Atag CV ketel maakt vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouben
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Mijn Atag CV/warmwater ketel is een TY2800H of I 28EC. om de circa 25 minuten komt er heel kortdurend een ratelend geluid uit. Vrij licht van klank, alsof er een tandwieltje over tandjes slipt. Het zijn niet de pomp en de ventilator. ook niet de trafo ? van de ontsteking. Over de actuator van de 3 wegklep ben ik nog niet zeker, maar het lijkt niet de boosdoener. De actuator zit er losjes op, maar in een bepaalde stand zit die niet losjes. Beter kan ik het niet omschrijven. Volgens de storingsmonteur is het geen lekke pakking. Het geluid is niet te lokaliseren of te voelen. Soms denk ik ergens bovenin. Kan de ontsteking soms een ratelend geluid geven?
De storingsmonteur denkt ook aan een oorzaak buiten de ketel. Maar er staan dan geen andere kranen open.
Ik heb er wel een geluidsopname van maar die zal ik hier wel niet kunnen posten.
Heeft iemand een idee? Mvg Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouben
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Zo zou je de video met geluid moeten kunnen bekijken. Misschien de link even naar een browser kopieëren

https://www.dropbox.com/s...jp276yhdtx6142g1hfwf&dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Oef, dat klinkt niet lekker.

Behalve het geluid verder geen klachten mbt verwarming of douche?

Enige wat ik mij kan voorstellen is een vastzittende ventilator of 3weg klep.

Ontsteking en waterpomp kunnen niet echt zulk geluid geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutjekoot
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 10:16
Is dit euvel inmiddels opgelost?

Wat was hier de oorzaak van?

Hier hetzelfde probleem.

Graag reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Klinkt mij in de oren als een uitgelopen (bus)lager waardoor (waarschijnlijk de ventilator) niet meer mooi loopt maar gaat slingeren.
Oh, 2e idee: een relais of klep die niet aan kleeft maar gaat rammelen. Zou kunnen komen doordat een gelijkspanning geen gelijkspanning meer is maar een pulstrein. Zou aan een defecte elco in een voeding kunnen liggen.

edit: Nog een idee: probeer de motor van de wisselklep eens te smeren.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 26-10-2024 01:46 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.