gaat, dan zul je het saldo doorgaans niet zien dalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 23-02-2024 16:36 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Anoniem: 2090624 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:46:
Maar als ik mijn huis verkoop verdwijnt dit spaargeld door belastingen als sneeuw voor de zon.
Als je niet in staat bent om tot betere conclusies als deze te komen dan is verhuren wellicht helemaal wat te complex allemaal. Buiten het feit dat het niet mag van je hypotheekgever.

Kortom, het is onzin. Maar je gaat je spaargeld gewoon hard nodig hebben om iets in de “vrije sector” te huren als je ook nog naar het midden van het land wil verhuizen en jullie beiden geen stabiel of goed inkomen hebben.

Ga het gewoon eens goed allemaal op een rijtje zetten wat haalbaar is…..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 23-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Anoniem: 2090624 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:23:
Men-O goede tip! Dan weet ik dat dat nog lastiger is dan gedacht.

Dan zou ik beginnen met dit goed uit te zoeken. Zoek bijvoorbeeld uit of je fiscaal partner bent. Dan is de vrijstelling al 114.000 EUR. Stel dat je fiscaal partner bent / wordt en jullie vermogen is 200.000 EUR na verkoop. Dan betaal je een ~300 EUR aan belasting. Ja dat is geld, maar (even los van rente op spaargeld, beleggen, etc) is het 300 EUR per jaar aan belasting waardoor jullie genoeg vrij vermogen hebben om te huren waar je wilt.
Alles bij elkaar is het een zeer moeilijk pakket en zie ik weinig mogelijkheden
Jee hebt vermogen om te kunnen huren en samen te wonen conform jullie wens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sumo helaas vergen herstel en revalidatie voor nu heel erg veel van mij. Zoals ik in mijn eerste bericht beschreef weet ik dat mijn kansen extreem klein zijn. Dit een van mijn manieren om op een rijtje te zetten wat haalbaar is. En dat zal helaas niet veel zijn.
WM1234, Rannasha en We Are Borg bedankt voor die toevoegingen. Goed om daar inderdaad verder naar te kijken. Zodra mijn gezondheid op zijn minst wat stabieler is ga ik mij daar meer in verdiepen. Zelfs als het niets wordt heb ik in ieder geval een beter beeld van de zoekrichting.

Ik heb antwoord gekregen op mijn vraag. Nogmaals bedankt hiervoor allemaal.

Deze topic kan als gesloten worden beschouwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 2090624 op 23-02-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:34
Ja, twee uur reizen is best gedoe. Been there, done that. Ruim 3 jaar lang.

Wij kozen toen om eerst in mijn koopwoning samen te gaan wonen. Al was het niet echt een vrije keuze, ik was halverwege een grote renovatie en de woning was op dat moment gewoon niet fatsoenlijk te verkopen.
Maar mijn partner kreeg heimwee, dus toen de renovatie zo goed als klaar was hebben we dan toch mijn huis verkocht..

Met je woning verhuren neem je een groot risico. Maar is samenwonen in jouw woning geen optie? Om dan in de toekomst zodra het mogelijk ergebs samen een huis te kopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Aangezien @Anoniem: 2090624 de topicstart heeft verwijderd, kan dit topic niet verder. Daarom op slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.